• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.220 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.067 gebruikers
  • 9.375.109 stemmen
Avatar
 
banner banner

Novecento (1976)

Drama / Historisch | 317 minuten / 245 minuten (R-rated, VS)
3,82 811 stemmen

Genre: Drama / Historisch

Speelduur: 317 minuten / 245 minuten (R-rated, VS)

Alternatieve titels: 1900 / Nineteen Hundred

Oorsprong: Italië / Frankrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: Bernardo Bertolucci

Met onder meer: Robert De Niro, Gérard Depardieu en Donald Sutherland

IMDb beoordeling: 7,6 (28.840)

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 3 september 1976

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Novecento

"From the cradle to the grave - victims of history and change!"

Tegen de achtergrond van het Italiaanse leven in de eerste helft van de 20ste eeuw ontstaat een vriendschap tussen landeigenaar Alfredo en boerenzoon Olmo. De bewustwording van de boerenonderdrukking leidt tot de opkomst van het fascisme in Italië, waardoor de vriendschap op de proef wordt gesteld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alfredo Berlinghieri

Ada Fiestri Paulhan

Attila Mellanchini

Alfredo Berlinghieri the Elder

Sister Desolata

Ottavio Berlinghieri

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Fred Neil

Fred Neil

  • 251 berichten
  • 188 stemmen

ik heb hem een tijd geleden in de bios gezien.

Echt heel gave film.

Acteerwerk was geweldig van Robert de Niro, Donald Sutherland & gerard depardieu en de rest van de cast.


avatar van Figo

Figo

  • 124 berichten
  • 778 stemmen

Erg mooie epos waarin veel aandacht wordt besteed aan de karakteropbouw. Prachtig camerawerk, mooie settings. Zoals hierboven al werd vernoemd, kent "1900" een aantal prachtige scenes. Ik heb erg genoten van Sutherland als bad guy en ook Depardieu en de Niro geven op perfecte wijze gestalte aan hun personages. Burt Lancaster mag hier niet worden vergeten. De tweede act vond ik stukken beter dan de eerste. Er zat meer vaart in en het kundige camerawerk kwam er meer tot zijn recht. Het verleden van Atilla (Sutherland) werd jammergenoeg niet in beeld gebracht noch over gesproken. Atilla dook gewoon ineens op uit het niets. De dialogen vond ik vaak te gebrekkig en te rommelig. Er was vaak geen lijn in te vinden. Vanwege deze punten houd ik het voorlopig op 4 sterren.


De lijdensweg van alle 1900 fans is teneinde. Sinds 26 juli is de film in Nederland verkrijgbaar, onder meer bij Van Leest:

1900 (Novecento)

EAN: 9338683006882

Referentienummer: 725526.

Ik hoop in Italiaanse versie

De film was onmiddelijk na verschijning in Nederland al een publiekstrekker (verschenen in twee afleveringen).

Hij maakte op mij een onuitwasbare indruk en staat nog steeds in mijn geheugen gegrift, vooral de rol van Burtt Lancaster, die ik uitsluitend van zoetsappige Hollywoodfilms kende.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

heb deze film nu eindelijk op dvd, maar moet ik hem nu op Italiaans gesproken of op Engels gesproken zetten...?


avatar van NIGHTWOLF_ONE

NIGHTWOLF_ONE

  • 186 berichten
  • 990 stemmen

Italiaans.


avatar van Fredo Corleone

Fredo Corleone

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Vandaag gekocht.

Hoor je in de italiaanse versie De Niro´s echte stem?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

goede vraag. ik wil in (en uit) principe de originele versie (zoals hij bedoeld is) horen en zien. daarentegen wil ik wel (bijv.) de echte de Niro en Sutherland horen.


