Les Choses de la Vie (1970)

Frankrijk / Italië / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Claude Sautet
met Michel Piccoli, Romy Schneider en Gérard Lartigau

Een ondernemer van middelbare leeftijd krijgt een fataal auto-ongeluk op het moment dat hij eindelijk zijn keus heeft gemaakt tussen vriendin en echtgenote. In de laatste minuten voor zijn sterven trekt zijn leven aan hem voorbij...

avatar van blurp194
De dingen van het leven.

Indertijd gezien, dat zal wel ergens eind jaren 70 geweest zijn, en diep van onder de indruk. De scene waar het allemaal om draait is me al die jaren bijgebleven, tot merk en kleur van de auto aan toe. Toen was deze film al een klassieker, en dat is hij nu ook nog. Niet zozeer een tijdloos meesterwerk, daarvoor speelt het teveel in de setting van een andere tijd - waarin een ambulance nog een nieuwigheid was, en je om te telefoneren nog naar de eerstvolgende boerderij moest. Wel om de geniale structuur, de knappe beelden van het ongeluk, het wrede van het noodlot en de nietsontziende manier waarop dat gefilmd wordt. Zo stereotype Frans dat je je kan afvragen of deze film nou in beeld brengt hoe de Fransen zijn, of dat de Fransen dat van deze film geleerd hebben.

Ondanks dat dit echt geen acteursfilm is, schitteren Romy Schneider en Michel Piccoli met perfecte rollen. Niks op aan te merken, volstrekt en totaal kloppend en geloofwaardig in het verhaal - er is geen moment dat de karakters een vraagteken oproepen, een twijfel aan de geloofwaardigheid veroorzaken.

Het verhaal is een van de sterkste die ik me zo even voor de geest kan halen. De structuur, de manier waarop de flashbacks aan het verhaal in de tegenwoordige tijd geankerd worden eigenlijk een toonbeeld van hoe dat moet. Emotioneel is het een voorbeeld van wat ik wel eens vaker denk te zien als het grote verschil tussen de Franse en de Amerikaanse filmindustrie - subtiel, wrang, lomp, en rauw - allemaal tegelijk. Echte emoties, in plaats van iets wat bedacht is door iemand die er wel eens een verhaaltje over gelezen heeft.

Wat me dan over de dertig, vijfendertig jaar sinds de vorige keer zien dan toch wel wat ontschoten was is het einde. Misschien dat ik daar toen wat minder aandacht voor had, dat het nu belangwekkender overkomt door de misschien iets volwassener blik. Want ook dat is een kenmerk van de genialiteit van de film - dat er aan het einde toch nog zoiets meegegeven wordt. Een klein stukje symboliek, wellicht ietsje sentimenteel, maar toch een mooie manier om een boodschap mee te geven.

Uitstekende film waarin een man een keuze moet maken in zijn leven, maar vervolgens een auto-ongeluk krijgt. Verteld door middel van flashbacks is de montage op het begin wat verwarrend, maar dit wordt zeker goedgemaakt door een emotionele tweede helft (die zich afspeelt na het ongeluk). Het ongeluk zelf is mooi in beeld gebracht met goed gebruik van vertraagde beelden. Verder twee sterke rollen van Michel Piccoli en Romy Schneider.

avatar van eRCee
Zowel stilistisch als inhoudelijk heb ik wat ambivalente gevoelens bij Les choses de la vie. De stijl is op zich prima, maar de flash-forwards voelen wat lukraak aan en zijn niet consistent gebruikt doorheen de film. Qua inhoud moet de film het hebben van z'n nonchalante, weinig plotgedreven en daardoor behoorlijk natuurlijke vertelwijze, maar het ontbreekt wel een beetje aan echte diepgang. Ik had het gevoel dat de film baat gehad zou hebben bij een extra halfuur om de personages meer uit te diepen. Hoewel de hand van Sautet zeker zichtbaar is, wordt het niveau van Un coeur en hiver daarom als je het mij vraagt niet gehaald.

Dick2008
Zondag 20 april, Arte 20.15 - 21.35

Een klein sfeervol filosofisch drama rondom een noodlottig (en bijzonder realistisch getoond) auto-ongeval, waarin een stervende architect terugkeek op zijn gecompliceerde leven (belangrijke momenten en de laatste dagen). De cast speelde geweldig.
N.B. Er werd wat afgerookt in Franse film uit de jaren zeventig

danuz schreef:
Ik voelde hem maar nauwelijks.

Deed me ergens denken aan de films van Godard en dan met name 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle. Het onderwerp is interessant, maar de uitwerking was voor mij te statisch en afstandelijk. Iets wat ik vaker merk bij de oudere Franse films.
Dialogen die me nauwelijks boeien, waardoor ik niet mee getrokken wordt in hetgeen mij gepresenteerd wordt. En hierdoor is de premisse ook niet direct ontroerend. Het liet me zelfs behoorlijk koud. Af en toe zag het er mooi uit, en de mijmeringen Michel Piccoli hadden wel iets, maar het serene of tedere gevoel wat de film mijns inzien wilde leveren kwam niet aan.

Jammer, want was wel geraakt door een latere film van Sautet, Un Cœur en Hiver. Daar werd ik wel getroffen door het karakter van de hoofdpersoon. Jammer, misschien ooit nog eens een herkijk. Geen verschrikkelijke film, maar te afstandelijk.

Armoedige benadering van een absoluut vijf sterren filmmonument

avatar van xgogax
Geslaagde kruising tussen Un homme et une femme (1966) van Claude Lelouch en The Swimmer (1968) van Frank Perry , maar verder ben ik geen liefhebber van deze film en / of van Claude Sautet . Zowel audiovisueel als inhoudelijk veel te eenvoudig uitgevoerd .

Prachtfilm. Staat de scène van het ongeluk en wat er daarna op volgde nog steeds, sinds ik die film een eerste keer bij het uitbrengen zag, op het netvlies gegrift, te vermelden zijn eveneens de schitterende, vooral subtiel eenvoudig en natuurlijke vertolkingen van Michel Piccoli, Romy Schneider en ook van Lea Massari en Jean Bouise. Zeer goed gecast zijn ook de chauffeurs, de dokter.... Het schijnt dat de opnames van het ongeluk ruim 10 dagen filmwerk in beslag namen.
Ideeënrijk alleszins. Denk maar het luidop nadenken van het slachtoffer na het incident, de feestmaal met 2 soorten gasten, het sterven, de dreigende muziek...
Film om regelmatig eens opnieuw te zien.