The Trouble with Harry (1955)

Alternatieve titels: Herrie om Harry | Maar Wie Heeft Harry gedood?

Mystery / Komedie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met John Forsythe, Edmund Gwenn en Shirley MacLaine

Wat is er met Harry aan de hand? Voornamelijk dat hij dood is, waar niemand echt rouwig om is, maar verschillende mensen voelen zich verantwoordelijk voor zijn dood. Na veel gesol met het lijk en verliefdheid tussen de hoofdrolspelers komt de ware toedracht aan het licht en kan Harry's lijk niemand meer in de problemen brengen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een verrassende Hitchcock die meer een klucht is dan een thriller. De dialogen zijn vrij lang en voelen soms oubollig aan; bij sommige scènes moest ik zelfs aan Swiebertje denken. Heel mooi geschoten met al die schitterende herfstkleuren; kitscherig bijna, als zo'n idyllisch Happy Little Trees schilderijtje van Bob Ross. Ik heb de film op Blu-ray gezien en het ziet er allemaal haarscherp uit. Ik kan me wel goed voorstellen dat Hitchcock wat deed met mensen in die tijd, want hoewel de film zo op het eerste gezicht oogt als een goedkoop stuiverromannetje, ligt daar natuurlijk wel de volle film lang het lijk van een vermoorde man. Het lijk wordt gevonden, dat blijft daar maar liggen, zijn schoenen worden gejat, hij wordt begraven, vervolgens weer opgegraven.. Aardig luguber natuurlijk, maar de dorpelingen blijven er maar vrolijk onder en er hangt aanhoudend een ongedwongen sfeertje.

avatar van baspls
The Trouble with Harry was een experiment van Hitchcock om te zien hoe het publiek zou reageren op een film zonder bekende acteurs. Hitchcock's geliefde vlucht voor de arm der wet-thema en de suspense zit er zeker in, maar daar is veel dan ook mee gezegd.

De locaties in Vermont zijn prachtig in beeld gebracht. De mooie herfstkleuren komen helemaal tot hun recht in technicolor. Echt Hitchcockiaans camerawerk is hier echter helemaal niet te vinden.

De acteurs praten veel in zich zelf, houden monologen en hebben - tamelijk bizarre - dialogen. Niemand is echt geschokt dat er een lijk licht en ze maken er een olijk gebeuren van. Toegegeven de film was bij vlagen charmant en op zich wel vermakelijk, maar het is goed dat Hitchcock zich verder niet meer aan het komedie genre heeft gewaagd.

avatar van james_cameron
Een nogal atypische Hitchcock-film, deze gemoedelijke zwarte komedie over een lijk dat maar blijft opduiken. De prima cast weet gelukkig wel raad met het maffe maar vreemd genoeg luchtige materiaal en de dialogen zijn sporadisch behoorlijk droogkomisch. Uiteindelijk heeft alles weinig om het lijf en is de plot te flauw om de volle lengte te blijven boeien, maar zoals alle Hitchcock-films heeft ook dit werkje zeker zijn kwaliteiten.

avatar van Illmaticly Ill
Fraaie, kleurrijke beelden van herfstig Vermont (maar ook deels van sets in Californië). Eigenaardig, simpel verhaaltje. Vele grappig bedoelde, vernuftige dialogen, tof acteerwerk van Forsythe en Gwenn, maar... niet ''mijn'' type 'zwarte komedie'... kan inzien dat het voor mensen lachwekkend werkt, maar voor mij helaas niet. Bij de term zwarte komedie moet het voor mij toch echt meer in de richting gaan van dit soort films.
De score van Bernard Herrmann helpt de film in ieder geval nog wat, maar kan hem uiteindelijk niet redden om een geslaagde prent af te leveren. Dit was blijkbaar de eerste van vele fenomenale samenwerkingen tussen Herrmann en Hitchcock, dat dan weer wel.

avatar van Fisico
Geen doordeweekse Hitchcock dit waarbij de komische ondertoon het haalt van de suspense of thrillergehalte. Ik moest er eventjes inkomen, maar naarmate de film vorderde werd hij beter en komischer. Intussen en eigenlijk de gehele film door kon je genieten van het prachtige kleurenpallet die de herfst te bieden heeft. Heerlijk hoe ongedwongen de bewoners omgaan met een lijk alsof het iets banaals of alledaags is. Leuke twist op het einde ook.

