The Painted Veil (2006)

China / Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Curran
met Edward Norton, Naomi Watts en Toby Jones

1922, Shanghai. Als bacterioloog Walter ontdekt dat zijn vrouw Kitty hem bedriegt, besluit hij uit wraak een positie te accepteren in een afgelegen gebied in China, waar cholera heerst. Kitty heeft geen andere keus dan hem te volgen. Gaandeweg komt Kitty er achter dat haar man een minder harde kant heeft dan ze dacht. Dan slaat het noodlot toe....

Een relationele drama met op de achtergrond choleraperiode in China.
Het eerste uur is moeilijk door te komen, het kabbelt en mijn aandacht was moeilijk vast te houden.
Dan de wending in het verhaal, waarbij de rollen omgedraaid worden: hij neemt de machtpositie in en zij gaat hem waarderen. Soms verrassen de dialogen me.

Het is gedoseerd opgebouwd en subtiel, maar de laatste 10 minuten komen er onverwacht toch emoties naar boven, wederom verrassingseffect.

Van 2,5 ging ik prompt naar 3,5. Dus uiteindelijk een volle 3.

(de titel kan ik echter niet plaatsen....anyone?)

avatar van dinal12000
Schitterend drama dat me echt raakte. Prima acteurs ook. De titel van de roman van Somerset MAugham komt van Percy Bysshe Shelley's sonnet :
"Lift Not The Painted Veil Which Those Who Live"
Volledige tekst: http://members.aol.com/ericblomqu/shelley.htm#300
Wie waagt zich eraan? Ik haak hier af.

avatar van baborak
Mooi verhaal, prima sfeer, onderhoudend. Film had wel wat meer spanning mogen hebben. Vond Watts beter dan Norton, prima gespeeld.

Ik vind het een mooie film. Er zit zoveel rust in waardoor je de mogelijkheid hebt om de omgeving waarin zich het verhaal afspeelt te ontdekken. Daar waar je tegenwoordig in films nog wel eens moeite mee kan hebben door heel snel camerawerk en snelle montage (niet dat dat slecht is maar dat zou in deze film gewoon niet werken). Ook keek ik vooral me ogen uit bij het shot waar je eerst de zon en de bergen ziet en deze langzaam omlaag gaat om Edward Norton door een straatje te zien lopen. Prachtig. Voor mij een visueel spectakel met weinig special effects.

kabacova
Aardige film, er mocht inderdaad wat meer actie en spanning inzitten.

avatar van dulcinea
Mooi en origineel verhaal, prachtige beelden, sterk acteerwerk en een verrassend einde. Enige minpunt aan de film is dat het, vooral in het begin, heel traag gaat. Ik twijfelde zelfs even om hem toch maar uit te zetten maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb want het laatste deel van de film maakt heel veel goed.

Prachtige film, met fantastische beelden en een knap scenario.
Zowel Edward Norton en Naomi Watts zijn subliem in hun rollen.
Vooral Edward Norton heeft me weer verrast, in een voor hem toch niet gewone rol, al heeft hij natuurlijk wel weer dat smerige kantje aan zijn karakter.
Maar het is een pracht van een film over een toch wel niet zo leuk onderwerp, een gebroken huwelijk dat toch meer blijkt te zijn, en dit alles in een situatie waar ziekte ieders leven en dood bepaald.

avatar van L.Y.Q.
Het was inderdaad een drama........................om naar te kijken.
Mijn vrouw is wel heerlijk in slaap gevallen. Zelf had ik ook nogal moeite met ogen open te houden. Achteraf jammer dat ik ze niet dicht had gedaan.
Vond er geen bal aan. Kijk liever naar menig art-house film. Daar zit absoluut veel meer in. Aanrader: lees het boek!!!!
Film niet best.

Ik heb hem bekeken omdat ik iemand ken die in de streek woont in China waar hij is opgenomen en ik moet zeggen, de beelden zijn inderdaad prachtig. Tevens zeer goede acteerprestaties.
Het is wel een film waar ik normaal gezien niet naar zou kijken, te intimistisch, niet echt mijn genre. Maar ik vond hem wel mooi om te zien, het is eerder een sfeerfilm. Zelfs het einde past goed bij de film.

avatar van l-d
l-d
Ik heb deze film beoordeeld met 3 sterren.

Ik had hem gehuurd, omdat het verhaal me aansprak en ik Norton en Watts meestal wel goed vind.

