The Matchmaker (1997)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Mark Joffe
met Janeane Garofalo, David O'Hara en Denis Leary

De senator van Boston staat voor nieuwe verkiezingen. Hij stuurt Marcy, zijn lieftallige assistente, naar Ierland op zoek naar zijn roots in de hoop zo meer stemmen binnen te halen. Marcy weet niet wat er haar overkomt als zij in het dorpje Ballinagra aankomt. De mensen zijn brutaal en drinken veel te veel. De hotelkamers zijn klein en ongemakkelijk en als toppunt vindt het jaarlijkse 'Matchmaker' festival plaats, een feest waar elke vrijgezel zijn aanstaande probeert te vinden. Marcy vindt ondanks dit alles een bondgenoot in Sean en krijgt het wel naar haar zin in het dorp. Maar dan komt de senator persoonlijk overgevlogen om zijn familie op te zoeken...

Echt gelachen bij deze film.
Die matchmaker-festivals betaan IRL ook.
Daarbij hou ik gewoon van Ierland en Ierse films.

zucht...weer een film die niet op DVD is voor zover ik weet.

Wel op regio 1 bij Play

avatar van narva77
Voor Ierse films moet je bij EmDee wezen

avatar van Melkor
redelijke film, heb wel moeten lachen.
2,5 sterren.

Al zappend kwam ik bij deze film terrecht. Ik had dus geen verwachtingen van deze (B)film. Maar ik werd blij verrast, leuke film, humor,romantiek....mooi landschap (the Arran Islands in Ierland), mooie muziek. Ik heb al een aantal nummers van de soundtrack gedownload. (o.a Irish Heartbeat - van Morrison).
De film geef ik 3,5 sterren!

...eindelijk, hij komt op tv (woensdag, rtl 5) . De DVD-recorder staat dit keer aan!

Ik heb de vorige keer het begin gemist.....maar vond het een erg mooie film....

Ik ben wel benieuwd, denk wel dat ik hem ga kijken vanavond.

neo (crew)
Keek wel goed weg. Leuk toch weer die Ieren met als hoogtepunt de VN-formulier man met zijn favoriete kleur vraag. 3 sterren

Hmm, vond hem wel leuk, meer niet eigenlijk. Heb niet echt (hard) moeten lachen, viel me een beetje tegen...

2.5 *

De film is, vooral dankzij de setting, sfeervol en het verhaal rondom dat matchmaking is best aardig. Helaas is het verplichte romantische gedeelte volkomen volgens het boekje, daarbij waren de dialogen mat en het einde traag. Jammer dat de originele setting niet ondersteund werd met een wat origineler liefdesverhaaltje.

avatar van soom
Janeane deed het weer goed, en de beelden van Ierland waren gewoon zo mooi, daardoor word je zeker wel gepakt als je deze film kijkt. Zeer mooi in elkaar gedraaid, en een lekkere wegdroomfilm.

avatar van 93.9
Iemand enig idee hoe dat nummer heet dat je bijna in z'n geheel hoord in de film.
Klonk heel Iers, zangeres volgens mij?
Kan nergens op het web ook maar 1 stukje horen van de soundtrack.
Was niet Van.

avatar van Baggerman
Goh, best een leuke film, zeg!

Ik vond het een erg leuke film. Vaak hardop gelachen en dat gebeurt me niet zo vaak. Veel grappen zijn visueel erg sterk uitgewekt, maar zijn soms zo terloops dat je ze bijna mist!

Zo is de glazige blik van Sean geinig als Marcy de volgende kreet slaakt (na een monoloog over hoezeer ze moderniteiten mist als email en internet!):

"After such a long time I would really like to fax someone again!"

Een heerlijk ongecompliceerde film vor zo af en toe tussendoor!

deze film is echt super!
vanaf het begin ... ik weet dat het verhaal niet superorgineel is maar alles is in zo'n mooie sfeer gezet. echt super! ik geniet iedere keer weer wanneer ik deze film zie:)

ik vind het jammer dat ik geen creditcard heb, want dat schijnt de enige manier te zijn waarop je deze film kan kopen..:) toch hoop ik hem toch een keer tegen te komen in een gewone winkel zodat ik hem kan kopen. het is lief en schattig en alles klopt gewoon...:)

het ziet er in eerste instantie uit als een saaie zoveelste romantische komedie, maar deze raakt echt je hart:)

voor iedereen die hem ooit wil zien.. als je kans hebt kijk hem... deze film is echt de moeite waard!

Dick2008
93.9 schreef:
Klonk heel Iers, zangeres volgens mij?
Kan nergens op het web ook maar 1 stukje horen van de soundtrack.
Was niet Van.

Al gevonden?
Ik kijk altijd voor soundtrack bij IMDb: The MatchMaker (1997) - Soundtracks - imdb.com

Wouw , wat 'n geweldige film.

Films met eenvoud, rauw randje en met subtiele humor vind ik een geweldig combinatie. En zeker wanneer er wat avontuur, leuke (ook al voorspelbare liefde) romantiek en prachtige natuur in voorkomt.

Buiten de hoofdrolspelers zie je elk typietje zijn rol zeer natuurgetrouw vervullen met 'n leuke mimiek.
De gezelligheid straalt ervan af, je zou zo in zo'n dorpje willen wonen.

Ook ik droom met deze "B" film helemaal weg. Inmiddels heb ik hem 2x gezien enn.. ik zal hem zeer zeker 'n paar keer meer willen zien!

Ik moet toegeven dat ik dat soort films a la "Full Monty" e.d. echt van kan genieten.
Ik geef "The Matchmaker" 4 sterren.

Groetjes Sep

avatar van Leo1954
Sympathieke en sfeervolle film. Een echt goede komedie vond ik het niet, maar wel genoeglijk en je vergeeft de film zijn zwakheden.

avatar van panax
mooie film met mooie beelden van ierland
genoeg humor in ieder geval
een film om vaker te kijken .

avatar van D-ark
Sterke romantische komedie die nergens verzuipt in geforceerd gedoe en het vooral moet hebben van zijn eigen rauwe charme. Janeane Garofalo en David O'Hara spelen perfect op elkaar af en het is ook eens mooi om Ierland niet als een soort extreem racistische parodie van zichzelf word weergegeven, iets wat de Amerikanen wel vaker hebben gedaan.

Wel Amerikaans is de rol van falend pers agent van Denis Leary, niet iemand die ik vaak kan uitstaan maar in deze rol doet hij het best aardig.

Onderhoudend en intelligente romantische komedie, waarom zijn daar er zo weinig van.