Down in the Valley (2005)

Drama / Romantiek

geregisseerd door David Jacobson
met Edward Norton, Evan Rachel Wood en David Morse

Tobe is een 18-jarig rebels meisje, dat samen met haar broertje Lonnie bij haar vader Wade woont. Op een dag ontmoet Tobe de mysterieuze eenling Harlan, die zich gedraagt als een echte cowboy. Tobe wordt stapelverliefd op Harlan en de twee beginnen een passievolle relatie. Vader Wade is minder blij met de komst van Harlan en ziet maar weinig goeds in de jongen. Is Harlan wel zo onschuldig als hij lijkt?

avatar van lucdecoster
EdwardNorton schreef:
Ik heb deze film nog niet gezien, maar zou dat wel graag willen. Het lijkt me niet de beste film van Edward Norton, maarja..
Wat vonden jullie ervan??

Het valt mij op dat ik al zo'n 10 films gezien heb met E.Norton en hij speelt dikwijks een nutcase, dat hij perfect kan spelen. Voor het overige geen slechte film.

avatar van DonOswaldo
Hoopte toch op een stuk meer.

Begin is het voornamelijk lichtelijk romantisch met wat semi-filosofische uitspraken. Oke, kan ik in meegaan. Harlan ontmoet de familie en daarmee de vader, begint de goede kant op te gaan. Spanningen her en der, maar lopen net niet genoeg op. Maar dan, Harlan schiet Tobe neer, hmm, weet nog niet zo goed wat ik hier van moet denken. Harlan komt bij het broertje aan met een speech over dat haar vader haar en hem had neergeschoten en Tobe herinnert zich niet bijster veel, interessant!! Maar dan neemt hij opeens het broertje mee om een cowboy uit het wilde westen te spelen , en daarmee gaat de film compleet de mist in. En om de kroon te spannen brengt papa lief z'n kinderen nog naar een plek om gedenkwaardig Harlan's as uit te strooien, tja..

Zat veel meer in met zo'n cast, al had de film me wel even goed beet toen die cowboy-setting een filmset bleek te zijn .

Matige film met een uitstekende en goed gekozen cast. Op de acteurs valt dus niks aan te merken. Edward Norton zet zijn rol goed neer, en je kunt zien dat zijn personage problemen heeft. Hij bedoelt het allemaal goed en is zich van geen kwaad bewust, maar ondertussen maakt hij wel allemaal foute beslissingen.
Waar het dan wel mis gaat is het verhaal en soms ook de geloofwaardigheid. Zo is o.a. het vertrouwen van het broertje wel erg groot in het personage van Edward Norton. Ook de scenes op de westerse filmset staan in groot contrast met de rest van de film.

P.s. Wat een slechte uitgave van de dvd van RCV. Zogenaamd 2 aanvullende eindes (eentje van 25 min, en de andere van 2 min). Deze behoren gewoon tot de normale speelduur van de film!!!!

avatar van Leo1954
Film is wat onevenwichtig, begint redelijk, zakt dan echt in elkaar om redelijk goed te eindigen. De natuuropnames op de rand van een miljoenenstad zijn mooi, het gegeven van een onaangepaste drop-out van deze samenleving ook. Maar het werd nooit echt overtuigend, zelfs behoorlijk onwaarschijnlijk toen tobe dwars door haar borstbeen wordt geschoten en er niets aan over houdt, het was ook overbodig.het paard in de garage vond ik dan wel weer een mooie metafoor. Een kleine drie dan maar.

Ik ben een fan van Edward Norton, maar deze film is toch een van zijn minder geslaagde prenten.
Op de DVD heb je de keuze uit 3 verschillende einden van de film, maar ongeacht wat voor einde je kiest, ze stellen allemaal bitter weinig voor.
Eentje om snel te vergeten dus.

avatar van John Lee Hooker
Mooi.

