The Break-Up (2006)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Peyton Reed
met Jennifer Aniston, Vince Vaughn en Joey Lauren Adams

Als Brooke (Jennifer Aniston) en Gary (Vince Vaughn) eenmaal samenwonen, halen ze het bloed onder elkaars nagels vandaan. Na de zoveelste ruzie verbreekt Brooke hun relatie. Wat dan volgt is een opeenstapeling van oorlogsvoering, toenaderingspogingen en bemoeienissen van hun vrienden. Geen van beiden is bereid te verhuizen uit hun prachtige appartement en de enige oplossing is om er samen als vijandige huisgenoten te blijven wonen, totdat een van de twee toegeeft...

avatar van Rianneke_Dan
Vond hem wel een beetje tegenvallen, had er meer van verwacht.
Het was ook wat serieuzer dan ik had gedacht, er zaten wel leuke stukjes in maar vond het toch vaak wat meer serieus over komen.
Jennifer is dan wel heel erg leuk, en Vince ook dus om die twee nog wel een 3,5

avatar van Fran
Deze film viel mij zwaar tegen. Er gebeurde niets spannends en de liefde tussen de twee hoofdpersonen kwam nou niet echt uit de verf. Eigenlijk wel gek omdat ze in het echt wel een relatie met elkaar kregen.

Door alleen foto's te laten zien van het verloop van de relatie kwam de liefde die de twee hadden ook niet echt goed over. Ze hadden het beter met videobeelden over kunnen brengen, denk ik. Nu was het zo statisch en kon ik me niet echt inleven.

Het open einde vond ik ook erg jammer. Dit soort films moeten gewoon doen wat ze altijd doen. Gewoon een lekkere happy- ending.

avatar van Mug
Mug
seth gecko schreef:
The Break Up is herkenbare tragikomedie met een ziel.

Inderdaad. Ik vind het opmerkelijk dat de doelgroep deze film niet echt een warm hart toedraagt, en het probleem met een actrice als Jennifer Aniston (ja, ook ik wens haar vooral een ongename tijd in een Zweeds anorexia-kliniek toe) is dat de critici ook met veel plezier een produktie de grond instampen.

Gek genoeg stoorde mevrouw Aniston me deze keer niet. Sterker nog, het samenspel met Vaughn is op hoog niveau. Snelle en sterke dialogen. Het script kent ook veel vrij spel van een hoop bijpersonages die allemaal een rol spelen in dienst van het verhaal.

Dat het script ook boordevol flauwe en voorspelbare humor (voor de doelgroep) bevat is begrijpelijk, maar wel jammer, maar ik heb me niet uitzonderlijk geirriteerd deze keer. Maar het niveau van de rest van de film torent flink boven het gros van de romcom Hollywood-flicks van de laatste tijd. Verrassend goed, zeer dikke 3*. Een bezichtiging waard, zeker als je Owner of a Lonely Heart van Yes ook zo'n vreselijk nummer vindt.

avatar van Spetie
Aardige komedie met Jennifer Aniston en Vince Vaughn over een samenlevend echtpaar, dat eigenlijk wel erg veel van elkaar verschilt en zich regelmatig aan diverse zaken van elkaar irriteerd. Dit lijkt me voor sommige mensen misschien wel herkenbaar. De film moet het vooral hebben van de goede wisselwerking tussen Aniston en Vaughn. De film begint sterk, maar zwakt langzaam maar zeker toch wat af. Desondanks is het verhaal best vermakelijk en zitten er zeker een aantal leuke momenten in de film. Vermakelijk tussendoortje zogezegd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tsja, het is eigenlijk van alles net niets in deze film. Te dramatisch voor een komedie, te luchtig voor een drama en van romantiek is al helemaal weinig sprake. Zonde, want het onderwerp was best geinig en je had er een erg leuke film van kunnen maken. Sowieso omdat beide hoofdrolspelers het niet slecht doen. Vince Vaugh is zelfs bij momenten nog best grappig als onverschillige lul en Jennifer Aniston - mooi als altijd - acteert niet verkeert. Zeker haar uitbarstingen zijn vol overtuiging in beeld gebracht.
Maar goed, alles bij elkaar is het geen bijzondere film geworden. De pest momenten waren wel geinig, maar dat had langer en ludieker gemoeten. En ik vond het einde echt bagger. Zo eindig je een film als deze niet...
Toch is de film wel aardig om een keer te kijken, vandaar een kleine voldoende:

avatar van jumpstylemovie
Absoluut niet mijn genre maar het irriteerde me niet. Veel clichés, met name bij het acteerwerk van Jeniffer Aniston, maar gewoon een aardig vermakelijk filmpje.

Net een 3*

avatar van rep_robert
In mijn ogen een zwaar ondergewaardeerde film hier op Moviemeter.
Heb vandaag dankzij RTL4 deze fim een herziening kunnen geven.

