The Break-Up (2006)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Peyton Reed
met Jennifer Aniston, Vince Vaughn en Joey Lauren Adams

Als Brooke (Jennifer Aniston) en Gary (Vince Vaughn) eenmaal samenwonen, halen ze het bloed onder elkaars nagels vandaan. Na de zoveelste ruzie verbreekt Brooke hun relatie. Wat dan volgt is een opeenstapeling van oorlogsvoering, toenaderingspogingen en bemoeienissen van hun vrienden. Geen van beiden is bereid te verhuizen uit hun prachtige appartement en de enige oplossing is om er samen als vijandige huisgenoten te blijven wonen, totdat een van de twee toegeeft...

avatar van rep_robert
In mijn ogen een zwaar ondergewaardeerde film hier op Moviemeter.
Heb vandaag dankzij RTL4 deze fim een herziening kunnen geven.

De film is vooral het 1e uur echt heel grappig, leuke situaties over hoe ze elkaar proberen te irriteren.
Vaughn is zeer charismatisch en Aniston is mooi, charmant en overtuigend as always.
Tuurlijk is het laatste gedeelte wat sentimenteel, maar slecht uitgewerkt? Nee, absoluut niet. Kon goed meeleven in Aniston haar personage.
Vond haar personage ook veel sympathieker overomen. Vaughn komt een beetje teveel onwetend over, gelukkig draait ie aan het einde van de film nog wel.
Het einde is gelukkig ook niet typisch Hollywood, toch wel even wat zwaarder dan normaal.

The Break-Up is een grappige en ontroerende film, die wat mij betreft een tikkeltje ondergewaardeerd wordt hier op MovieMeter.

Met een halve ster verhoogd!

avatar van Lavigne
Al helemaal niet romantisch en komisch een klein beetje.
Had hem leuker verwacht, 2*

avatar van Timothyvdmeer
Grootste minpunt was gewoon dat er geen chemie was tussen Vaughn en Aniston.

avatar van 10-StepKill
Vind persoonlijk toch dat het gemiddelde de film geen eer aan doet, ook al vind ik het geen topfilm.
De genre-aanduiding misleid denk ik toch teveel mensen en straffen de film om die reden af. Ik vond echter dat de film als geheel iets moois en aparts neerzet en meer de richting opgaat van een half drama, dan een rom-com. Ook het onconventionele einde zal voor velen een struikelblok geweest zijn. Als je van plan bent deze te gaan kijken, verwacht dan geen Notting Hill, maar een verhaal dat pijnlijke en kinderachtige situaties weergeeft, die laten zien hoe kleinzerig en kwetsend de mens kan zijn.

Eindelijk een keer geen cliche einde! Niet meer bij elkaar komen, maar gewoon verder gaan met het leven zonder elkaar. Een tikje realistischer dan de standaard romantische comedie. Ik zat het 'ik kom weer bij je terug en we leven nog lang en gelukkig'-einde alweer op te wachten, maar het bleef uit

Kon natuurlijk niet gewaardeerd worden door de VPRO gids die deze film meteen met de laagste score bombardeerde, 1*. Te belachelijk voor woorden. Buiten dat ik ze niet heel erg bij elkaar vond passen (Vaughn en Anniston), was dit helemaal zo'n slechte film nog niet. En het begin dat niet zo sterk was dan (ontmoeting).

avatar van RodneyS
Misschien niet helemaal terecht dat ik nu al mijn mening geef, want ik heb het eerste half uur van deze film niet gezien.

Maar goed, het gedeelte wat ik wel heb gezien vond ik niet geweldig.
De nutteloze, hyperactieve discussies tussen de twee hoofdpersonen vond ik eerder irritant dan grappig. Ook zat er op een gegeven moment weinig humor in en werd hij te serieus.

Ik denk dat ik niks heb gemist dat eerste half uur. Het eind was inderdaad een keer niet cliche!

avatar van rep_robert
Nouja, het 1e half uur is de film gewoon meer komisch, gaan ze elkaar proberen te irriteren op een What Happens in Vegas achtige manier.
Vond ik best komisch, de 2e helft gaat de film de serieuze kant op, wat niet slecht hoeft te zijn toch? Het is ook geen pure komedie namelijk!!!

avatar van RodneyS
Heb je wel een punt, maar ik vond het serieuze gedeelte (evenals het komische gedeelte trouwens) gewoon erg matig.

Maar goed, ik ga nog wel eens de eerste helft van de film kijken

avatar van Drs. DAJA
Futloos en totaal oninteressant. Belabberd gecast en zeer ongeïnspireerd geschreven en geregisseerd.

avatar van Ninto
Uitgezet na 40 minuten. Het leven is te kort voor dit soort films.

Enige leuke opmerking was:

Aniston: She's been through alot...

Vaughn: of dicks!

Dat is alles, derest was knetter saai.

avatar van Timothyvdmeer
Als je een film niet hebt afgezien moet je ook niet stemmen.

Ben ik dan de enige die hem wél echt leuk vond?

Ik vond het een leuke film, paar keer smakelijk moeten lachen en kon me ook best goed inleven in de hoofdrolspelers en hun acties.

