The Painted Veil (2006)

China / Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Curran
met Edward Norton, Naomi Watts en Toby Jones

1922, Shanghai. Als bacterioloog Walter ontdekt dat zijn vrouw Kitty hem bedriegt, besluit hij uit wraak een positie te accepteren in een afgelegen gebied in China, waar cholera heerst. Kitty heeft geen andere keus dan hem te volgen. Gaandeweg komt Kitty er achter dat haar man een minder harde kant heeft dan ze dacht. Dan slaat het noodlot toe....

avatar van SnakeDoc
Ziet er allemaal gelikt uit!
Wordt perfect gespeeld en film is tot het einde aantoe aangrijpend.

Toch miste ik iets.
Naast het gekibbel tussen Walter en Kitty gebeurde er weinig en dat wat er gebeurde was redelijk voorspelbaar!

Toch al met al een vermakelijke film!

avatar van Laila001
Schitterende film. Prachtig geacteerd en indrukwekkend gefilmd. Van begin tot eind boeiend.

avatar van Cleanshot
Vond het een beschrijvende film, sterk acteerwerk tussen Norton en Naomi.
Boeiend en verder heb ik er niet echt een negatief oordeel over.
Moet je liggen dit soort films.

avatar van rep_robert
Ondanks de gelikte plaatjes van het prachtige China en twee goede acteurs in de hoofdrol komt het niet echt tot leven. Dat komt vooral omdat de relatie tussen Watts en Norton oppervlakkig blijft, nergens wordt het echt diepgaand, resulterende in een romance tussen de 2 die niet altijd even geloofwaardig overkomt.

Voorbeeldje: Watts denkt weinig positief over Norton, maar nadat zij in het klooster komt hoort ze eigenlijk wat voor goede vent hij is en dat hij graag bij de baby's verblijft. Gevolg hiervan is dat Watts opeens weer smelt voor zijn personage en de romance weer opbloeit. In een geval als dit zou het beter werken als je die goede daden van Norton ook allemaal zou zien. Dat is echter niet het geval.
Het einde komt ook een beetje uit de lucht vallen en vanaf het moment dat je hoort dat Norton cholera heeft tot aan zijn dood zitten niet meer dan 5 minuten
Het komt veel te gehaast over.

Tuurlijk is het verder echt geen kommer en kwel om de film te kijken, de personages weten apart toch wel sympathie op te wekken en een onderwerp als dit blijft zwaar op de maag liggen. Ook de prachtige Chineze natuur helpt hierbij.

Geen topper, maar wel oké verder.

baborak schreef:
Mooi verhaal, prima sfeer, onderhoudend. Film had wel wat meer spanning mogen hebben. Vond Watts beter dan Norton, prima gespeeld.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

avatar van Fran
Wat een schitterend en tragisch verhaal. Hoe een liefde heel subtiel kan opbloeien en toch zo dramatisch kan eindigen. Ik moet bekennen dat het verhaal af en toe behoorlijk begint te kabbelen maar ik was zo onder de indruk van het tragische verhaal, de prachtige beelden, de beklemmende sfeer en het supersterke acteerwerk dat ik me daar totaal niet aan stoorde. Wat een aangrijpend verhaal.

avatar van Julie
Een heel erg subtiele film die echte dramaliefhebbers zeker zal bekoren.
Als zijnde een dramaliefhebber heb ik al allerhande setups gezien van verschillende liefdesverhalen.

De sterkte van deze film ligt vooral in de acteerprestaties. Edward Norton komt heel erg goed over al de te stijve man en staat volledig tegenover de jeugdige en verwende Naomi Watts. De films bevat een heel scala aan levenslessen en diepere morale ligging, dat ik er stil van werd.

Een tot tranend bewegende film met een uitstekende visuele en (vooral) muzikale sfeer met sterke acteerprestaties!

En wat lijkt Naomi Watts erg veel op Nicole Kidman! dat is natuurlijk een enorm groot compliment!

avatar van Katharina
Een heerlijk rustige film. Echt goed geacteerd en de acteurs passen perfect bij het karakter dat ze spelen.

