Assassin's Creed (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten / Hongkong
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Justin Kurzel
met Michael Fassbender, Marion Cotillard en Michael Kenneth Williams

Dankzij een revolutionaire technologie die de sleutel vormt tot het oprakelen van iemands genetische herinneringen weet Callum Lynch (Michael Fassbender) de avonturen van zijn voorvader Aguilar in het 15e eeuwse Spanje te beleven. Callum ontdekt dat hij afstamt van een mysterieus geheim genootschap, de Sluipmoordenaars, en bouwt een enorme hoeveelheid eeuwenoude kennis en vaardigheden waarmee hij het in het heden opneemt tegen de machtige en oppressieve Orde van de Tempeliers.

avatar van TheManInBlack
Ben een fan van de games en heb alle delen gespeeld, maar deze film vind ik echt verschrikkelijk! Een kameraad van mij wou samen met mij naar deze film toen hij uitkwam in de bioscoop, ben toch maar niet gegaan aangezien ik al die slechte recensies las en had er eigenlijk ook geen hoge verwachtingen van.

Ze vlogen door het verhaal heen vind ik zelf, het was een onnavolgbaar verhaal. Het had een veel te gehaaste script. De momenten waarop de "Assassins" vluchten door de straten en klauteren over de Spaanse daken doen je verlangen naar meer, maar gek genoeg worden juist deze spectaculaire scenes afgekapt voor oninteressante gebeurtenissen en dialogen in het heden. Het was veel beter geweest als de film zich grotendeels ging afspelen in de "Animus" ipv het heden. Met de personages had ik echter ook geen klik mee, erg jammer.. De "animus" ziet er heel anders uit dan vergeleken met de game. Wat ook erg jammer is dat de "arendsoog" ontbreekt. Wat wel heel goed was was dat ze Spaans spraken in het verleden. De omgeving in het verleden zag er erg mooi uit. Aan het einde te zien komt er waarschijnlijk een vervolg, hopelijk razen ze dan niet zo snel door het verhaal heen en speelt het zich meer af in de "Animus".

Helaas weer een gefaalde poging tot gameverfilming

avatar van macrobody
Viel tegen. Zeker voor de game liefhebber. Ze hebben net als in de game ook hier gekozen voor de dubbele verhaallijn in- en buiten de Animus. Een machine om herinneringen van voorouders te herleven. Er zijn veel dingen uit de game ook verwerkt in de film, maar er wordt helaas teveel nadruk gelegd op de verhaallijn buiten de Animus. Dat is jammer. En ook de locatie Spanje is veel minder interessant dan Italië. De actie in het verleden was ook veel spannender dan de actie in het heden. Misschien hadden ze de gamers het script eerst moeten voorleggen dan was er vast iets beters uitgerold. Jammer.

avatar van Pim1993
Visueel erg leuk. Voor de rest een zooitje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet vertrouwd met de games. Ik ken dit enkel omdat die games vrij centraal in de winkel staan en de naam regelmatig terug komt. De namen op de affiche deden wel wat beloven. Al was het maar dat we een hersenloze actiefilm te zien kregen.

De film rammelt langs alle kanten. Een verhaal dat geen steek houdt, karakters van karton, weinig uitwerking in het plot en de actiescènes zijn opgewarmde kost door de overdosis aan CGI. De film lijkt op een kruising tussen de tv-serie Arrow en The Matrix en van die mix een slechte kopie. Bij die droomscènes krijgen we de figuren overbelicht of mistig te zien, en dat is gewoon oerlelijk.

Geen idee wat de makers wilden doen. Met zoveel bekende namen moet je toch wel wat ambitie hebben. Ofwel ga je helemaal voor de games en zo de fans plezieren, ofwel maak je een deftige film voor de liefhebber die niet echt vertrouwd is met de spelreeks. Dit kon zoveel meer zijn, maar is nu een gedrocht geworden.

