Deceiver (1997)

Alternatieve titel: Liar

Thriller / Mystery

geregisseerd door Jonas Pate en Josh Pate
met Chris Penn, Michael Rooker en Tim Roth

Het vermoorde meisje had zijn telefoonnummer en dat maakt hem de hoofdverdachte. Om zijn onschuld te bewijzen neemt hij een leugendetector-test af, maar hij is wel nerveus voor de test en dat werkt zijn epileptische aanvallen in de hand. De politie vindt dat hij zich maar verdacht gedraagt, en één van hen wil graag een bekentenis zien.

is deze op dvd tekrijgen laat me het weten alvast bedankt

Heerlijk sfeertje, goeie prestaties van de cast (maar natuurlijkvooral Roth), maar ik had me er toch wat meer van voorgesteld. Was hier ook al jaren naar op zoek, dus zodoende... 3*

hij is op Play.com te bestellen voor 6 pond, dat zal je niet aan de bedelstaf brengen denk ik...

ik was hier ook al een tijd naar op zoek, heb hem ooit gezien en kan me herinneren dat deze toch wel heel erg goed was (of is dat de herinnerende beleving die me weer parten speelt?)

Wederom oner de inruk, elixer, absinth, dig it, don't ig it. Ingenieus plot, zo nu en dan grandioos dialoog, less is more...opeth rules!

avatar van U-96
Jeetje, wat een geweldige film toch. Het verbaast me doch zeer dat deze geweldige film zo onbekend is op MM...

Goed verhaal, uitstekend akteerwerk, en wat de film wat extra's geeft; het speelt zich af op één plek.
Tim Roth speelde die epilepsie-aanvallen echt geweldig...

De film blijft vanaf begint tot eind uitermate boeiend en vermakelijk. Voor mij ook omdat ik leugendetektors altijd wel interessant heb gevonden...

Verrassende ontknoping ook...

*****3.5*****

vdc
De verklaring van wackyboy (23 mei) zint me niet helemaal. De beschrijving van hoe de moord gebeurd is, dat lijkt te kloppen. Maar volgens mij gaan Kennesaw en Braxton tijdens dat laatste verhoor helemaal niet over tot een akkoordje met Wayland. Ze zijn voor Wayland net de perfecte slachtoffers voor zijn plan. Doordat de moord op video vastlag, kon Wayland al vlug achterhalen wie Kennesaw was en wat hij deed. Ook Kennesaw's nieuwe collega Braxton volgde hij. Wayland (hoog IQ, hoogste onderscheiding in psychologie) zocht op waar hij hen kon “kraken” en daarna imponeren bij een eventueel verhoor. Hij kocht een aantal mensen om die hen zouden manipuleren, zoals die psychiater en die gokkerskoningin. Tijdens dat laatste verhoor wordt tegenover Braxton al een tip van de sluier gelicht (april fool’s day – dus de dreigementen tegenover zijn dochters zijn niet ernstig te nemen). Braxton is echter te dom om in te zien dat er nog méér opgezet spel is, en gelooft, net als Kennesaw, dat Wayland dood is (als gevolg van zijn geveinsde ziekte. Of de kogelhulzen omgewisseld werden weten we niet ; Wayland heeft hier misschien gewoon geluk gehad). Het medisch team (waarbij we duidelijk Boogie herkennen) en de begrafenisondernemer zijn ook door Wayland omgekocht.

Braxton had geen gokschuld (integendeel), maar omdat hij mentaal zo zwak was, werd hij afgeperst. Het geleende geld van Kennesaw kon hij nu behouden als zwijggeld (zat allemaal vervat in het plan van Wayland).

Dit lijkt mij wel eeen mooie film, vanavond op yorin dus ga hem zeker kijken, mijn mening volgt gauw!!!

avatar van bisse
Behoort zeker tot de absolute top van de psychologische thrillers,de sfeer is echt om te snijden en het acteerwerk is van enorm hoog niveau.Heel jammer dat we niks meer van deze bpate broertjes horen want ik vond dit echt veelbelovend.

Ik verwachtte een simpele thriller te gaan kijken, maar het bleek een uitstekende film te zijn. Roth en Rooker zijn fantastisch in hun rollen en de sfeer, regie en camerawerk doen de rest samen met het uiterst boeiende en slimme verhaal.
Het einde vond ik allemaal wat te gemakkelijk, de climax had wat anders gemoeten om er echt een topper van te maken.

avatar van MarkFish
Erg leuk filmpje. Met Penn en Rooker kun je uitgaan van goede politierollen, daar hebben ze genoeg ervaring mee. En Roth is altijd ene opvallende acteur. Hij speelt echt goed in deze film! Die aanvallen en zijn hele bizarre gedrag, goed gedaan!