Hele kloppende film, als in ik stoorde me aan niks. De minuten vlogen voorbij. De opnames in China zijn adembenemend en het liefdesspel raakte mij enorm. Deze film laat weer zo duidelijk zien hoe destructief een affaire is. En ook hoe barre ongewone omstandigheden een potentiele liefde die wel zou kunnen bestaan tot leven kan brengen. Ik vind het acteerwerk in deze film ook ongelooflijk goed. Norton petje af. I love him! Wilde dat hij meer in drama & kostuumdrama speelde. Je wordy meegetrokken in de film en de tijd. Ik vind alleen wel dat de samencvatting bovenaan deze pagina iets te veel vertelt. Gelukkig las ik het niet van te voren.

mrs A
Schitterende film! Alles klopt, goed geacteerd, mooi verhaal, prachtige beelden (van China!)

avatar van J.Ch.
Precies het soort film waarbij ik van te voren al weet dat ik hem leuk vind... Dit is nu eenmaal mijn soort film: een ongelukkig huwelijk in de jaren '20 in Engeland, daar word ik al blij van, en als het toneel zich verplaatst naar een exotische lokatie waar een epidemie heerst ben ik helemaal gelukkig! De titel snap ik nog niet echt, 'Liefde in Tijden van Cholera' had hier misschien wel beter gepast... De titel wordt ongetwijfeld duidelijker in het boek, dat ik nu ook maar eens moet lezen.

Desondanks waren er wel wat dingen die mij tegenvielen in deze film. Het belangrijkste is het tempo van het verhaal; sommige dingen gaan veel te snel. Als Kitty zwanger blijkt te zijn, kan ze niet met zekerheid zeggen wie de vader is. Ik had het idee dat ze toen al minstens een half jaar in China waren. Het kan natuurlijk best zo zijn dat Walter en Kitty in korte tijd naar elkaar toegegroeid zijn, maar dan had ik daar wel meer van willen zien! Dat geldt trouwens voor wel meer momenten in de film. Een veelvoorkomend probleem bij boekverfilmingen, vrees ik. Persoonlijk had ik het niet erg gevonden als deze film een half uur langer had geduurd. Dan had men ook meer tijd kunnen besteden aan het einde, wat nu wel erg snel gaat. Ik had wel graag gezien hoe het Kitty verging na de dood van Walter, toen ze als zwangere weduwe terug moest naar Engeland. Ze is overduidelijk veranderd, blijkt uit de scène met meneer Townsend, maar ik had graag meer van die verandering gezien. Het grootste minpunt van de film is dus dat hij naar meer smaakt...

Gelukkig was er voldoende in de film dat aan mijn verwachtingen voldeed. Het accent van Watts vond ik aanvaardbaar, haar acteren prima. Norton is wat stijf, maar dat hoort meer bij zijn karakter. Het had wel wat geholpen als we wat meer van zijn nobele daden te zien zouden krijgen, maar goed. Verder ziet de omgeving er mooi uit, de jurken van Naomi Watts zijn prachtig en haar kapsel jaloersmakend. Ontroerende momenten genoeg in de film, met de muziek niet heel prominent maar wel passend aanwezig. Zeker een film om nog een keer te kijken. Vier sterren.

avatar van nadrin
Mooi onderhoudend en soms vertederend. Maar storend was toch wel het onjuiste tijdsverloop. Een film die vooral gedragen word door de schoonheid van het land en de hoofdrolspeelster!

avatar van Leviex
Was op televisie afgelopen week, vond hem wel redelijk. Het is niet een film die ik zelf zou zien in de bioscoop, maar het was goed vlot weg te kijken al is het niet mijn ding. 3 sterren

avatar van Parisa
Ik was eigenlijk niet van plan om hierover iets te gaan typen, maar de film is dat zeker wel waard.

Vanaf het eerste moment zat ik in de film. Deze zit vol mooie natuurbeelden en een eveneens mooi verhaal. Wat enigszins verteld wordt op een manier die we gewend zijn uit dramafilms met een cultureel randje. Dat culturele randje is in de meeste gevallen een groot pluspunt, omdat ik al genoeg soaps en films in de westerse wereld heb gezien om me daarmee te vervelen. Azië heeft daarnaast iets fijns om naar te kijken, vind ik.
Gevoelens blijven altijd hetzelfde. Welke tijd of welke context het ook speelt. Je kan best wel wat clichés vinden in de film als je daar zin in hebt, en dat is ook de reden waarom ik hem niet de volle score ga geven. Maar van de andere kant is dat niet zo van belang omdat het verhaal zo lekker loopt.

Het decor, de kostuums en natuur mogen er zeker wezen. Fijn dat hiervoor wat budget is vrijgemaakt. Toch maken ze niet de hele film. Ook alle acteurs namen me vanaf de start mee in het verhaal. Ik vond hem erg geloofwaardig gespeeld en heb veel mooie dialogen gezien.
Ik vond het mooi om te zien hoe de spelers naar elkaar toetrokken en elkaar afstoten. Van de gewone romcom val ik daar meestal bijna van in slaap of krijg ik braakneigingen. Van drama als het niet goed wordt gebracht, of te sentimenteel is, ook. Natuurlijk heeft drama een heleboel valkuilen als het verhaal niet goed is of er niet goed gespeeld wordt. De kijker kent de gevoelens en kan best beoordelen of iets klopt of niet. Zo ook met iets als de dood. En daarbij loopt de film netjes binnen de lijntjes (en over de al bewandelde paden) misschien, maar het raakt me hier wel meer dan menig andere film.