Hoe gaaf de games zijn, zo saai is de film.

avatar van Phantasm
Ik was er ook niet kapot van, rommelig en vervelend.

avatar van jex
jex
Tegenvaller. Zo jammer ook geen Ezio en Altair genoemd in de hele film. Ook niet veel over de eerste bewoners van de aarde. Ja in een zin worden ze genoemd. Niks over Desmond? Speelt het zich af na deze gebeurtenissen? Ik zie totaal geen verband met de games. Jammer. Muziek vond ik wel erg goed.

De specialist
Wat een vreselijk domme animatiefilm, met een nog dommer verhaal. De vierde nul sterren film op rij. Worden er tegenwoordig nog wel echte films gemaakt.
Niet te begrijpen dat acteurs als Michael Fassbender, Marion Cotillard, Charlotte Rampling en Jeremy Irons zich hier voor lenen. Hebben ze dit geld nu echt nodig?

avatar van mnrk
Welcome to the Spanish Inquisition.

Een top game die verfilmd wordt is altijd maar afwachten wat het zal worden, deze film van Justin Kurzel is zeker niet slecht maar ook niet super...

Het verhaal is helaas niet zo goed uitgewerkt als je naar de games kijkt, je mist toch bepaalde dingen die de game juist zo sterk maken..

Wel zag de actie er goed uit en de aankleding ook, Michael Fassbender en Marion Cotillard acteerde ook gewoon prima en dat zorgt toch wel ervoor dat de film boeiend blijft om naar te kijken...

Mocht er een 2e deel komen dan hopelijk trouwer aan de game's...
Assassin's Creed 2 - IMDb

avatar van psychopath
De games vanaf het eerste met gespeeld, de film is een tegenvaller!

Ik vond er geen bal aan. Zat echt te wachten op de aftiteling.

Ik had me niet gerealiseerd dat deze film op een game gebaseerd is tot ik de reviews hier las. Moet zeggen dat ik slechtere films gezien in dit genre (Doom) maar ook betere (Tomb Raider, Resident Evil).

Ik kwam er een beetje moeilijk in het eerste half uur. Moest een paar keer terug om het te snappen. Blijkbaar had de regisseur moeite om de verhaallijn en uitgangspunt goed in te zetten, iets wat je vaker ziet bij game movies.

De film zelf was goed uit te zitten en had het midden tussen de Matrix en DaVinci Code met de vechtscènes in een schijnwereld, het oudheidkundige aspect en de zoektocht naar een soort heilige graal.

Betreft visualisering en scenario geen uitschieter. Script ging ook wat te snel.

avatar van JJ_D
Vingerknip-vingerknip.
Halloooo?
Wakker worden!
Wist je dat...genen géén geheugen hebben?
Leerstof uit de middelbare school.
Alleen wie ondertussen zat te gamen, zal dat ontgaan zijn.

Idiote premisse om een film op te bouwen dus. Een film die het bovendien louter van zijn spektakel moet hebben. Het belabberde script, het oninteressante scenario en de oppervlakkige psychologie kunnen in ieder geval geen boeiende ervaring garanderen.

Vermoeiend, onzinnig, pompeus, immoreel gewelddadig...wat heb je meer nodig om 'Assassin's Creed' hoogst teleurstellend te noemen?

avatar van Noodless
Ik moet hem nog altijd afkijken.....meer dan een week geleden ondertussen.
Na drie kwartier vond ik er echt niks aan, maar ik was toen ook moe en dus maar afgezet.
Maar ik denk niet daar het daaraan ligt......

avatar van Metalfist
It's 2016. No one cares about freedom

Verfilmingen van videogames, het blijft toch altijd een zeker risico behouden. Zo af en toe heb je wel eens een aangename uitzondering (de Street Fighter met Jean-Claude Van Damme en de twee Mortal Kombat films blijven mijn guilty pleasure) maar over het algemeen hebben ze toch een slechte naam. Bij deze Assassin's Creed had ik ook ten zeerste mijn twijfels, vooral omdat ik het spel zelf al niet tof vond, maar de aanwezigheid van Michael Fassbender, Marion Cotillard en Jeremy Irons trok me over de streep.

