Female Trouble (1974)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door John Waters (I)
met Divine, Mary Vivian Pearce en Mink Stole

Een satire op de Amerikaanse samenleving, waarin 'sterven om beroemd te worden' de boventoon voert. Travestiet Divine speelt niet alleen Dawn, de vrouw die carriere wil maken, maar ook Earl, de man die haar verkracht.

avatar van Purmerend
Sexy outfit

Bizar taal gebruik.

Soms had ik het idee of ik naar een of andere vernietigende, hilarische, groffe, potsierlijke satire op een teenager musical zat te kijken met als hoogtepunt (of dieptepunt?) een zelf-verkrachtingsscène van Divine. In ieder geval is het aanstootgevende camp/totale gekte (bedoeld om mensen lekker te shockeren) en waarschijnlijk wat afgekeken van Andy Warhol (jaren zestig). Maar tegelijkertijd in de kern ook lekker zoet, heerlijk en massale onzin.

avatar van Anyaamsreob
Hot en gestoord.

avatar van mrklm
De opkomst en ondergang van Dawn Davenport [Divine], die als tiener al zo overtuigd is van haar eigen schoonheid en talent dat ze zich onverschrokken te buiten gaat aan exhibitionisme. Maar het maakt haar kwetsbaar voor de invloed van mensen die haar - op verschillende manieren - misbruiken en uiteindelijk haar leven kapot maken. Inderdaad, dit is een verhaal met een moraal, maar wel met de enorme knipoog die het werk van John Waters zo uniek maakt. Mink Stole maakt uiteraard haar opwachting, deze keer als Dawns dochter en de geniale Edith Massey profileert zich opnieuw als de koningin van de wansmaak. Veel seks, veel naakt (mannelijk én vrouwelijk) en meer van dat soort heerlijke walgelijkheden zijn aan de orde van de dag. Geniet van Divine als GoGo-girl, Divines bruidjurk, een halfnaakte Edith Massey, diezelfde Edith Massey in veel te strak SM-kostuum en onthoud vooral deze wijsheid: "If they're smart, they're queer. If they're stupid, their straight!"