• 8.349.702 stemmen

Spanking the Monkey (1994)

Komedie / Drama | 100 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: David O. Russell

Met onder meer: Jeremy Davies, Alberta Watson en Benjamin Hendrickson

Plot Spanking the Monkey

"A gripping comedy about letting go."

Raymond Aibelli is een veelbelovend medisch student die klaar is voor een prestigieuze zomer-stage bij een belangrijk ziekenhuis. Hij bezoekt even zijn ouders (denkt ie). Maar zijn moeder krijgt een ongeluk en zijn vader vraagt of hij langer thuis wil blijven om voor zijn moeder te zorgen.

image

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

laat de synoniemen wedstrijd beginnen.

avatar van FisherKing

FisherKing

Geschreven en geregisseerd door David O. Russell. Won destijds de publieksprijs bij het Sundance filmfestival.

De merkwaardige titel schijnt de lading niet te dekken.

Recensie

Onderhond

Hmm.

In het begin is het nog redelijk droogkomisch (hoewel de humor niet geweldig werkt), maar later wordt het toch echt een bitter drama. De term "comedy" vind ik uiteindelijk ook wat misplaatst, gezien er na het einde van de film toch echt niet veel meer te lachen valt.

Begin is matig. Redelijk droog, maar niet scherp genoeg. Film is wel aardig, maar schreeuwt een beetje Amerikaanse alternatieve tienerfilm, waar er ondertussen al veel betere van bestaan.

Wanneer de gezinssituatie duidelijk wordt en het drama als een vuurpijl op de kijker afgeschoten wordt werkt de film beter. Er wordt goed geacteerd, de verwikkelingen zijn boeiend, maar de film wordt in de steek gelaten door een nogal flauwe buitenkant. 't Is een film zoals er duizenden gemaakt worden. Een iets ruwer topic, maar verder weinig speciaals.

Kom uiteindelijk aan een kleine 3*. Vooral het einde is best indrukwekkend, maar mist goeie regie om een echt sterke film te zijn. Kan hem niet afraden, maar ik ken vele betere films in het genre (denk dan aan Mysterious Skin).

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Niets met een comedy te maken. Drama is aardig, maar ook niet meer dan dat. Net een 3.