• 8.346.826 stemmen

Genre: Komedie / Misdaad

Geregisseerd door: John Waters

Met onder meer: Divine, Mary Vivian Pearce en Mink Stole

Plot Female Trouble

"Nice girls don't wear cha-cha heels."

Een satire op de Amerikaanse samenleving, waarin 'sterven om beroemd te worden' de boventoon voert. Travestiet Divine speelt niet alleen Dawn, de vrouw die carriere wil maken, maar ook Earl, de man die haar verkracht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Butterfly

avatar van Purmerend

Purmerend

Sexy outfit

stinissen (crew films & series)

Bizar taal gebruik.

gauke

Soms had ik het idee of ik naar een of andere vernietigende, hilarische, groffe, potsierlijke satire op een teenager musical zat te kijken met als hoogtepunt (of dieptepunt?) een zelf-verkrachtingsscène van Divine. In ieder geval is het aanstootgevende camp/totale gekte (bedoeld om mensen lekker te shockeren) en waarschijnlijk wat afgekeken van Andy Warhol (jaren zestig). Maar tegelijkertijd in de kern ook lekker zoet, heerlijk en massale onzin.

avatar van Anyaamsreob

Anyaamsreob

Hot en gestoord.

avatar van mrklm

mrklm

De opkomst en ondergang van Dawn Davenport [Divine], die als tiener al zo overtuigd is van haar eigen schoonheid en talent dat ze zich onverschrokken te buiten gaat aan exhibitionisme. Maar het maakt haar kwetsbaar voor de invloed van mensen die haar - op verschillende manieren - misbruiken en uiteindelijk haar leven kapot maken. Inderdaad, dit is een verhaal met een moraal, maar wel met de enorme knipoog die het werk van John Waters zo uniek maakt. Mink Stole maakt uiteraard haar opwachting, deze keer als Dawns dochter en de geniale Edith Massey profileert zich opnieuw als de koningin van de wansmaak. Veel seks, veel naakt (mannelijk én vrouwelijk) en meer van dat soort heerlijke walgelijkheden zijn aan de orde van de dag. Geniet van Divine als GoGo-girl, Divines bruidjurk, een halfnaakte Edith Massey, diezelfde Edith Massey in veel te strak SM-kostuum en onthoud vooral deze wijsheid: "If they're smart, they're queer. If they're stupid, their straight!"

avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

We spelen deze film op groot scherm op 09.02.2019 CINEMATEK - Programma - Female Trouble