Brooklyn Rules (2007)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Michael Corrente
met Freddie Prinze Jr., Jerry Ferrara en Scott Caan

Drie vrienden die opgroeien in Brooklyn krijgen door de komst van John Gotti ook te maken met misdaad. Michael is een aardige charmeur, die zich via trucs door de universiteit heenworstelt. Zijn vriend Carmine is een vrouwengek, die het criminele pad op gaat en Bobby een doodnormale jongen, die gewoon met zijn vriendin in de wijk wil wonen. Wanneer Carmine in de problemen komt moeten Michael en Bobby voor hun vriend opkomen.

Ondanks de nodige potentie weet de film zich niet te onderscheiden: 3.00 (3.00)
Er wordt veel energie in de opbouw van het verhaal gestopt, hetgeen direct het hoogtepunt van deze prent vormt. Ondanks het hoge clichegehalte zit er diepgang in de personages en is de chemie tussen de drie verschillende karakters heel aardig geslaagd. Jammer is het dan ook dat zowel Ferrara, Prinze als Caan maar weinig aan hun rol toevoegen en de meeste bijrollen op de automatische piloot tot een goed einde worden gebracht. Regietechnisch zet Corrente een strakke film neer dat dicht bij de kern van het verhaal blijft, maar waarin de broodnodige scherpe randjes helaas ontbreken. Ook het slotakkoord van Brooklyn Rules komt ietwat onwennig over. Cinematografisch houdt Corrente zich dan weer wel goed staande met de behoorlijke opnamelocaties en enkele subtiele details. De plus- en minpunten houden elkaar in evenwicht, dus is een voldoende een logisch vervolg.

avatar van Leo1954
Erg slechte film, geen greintje originaliteit, geen spanning, helemaal niks eigenlijk. Het ontbrak totaal aan sfeer en verhaal die maffia films zo heerlijk kunnen maken. Zonde van mijn tijd, deze rommel.

avatar van fcdenhaag
Absoluut een interessante film. Niet heel origineel of hoogstaand, maar als je van het 'maffia sfeertje' houdt en een film over hechte vriendschap een aanrader.

avatar van DBTim
Keek hem omdat Jerry Ferrara (ben groot fan van Entourage) er in meespeelt. Toen zag ik dat Scott Caan (ook sinds kort in Entourage) ook een hoofdrol in de film heeft!
Verder was het wel een aardige film, dacht wat redelijke actie te gaan zien, maar dat viel tegen. En dat vond ik wel een goed ding want zo blijft het nog een beetje realistisch. Het is meer een film over vriendschap, uiteindelijk is het einde redelijk cliche. Maar desalniettemin gewoon een aardige film

avatar van brabusRUS
Geweldige film. Vooral de '90/80 sfeer zat er goed in. Hoewel ik niet echt zat te wachten om Freddie in maffia film zien te spelen, deed ie het nog best goed. Vooral Scott Caan vond ik erg sterk.

Kortom, erg leuke misdaad film over vriendschap.

PS: Er klopt trouwens niks van de 2 hoofdrollen hier op Moviemeter. Mena Suvari en AlecBaldwin hadden helemaal geen hoofdrol. Het waren vooral Jerry Ferrera, Freddie Junior en Scott Caan.

avatar van daxclusive
Mwah! Redelijke drama/thriller met goede acteerpresentaties.
Jammer dat de film te lang duurde en dat het meerendeels verteld werd.

Redelijk, ik heb wel een paar puntjes van kritiek.

Ten eerste vind ik de karakters te clichematig, in het begin van de film word verteld dat het ene personage een enorme krent is. Vervolgens komt dit in de film zeker een keer of 4 overdreven terug, ik vond het te gemaakt en over the top. Hetzelfde geld voor de andere vriend van Mike; de ijdeltuit. Zeker 3 a 4 x komt in de film overdreven naar voren dat hij ijdel is. Voorbeeld; Hij ligt in een auto te neuken, vrouw zit aan zijn haar. Reactie: Don't touch my hear, just don't touch my hair! Het blijft een mening maar ik vond dit niet nodig en overdreven overkomen.

Ten tweede vind ik de ontmoeting tussen Mike en de studiegenote vreemd. Zij viert haar verjaardag in een bar, uiteindelijk is Mike ook binnen. De vrouw zit met 2 andere dames aan de bar, ze was haar verjaardag toch aan het vieren? Waar zijn de gasten? Mike spreekt haar aan en binnen 3 minuten gaan ze al samen het dak van het café op. Het gesprekje sloeg nergens op, geen diepgang en de mensen om haar heen leken opeens niet meer te bestaan. Had daar dan een shot tussen gezet van een van zijn vrienden, dan had het gesprek langer kunnen duren. Voordat ze meteen het dak opgingen.

avatar van Insignificance
Losse flodder die zelfs niet knalt. Als sfeerschets is het al niet veel, als misdaaddrama, coming-of-age of hoe je het ook wilt noemen, is het ronduit saai. Geen van de drie die een aansprekend of opvallend rolletje heeft en het middelpunt van het stel maakt er via zijn voice-over zo af en toe een voorleesbeurt van. Baldwin heeft dan weer nauwelijks iets te doen.

Het verhaaltje sukkelt ook maar wat verder. Zo nu en dan is er wat leven in de brouwerij, maar als het al niet brak in elkaar steekt, wordt het wel meteen weer in de kiem gesmoord. Bij deze ook genomineerd voor de meest lachwekkende sit-down ooit. Meest interessante momenten zijn de nieuwsberichtjes omtrent de echte maffia. Dat zegt genoeg.

avatar van mnrk
Gewoon een leuke misdaad/drama film van Michael Corrente.....

Het verhaal is niet zo bijzonder , maar wordt wel op een prima manier gebracht en mede door de sfeer en muziek blijft de film ook leuk om naar te kijken....

Freddie Prinze Jr., Jerry Ferrara en Scott Caan spelen hun rollen goed en laten goed zien waar de vriendschap in deze film allemaal om draait....beetje cliche maar toch past het in deze film.

avatar van witboek
Niet slecht maar niet echt vernieuwend.

Redelijke misdaadfilm, maar ook geen topper.
Goede vertolkingen, maar het verhaal is gewoontjes, niet echt iets waar je van opkijkt.

avatar van Brabants
Deze maffia film is op zich niet zo heel erg verkeerd en kent een redelijk penoze gehalte. Toch toont de film te weinig lef om eens door te halen en dan is het verhaal weer net niet interessant genoeg om de film overeind te houden. Vergelijkbare films binnen het genre zoals bv. Blood in Blood out is dan toch het echte werk en daarbij staat dit nog niet eens in de schaduw.

avatar van Cohiba
Zeer sterke Baldwin. Dankzij zijn prestatie toch nog een drie. Ik moet wel toegeven, dat ik fan ben van het genre en misschien wat mild ben in mijn beoordeling. Meest sterke scène, is die waarin hij aan tafel gaat zitten met de beschermheer van Gino. De manier waarop Caesar (Baldwin) hen toespreekt is gewoon fantastisch.

avatar van ChrisM
Dit genre behoort tot mijn favorieten maar helaas deze film niet...... wat een teleurstelling..

Redelijke film over drie beste vrienden die opgroeien in Brooklyn en wiens levens wordt beïnvloed door de maffia. Een simpel verhaaltje met ook een simpele opbouw, maar de vriendschap wordt wel goed neergezet en het geheel kijkt gemakkelijk weg. Een echte maffia-film zou ik dit echter niet willen noemen, daarvoor komt dat teveel zijdelings ter sprake. Een kleine 3.0 sterren.