Mooie film die ik graag nog een keer zou kijken.

avatar van Decec
Een mooie drama/romantiek film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Edward Norton...
Mooi landschap....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van DragQueen
Prachtig uitgevoerde Dramafilm, met een uitstekend verhaal. Dat een goede opbouw kent. Het acteerwerk van Norton en Watts is zeer overtuigend gebracht. Visueel ziet de film er zeer gelikt uit. Schitterende omgevingen zijn mooi in beeld gebracht. 3,5 Ster.

Een treurig meeslepend, maar ook ingetogen en bijzonder traag soapverhaal over passie, verraad en gemis en een subplot over het/de heersende onbegrip en misverstanden tussen twee culturen, waarvan ik het eerste halfuur het boeiendst vond. Op visueel vlak fascineerde het decor van het landelijke China. De muziek was bijzonder treffend gekozen. De twee belangrijkste personages werden overtuigend geportretteerd door Edward Norton (verbitterd en moreel edelmoedig) en Naomi Watts (eerst oppervlakkig en later gaf ze haar intensiteit bloot).

avatar van Capablanca
Alles aan deze film lijkt te kloppen, maar toch boeit hij niet zoals hij zou moeten doen. Het is lastig om er de vinger op te leggen, maar voor mij was hij vooral te clean. Misschien kan ik het het best samenvatten met het kapsel van Norton. Hij komt steeds net van de kapper. En dat in hartje China! Zoals dat kapsel is, zo is de film. Alles is net even te mooi en daardoor wat spanningsloos.

Mooie film die gedragen wordt door de hoofdrolspelers. Een goede sfeer, mede dankzij het prachtige landschap van China.
Het verhaal gaat langzamer dan het lijkt waardoor ik even in de war raakte. Is ze weer... Nee ze zijn er nog maar 2 maanden.
Verder prachtig. Een sterk drama die zeker de moeite waard is om te zien

avatar van hel1
Heerlijk, ontroerend. Hoewel de setting (jaren 30, China) prachtig is, is het verhaal hetgene dat me pakte. het wordt heel intiem verteld. Geen seconde verveelt het. Jammer vond ik alleen dat ik het olt al gelezen had. Zonde wanneer zoals hier de plots al worden prijs gegeven.

avatar van Flat Eric
Mooi verhaal geschoten in het werkelijk prachtige Chinese landschap.
Stijlvol en sfeervol gefilmd en het verhaal wordt rustig verteld zonder dat het verveeld.
Aan het begin van de film had ik geen sympathie voor Watts en dacht ik: 'goed zo Norton, op naar Cholera-gebied, die vrouw moeten we eens een lesje leren!'. Naarmate de film vorderde vond ik Watts sympathieker worden en gunde ik het stel een goed einde.

avatar van 93.9
Ziet er picobello uit, maar heeft me totaal niet geraakt.
Misschien was dat ook niet de bedoeling.
Prachtige actrice die Naomi Watts. Ken haar niet zo goed, maar ziet er prima uit

J.Ch. schreef:

Precies. Dat geldt ook voor mij. Zo'n lekkere film waarin je kunt wegzakken en de tijd vergeet. Met prachtige plaatjes en een mooi romantisch verhaal. Uitstekend gemaakt trouwens met een goede score en uitstekend acteerwerk van Edward Norton en Naomi Watts. Ik heb genoten.

Gebaseerd op een novelle van Somerset Maugham, het verhaal van een man en een vrouw die een huwelijk aangaan zonder elkaar echt goed te kennen, heel knap verfilmd.
Merkwaardig in de story is wel dat het wederzijds begrip en de toenadering er komt in werkelijk moeilijke, zelfs levensbedreigende omstandigheden.
Mooie setting maar een absoluut pluspunt heeft de film aan het acteerwerk van Edward Norton, vooral op zijn best in het stuk waarin hij op wraak belust is (deed me denken aan de figuur van Soames uit de serie "The Forsythe Saga", uit vervlogen tijden) en Naomi Watts, bijwijlen verbluffend in haar ontgoocheling en verlies van enig houvast.
Te noteren nog de soundtrack van de Franse componist Alexandre Desplat.