Het plot is niet heel erg schokkend maar wel interessant genoeg om te kunnen blijven boeien. Het is absoluut geen aangedikte romantiek met overbodige ruzies en dergelijke. We volgen gewoon een pompbediende die wel een gokje wil nemen met 'n knappe dame, en hierbij gehinderd wordt door een strenge vader.

David Morse is erg geschikt als boze vader. Norton heeft me nog nooit teleurgesteld en ook hier speelt hij weer voortreffelijk. Met Evan Rachel Wood is ook weinig mis.
Het zoontje Lonnie is een leuke toevoeging. Niet noodzakelijk voor het verhaal, maar Culkin speelt zijn rol gewoon goed.

Het wordt allemaal lekker rustig gefilmd. Ik kan het western/cowboy tintje ook wel waarderen en het zorgt voor een goede sfeer. Aparte locaties, het leek wel alsof we op de grens van de woestijn zaten. Zo waren er kale vlaktes met op de achtergrond een woonwijk in aanbouw.

De frustraties van Harlan waren goed te begrijpen toen Tobe niet mee wilde gaan met hem. Verassend dat hij haar toen neerschoot, maar hij had in die scène met Lonnie nog uitgelegd dat je eerst de haan moet spannen van de Colt .45 dus ik snap niet echt hoe dit zomaar kon gebeuren.

(American flag)

Overtuigende cast en een prima uitwerking.

avatar van 4leafclover
Ik ben enorm fan van Edward Norton. Vond het best een vermakelijke film maar zeker geen hoogvlieger zoals ik van hem zou verwachten. Al met al heb ik mij niet verveeld.

avatar van Icer
Verrassende film.
Een meisje wordt verliefd om een rare kwiebus, met een hoed en accent van ''heb ik jou daar'', maar verder niets bijzonders.

De vader van het betreffende meisje pikt het echter niet, het regent vooroordelen, waardoor er problemen ontstaan. In eerste instantie vond ik de reactie van de vader overdreven, het meisje (Tobe) had Harlan immers zelf uitgekozen, hij had zich niet opgedrongen of iets dergelijks.

Op het Harlan apparaat blijkt echter geen rem te zitten, waardoor de vader van Tobe het uiteindelijk bij het rechte eind heeft, maar ik had deze wending, zeker in dit jasje, niet zien aankomen.

Sterk vond ik de opname van een western, waar Harlan zo in opging, dat hij niet in de gaten had dat het een filmset betrof (hij vroeg zelfs aan de Sheriff om zijn pistool te laten vallen). Er zat ergens kortsluiting, dat was duidelijk, maar dat drong pas halverwege de film tot mij door.

Meneer Bungel
Zonder de twee 'verlengingen': 3,5*.

Alhoewel ik dit:
John Lee Hooker schreef:
...maar hij had in die scène met Lonnie nog uitgelegd dat je eerst de haan moet spannen van de Colt .45 dus ik snap niet echt hoe dit zomaar kon gebeuren.
ook een beetje vreemd vond.

scorsese schreef:
Als dat klopt, en het lijkt er sterk op, moet mijn cijfer een stuk lager uitvallen: 3,5* ---> 2,0*.

avatar van perceived
Matig.

Weinig opzienbarend maar best sfeervol filmpje met degelijk acteerwerk. Als drama gezien gaat het niet diep genoeg en een thriller kun je het ook niet noemen (genre aanduiding op de DVD). Spanning is er nauwelijks.

Als ik de info op de cover van te voren niet had gelezen had ik dit misschien ietsje hoger gewaardeerd. Cover geeft namelijk zowat het hele plot weg...

