Half Light (2006)

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Craig Rosenberg
met Demi Moore, Hans Matheson en James Cosmo

Rachel Carlson (Demi Moore) is een succesvol schrijfster van thrillers. Aan haar geluk komt abrupt een eind als haar zoontje van vijf verdrinkt en haar huwelijk op de klippen loopt. Ze raakt behoorlijk in de war. Wanneer zij via een vriend een huisje huurt in een afgelegen dorpje in Schotland, hoopt zij in alle vrede haar rouwproces te kunnen verwerken. Ze ontmoet de vuurtorenwachter, Angus McCulloch, met wie ze romantische momenten beleeft. In het dorp vertelt ze over haar ontmoeting. De dorpelingen vertellen haar dat McCulloch echter jaren geleden overleed, nadat hij in een vlaag van woede zijn vrouw en haar minnaar vermoordde...

De mooie beelden en degelijke soundtrack verdoezelen dat het toch wel om een clichéverhaal gaat. Nu ja, zolang het maar goed uitgwerkt wordt.

avatar van tal1b
domme film dit. matig/rommelig gespeeld, slechte ongeloofwaardige muziek. flauwe twist op 't eind.
nah.. b filmpje.

avatar van TragieStar.*
Heb de film een tijdje terug bekeken en wanneer het echt spannend werd kwam ik er achter dat de film er maar half op stond
Dus heb de film nog steeds niet helemaal afgekeken, maar dinsdag is mijn volgende kans. En die laat ik niet liggen

avatar van JANSSEN90
Leuk filmpje, Moore speelt goed en is leuk om naar te kijken, verder mooie landschappen en wat spanning.

avatar van Semsoethot
Tja, gewoon goed dinsdagavondvermaak. Niet meer en niet minder.

orbit
Best aardige thriller... al ontzettend veel vaker gedaan, maar in dit geval komt het geheel nog best boven de middelmaat uit omdat er een goede mix zit tussen bovennatuurlijk en echt, ligt er tenminste niet te dik bovenop. Moore speelt ook acceptabel.

avatar van Emma'
Best aardig filmpje. Het begint allemaal heel onschuldig, totdat ze opeens al het bewijs van Angus kwijt is, want dan ga je je toch wel dingen afvragen. Het bleef heel mysterieus tot het einde en ja, de geschiedenis herhaalde zich wel weer héél toevallig, maar dat hoort erbij. Heb me prima vermaakt, 3,5*.

Prima filmpje. Spannende momenten, mooie wendingen.

Is het alleen niet bijzonder raar dat de nieuwe vuurtorenwachter er precies zo uitziet als de oude vuurtorenwachter?

avatar van king_pin
heeft die gast inmiddels al dat kruis op die kerk gefixt?

avatar van Emma'
Snuffmob schreef:
Prima filmpje. Spannende momenten, mooie wendingen.

Nou, iedereen van dat eiland heeft 'm dood gezien en begraven, maar die nieuwe houdt zich schuil voor de bewoners. Alleen zij ziet 'm, (en zijn handlangers dan), en zij wist niet hoe de dode Angus eruit heeft gezien.

avatar van TragieStar.*
Vandaag eindelijk helemaal afgekeken, en vond het zeker een aardige thriller.
Demi Moore laat zich van haar beste kant zien, en alles komt overtuigend en goed over. Leuk om ook iemand van Lost in deze film te zien.

Het begon allemaal vrij rustig, en met een mooi maar vrij emotioneel stapje daarna. Daarna krijg je een mooi landschap te zien, waar ik wel heen zou willen. En dat geeft alleen nog maar meer rust weer, en dat doet de film ten goede.
De spanning bouwt zich goed op, en meer naar het einde word het echt heel spannend, en daarna zakt het eigenlijk weer in. Het heeft daarna toch weer iets ongeloofwaardigs en dat vind ik jammer.
De momenten dat Moore haar dode kind ziet in het huisje, vond ik wel mooi gedaan, maar nergens echt schrikwekkend of eng. Maar wel heel mysterieus.

Door de film heen zitten prachtige melodieen die steeds maar weer terug komen, en dat gaf voor mij echt een uniek moment van beleving. Ik heb echt met ontspannend lichaam en geest voor deze film gezeten en zonder enige verveling afgekeken.

Het einde vond ik vrij mooi, en werd de laatste 20 seconden vrij emotioneel, en kreeg ook echt kippenvel. Ik heb niet gehuild, maar het was wel een mooie afsluiting van de film.
Ik heb hier niks meer aan toe tevoegen, want het is een prachtige mooie film. Het is geen topfilm maar zeker de moeite waard.

Wie vond nog meer dat die vriendin van Rachel zoveel op die helderziende leek? Vond ik echt verwarrend soms..

Verder wel een oké film, 3*

Ja nu je zegt, dat vond ik ook

avatar van Connyh
Beste film ooit gezien, voor mij dan ...

avatar van daxclusive
Goede film, goede actrice!
Was het kijken waard

avatar van eavymetal
Ik heb zeer genoten van deze zeer mooie en iet wat mysterieuze film.

avatar van boemboem27
mooie en goede spannende thriller,met prachtige beelden van Schotland.
passende filmmuziek,goede spelers
maw woorden echte aanrader

verrassend goed!

avatar van DjFrankie
Doorsnee vond ik deze, nergens echt verrassend of overtuigend.

calimer@
Siroy schreef:

Verder wel een oké film, 3*

TragieStar.* schreef:
Ja nu je zegt, dat vond ik ook

HoneyRyder schreef:
verrassend goed!

Heb deze net gekeken want tot mijn verbazing had ik deze nog niet eerder gezien. Ik vond het een hele mooie thriller en heb genoten van het landschap de kust en dat Keltisch dialect. Ik zou (achteraf) wel hebben willen weten wat er nu gezegd was waar er niet werd ondertiteld. Ik houd wel een beetje van het paranormale inzicht. Die vrouw die helderziend was had geen naam en was inderdaad dezelfde persoon als Sharon de vriendin van Rachel. Tijdens de reclame had ik even hier gelezen en op IMDb gekeken, beide personages hebben hetzelfde voorhoofd, wenkbrauwen en kaaklijn, dus dat kan niet missen, dat is Kate Isitt her self.

Heb de film gisteravond bekeken en was aangenaam verrast. Ik heb er van genoten en heb me geen seconde verveelt. Mooie muziek, een prachtig landschap, goed acteerwerk en een erg spannend en goed bedacht verhaal. Als je begint te kijken en het verhaal niet weet heb je er geen idee van dat het zo'n spannende wending krijgt. Echt een aanrader

avatar van knusse stoel
Prima film met nu en dan echt heftige momenten! Deze is echt voor de tweede keer te zien, want dat hebben wij gisteravond ook gedaan. En geloof ons, hij was even goed, zo niet beter dan de eerste keer! 4*, dus een 8!!

avatar van SmackItUp
Zwaar onderschat. Prima verhaal, prima cast. Wel enkele slordigheden. Kijk je daar doorheen heb je een prima filmpje in huis.

Aardige thriller om je een avondje mee te vermaken. Niets meer en niets minder.

avatar van des1
Niet onspannende thriller, met wat Hitchcock elementen, en natuurlijk veel "Don't Look Now" citaten. Een andere actrice had er meer van gemaakt dan Demi Moore, die vrij expressieloos door de film rolt. Teveel botox? De muziek had een betere film verdiend.