Polleke (2003)

Nederland
Familie / Komedie

geregisseerd door Ineke Houtman
met Liv Stig, Halina Reijn en Frank Lammers

Jeugdfilm over de 11-jarige Polleke die opgroeit in de grote stad bij haar excentrieke moeder (Halina Reijn) en ondertussen een beetje voor haar dichter-junkie vader (Daan Schuurmans) moet zorgen. In de loop van de film komt Polleke achter de waarde van echte vriendschap en beleeft ze alle ups en downs die bij een echte eerste grote liefde horen. Smoorverliefd als ze is op Mimoen, wordt haar de omgang met hem verboden. Maar zijn ogen zo zwart als Afrika blijven haar achtervolgen...

avatar van moviegirl2
Gewoon té Nederlands 'not' dus.

Echt te zoetsappig en vergezocht.

0,5 *

niet echt heel leuk verhaal. ik snapte er echt hele maal niks .van en het leek mij ook een beetje kinder achtig

Snappen? Was er veel te snappen in deze film dan?

Film la timbo kan ook niet echt goed typen.

Er komt veelsteveel op je af in deze film, het gaat bijna nergens meer over.

Redelijke film. Liv Stig die Polleke speelt is redelijk maar heeft een irritante stem bij de voice over. Frank Lammers is ook weer geweldig. De muziek vind ik persoonlijk niks teveel gebruik van Acoustische gitaren en Marokaanse melodieen. Fotografie is oke, gewoon een wegkijker

avatar van moviegirl
ik weet niet wat ik er een paar jaar geleden in zag maar deze film is een flop

avatar van kleez
hele tijd geleden gezien, en vond het toen zeker een aardige film!
Vooral voor een nederlandse film vond ik het persoonlijk erg
goed!!

avatar van darkjaap
wat mij betreft 1 van de beste nederlandse kinderfilms van de afgelopen jaren

hinie
Vooral voor een nederlandse film idd......pffff ( houdt het dan nooit op)

robertus65
Voor een Nederlandse kinderfilm is het al met al niet slecht, maar het blijft natuurlijk vooral leuk voor kinderen.

Terwijl juist Polleke één van de weinige Nederlandse kinderfilms van de laatse jaren is, die zowel voor jong als oud leuk is (samen met o.a. Minoes en Knetter).

avatar van psycholamp
Slechte verfilming met slechte cast en omgeving. Mist alle sfeer uit het boek. Ook niet leuk voor kinderen.

walgelijke film .. anderhalf uur mijn kots op moeten houden bij deze pauper-bagger..

avatar van darkjaap
wat is hier nou slecht aan ?
ik vind dit nou een van de beste jeugdfilms die ik ooit gezien heb..
het verhaal is erg grappig en leuk om te zien
het acteren was idd van middelmaat maar komop die kindere ware toen 10 ofso dus verwacht er gewoon dan niet te veel van van halina rijn en lammers had ik echter wel wat meer verwacht maja dat kon mn kijkplezier niet drukken
4 *

Inderdaad, vanwaar al die kritiek het is toch ook een kinder film toen ik hem een paar jaar geleden zag vond ik hem best leuk .

avatar van jumpstylemovie
Best leuk maar aan de saaie kant.
Aardig vermaakt maar vaak overdreven kinder stukjes. 2.5**

rose
psycholamp schreef:
Mijn kinderen vinden deze film anders helemaal geweldig. En haar moeder ook trouwens!

Eén van de weinige kinderfilms, die zowel voor kinderen als volwassen leuk is zelfs...

avatar van jackie chan
Niet echt veel aan!

Ik vind die kinderfilms allemaal waardeloos uit de Nederlanden!

Tegenwoordig lijkt het wel of al die meisjes op hun 11e beginnen met 1ste zoen 14e vrijen en dan zitten ze op hun 18e achter de ramen in amsterdam!!!

Nee ik erger me er zo aan! Zijn van die cliche verhaaltjes over verliefdzijn man man al die kinderen (nog niet eens pubers) pakken het zo van de TV over!