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Acteurs als De Niro en Sutherland zijn in de Italiaanse versie nagesynchroniseerd (door Italiaanse acteurs dus). Wel hoor je dan de echte stemmen van de Italiaanse acteurs, die in de Engelse versie weer nagesynchroniseerd zijn. Franse en Duitse acteurs zijn in allebei de versies nagesynchroniseerd, dus dit probleem blijf je houden. Je moet je dan ook realiseren dat de 'oorspronkelijke stemmen' (dus de stemmen zoals te horen in de oorspronkelijke versie) niet per se gelijk hoeven te zijn aan de echte stemmen van de acteurs. Niemand klaagt er toch ook over dat we de echte stem van David Prowse niet horen in Star Wars?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

hmm. ok thx.


avatar van Fredo Corleone

Fredo Corleone

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Erg jammer want De Niro kan vloeiend Italiaans spreken.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 13407 stemmen

Ik vond deze film enorm tegenvallen. Erg pretentieus. Bovendien zaten er in de versie die ik zag (die van 302 minuten) nogal wat ziekelijke scenes. De kat en het kind die door Sutherland worden vermoord, de twee jongetjes die hun penissen vergelijken, het slachten van een varken en het masseren van een paardenanus zijn scenes die mij in het verkeerde keelgat schoten. Toch kan ik het niet over mn hart verkrijgen een DeNiro film af te branden, en aangezien ik toch niet het gevoel had dat het een kwestie was van uitzitten (wat bij een vijf uur durende film het geval zou kunnen zijn) en omdat de soundtrack van Morricone wederom erg mooi was geef ik toch 2,5*


avatar van glannestino

glannestino

  • 99 berichten
  • 510 stemmen

Poisonthewell schreef:
Ik vond deze film enorm tegenvallen. Erg pretentieus. Bovendien zaten er in de versie die ik zag (die van 302 minuten) nogal wat ziekelijke scenes. De kat en het kind die door Sutherland worden vermoord, de twee jongetjes die hun penissen vergelijken, het slachten van een varken en het masseren van een paardenanus zijn scenes die mij in het verkeerde keelgat schoten. Toch kan ik het niet over mn hart verkrijgen een DeNiro film af te branden, en aangezien ik toch niet het gevoel had dat het een kwestie was van uitzitten (wat bij een vijf uur durende film het geval zou kunnen zijn) en omdat de soundtrack van Morricone wederom erg mooi was geef ik toch 2,5*


Je haalt me de woorden uit de mond. Ik wou net precies hetzelfde gaan schrijven voordat ik jou reactie las. Als die zieke scenes er niet in zaten of iig een beetje gesynchroniseerd waren was het de allerbeste film geweest die ik ooit had gezien. Ondanks die ziekelijke scenes toch 4,5 punten!


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

wat een onzin. deze film laat juist seks en geweld in zijn meest pure vorm zien. trouwens erg slechte voorbeelden van Poisonthewell. er was niets ziekelijks (of zelfs seksueels) aan het vergelijken van de geslachtsdelen. mooie scène waarin de jongens misschien wel voor het eerst leren dat zij verschillend zijn. Sutherland is een van de meest verdorven persoonlijkheden uit de filmwereld ooit, dus dat brengt een aantal 'zieke' momenten met zich mee.
verder vind jij het eten en bereiden van varkensvlees ziekelijk? tegenwoordig zijn de methoden van het slachten van een varken niet minder pijnlijk. en de strontscène
was een komisch hoogtepunt in deze film die eigenlijk toch al bestaat uit een aaneenschakeling (en dat 5 uur lang!) van hoogtepunten. een aantal harde scènes, maar met een doel; het waren harde tijden. je had liever een film met compromissen gezien, die op de juiste momenten de camera wegdraait om een breder publiek aan te spreken? wat is er mis mee om zo nu en dan een lekkere klap in je bek te krijgen?

