Keane (2004)

Drama / Thriller

geregisseerd door Lodge Kerrigan
met Damian Lewis, Abigail Breslin en Amy Ryan

Een man, begin 30, is zijn dochter verloren. Op een onbewaakt moment is zij weggekaapt. Roepend, schreeuwend, ten einde raad, doorkruist de vader de straten van New York, zoekend naar een paars jasje, capuchon op de rug. Zijn dochter is echter spoorloos. Ziek van verdriet, van schuld, van woede, van onmacht, raakt hij de wanhoop nabij.

avatar van SanderPuntCom
Ik had vooraf mijn twijfels, dacht niet dat dit iets voor mij zou zijn, maar dit bleek een intieme ervaring voor me te zijn

Keane is een film die het waard is om een thriller genoemd te worden, bij elke scènes begon m'n hart sneller te slaan. Dat is vooral te danken aan de sfeer, want achteraf bekeken is er eigenlijk niet echt iets gebeurd om je echt zorgen om te maken.

Daarnaast is het gezichtje van Abigail Breslin perfect voor dit, ze is de onschuld zelve. Rond het verhaal kun je wel theorietjes beginnen, al begin ik er bij deze niet bij. Alles is duidelijk (pijnlijk) en dat heeft doeltreffend gewerkt.

avatar van leatherhead
Weinig toe te voegen aan de recensies hierboven. The One Ring verwoord het eigenlijk perfect. Sterke film met een erg benauwd sfeertje en geweldig geacteerd door Damian Lewis, die ik hiervoor eigenlijk alleen kende van de serie Homeland. Ruime 4,0*, moet binnenkort ook maar eens achter Clean, Shaven aan gaan.

avatar van Gish
Mwahh, was er niet kapot van. Teveel randzaken die langdurig in beeld komen en het tempo uit de film halen. Bovendien is het gedrag van Keane in de nabijheid van de moeder ineens volkomen aangepast. Ongeloofwaardig. De paranoia van Keane is op sommige momenten wel goed uitgewerkt, maar als geheel vond ik het toch een teleurstellende film.

avatar van SmackItUp
Mooi!

Nou ja, mooi is wellicht niet het juiste woord. Hartverscheurend? Zeker. Mysterieus? Ook wel.
Keane zal mij echter bijblijven om 1 simpele reden: Damian Lewis. Werkelijk een van de meest weergaloze acteerprestaties die ik ooit heb gezien.

Verder is het een psychologisch steekspel waarbij de dochter centraal staat. De film laat verder nog redelijk wat in het ongewisse, maar ook dat vond ik juist enorm sterk.

Ruime 3,5*