Brooklyn Rules (2007)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Michael Corrente
met Freddie Prinze Jr., Jerry Ferrara en Scott Caan

Drie vrienden die opgroeien in Brooklyn krijgen door de komst van John Gotti ook te maken met misdaad. Michael is een aardige charmeur, die zich via trucs door de universiteit heenworstelt. Zijn vriend Carmine is een vrouwengek, die het criminele pad op gaat en Bobby een doodnormale jongen, die gewoon met zijn vriendin in de wijk wil wonen. Wanneer Carmine in de problemen komt moeten Michael en Bobby voor hun vriend opkomen.

avatar van P8rb
Sterke misdaadfilm, ik moest soms denken aan Goodfellas, maar deze vond ik nog wel iets beter. De vriendschap van de drie jongens komt erg echt over en ze acteren goed. Met de komst van die kerel van de maffia speelt Carmine zijn verandering erg goed.

Het is natuurlijk weinig nieuws, en je kunt het allemaal standaard noemen, maar mits kundig gemaakt, zoals orbit al vermeldde, kun je best wel iets erg leuks uit de verf laten komen. Kleine 4*

avatar van 606
Erg goede misdaad film en baldwin speelt goed als badguy.
Mooi verhaal en goed uitgewerkt.

4 sterren

avatar van brabusRUS
Geweldige film. Vooral de '90/80 sfeer zat er goed in. Hoewel ik niet echt zat te wachten om Freddie in maffia film zien te spelen, deed ie het nog best goed. Vooral Scott Caan vond ik erg sterk.

Kortom, erg leuke misdaad film over vriendschap.

PS: Er klopt trouwens niks van de 2 hoofdrollen hier op Moviemeter. Mena Suvari en AlecBaldwin hadden helemaal geen hoofdrol. Het waren vooral Jerry Ferrera, Freddie Junior en Scott Caan.

avatar van Insignificance
Losse flodder die zelfs niet knalt. Als sfeerschets is het al niet veel, als misdaaddrama, coming-of-age of hoe je het ook wilt noemen, is het ronduit saai. Geen van de drie die een aansprekend of opvallend rolletje heeft en het middelpunt van het stel maakt er via zijn voice-over zo af en toe een voorleesbeurt van. Baldwin heeft dan weer nauwelijks iets te doen.

Het verhaaltje sukkelt ook maar wat verder. Zo nu en dan is er wat leven in de brouwerij, maar als het al niet brak in elkaar steekt, wordt het wel meteen weer in de kiem gesmoord. Bij deze ook genomineerd voor de meest lachwekkende sit-down ooit. Meest interessante momenten zijn de nieuwsberichtjes omtrent de echte maffia. Dat zegt genoeg.

avatar van Brabants
Deze maffia film is op zich niet zo heel erg verkeerd en kent een redelijk penoze gehalte. Toch toont de film te weinig lef om eens door te halen en dan is het verhaal weer net niet interessant genoeg om de film overeind te houden. Vergelijkbare films binnen het genre zoals bv. Blood in Blood out is dan toch het echte werk en daarbij staat dit nog niet eens in de schaduw.

Redelijke film over drie beste vrienden die opgroeien in Brooklyn en wiens levens wordt beïnvloed door de maffia. Een simpel verhaaltje met ook een simpele opbouw, maar de vriendschap wordt wel goed neergezet en het geheel kijkt gemakkelijk weg. Een echte maffia-film zou ik dit echter niet willen noemen, daarvoor komt dat teveel zijdelings ter sprake. Een kleine 3.0 sterren.

Brooklyn Rules is een mooi sfeerportret van opgroeien in een maffiabuurt maar heeft wel een ietwat voorspelbaar plot. Drie vrienden met stereotype rolverdeling: de slimme, de tough guy en de vriendelijke pispaal. Freddie Prinze is niet mijn favoriete acteur, verre van zelfs, maar in deze film kon ik hem wel tolereren omdat de drie vrienden wel authentiek over kwamen. De beste vertolking in de film komt van Alec Baldwin die meesterlijk de maffiabaas Caesare neerzet. Het ene moment is hij een vreselijke monster maar het volgende moment is hij weer ontzettend amaibel. In beide gevallen is het aureool van macht dat om hem heen hangt aanwezig. Het spat bijna van het scherm af. Alec Baldwin is als bijrolacteur altijd beter in zijn element dan als leading actor en als bijrol van gangster is hij helemaal top! Dat vond ik ook van zijn rol in The Cooler. Brooklyn Rules is een prima film over vriendschap en dat het iets is wat je moet koesteren.