De film is vooral het 1e uur echt heel grappig, leuke situaties over hoe ze elkaar proberen te irriteren.
Vaughn is zeer charismatisch en Aniston is mooi, charmant en overtuigend as always.
Tuurlijk is het laatste gedeelte wat sentimenteel, maar slecht uitgewerkt? Nee, absoluut niet. Kon goed meeleven in Aniston haar personage.
Vond haar personage ook veel sympathieker overomen. Vaughn komt een beetje teveel onwetend over, gelukkig draait ie aan het einde van de film nog wel.
Het einde is gelukkig ook niet typisch Hollywood, toch wel even wat zwaarder dan normaal.

The Break-Up is een grappige en ontroerende film, die wat mij betreft een tikkeltje ondergewaardeerd wordt hier op MovieMeter.

Met een halve ster verhoogd!

avatar van Donkerwoud
Ik vond hem ook enorm meevallen. Het weet goed het proces in beeld te brengen van twee mensen die uit elkaar gegroeid zijn maar toch nog van elkaar houden. Misschien niet de meest scherpe humor, maar als geheel best vermakelijk.

avatar van DeCol
Niet slecht, maar het komediegehalte is hier wel erg laag. Met Vince Vaugh én Jennifer Aniston verwachtte ik toch wel wat meer humor. Ik vond het dan ook eerder een romantische drama, echter ontbrak er daarvoor chemie tussen beide hoofdrolspelers. Over het einde ben ik dan wel heel tevreden. Al met al redelijk.

avatar van movie acteurs
Middelmatig.

Film zelf wist niet erg grappig te zijn. Het begin vond ik ook al niet geweldig net zoals Vince Vaughn zelf. Jennifer Aniston kan ik wel waarderen maar hier vond ik haar niet goed. Na de 50ste minuut werd het eigenlijk inkakkerig. Wel leuk om Grand Theft Auto: San Andreas hier in te zien . Nouja, een hele kleine 2,0 dan maar.

avatar van Vinokourov

Guess what... Uiteraard is het de man die toe gaat geven :{. Het is onbegrijpelijk dat Vince Vaughn deze rol wou invullen in deze romcom. Kom op he, Jennifer Aniston was even goed onuitstaanbaar met haar gekrijs en gezeik. Voor de rest blijft er niks anders over dan een film om je eens lekker te ergeren aan alles: van onlogische keuzes die de hoofdpersonen maken tot en met Joey Lauren Adams eendengekwaak-stem .

avatar van Elineloves
Het leuke aan The Break-Up is dat er veel herkenbare situaties in zitten, voor iedereen die wel eens een (langere) relatie heeft gehad. Ik denk dat iedereen wel de ups and downs kent, maar wat doe je als het 'op' of 'over' lijkt te zijn? Wanneer een simpele ruzie meer kapot maakt dan je zou denken? Als je merkt dat je meer irritaties en frustraties hebt dan je in eerste instantie zelf doorhad?

Een break up kan de nodige spanningen met zich meebrengen, en in dit geval flink wat pesterijen. Hoewel dit komisch in beeld is gebracht, blijft de nadruk toch op de dramatiek liggen. Echt luchtig voelt het nergens aan.

Vince Vaughn is de mannelijke Aniston. Telkens dezelfde rollen, weinig vernieuwends. Ook hier niet. Apart dat deze twee in het echt een koppel zijn geweest, want als je de film kijkt zie je wel chemie, maar toch zit je niet hoopvol en fingers crossed dat de twee weer bij elkaar komen en nog lang en gelukkig leven. Het einde was daarom wel weer een pluspunt. Ook erg herkenbaar.

Toch een ruime voldoende, een van de betere Aniston's.

avatar van 606
Onverwacht toch een goede film alleen hier is het gemiddelde wel erg laag.
Het is niet echt een komedie ik vond het drama gehalte wat hoger liggen vooral omdat het dan ook om een dramatisch gebeuren gaat.
Het verhaal is realistisch tot bepaalde hoogte dan.
Goed geacteerd door de acteurs.

3,5 ster

avatar van Timmy757
Totaal niet grappig, totaal niet romantisch... En als je er achteraf over nadenkt suddert de film het grootste gedeelte maar een beetje voort zonder dat er echt veel gebeurd. Enige grappige moment was dat die date van Aniston met Vaughn ging zitten gamen . Einde is nogal appart van één op andere moment zonder enige verduidelijking wil Aniston niet meer . Enfin de film is niet vervelend, hij kijkt aardig weg, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

2,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spetterende sketches.

Herkenbaarheid troef bij deze romcom, die toch iets meer op drama lijkt te leunen dan feelgood. Dat is een beetje een vreemde gewaarwording, hoe gedurfd ook, want het einde voelt hierdoor nogal onbevredigend en een beetje gekunsteld aan. Het voorafgaande is tot de laatste vijf minuten namelijk wel enorm voorspelbaar en verdient een spetterende finale.