Ik vond de film redelijk traag op gang komen, en dat kabbelde de rest van de film zo door. Het verhaal was weinig verrassend en de spanning was ook ver te zoeken. Wel mooi gefilmd en mooie muziek.

avatar van Frankeermachine
Ik vind het begin, het eerste uur, juist het mooiste van de film. De introductie van de personages en hun tot standkoming en 'verloop' van hun relatie vind ik mbv de flashbacks prachtig weergegeven. Sterk geacteert door beiden. De spanning tussen de hoofdrolspelers is goed voelbaar. Nog twee redenen om de film te bekijken zijn de muziek en de omgeving.
Het enige minpunt van de film is dat sommige personages uit de film niet uitgediept worden en zo niks aan het verhaal toevoegen. Ook worden andere relaties niet uitgediept. Zoals de relatie tussen de dokter en de kolonel. Bij de introductie is er sprake van vijandigheid en uit het niets is er opeens begrip voor elkaar. Het boek zal hier verder op in gaan neem ik aan.

3,5 ster is deze film zeker waard.

avatar van serpico
The Painted Veil kon bij mij op papier niet stuk. Mijn favoriete nog levende acteur Edward Norton én mijn favoriete nog levende actrice Naomi Watts samen in een film! Het feit dat het in China speelt in een tijd die me boeit -en dat de film een mooie titel heeft- móest wel een prachtige film garanderen.

Dat dit soort stellingen even vaak goed als fout zijn blijkt wel uit de verwachtingen die ik voor andere films al dan niet koesterde, die zo ongeveer beurtelings wel en niet uitkwamen. Maar bij The Painted Veil was het weer eens raak.
En dat ondanks dat het de film zeker aan een hoop dingen ontbreekt. Camerawerk, script en muziek zijn geen van allen perfect, en dat voorkomt dat de film een waar topdrama wordt. Maar tegelijkertijd maakt het, doordat je de goede bedoelingen ervan af kan zien, voelbaar met hoeveel liefde de film gemaakt moet zijn (Watts en Norton zijn tevens producer) en het wekt het gevoel dat de film het hart op de juiste plaats heeft, zoals dat heet. Dit komt extra naar voren als blijkt dat de film, wat de buitenkant ook mag doen vermoeden, een liefdesverhaal is, integer en zeker niet bombastisch, maar zeker wel een lief klein verhaal over de liefde tussen twee mensen.

Het karakter van Norton is waarschijnlijk de allergrootste schat die ooit de filmpaden bewandeld heeft. Deze Walter heeft duidelijk zo zijn sociale gebreken, maar oprechter dan hij zie ik ze nooit. Watts is dan ook degene die zich in het verhaal ontwikkelt, en wel op zo'n ontroerende en zoete manier dat ik eraan twijfel of je wel met goed recht in het einde mag geloven. Maar ik doe het lekker toch

Dat is overigens ook noodzakelijk om een boodschap uit het verhaal te halen: mensen zijn niet altijd wie ze op het eerste gezicht lijken te zijn. Soms kun je zelfs nog verliefd op ze worden.

Wel jammer is dat de schitterende omgeving waarin de film is opgenomen niet altijd zo mooi in beeld gebracht wordt als duidelijk zou kunnen, maar daardoor springen de shots die wél adembenemend zijn er des te meer uit. Ik noem het boottochtje, of de kunstmatige bamboe-weg die het water moet afleggen om bij het dorp te komen. The Painted Veil weet uiteindelijk toch op ieder vlak te overtuigen, en dat is knap. Iets meer bombast hier en daar had de film goed gedaan, maar het koppel Watts-Norton en hun fascinerende relatie weet de film ook boeiend te houden.

De enige miscast was het jongetje aan het einde.

3,5* - Een oprechte en indrukwekkende film vol schoonheid. Mag meer gezien worden.

avatar van ulysses
Prachtige beelden, veel diepgang, de karakters worden duidelijk beschreven, en Edward Norton. Ik kijk niet veel drama's , maar deze is een echte aanrader. Nu het boek nog lezen

3.5 *

illMattie
ik snap mensen niet die klagen dat er te weinig actie en spanning in deze film zit. als je dat wil zien moet je maar naar een actiefilm of thriller kijken.

naast de prachtige beelden, vind ik ook het verhaal en het acteerwerk in deze film erg goed. het is een redelijk traag verhaal, maar heeft mij geen moment verveeld.

orbit
wow, weer een film waarin Nerdton me niet irriteert, ik ga hem nog goed vinden! Lijkt erg op The Sheltering Sky met Malkovich.. maar oprecht gefilmd en geacteerd. Voldoende!

avatar van kanjertje
Knappe aargrijpende film.
Verveelt geen seconde.