verder zie ik niet wat hier pretentieus aan is. de film laat een belangrijk stuk geschiedenis zien van Italie door de ogen van twee vrienden. a slice of life. nooit eerder zo mooi gezien. humor, geweld, geschiedenis, liefde, oorlog, klassenverschil en nog veel meer prachtig verweven. een van de allerbeste films ooit. een dikke 5 sterren.


avatar van glannestino

glannestino

  • 99 berichten
  • 510 stemmen

mister blonde schreef:
wat een onzin. deze film laat juist seks en geweld in zijn meest pure vorm zien. trouwens erg slechte voorbeelden van Poisonthewell. er was niets ziekelijks (of zelfs seksueels) aan het vergelijken van de geslachtsdelen. mooie scène waarin de jongens misschien wel voor het eerst leren dat zij verschillend zijn. Sutherland is een van de meest verdorven persoonlijkheden uit de filmwereld ooit, dus dat brengt een aantal 'zieke' momenten met zich mee.
verder vind jij het eten en bereiden van varkensvlees ziekelijk? tegenwoordig zijn de methoden van het slachten van een varken niet minder pijnlijk. en de strontscène
was een komisch hoogtepunt in deze film die eigenlijk toch al bestaat uit een aaneenschakeling (en dat 5 uur lang!) van hoogtepunten. een aantal harde scènes, maar met een doel; het waren harde tijden. je had liever een film met compromissen gezien, die op de juiste momenten de camera wegdraait om een breder publiek aan te spreken? wat is er mis mee om zo nu en dan een lekkere klap in je bek te krijgen?


Ik had meer van de film genoten als ik die klappen niet in mijn gezicht had gekregen. Normaal gesproken hou ik er ook niet van als een film door filmmaatschappijen kapot wordt genipt zodat de film voor een breder publiek toegankelijk wordt (bijv. zoals bij 'Once upon a time in America'). Maar sommige scenes hadden ze gewoon weg kunnen laten hier, zoals van dat paard, en van dat varken. Die scene met die twee kindjes hadden ze ook op een andere manier kunnen filmen. Misschien was de scene wel nuttig, maar ze hoeven toch niet percé alles te laten zien.

Ik moet trouwens zeggen dat die scenes met Sutherland juist geniaal zijn. Die kerel is echt angsaanjagend in de film. Daar heb ik dan ook niks op aan te merken. Zoals je al zei is de film voor de rest een opeenstapeling van hoogtepunten. Vijf uur lang, en vandaar geef ik dan ook nog die 4,5 ondanks mijn aanmerkingen.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

ik snap dus werkelijk niet dat je die scènes met die dieren zo verwerpelijk vindt.

die scène met dat varken is trouwens belangrijk. Olmo was op dat moment in zijn leven een van de beste slachters in de omgeving en liet zien hoe je eenvoudig en makkelijk een varken slacht (en alles dat daar bij hoort). hoe hadden ze dat dan in beeld moeten brengen? als je een documentaire kijkt over het slachten van varkens zal je zien dat het niet heel anders gaat (nu nog). Vind je het eten van varkensvlees zo verwerpelijk? of het bereiden daarvan?

die scène met dat paardenpoep was juist enorm grappig (een beetje onsmakelijk misschien, maar ach). ook niet onbelangrijk; in die scène verzetten veel mensen zich voor het eerst tegen het fascisme (De verpersoonlijking in de vorm van Sutherland), wat veel mensen met hun leven zullen bekopen.

en ik kan rustig naar twee kinderpiemels kijken zonder dat ik dat walgelijk vind, of direct een seksuele link leg. net zo als ik naar een blote man kan kijken, zonder dat ik homo ben. ik snap niet wat daar walgelijk aan is.