Een streep die ik liever niet was overgegaan, want in alle opzichten is Assassin's Creed één van de slechte gameverfilmingen die ik tot nu toe heb gezien. Hoewel het concept van iemand die via genetische herinneringen het leven van zijn voorouder kan beleven nog altijd vergezocht blijft, is het wel iets dat me intrigeert. Regisseur Justin Kurzel en co maken er echter een ongeïnspireerd zootje van dat vol zit met zogenaamd gewichtige dialogen (op een bepaald moment wordt er zelfs even Oppenheimer's "Now I am become Death, the destroyer of worlds", wat de man later zou zeggen over zijn creatie van de atoombom, van het stof gehaald) en uiteindelijk blijkt te draaien rond een strijd tussen Assassins en Templars met als einddoel een... appel. Iedereen was blijkbaar wel zeker van hun stuk dat er nog een sequel aan te pas gaat komen, want de film hint er erg hard naar dat het verhaal nog niet ten einde is. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat het me ook maar iets interesseert hoe het met Cal gaat aflopen.

Ik blijf het bijzonder vinden dat een aantal van de beste acteurs van het moment hun medewerking hier aan verlenen. Fassbender heeft altijd perfect kunnen balanceren tussen het popcornvermaak en de wat meer serieuze film, maar hier heeft hij zich aan mispakt. Als producer heeft hij er ook nog eens het nodige geld in geïnvesteerd, wat de tweede stommiteit van de dag is. Niet dat Fassbender echt slecht is trouwens. Het is en blijft een degelijke acteur, maar hij loopt hier compleet verloren. Hetzelfde kan gezegd worden van Marion Cotillard die ook maar op automatische piloot speelt en af en toe voor zich lijkt uit te staren alsof ze niet begrijpt hoe ze hier is terecht gekomen. Jeremy Irons is de slechterik van dienst, een rol die hem al eerder op het lijf was geschreven, en ook hij weet nooit echt te overtuigen.

Is dan alles echt slecht aan Assassin's Creed? Dat nu ook weer niet. Qua effecten ziet dit er goed uit, zo zijn de scènes met de Animus waarin geswitcht worden tussen heden en verleden wel tof gedaan, en zitten er een handvol fijne actiescènes in maar daar stopt het dan ook. De games waren al vreselijk repetitief, de film is nog meer van hetzelfde. Hopelijk blijft het hier dan ook bij.

avatar van FlorisV
De film wordt bij voorbaat afgekraakt omdat deze gebaseerd is op games. Onzin in dit geval, want het idee achter het verhaal van de game is best interessant. De problemen zitten hem in andere zaken.

Ook ik vond het wel jammer dat het zich niet in het middeleeuwse Florence afspeelde wat de game zo prachtig heeft kunnen namaken. De Animus is ook niet heel bijzonder gefilmd.

Sympathie voor de hoofdpersoon wordt niet gegeven (in de game evenmin) maar het credo van de Assassins komt me plezierig praktisch en nuchter over: het licht dienen vanuit het duister. Je kunt niet alle problemen op een brave manier oplossen en sommige dingen moeten stiekum.

Visueel is de film niet consequent: soms gewoon te donker en te vaag. Er is een prachtige achtervolgingsscene in een Spaanse stad maar helaas te sporadisch. Wat zich afspeelt binnen het gebouw waar de Animus wordt gehanteerd, is toch minder interessant.

De vechtscenes lijden onder hetzelfde euvel als het merendeel van alle moderne actiefilms: veel te veel snelle cuts om te verbloemen dat er stand ins worden gebruikt.

Al met al een redelijke film om een keertje te bekijken. Vergelijkbaar met de Underworld films wat dat betreft (en ipv Lycans vs Vampieren heb je dan Assasins vs Tempeliers en ipv bloed de Animus). Een vervolg zou ik best willen zien met de wetenschap dat het wegwerp materiaal is.

avatar van JM Q
Ademt helaas bij lange na niet de sfeer van de game uit...

avatar van Moody022
Soms vraag ik mij af of ik nou zo weinig kritisch ben of dat anderen juist misschien te kritisch zijn... Anyway, ik ben blij dat ik niet eerst de meningen heb gelezen voordat ik de film bekeken heb. Ik heb me namelijk uitstekend vermaakt. Vond de muziek goed en vooral de beelden uit het verleden waren mooi. Ik vond het dus een prima film, maar 9 van de 10 zijn het dus niet met me eens.

avatar van Rujar
Snel vergeten. Jammer dat er gekozen is voor sci-fi setting het past totaal niet bij de sfeer van Assassin's Creed. Er moeten straks blijkbaar meerderder delen in verschillende tijdperken gemaakt worden die op elkaar aansluiten.

