A Bug's Life (1998)

Alternatieve titel: Een Luizenleven

Animatie / Komedie

geregisseerd door John Lasseter en Andrew Stanton
met de stemmen van Dave Foley, Kevin Spacey en Julia Louis-Dreyfus

Elk jaar komt een groep sprinkhanen naar de mierenhoop om het voedsel op te eten dat de mieren voor hen verzameld hebben. Op een dag, als de voorbereidingen voor dit offer net zijn afgerond, gooit Flik per ongeluk het gehele offer in de rivier. De sprinkhanen geven de mieren een tweede kans. Flik gaat op zoek naar andere insecten die mee willen vechten tegen de sprinkhanen, maar hij komt terug met een circuscrew. Losjes gebaseerd op Kurosawa's "Seven Samurai".

avatar van RuudC
Aangenaam verrast, aangezien ik vrij makkelijk val over oude, met computers gefabriceerde, animatiefilms. Niet dat A Bug's Life er nu zo ongelooflijk strak uit ziet, maar lelijk is het allerminst. Dit wint het eenvoudig van een Ice Age. En dan heb je ook nog eens interessante figuren rondlopen. God, wat heb ik gelachen om de soms erg macabere humor! Muggen die een bloody mary bestelt of een opmerking als: 'Now you made the maggots cry!'. Het verhaal heeft inderdaad wel wat weg van Seven Samurai, maar dat viel me pas laat op. Het leukste onderdeel was de vlooiencircus. Erg gaaf hoe de makers bepaalde eigenschappen of fabeltjes rondom bepaalde insecten uitgebuit hebben. Dat maakte het geheel herkenbaar en humoristisch. De mieren zelf zijn wat aan de vlakke kant, al zal daar geen kind om malen.

avatar van rcuppen79
In 1998 verschenen er twee films over een insectenkolonie: Dreamwork's Antz en Pixar's A Bug's Life.

Antz was vooral gericht op een ouder publiek, terwijl A Bug's Life meer op jeugdige kijkers mikt.

De animatie is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van Toy Story, maar inhoudelijk kan ze niet aan die film tippen. De film is gebaseerd op het oude sprookje “The Ant And The Grasshopper”, van de Griekse dichter Aesop. Ook doet ze denken aan de films The Seven Samurai en The Magnificent Seven, die ook soortgelijke thema’s hadden, waarin een groep buitenstaanders een dorp moeten beschermen tegen bandieten.

De humor vond ik erg tegenvallen in deze film en A Bug's Life had niet die dubbele laag, die Toy Story wel had.

avatar van tattoobob
Leuke animatiefilm van alweer 16 jaar oud...ik moet zeggen daar zie je weinig van op de Blu-ray versie....die hebben ze mooi omhoog gekrikt.Tuurlijk die animaties zijn niet zo prachtig en fijntjes als nu maar,A bug's life mag er visueel best wezen.
Verder best vermakelijk allemaal,leuke grappen en een simpel verhaal...das wat belangrijk is voor de kleintjes.

Leuke film.

avatar van Daan258
Vond het een zeer tegenvallende animatie film. Heb hier echt niet van kunnen genieten.
Helemaal niet grappig en heb ik ook nergens kunnen lachen bij dit filmpje. Ook was het verhaal niets, niet dat ik daar heel hoge verwachtingen heb bij animatie films, maar toch. Het kon mij allemaal maar niet boeien.

avatar van Moviestar1979
Een leuke familiefilm die 1 maand na Antz (1998) werd uitgebracht.

Robert De Niro werd benaderd om de stem van Hopper in te spreken, maar weigerde dit meerdere malen. John Lasseter en Kevin Spacey kwamen elkaar tegen tijdens de Academy Awards. In Lasseter's ogen was Spacey de juiste kandidaat voor de rol van Hopper. Samen met acteur Denis Leary werd dit hun 2e gezamenlijke film na The Ref (1994). Actrice Ashley Tisdale deed eveneens auditie, maar kwam hiervoor niet in aanmerking. Dit is tevens de laatste film met Roddy McDowall. Hij overleed op 3 oktober 1998 op 70-jarige leeftijd. De Amerikaanse zanger en componist Randy Newman hergebruikte een aantal tracks uit James and the Giant Peach (1996). Opmerkelijk genoeg komen in deze film ook pratende kevers voorbij.

De film werd een succes voor Pixar. Het bevat voldoende ingrediënten voor een gezellige familiefilm die geschikt is voor jong en oud. Leuk detail is overigens dat Pixar voor de 1e keer gebruik maakte van outtakes.

3,5 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Origineel is de film niet. Een verhaal van Seven Samurai genomen en de aankleding rechtstreeks geïnspireerd van Antz. Het geheel is wel leuk met momenten en Pixar maakt er wel iets moois van. De film is ook niet zo opgefokt zoals veel animatiefilms tegenwoordig, maar te genieten als familiefilm. Geen hoogstaand werkje, maar toch voor ieder wat wils.

De film viel nog beter mee dan verwacht, maar is verder een gewoon Pixar-product. Het verhaal werkt wel, maar sommige animatie heeft de tand des tijds toch niet overleefd. Zeker niet de slechtste Pixar-film.

Dick2008
DreamWorks is nogal wisselvallig, maar Pixar bakt er wat mij betreft helemaal weinig van (alleen Finding Nemo scoort dan nog vrij goed). Als je dit ook weer ziet. Is het leuk/mooi getekend? Best wel. Was het nou 10 à 15 minuten, dat het leven van mieren (en sprinkhanen) verfilmd werd, dan was het anders geweest. Hebben ze daar ruim anderhalf uur voor nodig. Maar het boeit inderdaad niet. En het gaat al heel gauw vervelen.
Toch wel raar dat filmmaatschappijen die zich slechts deels op familie-animaties richten, vaak veel leukere films weten te maken. 2.0