Ietwat ondergewaardeerd vind ik hier?

avatar van AFCALS
Nog nooit zo'n geweldige Vince Vauhgn en Jennifer Aniston gezien, ik heb echt elke minuut genoten van deze film. Zeker een van de beste komedies die ik ooit gezien heb. Het gemiddelde van 2.64 verbaast me dan ook, misschien iets met het einde te maken?

avatar van rep_robert
Voor mij niet in ieder geval, ik vond het einde juist verassend en ontroerend tegelijk.

Matige film. Te veel gezeur en te weinig gelach. Einde hield ook niet over. Vooral een leuke reflectie film om je eigen relatie onder de loep te nemen (ha,ha).

avatar van Klaas-Jan
Eerste halfuur is echt verschrikkelijk lol, bij 't etentje voelde 'k bijna plaatsvervangende schaamte. Wordt daarna iets beter, ongeveer drie keer gelachen.

avatar van K*D
K*D
Wat me erg stoorde is dat halverwege de film er beslissingen worden genomen waar ik me absoluut niet in kan inleven. Brooke die snikkend op bed zit uit te leggen na het concert wat voor persoon Gary is(ik zou dingen naar zijn hoofd hebben gesmeten en gezegd dat hij zijn laatste kans had verpest), Gary die eten maakt voor Brooke terwijl ze met een andere gast binnen komt en niet GELIJK vertelt dat het geen date is maar een koper (waarom moest dat zo lang duren?)

Einde vond ik wel erg leuk, dan gaat er toch een half sterretje erbij omdat je precies aan ze kunt zien hoe het verder zal lopen. (En ik ben erg blij dat ze niet voor de alternatieve einde hebben gekozen wat bij de extra's staan op de DVD)

avatar van Saaimen
eerste half uur inderdaad een sterk staaltje komedie.... Daarna meer drama film, maar Vince Vaughn blijft meester in die kleine opmerkingen in zijn rollen en Jennifer Aniston deed me voor het eerst in me leven niet aan Friends denken, die vond ik echt goed en lekker tjeeh... Einde geniaal en niet zo cliche dikke prima... 2,5 ster omdate r naar mijn idee iets teveel drama in zit terwijl ik meer komedie verwachte! En romantiek staat erbij, romantiek heb ik alleen bij de begintune gezien hahaha

avatar van blokkedoos
Veel te langdradig en saai, terwijl de film leuk begin. Hoe langer de film duurde, des te meer ik me ging ergeren aan de manier waarop zij met elkaar om gaan!

avatar van Tyoom
Toch wel een beetje ondergewaardeerd hier vind ik.......
The Break Up is zeker een bovengemiddelde comedy!

avatar van rooie dirk
Ik vind dit toch wel een 3,5 waard, veel romantiek en humor en natuurlijk de mooie aniston.
Ga vanavond zeker kijken!

avatar van Donkerwoud
Ik vond hem ook enorm meevallen. Het weet goed het proces in beeld te brengen van twee mensen die uit elkaar gegroeid zijn maar toch nog van elkaar houden. Misschien niet de meest scherpe humor, maar als geheel best vermakelijk.

Orlibloompje
Vond het niet zo'n leuke film, maar wel een verrassend einde. Ik weet alleen niet waarom dit een 'komedie' zou zijn, aangezien ik geen één x heb gelachen... Maar dat kan ook aan mij liggen. 2.5 sterren voor de originaliteit

avatar van maarten541
Krijg ik met deze film een nieuw inzicht in de vrouwelijke psyche?

avatar van DeCol
Niet slecht, maar het komediegehalte is hier wel erg laag. Met Vince Vaugh én Jennifer Aniston verwachtte ik toch wel wat meer humor. Ik vond het dan ook eerder een romantische drama, echter ontbrak er daarvoor chemie tussen beide hoofdrolspelers. Over het einde ben ik dan wel heel tevreden. Al met al redelijk.

avatar van Donkerwoud
maarten541 schreef:
Krijg ik met deze film een nieuw inzicht in de vrouwelijke psyche?

Dat kan ik niet beoordelen, wel herkende ik de film heel erg t.o.v. een relatie die ik zelf net heb gesloten. Dat zanikken terwijl je eigenlijk ook nog best van elkaar houdt. Heel irritant.

avatar van movie acteurs
Middelmatig.

Film zelf wist niet erg grappig te zijn. Het begin vond ik ook al niet geweldig net zoals Vince Vaughn zelf. Jennifer Aniston kan ik wel waarderen maar hier vond ik haar niet goed. Na de 50ste minuut werd het eigenlijk inkakkerig. Wel leuk om Grand Theft Auto: San Andreas hier in te zien . Nouja, een hele kleine 2,0 dan maar.

Prima rom/com met goed gecaste acteurs. John Michael Higgins doet in zijn bescheiden bijrol iets waar ik hem nooit eerder op heb kunnen betrappen; hij speelt zijn rol goed en is bijtijds werkelijk grappig.

Vince Vaughn is natuurlijk de koning in deze film, hij laat Aniston stralen waardoor ze goed uit de verf komt. Dat is op zich al een compliment waard.

3*** vanwege de genialiteit (lichtelijk overdreven) van Vaughn, die niet geheel tot zijn recht komt in deze film waar ik verder weinig op aan te merken heb.

avatar van Tommy De Vito
Leuke komedie! De film heeft (vind ik) prachtige dialogen tussen Aniston en Vaughn. Romcom films zijn vaak voorspelbaar maar
The Break Up vond ik daarin tegen niet zo voorspelbaar als de meeste romcom films.