Matige film over een ter dood veroordeelde die de kans krijgt om in de huid te kruipen van zijn voorvader. Het verhaal wordt nogal rommelig gebracht en de film duurt te kort om alles goed uit te werken (maar liefst 16 minuten gaan al naar de eindcredits). Meer dan genoeg actie, maar het switchen tussen heden en verleden hierbij, doen deze scenes geen goed. Het ziet er allemaal wel mooi uit en ook de muziek is goed.

avatar van peterx43
Ik heb het spel nooit gespeeld, een 'third person shooter' hou ik niet van.Maar ben wel dus een gamer. Maar de film dan. In het kort : het gaat blijkbaar over een sluipmoordenaar die ook nog kan vliegen door de lucht en dit in de 15de eeuw dan nog , een tijd waar er nog lang geen sprake was van superhelden ,ook gaat het over genetische poespas die naar het verleden kan vliegen en terug en de prijs is een mooie petanque bal waar voor hevig wordt gevochten . In het midden van de film wordt een van hoofdspelers de keel overgesneden voor die bal door de assassin in paters kledij maar dan gebeurt er iets heel raars, plots krijgt je de generiek te zien van de film . Blijkbaar is de film afgelopen?! Conclusie:gekocht voor veel te veel geld. Sommige films zou je min punten moeten kunnen geven deze is er zo één . Mijn half puntje wou ik eigenlijk niet geven.

avatar van TronMan
Het beste aan de film is dat er 'de games' van bestaan. En daar beleef je meer plezier mee dan dit. Men had er veel meer uit kunnen halen dan dit eindproduct. Wel aardig om één keer te kijken.Voor de rest zeer matige 'game'verfilming. Helaas.

Ondanks de topcast, de mooie beelden en de prachtige speciale effecten, vond ik deze prent in zijn geheel niet geslaagd.
Eigenlijk een teleurstelling.
Ik ben niet vertrouwd met het game waarop deze film is gebaseerd, dat beter schijnt te zijn, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.
Maar ik vond deze film ondanks de actie saai.
Meer wil ik er niet over kwijt.

avatar van Decec
Uitstekend Actie/Avontuur/Fantasie/SF film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Michael Fassbender en Jeremy Irons en
Brendan Gleeson...
Super mooi 3D kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS master 7.1...
Uitstekend camerabeweging....
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Uitstekend vechtscène...
Heerlijk genoten...

Totaal oneens met 90% vd mensen hier... Men kan dit toch onmogelijk vergelijken met de game? De film duurde 115min in de game heb ik op die tijd 2% uitgespeeld... visueel is deze film meer dan goed en de acteurs dedn het zeker niet slecht. (Pluspunt men spreekt Spaans in het verleden) ook de muziek was zoals in de games fabuleus... Het verhaal is kort maar dit is de eerste film van een reeks denk ik zo... (hoop ik) conclusie: geen award winner maar tich 1 vd beste films die ik heb gezien die op een game gebaseerd zijn

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt, maar ben er niet echt een fan van geworden. Ik kende hem alleen van naam, de spellen heb ik nooit gespeeld, maar de film vond ik niet zo waw. Het verhaal boeide niet echt, maar gelukkig was er nog een bekende cast. Visueel was het wel goed en zag hij er wel mooi uit.
Ik heb hem uitgekeken, maar de eventuele vervolgen hoef ik niet meer te zien.

avatar van Grindhouse62
Tarkus schreef:
Eigenlijk een teleurstelling.
Maar ik vond deze film ondanks de actie saai.
Meer wil ik er niet over kwijt.
Mee eens. ik speel uberhaupt geen games, dus kan ik daar niet niet over oordelen. Heb hem gezien, maar dan ook nooit weer. 2.0

avatar van Wallie82
Tegenvaller...