The Trouble with Harry (1955)

Alternatieve titel: Herrie om Harry

Mystery / Komedie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met John Forsythe, Edmund Gwenn en Shirley MacLaine

Wat is er met Harry aan de hand? Voornamelijk dat hij dood is, waar niemand echt rouwig om is, maar verschillende mensen voelen zich verantwoordelijk voor zijn dood. Na veel gesol met het lijk en verliefdheid tussen de hoofdrolspelers komt de ware toedracht aan het licht en kan Harry's lijk niemand meer in de problemen brengen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een verrassende Hitchcock die meer een klucht is dan een thriller. De dialogen zijn vrij lang en voelen soms oubollig aan; bij sommige scènes moest ik zelfs aan Swiebertje denken. Heel mooi geschoten met al die schitterende herfstkleuren; kitscherig bijna, als zo'n idyllisch Happy Little Trees schilderijtje van Bob Ross. Ik heb de film op Blu-ray gezien en het ziet er allemaal haarscherp uit. Ik kan me wel goed voorstellen dat Hitchcock wat deed met mensen in die tijd, want hoewel de film zo op het eerste gezicht oogt als een goedkoop stuiverromannetje, ligt daar natuurlijk wel de volle film lang het lijk van een vermoorde man. Het lijk wordt gevonden, dat blijft daar maar liggen, zijn schoenen worden gejat, hij wordt begraven, vervolgens weer opgegraven.. Aardig luguber natuurlijk, maar de dorpelingen blijven er maar vrolijk onder en er hangt aanhoudend een ongedwongen sfeertje.

avatar van baspls
The Trouble with Harry was een experiment van Hitchcock om te zien hoe het publiek zou reageren op een film zonder bekende acteurs. Hitchcock's geliefde vlucht voor de arm der wet-thema en de suspense zit er zeker in, maar daar is veel dan ook mee gezegd.

De locaties in Vermont zijn prachtig in beeld gebracht. De mooie herfstkleuren komen helemaal tot hun recht in technicolor. Echt Hitchcockiaans camerawerk is hier echter helemaal niet te vinden.

De acteurs praten veel in zich zelf, houden monologen en hebben - tamelijk bizarre - dialogen. Niemand is echt geschokt dat er een lijk licht en ze maken er een olijk gebeuren van. Toegegeven de film was bij vlagen charmant en op zich wel vermakelijk, maar het is goed dat Hitchcock zich verder niet meer aan het komedie genre heeft gewaagd.

avatar van james_cameron
Een nogal atypische Hitchcock-film, deze gemoedelijke zwarte komedie over een lijk dat maar blijft opduiken. De prima cast weet gelukkig wel raad met het maffe maar vreemd genoeg luchtige materiaal en de dialogen zijn sporadisch behoorlijk droogkomisch. Uiteindelijk heeft alles weinig om het lijf en is de plot te flauw om de volle lengte te blijven boeien, maar zoals alle Hitchcock-films heeft ook dit werkje zeker zijn kwaliteiten.

avatar van Illmaticly Ill
Fraaie, kleurrijke beelden van herfstig Vermont (maar ook deels van sets in Californië). Eigenaardig, simpel verhaaltje. Vele grappig bedoelde, vernuftige dialogen, tof acteerwerk van Forsythe en Gwenn, maar... niet ''mijn'' type 'zwarte komedie'... kan inzien dat het voor mensen lachwekkend werkt, maar voor mij helaas niet. Bij de term zwarte komedie moet het voor mij toch echt meer in de richting gaan van dit soort films.
De score van Bernard Herrmann helpt de film in ieder geval nog wat, maar kan hem uiteindelijk niet redden om een geslaagde prent af te leveren. Dit was blijkbaar de eerste van vele fenomenale samenwerkingen tussen Herrmann en Hitchcock, dat dan weer wel.