JDS
vdc schreef:

Heb de film zojuist voor de eerste keer gezien en ik dacht er ongeveer hetzelfde over vdc. Dit lijkt de meest logische conclusie.Het is natuurlijk ook niet voor niets dat in het begin van de film het iq van de 3 hoofdpersonen vermeld wordt. Ook de vermelding dat Kennesaw en Wayland afgestudeerd zijn in de psychologie heeft álles met het plot te maken. Ze spelen beide een psychologisch spel. In mijn ogen zou de door vdc genoemde verklaring de film ook het meest sieren.

Tim Roth speelt een overweldigende rol; ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Zoals hij zijn karakter in deze film gestalte weet te geven is ongekend. Ook Michael Rooker is sterk in zijn (iets eenvoudigere) rol.

Ik vind het heel vreemd dat deze film relatief onbekend is hier. Geweldige hoofdpersonages gespeeld door uitstekende acteurs met een plot dat iets weg heeft van de schoonheid van het plot van 'The Usual Suspects' (moest meerdere malen aan die film denken terwijl ik Liar zat te kijken). 4* (omdat 4.5 teveel is, en MM helaas- nog ?- niet met kwarten werkt.

avatar van Daas
De (tweeling)broertjes Pate maken indruk met hun donkere, raadselachtige sfeer en weten in deze film de spanning subtiel op te laten lopen zonder dat het overdreven wordt.

De kracht zit het hem dan ook in het psychologisch spelletje tussen de rechercheurs (met name Kennesaw) en Wayland. Een aantal leuke wendingen (waar over te discussiëren valt; ik sluit me aan bij de verklaring van vdc) en een krachtig einde dragen helemaal bij aan de verwarring die ontstaat bij de kijker.

4 sterren

Meneer Bungel
vic schreef:
heet hij niet liar; the Ideal suspect.

Ik heb hem ook ooit gehuurd onder de titel ''Liar'', maar ik denk dat MM uitgaat van de Amerikaanse titel/release, aangezien ook op Imdb ''Deceiver'' vermeld staat.
Bij prijsvergelijk op het net kun je beter de titel ''Liar'' gebruiken...

avatar van JDSsmetje
Goed maar daarom niet altijd even vermakelijk verhaal. In het middenstuk werd het een beetje saai maar dan de goede ontknoping. Deze film kent ook goed acteerwerk.

Zeer goed acteerwerk en een mysterieuze sfeer in deze film. Ook het feit dat de film zich voor een groot deel op dezelfde locatie afspeelt met maar 3 personages en toch boeiend blijft is een pluim waard.

Het scenario vond ik toch wat ongeloofwaardig waarvoor ik een puntje aftrek.

avatar van Bottleneck
Ik kende deze film ook alleen als 'Liar' en vind hem fantastisch, spannende psychologische thriller en zoals gezegd: op vrijwel één locatie en toch boeiend tot het eind. Het spel tussen de rechercheurs en de geniale verdachte is subliem, zeker 4 sterren dus

avatar van K. V.
Deze stond waarschijnlijk al vier jaar op m'n lijst en eindelijk was hij eens op tv.
De film was wel het eerste uur wel wat langdradig en 'k begon al wat te panikeren, maar gelukkig herpakte de film zich. Het laatste half uur was erg goed en bevatte toch een serieuze twist.
De acteerprestaties waren van alle drie de acteurs erg goed en ondanks dat de film zich bijna de hele tijd in een ruimte afspeelt, stoorde dit niet.
Jammer van het eerste uur, want anders was dit een echte topfilm.

avatar van Bottleneck
Opnieuw gezien na véle jaren (die eerdere reactie had ik uit m'n herinnering geschreven) en de film blijft strak. Alleen de intro met de IQ's is onnodig, het duurt even voordat het echt op gang komt en hier en daar is het te clichématig hoe de rechercheurs handelen.

Maar het plot wordt steeds boeiender, goed acteerwerk (uitgezonderd de jonge Renée Zellweger), de hele film is er een donker sfeertje, het feit dat er weinig locaties zijn pakt effectief uit en de manipulatieve insteek van Roth werkt uitstekend, ook omdat je achteraf bepaalde dingen anders ziet. Audiovisueel is het wel ingetogen maar het plot 'compenseert' dat, een typische jaren negentig psychologische film zoals ook The Game en The Usual Suspects. Ik blijf een zwak houden voor Deceiver, die vier sterren die ik eerder gaf had ik aardig ingeschat.