De film is bij momenten repititief, maar stoort niet. Integendeel, het is net de kracht voor de humor in de film. Heel serieus moet je het allemaal niet nemen, maar de film mag zeker niet onderschat worden als plot. Goede acteerprestaties en dialogen houden toch een bepaald niveau aan. Leuk om eens gezien te hebben, maar er zijn andere referenties om Hitchcock te typeren.

avatar van Filmkriebel
Ondermaatse Hitchcock. Hij gooit hier de vertrouwde structuur van de whodunnit door elkaar en maakt er een zwarte komedie van. Niet iedereen is geschokt of ongelukkig door Harry's dood en dit zorgt voor absurditeit bij de kijker. Waar de conventies voorschrijven dat een dood dramatische en woedende reacties uitlokken, zijn de mensen redelijk happy dat Harry het loodje heeft gelegd. Ten eerste zijn vrouw, Jennifer, tegen wie Harry geweld heeft gebruikt, of oude tante Gravely, die een tik gaf aan Harry met de hak van haar schoen nadat de sloeber "indelicate" was met haar?

Dit wordt Hitchcock's vergeten meesterwerk genoemd, maar ik denk dat moest iemand anders dit hebben geregisseerd, niemand veel over deze film zou praten. Het is een aanslepende, trage film zonder suspense en met zwakke humor die absoluut geen grote indruk maakte bij mij. De oude Edmund Gwenn als de olijke kapitein Wiles vond ik het best bezig.

avatar van clubsport
dit is niet echt wat je van hitchcock verwacht maar meer iets in de trend van Billy Wilder .
Verder is hij wel amusant naarmate het verhaal zich verder ontwikkeld word hij wel beter .
De droogheid en nuchtere reacties van de spelers is hetgene waar de film zijn humor vandaan haalt
maar het werkt niet altijd even lekker .

avatar van Duke Nukem
Mooie lentekleuren en een pittoresk dorpje. Sommige taferelen spelen zich wel duidelijk in een studio af. De dialogen zijn vaak nogal geforceerd en de acteurs lijken een toneelopvoering te geven. Heel grappig wordt het allemaal niet, eerder een luchtige klucht waarbij mensen over een lijk heenstappen alsof het om een dode tak in het bos gaat. Toen ik deze film jaren geleden voor het eerst zag kon ik er wel om lachen, nu vind ik het eerder oudbollig en een beetje flauw. Hitchcock wou een zwarte komedie maken, maar er zijn betere zwarte komedies gemaakt. Iemand noemde al Arsenic and Old Lace (1944) met Cary Grant, ook zo'n toneelachtig stuk dat zich bijna uitsluitend op een plaats afspeelt. Die film vond ik toch beter en vooral grappiger. John Forsythe als vlotte jongen en Edmund Gwenn als de stuntelige oude jager spelen hun rol wel goed, en Shirley MacLaine in haar eerste rolletje ziet er leuk uit maar schittert zeker niet. Er valt nu en dan eens te glimlachen om de gekke toestanden, maar vooral om de onschuld die deze film uitstraalt. Er zitten overigens wel enkele leuke stukjes in de film, zoals Forsythe die het pakje sigaretten dat hij wil aankopen in tweeën knipt en zegt "Morgen koop ik de andere helft", in plaats van de helft van de sigaretten uit het pakje te halen, en dialogen zoals "How old do you think I am?" "50... How old do you think you are?".

gauke schreef:
Deze eigenaardige enigszins aanstellerige amusante zwarte komedie, met de dood als luchtige vrolijke gebeurtenis, is zeker niet mijn favoriete Hitchcock.

Daar ben ik het dus mee eens, niet slecht maar ook niet erg goed dus.