Verder hadden veel heftige scènes hun effect niet gehad, wanneer er was gekozen om het resultaat van bepaalde acties niet te laten zien.


avatar van glannestino

glannestino

  • 99 berichten
  • 510 stemmen

Nou, ik zie gewoon liever niet hoe een levend varken opengesneden wordt. Ze hadden die dingen niet percé zo hoeven te filmen, het kon ook wat minder recht voor zen raap. Maar begrijp me goed, voor de rest vind ik het een prachtige film. Maar sommige scenes gaan gewoon wat ver naar mijn mening. En blijkbaar vind jij ze niet smerig, maar ik had de film beter gevonden als ik niet soms even liever een andere kant op hoefde te kijken.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

glannestino schreef:

Ze hadden die dingen niet percé zo hoeven te filmen, het kon ook wat minder recht voor zen raap.

niet dus. dan had de scenes stukken slechter overgekomen, daar ben ik van overtuigd.


avatar van NIGHTWOLF_ONE

NIGHTWOLF_ONE

  • 186 berichten
  • 990 stemmen

mister blonde, heb je hem in het italiaans gezien?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

ja. ik heb het een stukje in het Engels geprobeerd, maar de Italiaanse sfeer van dit epos komt totaal niet over dan. De niro en Sutherland in het Italiaanse (met een wild vreemde stem) vielen me mee, merk je na een half uur niet eens meer. Kijk hem in het Italiaans, deze geweldige film.


avatar van Mark86

Mark86

  • 268 berichten
  • 520 stemmen

318 minuten???? Jeeeezus


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Vanmiddag de 1e 2 uur gezien en het bevalt tot nu toe erg goed. Alleen die kinderporno.. :S


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

Dode varkens en kinderporno .... Toch maar besteld nu De DVD is maar 308 minuten volgens rodisc, zitten knippen of de gebruikele 4% PAL inkorting.


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

AH eerste deel eindelijk gezien. Prachtig meesterwerk. Geniaal acteerwerk en een prachtig staaltje cinema. Naast de briljante acteerrollen nog zoveel andere prachtdingen, de jeugdvriendschap is weinig maar o zo effectief in beeld gebracht. De "kinderporno" scene vond ik totaal niet verwerpelijk en vind het zelfs heel flauw om het porno te noemen, de scene vond ik juist de eerste scene waaruit blijkt dat de vriendschap echt sterk word, dat de 2 echt een band krijgen ondanks dat ze beide weten dat ze van andere komaf zijn.
Vond het ook sterk in combinatie met een van de latere scenes ook erg grappig:
"Kijk de mijne is nu ook zo",
"Hoe heb je dat gedaan"?
"Nou gewoon, net als jij"
"Nee, ik geloof er niks van (met bijbehorend gebaar)"
"Ja, heb nu ook gaten in mijn broekzak, ben ook een socialist"
Niet dat die scene nou zo ontzettend belangrijk is, maar zeker erg grappig en sterk.
.

Jammer was het ook zeker niet dat de twee jongens bij elkaar niet zo heel veel scenes kregen(iig op DVD 1, maar op DVD 2 zijn de 2 al volwassen dus lijkt me sterk), want dat zou het prachtige tijdsbeeld en de arbeider - landheer relatie niet ten goede doen. Het begint al met eigenlijk een soort begin - eind vergelijking: aan het begin worden de landheren opgejaagd, en dan komt er vele jaren later en dan hoe het eerst was en dat werkt Bertolucci tot nu toe in het verhaal ook prachtig uit .
De jeugdvrienschap wordt natuurlijk ook eens beeindigd door de geniale treinscene .

De "volwassen scenes" zijn zeker niet minder mooi tot nu toe. De soldaten die aankomen en de arbeiders die zich dan verzetten door een levend vrouwenschild te vormen erg indrukwekkend allemaal. Nog zo'n hoogtepunt op DVD 1 ook de stadsscene, mensen lopen met de dode verbrandde mensen door de stad

Kan al niet wachten op deel 2, jammer dat het in 2 delen moet want morgenvroeg weer naar school Deze film stoomt regelrecht af op een score van 4* of hoger, erg sterk en met een mooie DVD 2 en afronding (wat ik altijd erg belangrijk vind) word het ook minstens 4.5*


avatar van olivier

olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

Waar vind ik deze éindelijk eens op dvd? HELP!



avatar van olivier

olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

Dankje voor snelle antwoord kappeuter


avatar van kort0235

kort0235

  • 605 berichten
  • 480 stemmen

Eindelijk dan de DVD gekocht. Jaren geleden al gezien en maakte toen veel indruk op me.

