The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

Alternatieve titel: The Assassination of Jesse James

Verenigde Staten / Canada / Verenigd Koninkrijk
Western / Drama

geregisseerd door Andrew Dominik
met Brad Pitt, Casey Affleck en Sam Rockwell

Een film over de legende Jesse James gezien vanuit het oogpunt van Robert Ford, die niet alleen grote bewondering voor de snelste schutter van het Wilde Westen had, maar zich ook bij zijn bende aansloot. Langzaam maar zeker ziet Ford echter in dat James niet de perfecte held is uit de boekjes.

Warren Stantin
RagnaToad schreef:
De muziek is wel schitterend.

Absoluut waar, maar wanneer Nick Cave zijn medewerking verleent, kan het ook bijna niet slecht zijn. Overigens heb ik de film opnieuw bekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het werkelijk een pareltje van een film is. Wellicht dat ik deze in mijn top 10 moet zetten, want de film is in alle opzichten van heel hoog niveau. Mijn eerste waardering met 3,5 sterren is te laag geweest. Brad Pitt speelt in mijn ogen de rol van zijn leven (beter nog dan in Seven waarin hij toch werd overklast door Morgan Freeman en Kevin Spacey).

avatar van CdeJ
Een mooie wat langdradige verfilming.
Sfeer is mooi,en Casey speelt vooral erg goed.
Prachtige beelden ook.Niet echt een western,maar meer een karakter studie.
Aanrader.

avatar van rep_robert
Heel mooi psychologisch drama over het verhaal van Bob(Robert) Ford en Jesse James.

Nergens hoef je veel actie te verwachten, het is zoals CdeJ al zegt een karakterstudie over Robert Ford, die toch centraal staat in de film.
Zijn rol wordt erg goed neergezet door Affleck, die wat mij betreft terecht een Oscar nominatie kreeg voor deze rol. Beetje voor beetje wordt het verhaal duidelijk over de moordenaar van de beruchte Jesse James, gespeeld door alweer een fantastische Brad Pitt. De neerwaartse spiraal wordt erg duidelijk weergegeven, mede dankzij de erg lange speelduur van de film.
Maar dankzij de speelduur krijgen de personages wel meer diepgang en kan je zelfs begrijpen waarom alles is gebeurd zoals het is gebeurd.

De rustige film wordt ondersteund door zeer sfeervolle muziek, wat nergens te overheersend aanvoelt, maar toch altijd bij de prachtig geschoten beelden van het oude Amerika past.

De aanslag op Jesse James lijkt me door deze film zo klaar als een klontje, Robert Ford is wat mij betreft helemaal niet laf door Jesse James in de rug te schieten, Jesse James liet zich dan ook vermoorden.Hierna neemt de film helaas nergens meer de tijd voor, voelt het iets te gehaast aan en proppen ze teveel in een kwartier tijd. Gelukkig wel weer gevolgd door het extreem sfeervolle en tegelijkertijd ook tragische einde voor Robert Ford.

intezar

intezar schreef:
Een film die van mij nu al een klassieker mag genoemd worden.

Inderdaad, zo voelt het aan maar misschien brengt Dominik daarvoor toch wat te weinig nieuws onder de zon. Maar toch, ik ben de laatste jaren zelden zo onder de indruk geweest als bij deze film. Andrew Dominik is een regisseur waarmee de wereld rekening zal moeten houden, zoveel is duidelijk.

Mora
intezar schreef:

Zeker weten!!!
Van mij mag mag die voor eeuwig op nummer 1 staan.

avatar van trebremmit
Verfrissende film die origineel aandoet, prachtrollen van Pitt en Affleck en werkelijk subliem camerawerk. Soms was het een beetje moeilijk te volgen maar ik hem zeker nog een keer kijken met een grote kans op een verhoging.

avatar van russo
ondanks het mooie camerawerk, een erg saaie en langdradige film, misschien moet ik deze film wat vaker zien voordat ik deze kan waarderen

Mr.Whiseguy
Hmm... hmm.. wat is nou het woord dat ik zoek...oh ja: GEWELDIG!!!
Volgens mij ben ik zo duidelijk genoeg, 1 van de beste films ooit.

avatar van Fortune
russo schreef:

Ik vond em de eerste keer al geweldig maar ik denk als je deze voor de 2e keer kijkt dat je beetje door saaiheid van de film en lengte van de film kijkt en dat je meer kan genieten van de plaatjes die op je scherm word getoond het erg sterke acteerwerk en de ontwikkelen die de personages doormaken.

avatar van madmax1
Een paar stukjes van herhaald, met de techniek van tegenwoordig, ziet het er goed uit.
De film op zicht duurt te lang, het verhaal kon ik al en brengt niks nieuws, hij is moderner en goed gemaakt , redelijk sfeervol drama.