De toegevoegde eindes heb ik trouwens niet bekeken. Vond het wel genoeg zo 4.5/10*

avatar van Number23
Aparte film, voelt beetje vreemd aan. Personage van Norton(goed neergezet door Ed) is blijven hangen in een bepaalde droomwereld die draait om het Wilde Westen. Niet altijd even geloofwaardig, maar de film zit vol met leuke metaforen. Heuvelachtig landschap grenst aan nieuwbouwwijk bijvoorbeeld. Wood speelt goed, alleen haar personage is zeer irritant. Tuurlijk je mag vrijgevochten zijn en Wade zal geen perfecte vader geweest zijn vroeger, maar om nu elke keer maar weer zo te reageren is een beetje overdreven. Culkin's rol is nog het meest nutteloos als little brother Lonnie die Harlan blind vertrouwt en gelooft. Eindscene compleet misplaatst ook.

avatar van jimmydl
Number 23: Ik snap niet hoe je die tegenstelling een 'metafoor' kunt noemen. Het is de tragiek tussen de romantische droomwereld van Norton en de moderne realiteit.
Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk hoe je de rebellie van Wood kunt relativeren. Die vader -net zoals bijna iedere opvoeder- is een fascist die met zijn kortzichtigheid niks geeft om intellectuele vrijheid en ontplooing van zijn kinderen en zich alleen zorgen maakt om werk ('ga werk zoeken') en zekerheid (ze moet een evenwichtige, gematigde partner zoeken). De weerstand van een kind kan niet groot genoeg zijn: je moet je moeder willen neuken en je vader vermoorden (zoals Jim Morisson zegt). Je moet je niet laten temmen door wie dan ook.

Daarnaast is Lonnie een slachtoffer van die fascistische opvoeding: hij wordt gestimuleerd door niets dan die muffe, grijze Amerikaanse droom van zijn vader: werken, huisje, boompje, beestje. Je ziet aan de tijd dat Lonnie met Norton optrekt dat er een avonturier of in ieder geval iemand met het potentieel tot uniek en afwijkend denken in hem schuilt. Door dit te onderdrukken of miskennen en ontkennen ontstaat er bij hem die neurotische inslag.

avatar van boozebelly
Slome film...

Op zich is er niks mis met het verhaal, maar de film is soms dusdanig traag dat ik mij gewoon ging vervelen. Er had zo een half uur tijd bespaart kunnen worden als de makers het tempo wat omhoog hadden gegooid.

Het verhaal is een typisch gevalletje 'dochter valt op de verkeerde vent, papa ziet dat maar dochterlief is blind van verliefdheid, met alle gevolgen van dien'.
Mede door de traagheid van de film word het nooit echt spannend. Ik ging ook totaal niet meeleven met de personages en het zou mij worst zijn wie er dood zou gaan en hoe. Wat dat betreft zijn de personages te vlak van karakter.
Het acteerwerk is best wel goed maar ook niet meer dan dat. Het ruimtelijke van de zanderige stad en haar omgeving is wel mooi in beeld gebracht.

Matigheid troef. 2,5*

avatar van Queno
De adolescentenliefde van twee juvenielen (Rachel Wood en Edward Norton) – zij de ongehoorzame dochter die haar hart "volgt" en hij een schuchtere country-nobody bij een bezinestation. En toch wil zij met de outcast naar het strand vanwege de medelijden dat hij er nimmer er is geweest.
Edward Norton had de allure om een grote te worden, de topacteur van American History X en Fight Club, maakt wel een heel ernstige mismatch met deze keuze voor een rol voor een sociaal gestoorde jongeman ("In South Dakota hebben ze geen strand"), waarbij Norton alleen de mutatie van diens persoonlijkheid (goh, hij blijkt andere goede eigenschappen te hebben) goed neerzet. Voornamelijk gebeurt er niets spannends, alleen een misverstand van een geleend paard brengt een peperige nuance in het gebeuren en het einde wordt een rommeltje aangezien de makers niet wisten wat ze ermee aan moesten hebben ze twee alternatieve eindes op de DVD geplempt.
Rachel Wood is een dochter met typische tienerrepressiviteit, de vader en zoon zijn maar wat saai, het voornaamste is de ontwikkeling van de twee verliefden dat speelt, maar naar het einde toe verliest dat zijn doel, waarna blijkt dat de jongen ze niet allemaal op een rijtje heeft.