Nu vind ik het nog steeds een goede (lange) film, maar enkele aspecten vielen me toch een beetje tegen:

a. het vaak overdreven theatrale acteren

b. de scherpte van de film is zeker niet optimaal. Jammer dat deze film op DVD niet gedigitaliseerd is.

Verder een heel mooi epos van twee vrienden in een roerend Italië met weer schitterende muziek van Morricone.

Ik heb de gehele film in het Italiaans geluisterd.

Nog even mijn waardering: een 4.0*


avatar van italian

italian

  • 1391 berichten
  • 262 stemmen

ik zal mijn recensie in twee delen splitsen:

Atto 1:
de film begint al onmiddellijk met een zeer sterke beginscène. Je krijgt medelijden met die 'arme ' stakkers.
acteerprestaties zijn buitengewoon geniaal. Sterling Hayden speelt weer eens briljant zijn rol (in The killing was hij ook al super). van Burt Lancaster heb ik nog niets gezien maar hoe hij hier speelde heeft op mij een grote indruk achetergelaten
Morricone bewijst nogmaals dat hij een topcomponist is!
sommige beelden zullen mij altijd bijblijven...: de dood van Alfredo en hoedat Leo daarop reageert, de vrouwendam, het afgesneden oor...ik kan zomaar door gaan maar dan zou ik gewoon de hele film hier moeten noteren. dit alles wordt in mooie lange shots gefilmd zodat je echt de indruk krijgt dat je naar een groots meesterwerk zit te kijken.
kinderporno ?no way!! dat is de gewoonste zaak van de wereld wat die kinderen aan het doen zijn en jullie noemen dat kinderporno...

Atto 2:
qua acterwerk daalt het een beetje in het eerste gedeelte van dit stuk maar dat wordt snel weer goed gemaakt! erg goed gespeeld door Robert De Niro, Gerard Depardieu, Donald Sutherland, Laura Betti en Dominique Sanda.en wat is die vrouw toch mooi!! spijtig van de dubbing anders zou het helemal perfect geweest zijn.
de gebeurtenissen zijn hier ook wat spannender dan in de eerte Atto. en hier wordt er wat minder aan seks gedaan wat niet echt een pluspunt is maar gewoon een opluchting. camerstandpunten zijn hier ook duidelijk beter dan in het eerste deel. enig minpuntje: het einde vond ik ietswat te langdradig

doorgaans de film word je overdondert met prachtige sprookjesbeelden zoals Ada op het wit paard, de cocainescène... maar dat is er maar een uit honderden. van zo'n lange epische film verwacht je eigenlijk niets anders dan traagheid maar ik heb me werkelijk nooit verveeld.
wat ik ook super vind aan zo'n films is dat er over van alles gesproken en gezien wordt zonder veel taboo.
zo maak je realistische films !!


avatar van glannestino

glannestino

  • 99 berichten
  • 510 stemmen

De eerste keer had ik deze film met Engelse soundtrack gezien, deze keer zag ik hem met Italiaanse soundtrack. Ik moet zeggen dat hij zo veel beter tot zijn recht komt. Het blijft echt een prachtig epos. ik verhoog van 4,5 naar 5 sterren.

Ik zou alleen wel eens de gecensureerde versie willen zien, want die is er toch ook. Normaal hou ik niet van geknip in een film, maar een paar scenes zouden er van mij best uit mogen. Dan zou de film ook wat toegankelijker zijn voor andere mensen...


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Zit er een pauze in bij deze in de bioscoop ?