Mother Night (1996)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Keith Gordon
met Nick Nolte, Sheryl Lee en Alan Arkin

Howard Campbell is een succesvolle, Amerikaanse toneelschrijver in het Duitsland onder Hitler. Een Amerikaanse majoor, Frank Wirtanen, benadert hem om als spion te infiltreren in een Nazi-organisatie. Daar schrijft hij pro-Hitler radioteksten, waarin hij gecodeerde informatie verwerkt voor de Geallieerden. Na de plotselinge dood van zijn vrouw, ontvlucht hij Duitsland om een teruggetrokken bestaan te leiden in New York. Als Nazi-held wordt hij daar herkend door Jones,een Neo-Nazi leider. Als Jones wereldkundig maakt dat Campbell levend en wel in New York verblijft, vraagt de staat Israel om Campbells uitlevering.

goed verhaal. waarin steeds verrassende elementen terugkomen. heb genoten van de film.

Ook met een 14-jarige Kirsten Dunst.

avatar van allmodcons
Tot mijn verrassing kwam de auteur van het boek Mother Night,
Kurt Vonnegut, ook even voorbij. Zijn bijdrage stond op de titelrol omschreven als "Sad Old Man".

Heb de film voor een tweede maal bekeken en toch ben ik er nog niet tevreden over.
Ik vind het ganse verhaal zeer verwarrend en bij momenten zeer saai.
Het is ook niet Nick Nolte's beste rol.
Ondanks dat de film zich afspeelt tijdens en na WO II en er dus veel mee te maken heeft, en dat ook het onderwerp is waarover ik het liefst filmen zie, is dit wel een tegenvaller.
Bovendien is de DVD in 4:3 beeldformaat en niet aanpasbaar aan breedbeeld, is alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat bij het bekijken van deze film, ben het niet meer gewend zo'n smal beeld.