T.T
Mooiste film aller tijden. Zelden zo´n mooi gefilmd film gezien. Geweldig geacteerd door Brad Pitt & Casey Affleck. Mijn nummer 1 film.

avatar van ThaMovieVoter
Deze film heeft naar mijn mening misschien wel de mooiste filmmuziek. Je hoort ook regelmatig samples van de soundtrack in tv-programma's. Enorm sfeervol.

Het is zelfs erg chill om gewoon thuis naar de muziek te luisteren. Dit in tegenstelling tot de meeste andere goede soundtracks die meer bij de film zelf horen.

Berichten verplaatst naar Andrew Dominik

avatar van AGE-411
Lenn schreef:

- Totaal geen western, t wil nie zeggen omdat je een paard ziet in een film dat het een western is, nee voerger verplaatsten mensen zich te paard!

Dit is toch gewoon een western.

avatar van DB10
Fabelachtige film. Had hem al eens eerder gezien en de laatste tijd spookte het steeds meer door mijn hoofd. Tijd dus om deze weer eens te kijken en wederom van begin tot eind geweldig. De spanning die continu in de film hangt is heerlijk, om naar te zwijgen over de cinematografie en de muziek van Nick Cave. De chemie tussen Brad Pitt en Casey Affleck is ook nog eens uitstekend. In mijn top 10!

avatar van RonMathijs
Ik heb een gemengd gevoel over gehouden aan de film.
Het acteerwerk van Brad Pitt en Casey Affleck is gewoonweg echt, echt goed. De beelden zijn prachtig en het verhaal is ook goed. Wat echter steeds aan mij blijft knagen is het te lang middenstuk van de film. De film begint uitstekend, je hebt gelijk in de gaten hoe de personages zijn (die je ook duidelijk ziet veranderen in de film). Maar in het middenstuk is het te langdradig en springen ze van de ene in het andere fragment wat de film iets wat onduidelijk maakt. Uiteindelijk is het einde wel weer heel goed. O.a. Charly die voor een dilemma staat: moet ik nu achter mijn broer staan of Jesse vertrouwen, Zou Jesse het door hebben dat Robert hem gaat ombrengen enz..

Al met al goede film, maar geen echte topper.

avatar van Justinw
Overweldigend en direct naar mijn top 10. Niet een echte western maar een psychologisch drama. Zal binnenkort een uitgebreide recensie geven.

Wel echt een western, hoor.

Justinw schreef:
Overweldigend en direct naar mijn top 10. _

Hoort zeker thuis in de top 10 beste films van de laatste 10 jaar.

avatar van VHS1975
Geweldige film. Misschien een beetje raar, maar ik vond hoe Jesse James dood neerviel erg mooi.....en hard.

Wouter schreef:
Wel echt een western, hoor.

Ben ik niet met je eens. Het drama overheerst de film op alle punten. Natuurlijk het decor is het wilde westen maar elementen die normaal voor een western zijn ontbreken. Een duidelijke good of badguy is er niet eveneens als echte showdown of gunfight. Op de overval na aan het begin maar die is visueel op alle punten overheersend en de echte actie is er niet.

avatar van Fortune
Een western is het zeker alleen niet een die we gewend zijn.

avatar van Justinw
Daarom zeg ik ook: Niet een echte western? Meer een variatie erop die overigens briljant is.

Justinw schreef:

Nooit gehoord van de Revisionistische Western? McCabe & Mrs. Miller? Little Big Man?

avatar van fappie
Wat een parel is dit zeg! Lange tijd geleden dat ik een film heb gezien die zoveel indruk maakte. Geweldige acteerprestaties, prachtige sfeer, mooi verhaal.. De grote vraag is natuurlijk of Bob (Robert) Ford echt een lafaard was of niet.

fappie schreef:
De grote vraag is natuurlijk of Bob (Robert) Ford echt een lafaard was of niet.

Yep in mijn ogen ben je een lafaard als je iemand in zijn rug neer schiet.

avatar van fappie
Of gewoon slim .

avatar van VHS1975
haha ja kan....een slimme lafaard dan??

AC1
Ik denk dat het er zo aan toe ging. Die herorische duels is een verzinsel van Hollywood.