Dra. Pouke
Een film die ik nu al heel hoog heb staan!

Het verhaal is echt prachtig: we volgen een normaal gezin. Slim om dit ook zo neer te zetten. Het zorgt voor een realistische aanpak met een sterk sloom tempo. Hierdoor komt alles heel erg geloofwaardig over. Ik vond het schitterend om Norton en die dochter te zien spelen. Norton speelt een apart persoon en dit doet hij goed. Zijn manier van doen wist mij constant op te vrolijken in de film en hij weet een aantal schitterende scènes heel erg emotioneel neer te zetten. Het deed echt iets met me.

Alles achter de film is erg goed gedaan. De film heeft een sloom tempo, ik kan me voorstellen dat mensen dit saai vinden maar ik vind het werken. Ook was ik behoorlijk onder de indruk van het camerawerk. Het paste allemaal precies bij de toon van de momenten in de film: bijv. die scène met die schommel. Prachtig!!

Het acteerwerk vind ik een van de betere punten van deze film. Wood speelt een leuke rol als Tobe, maar ook heel erg geloofwaardig en dat vond ik verrassend. En David Morse... een geweldig acteur waar ik helaas veel te weinig over hoor spreken. Ook in deze film zet hij wederom weer een geweldige rol neer. Echt een onderschatte acteur met geweldige kwaliteiten. En tja: Edward Norton is de grote ster van deze film! Hij speelt een heel erg intrigerend personage. Echt zo iemand die opvalt. Ook Norton is zo'n acteur die veel te weinig wordt gewaardeerd, ondanks dat ie een acteerkanon is!

Mijn enige puntje van kritiek: had het personage van Norton wat realistischer gemaakt: hij wordt namelijk af en toe iets te sympathiek gespeeld, terwijl het een heel excentriek iemand is.

Verder vind ik het een heel erg indrukwekkende film.

avatar van thegoodfella
heel jammer van de laatste vijfentwintig minuten. De film was daarvoor steengoed, maar er leek maar geen einde aan te komen

Ik had de film al eerder gezien. Niet echt een topper. Beetje gepikt van Taxi Driver. Je voelt het onafwendbare einde aankomen en dan is het dus geen verrassing meer. Of pa slaat door of de cowboy. Twee andere einden van de film sucks.

avatar van blurp194
Meisje met verkeerde jongen.

Het af en toe tergend trage tempo werkt goed om het verhaal zich langzaam - maar onafwendbaar - te laten ontspinnen. Daarin eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar wel erg goed gedaan, en erg mooi in beeld gebracht. David Morse speelt een erg sterke rol als de vader die de controle over zijn dochter kwijt raakt, maar daar niet in berusten kan. Evan Rachel Wood speelt ook erg sterk en is toepasselijk bloedmooi. En Edward Norton zet een erg goede mafketelige cowboy neer.

Jammer van de twee alternatieve eindes die ik op de DVD vond - voegt niets toe, en verzwakt eigenlijk alleen de film maar.

avatar van Boenga
Geweldige acteurs - kwaliteiten én uitstraling - in een traag maar nooit saai verhaal.
Tot Harlan zich in de buik schiet.
En daar mocht het dan meteen ook ophouden.

Ik zag zijn zelfmoord als een bevestiging van het feit dat hij geen misdadiger was. Wel iemand met een mentale stoornis, zonder kwade bedoelingen.
Iemand die nauwelijks waarden kan vatten, of beseffen wat hij aanricht bij andere mensen.
Iemand die voor de rechtbank zou veroordeeld worden tot levenslang in een inrichting, niet tot de gevangenis.
Iemand die toch nog net kan vatten dat hij iemand gedood heeft, hoe erg dat is, en die er dus zelf een einde aan
maakt.

Helaas geen zelfmoord, wel een over the top en langdradig einde, dat de film punten kost. Jammer, jammer, jammer.