Er zitten een aantal hilarische scenes in de film, maar het aantal goede grappen is over het algemeen te spaarzaam of doet het verhaal in een soort van leuke, maar losse sketches ontaarden om ze echt te laten werken. Een vreemd maar niet vervelend filmpje, dat de gouden combi van een lach en een traan niet helemaal weet te maken. Aan de acteurs ligt het hem niet.

Redelijk.

avatar van tommykonijn
Ik zag dat ik deze wel érg laag beoordeeld had. Ik kon deze me niet meer zo goed herinneren, dus vandaar dat ik hem nog eens opgezet had. Eens kijken of ik hem nu beter vond.

Antwoord? Nee. Ik kende bijna geen van de grappen meer en dat zegt denk ik genoeg over de kwaliteit ervan. Ik heb bij de hele film welgeteld één keer een klein beetje moeten lachen (om die date van Brooke, die helemaal fan raakt van Gary). Verder heb ik wel naar een komedie zitten kijken schijnbaar, maar kon ik niet zo lachen om de situaties die zich voordeden. Ik weet wel nog de vorige keer dat ik 'm zag, dat ik me constant liep te ergeren aan hoe de hoofdpersonages zich gedragen onderling. Dit was opnieuw zo. Erg kinderachtig allemaal, en de ruzie wordt dan misschien redelijk weergegeven maar leuk om naar te kijken wordt het imo niet. Ook die broer van Brooke aan het begin bij het etentje is een vreselijk irritant figuur. Grappig bedoeld maar ik kan alleen maar denken 'ga weg..' en die scene wordt dan ook vreselijk lang gerekt.

Het acteerwerk van Vince Vaughn en Jennifer Aniston is een beetje lastig te beoordelen. Ik denk dat ze het best aardig deden maar ik heb gewoon een hekel aan die 'zever' personages die ze spelen. Om nog maar te zwijgen over de stem van Joey Lauren Adams. Het verhaal is best leuk bedacht, maar de uitvoering is gewoon echt niet leuk. De film verloopt langzaam en stroef. En het einde deed me ook helemaal niks. Gewoon teleurstellend.

Ik denk dat het er niet in zit dat ik deze film ooit leuk zal gaan vinden. Enkele héle kleine dingetjes maken de film nog wat beter, maar deze zijn zó kleinschalig als je kijkt naar het geheel. Niet grappig, niet vermakelijk, wel saai.

avatar van boozebelly
Niet eens zo slecht voor een romcom.
De chemie tussen Jennifer Aniston en Vince Vaughn is prima, de film is voorzien van een leuke dosis humor en het word nergens te zoetsappig en/of te melodramatisch.

Voldoende. 3,0*

Aardige film waarin een koppel uit elkaar gaat na een flinke ruzie te hebben gehad. Een soort omgekeerde romcom die uiteindelijk niet al te veel verschilt van de gemiddelde romcom (ondanks het einde). De scenes waarin de twee hoofdpersonages elkaar het leven zo zuur mogelijk maken zijn het vermakelijkst. Verder ook een leuke cast.

avatar van IH88
“Who loves ya, baby?”

Ik heb romantische komedie zelden zo rare typering voor een film gevonden als bij The Break Up. De film heeft komische elementen maar er zit ook veel drama in en de romantiek is ver te zoeken. Dat is geen kritiekpunt op de film maar ik vind het apart. De film zelf heeft knetterende dialogen tussen Vaughn en Aniston en ook wel een aantal herkenbare momenten. Natuurlijk gaat het over the top, maar een ex die naakt voor me langs loopt als ik net tv aan het kijken ben is zeer herkenbaar...

Het is wel jammer dat de film na een goed begin erg snel wegzakt in flauwe spelletjes tussen twee personen die absoluut niet meer samen kunnen leven. Er zit ergens wel een diepere laag en wat venijn maar dat wordt overschaduwt door flauwe grappen en mager uitgewerkte personages. Het einde getuigd wel van lef en hulde daarvoor maar kan de film voor mij niet redden. Ze zeggen wel eens dat realisme niet per definitie een goede film oplevert en The Break Up is hier een duidelijk voorbeeld van.

Flauw gebeuren.

De opzet van een klassiek romcom, maar dan met wat meer drama. Laat dat nu helemaal niet uit de verf komen en het romcom gedeelte ook aardig om zeep brengen. Dat heb je met dit soort halfslachtige pogingen natuurlijk.

Vaughn en Aniston zijn vooral het beeld dat mensen van hen hebben. Als koppel is er compleet geen chemie, daar loopt de dramatiek dan ook al meteen spaak, want hoe het uiteindelijk met hen afloopt wist me nooit echt te boeien.

De humor is ook voorspelbaar en getelefoneerd. De pesterijtjes zijn niet meteen erg scherp te noemen, de dialogen missen snedigheid en de romcom sfeer haalt er zowat alle lol uit. Ook hier wordt de balans weer compleet gemist en werkt alles elkaar tegen.

Blijft een beetje luchtigheid over. En nog een enigszins grappig bijrolletje van Favreau. Verder zijn er veel betere films in dit genre, zelfs in Hollywood.