Penny Serenade (1941)

Drama / Romantiek

geregisseerd door George Stevens
met Cary Grant, Irene Dunne en Beulah Bondi

Ze werkt in een platenzaak en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze van alle gelukkige momenten in haar leven een speciaal nummer heeft. Bij de Penny Serenade heeft ze hem leren kennen, het was in 1932 toe ze nog niet wist dat ze nooit kinderen zou kunnen krijgen.

Schitterende film, die met 'romantische' toppers als Casablanca en it's a Wonderful Life kan meekomen. George Stevens bewees zijn kwaliteit later met Shane, maar deed dat in 1941 al met deze film. Een van de eerste films die zich afspeelt in flashback, meen ik.

Grant en Dunne (die laatste zag ik nog veel te weinig van), vormen een droomkoppel. De hoogtepunten uit een interessante relatie lopen uiteen van erg grappig tot diep ontroerend. Vooral veel kippenvel momenten.

Kreeg de film gratis bij Charade (ook met Grant). Wereld deal. 4 sterren voor deze film, die veel te weinig mensen hebben gezien. Snap eigenlijk niet dat dit niet als grote klassieker geldt in de filmwereld.

avatar van J.S.
Helemaal akkoord met mister blonde, deze film zou veel bekender moeten zijn.

Hey J.S., of iemand anders die de film zag; dat muzieknummer in de film, in welke film komt dat nou nog meer voor? Een grote klassieker volgens mij.

avatar van J.S.
Welk nummer bedoel je precies?

Bij het nummer op het begin; the Penny Serenade.

avatar van J.S.
Nou mister blonde, ik heb wat opgezocht maar niets gevonden, als ik die grote klassieker ooit bekijk zal ik het hier posten .

avatar van The One Ring
Waar hebben jullie deze film vandaan? Als een vergelijking met Casablanca en It's a Wonderful Life gemaakt wordt ben ik zeker geïnteresseerd.

avatar van J.S.
Ik heb hem gekocht samen met The Amazing Adventure (1936) en Charade (1963) in een Cary Grant box voor slechts 4.90 euro in de Media Markt in Antwerpen.

En het feit dat Casablanca wel een grote bekende klassieker is en deze niet is inderdaad vreemd en onterecht.

o.a Bol.com als onderdeel van de Cary Grant Box. 6,99. Charade, Penny Serenade en The Amazing Adventure (laatste zag ik nog niet). Eerste twee zijn geweldige films. Beeldkwaliteit is niet al te best (maar wel te doen), maar voor dat geld zeur ik daar niet om.

J.S. schreef:

Nou, zover wil ik niet gaan . Casablanca is wel een stukje beter (It's a Wonderful Life ook trouwens). Deze film benadert dat niveau en dat is al heel wat.

mister blonde schreef:

Ik wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat Casablanca slecht is ( It's a Wonderful Life heb ik jammer genoeg nog niet gezien dus die vergelijking kan ik niet maken) maar ik bedoel maar dat deze film al de ingredienten heeft die Casablanca naar mijn mening ook heeft en daarom toch iets meer bekendheid verdient.

Heb nog even op google gezocht. Had snel het jazz nummer Penny Serenade gevonden, maar dat is dus niet het nummer uit deze film. Kan het nummer niet achterhalen. Word er gek van. Jammer dat er in de meeste oude films ook geen fatsoenlijke aftiteling is.

Volgens mij is dit het:

Title: Penny serenade: fox-trot / by Hal Hallifax and Melle Weersma; arr. by Jack Mason.
P/P/D: London : World Wide Music Co., 1938.
Location: SPC, KIRK 1938 L-Y

Het gaat zo ongeveer; 'you were ment for me, and I was ment for you' Paar keer herhalen..... 'the Angels must have Sent' Etc.

Kan alleen nergens een sample vinden.

avatar van heinonlein
de eerste helft vond ik geweldig, met die flash-backs enzo, maar op gegeven moment begon dat te vervelen en dacht ik telkens: niet weer!!

bovendien kijk ik films ter ontspanning, dus alle acteurs tussen de 0 en 6 jaar zijn mij compleet on-welkom.

3 sterren voor cary, 4 voor de eerste helft van de film, 1 voor applejack, -1 voor de te jonge actrice en -1 voor de tweede helft.

Viel mij ietwat tegen helaas. Het begint allemaal leuk, maar later wordt ie een stuk minder.

avatar van heinonlein
heinonlein schreef:

en een 1 voor rekenen

avatar van Fikret8
The One Ring schreef:

Popcorn Time. Staan niet veel film-noirs op, deze toevallig wel.

Dit is geen film noir, hoor.

avatar van Fikret8
mister blonde schreef:
Dit is geen film noir, hoor.

Zelf vind ik het overigens ook niet een echte noir.
Op imDb, Yify movie en Popcorn Time wordt aangegeven van wel.

Ik zie het, klopt natuurlijk niets van.

avatar van The One Ring
Fikret8 schreef:

Popcorn Time. Staan niet veel film-noirs op, deze toevallig wel.

Popcorn Time bestond niet in 2006 toen ik het vroeg. Al heb ik hem nog steeds niet gezien. En ik gebruik Popcorn Time niet, overigens. Hoe dan ook, bedankt voor de reminder. Was deze wat uit het oog verloren.