Pietje Bel die was nog leuk!!! Gewoon kinderachtig maar dan wel kinderachtig geen kinderfilm die volwassen nmoet lijken!

2.5 sterren!

avatar van blythefangirl
Ik had alle boeken over polleke al gelezen voor de film kwam en ik moet zeggen dat ze het echt goed gedaan hebben!
Ik vind het echt een leuke film, ook al vaak gezien

avatar van OlafK
Allereerst: een heel diepe buiging voor Frank Lammers. In mijn ogen is hij echt een van de beste acteurs die ons land kent. Maar helaas weet hij deze film niet in zn eentje te redden.
De belangrijkste reden hiervoor is dat zijn rol als meester Wouter niet extreem veel screenplay kent.

Polleke is een kinderfilm over vriendschap. de (eerste) liefde en problemen (in in het bijzonder met ouders). Helaas blijft het ook écht een kinderfilm en voor een ouder publiek maakt dat deze film totaal ongeschikt. Erg jammer, want ik denk dat hier best een film voor jong én oud uit had kunnen rollen. Nu laat de film een onbevredigd gevoel achter.

rose
OlafK schreef:
Helaas blijft het ook écht een kinderfilm en voor een ouder publiek maakt dat deze film totaal ongeschikt. .
Dat vond ik dan weer juist wel...

avatar van niethie
Super aandoenlijk kinderfilmpje met prima vertolkingen van de gehele cast. Vooral de scenes tussen Polleke en haar vader waren geweldig. Soms misschien iets te zoet maar daar heb ik me verder niet aan gestoort, aangezien het gewoon erg lekker wegkeek allemaal. Overgens erg duidelijk dat dit van de regisseuse van de twee Madelief serie(s) en film afkomstig is, daar werd de (licht naieve) belevingswereld van het hoofdpersonage ook al zo mooi weergeven.

3,5 sterren

avatar van danuz
Gek genoeg werd ik erg ontroerd door de serie (een soort Bluebird-achtig gevoel, maar dan net een tikkeltje meer nog). Als VPRO-marathonuitzending, dus zat er zo'n zes uur aan vast. Door de eerlijke, 'sobere' aanpak ben ik menigmaal ontroerd. De film nooit helemaal gezien (ook gewoon een soort fragmentarische samenvatting van de serie trouwens (daarom stem ik dan maar zo'n beetje een gemiddelde van de film en de serie)). Vond dit bijvoorbeeld veel sterker dan een als Madelief, die voor mij nu niet veel verder komt dan wat typische kinderhumor en aanstekelijke brutaliteit (vroeger was ik daar overigens wel erg door gecharmeerd).

avatar van benthe
Leuke kinderfilm, mooi verhaal.

avatar van Jessen0wnt
Redelijke kinderfilm, in mijn ogen niet zo heel erg meisjes achtig als je van te voren denkt (kan het mis hebben, tijd geleden gezien maar nog vers in het geheugen). Polleke is een meisje met een hele mooie blik in haar ogen, het sprak duizend talen. Echt een heel bijzonder meisje, (de actrice dan natuurlijk), dat vind ik echt. Naast het uiterlijk van onze jonge hoofdrolspeler is de film vrij toegankelijk voor iedereen. De acteerprestaties zijn oké, zoals oké in dit soort films word geformuleerd. Daarnaast heeft de film genoeg vaart en genoeg diepgang voor de aankomende tienermeisjes die dit gaan kijken. Prima filmpje, voor 11jarigen.

haha leuk.

avatar van Marvinleeaday
Gewoon een hele goede (kinder)film, die echter voor volwassenen ook zeer goed te pruimen is. Stelt enkele hedendaagse problemen op een luchtige manier aan de orde, o.a. scheiding, drugs, verliefdheid en intergratie. Dit alles wordt naar voren gebracht zonder daar al te diep op in te gaan(door de ogen van een pré puber) en dat vind ik de kracht van de film. Het geheel wordt m.i. goed afgerond door het (ja, ja voorspelbare) happy end. Waar alles weer op z'n pootjes terecht komt. Voor Nederlandse begrippen erg goed, half puntje extra om het gemiddelde iets op te halen.