avatar van SaNDuTjE
Mooie film en goed geacteerd door beiden. Verhaal was matig maar wist toch de aandacht te houden.

avatar van dennis013
Uitstekende film met prima acterende cast. Ook Norton die mij wel een keer aansprak. Dat is ook niet altijd.
En vooral de muziek onderstreept de sfeer goed. Verhaal was niet altijd even sterk. Vooral het begin waren sommige scenes ongeloofwaardig. Ik vond het bespreken van haar ontrouw nogal onderkoeld geacteerd.
Maar gelukkig kwam het verhaal in China goed op gang.
En het langzame tempo paste goed erbij. Ik twijfel nog tussen 3 en 3,5 ster.

avatar van wwelover
Een ietwat wisselvallige film, die wel een positieve indruk op me heeft achtergelaten, maar helaas niet de topper is die het had kunnen zijn. Want het verhaal is natuurlijk heel aangrijpend, maar iet wat voorspelbaar. Alleen zakt het in het midden gigantisch in. Het begin is nog gewoon goed, maar gelukkig is het einde wel heel erg goed. Vond dat heel aangrijpend allemaal, maar het middengedeelte sprak me niet aan. Misschien is het ook wat meer een film voor de dames.
De muziek is echt heel mooi, zeker één van de betere scores van de afgelopen jaren.

De cast is erg goed. Een wat onwennige rol voor Edward Norton, niet zo stoer als vaak. Maar hij doet het goed en bescheiden. En ja Naomi Watts schittert weer van het beeld. En twee uitstekende bijrollen voor Liev Schreiber en Toby Jones.

3.5* Had veel hoger kunnen zijn

Hankieh
Toch weer een gigantisch goed acterende Edward Norton.
Naomi Watts deed het trouwens ook erg goed, daarnaast ziet ze er ook wonderbaarlijk mooi uit

avatar van HASCH
Dit is de eerste verfilming van een boek van Somerset Maugham die ik gezien heb. Ik was sceptisch en vroeg mij af of het mogelijk was van dit boek een goede verfilming te maken. Alhoewel de film traag begint vindt ik dat de emotie toch mooi wordt opgebouwd. De opnamen zijn heerlijk rustig en passen bij de prachtige natuur. De ommekeer van de liefde en respect in de relatie tussen de dokter en zijn vrouw is prachtig weergegeven.

Ik vond het echt geweldig hoe ze aan al die kleine dingetjes dachten en dat alles gewoon echt aanvoelde. Ik las dat iemand wou weten waarom het the painted veil heet. Het betekent ruw vertaald het geverfde doek en dus iets dat al is geverfd. Ieder karakter krijgt op een bepaald moment een bevooroordeelde gedachte bijvoorbeeld de man met het jonge chineesje meisje. Je denkt dat hij een fatsige man is die de plaatselijke bevoling verkracht, maar je komt erachter dat het meisje hem achtervolgde en juist bij hem wou zijn en zo gaat dat bij iedereen de vader de man met wie ze een affaire had, Norton, Naomi en ga zo maar door. echt geweldig

wel grappig dat deze film in de lijst staat (op 17 nog wel) van beste Chinese film. Omdat deze film in China afspeelt heb ik toch niet het idee dat ik naar een Chinese film zit te kijken. Nouja vast een mankementje van mij.

avatar van MissyNador
Mooie film. Goed verhaal.

Mooie film, goed verhaal, prachtig camerawerk.

avatar van wildcatje
goed geacteerd door beide hoofdpersonen, en mooie beelden en camerawerk.

verder vond het verloop van de film wel redelijk voorspelbaar, maar desondanks bleef de film wel mijn aandacht trekken

avatar van TurkseTroel
Erdward Norton blijft echt een kei van een acteur! Ik heb nog geen film meegemaakt waarin zijn acteerprestaties of de film mij tegenvielen.

Dit was ook weer een hele mooie film met een goed verhaal.

avatar van eefke123
ik heb een paar tranen moeten wegpinken bij het zien van deze film.
echt een verassend mooi verhaal. ik vond Norton goed acteren.

avatar van brielen
Prachtig over de hele lijn! Goed geacteerd, mooie beelden, prachtige soundtrack en mooi verhaal.4.

avatar van cordiacovens
zeer mooi drama..goede personages die echt goed uitgewerkt worden in het eerste uur en het eind is ook goed niet al te voorspelbaar..
norton begint echt 1 van mn favoriete acteurs te worden zoveel rollen die hij goed weet neer te zetten echt geweldig..en watts vind ik ook zeer overtuigend..4*