• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.265 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.081 gebruikers
  • 9.376.398 stemmen
Avatar
 
banner banner

Blade Runner (1982)

Sciencefiction / Thriller | 117 minuten
3,75 3.422 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 117 minuten

Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

IMDb beoordeling: 8,1 (874.664)

Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars

Releasedatum: 11 november 1982

Plot Blade Runner

"Man has made his match...now it's his problem."

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

  • 980 berichten
  • 0 stemmen

Precies. Met deze film en Alien. Dat niveau heeft ie daarna natuurlijk nooit meer gehaald...

Mwah... ik weet dat ik een eenzame roepende ben in de woestijn, maar ik vond G.I. Jane dus ook tamelijk briljant. Bij voorbaat mijn excuses hiervoor...


avatar van wood23

wood23

  • 361 berichten
  • 243 stemmen

Blade Runner is een geweldige sci-fi film met een prachtige, verbazingwekkende vormgeving en een geweldige visuele stijl. Het acteerwerk is erg goed, en dat geldt ook voor de spanningsopbouw.

Ik krijg altijd een heel euforisch gevoel van deze film.

Dit vind ik een van de beste films met Harrison Ford een van zijn beste rollen.

En uiteraard ook een van de beste van Ridley Scott.

De donkere beelden en het speciale verhaal zorgen voor een aparte, bijzodere sfeer.

Ook zijn er een aantal mooie actiescenes, met als hoogtepunt de bloedstollende slotscene, waarop je echt op het puntje van je stoel zit.

Dit is absoluut een bijzondere film, die de meeste science-fiction liefhebbers absoluut zal aanspreken, en die door velen als een genreklassieker wordt gezien, waar ik het toch zeker wel mee eens ben. Ook geweldige muziek van Vangelis. 4 sterren


avatar van davidz352

davidz352

  • 206 berichten
  • 315 stemmen

Heeft iemand een verklaring voor het feit dat bijv. in 2001 tablets en flatscreens e.d. te zien zijn en in deze film alles ongelooflijk ouderwets oogt?


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2255 stemmen

Het zijn verschillende films van verschillende regisseurs.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

davidz352 schreef:

Heeft iemand een verklaring voor het feit dat bijv. in 2001 tablets en flatscreens e.d. te zien zijn en in deze film alles ongelooflijk ouderwets oogt?

Ridley Scott wou een futuristische jaren '40 film maken met sterke Film Noir elementen. Het is een nostalgische hybride geworden van het verleden en de toekomst.

2001: ASO is een Space Age (een typisch idealistisch toekomstbeeld uit de jaren '60) film en dus moest alles er heel gelikt en modern uitzien.


avatar van dirkjan73

dirkjan73

  • 57 berichten
  • 45 stemmen

yorgos.dalman schreef:

(quote)

Mwah... ik weet dat ik een eenzame roepende ben in de woestijn, maar ik vond G.I. Jane dus ook tamelijk briljant. Bij voorbaat mijn excuses hiervoor...

101% mee eens...Wat dacht je van Black Rain en Gladiator?Maar de mooiste van hem vind ik nog steeds "The Duellist"!

GENIAAL!!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Dat het visueel evocatieve en gelaagde The Duellists geniaal is, daar ga ik mee akkoord, maar G.I. Jane of Black Rain? Dat vind ik heel gekke uitspraken. Dat zijn onpersoonlijke producten van een Ridley Scott die de weg kwijt is en die werkt om den brode.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Allen naar Engeland!

The BFI announced that the final cut of Blade Runner will be added to their October – December “Sci-Fi: Days of Fear and Wonder” series, screening first at the BFI IMAX on December 12th before playing at a number of cinemas on December 14th. Blade Runner will then be re-released wide in England beginning April 3rd, 2015

Zie artikel


avatar van Eraser2

Eraser2

  • 387 berichten
  • 922 stemmen

Black Rain is toch een heerlijk sfeervol eighties actie vehikel? Ik geniet daar veel meer van dan bijvoorbeeld een Thelma & Louise of Gladiator.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Eraser2 schreef:

Black Rain is toch een heerlijk sfeervol eighties actie vehikel?

Is dat hoe jij Blade Runner ziet?


avatar van Eraser2

Eraser2

  • 387 berichten
  • 922 stemmen

Nou nee, ik zie Blade Runner als een geweldig sfeervolle film noir met ook nog eens een zeer boeiend en slim verhaal. Jij gaf in een eerder bericht echter aan dat jij Black Rain een onpersoonlijk product van een Ridley Scott die de weg kwijt is vindt. Daar ben ik het niet mee eens.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

En toch vind ik Black Rain, net zoals Someone To Watch Over me, een hele ordinaire (buddy cops) film. Voor mij betekende die periode de dood van de filmgod die verantwoordelijk was voor het maken van artistieke pareltjes zoals The Duellists, Alien en Blade Runner. Ik kreeg toen heel sterk het gevoel dat hij die veel dommere films maakte om toch maar aan het werk te blijven na het maken van 2 financiële en kritische flops (Blade Runner en Legend).


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Ik heb net de directors cut van blade runner gekocht. Maar op de achterkant van de dvd-hoes staat dat het "verheffende einde" is verwijderd. Wat moet ik hier nu mee? Ik wil hem nog gaan kijken maar dit lijkt mij geen best teken.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2255 stemmen

De director's cut wordt over het algemeen gezien als beter dan de theatrical cut. Niks om je zorgen om te maken dus. De beste versie is echter de final cut, maar die verschilt niet bijzonder veel van de director's cut (dat wil zeggen: het verschil is minder groot dan tussen de director's cut en de theatrical cut). Het is nogal een oerwoud van versies waar je doorheen moet ploegen bij Blade Runner, maar je hebt een goeie te pakken hoor


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Een film die ik gewoon weer een tweede keer moet gaan zien, heb voor mijn gevoel namelijk dingen gemist.

Laat ik maar beginnen door te zeggen dat ik geen fan van Ford ben. Hij zet hier weer heel zuinigjes een oppervlakkig personage neer. Ja dat is Harrison Ford.

Waar het bij mij spannend werd, was de introductie van Rutger Hauer. Wat speelt de man sterk zeg! Voelde me een beetje trots dat te mogen zien in zo'n productie.

Maar zoals ik al aangaf ga ik hem vast en zeker nog een keer aanschouwen, met een dikke kans op verhoging.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Haha, interviewer bekent aan Scott en Bale dat ze nooit Blade Runner had gezien.

Klik hier!

BTW, het zou me niet verbazen dat Ridley aan Bale denkt voor Blade Runner 2.


avatar van Illum Sphere

Illum Sphere

  • 538 berichten
  • 904 stemmen

AC1 schreef:

Haha, interviewer bekent aan Scott en Bale dat ze nooit Blade Runner had gezien.

Klik hier!

BTW, het zou me niet verbazen dat Ridley aan Bale denkt voor Blade Runner 2.

Ik zou het in ieder geval niet erg vinden dat Bale de hoofdrolspeler wordt van Blade Runner 2.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5982 stemmen

avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ik kreeg kippenvel! Jullie ook?


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

AC1 schreef:

Ik kreeg kippenvel! Jullie ook?

En of. Lijkt me geweldig om hem eindelijk eens op het grote scherm te zien.

Komt ie ook in Nederland?


avatar van John Milton

John Milton

  • 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Ja die trailer was erg fijn!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

baspls schreef:

En of. Lijkt me geweldig om hem eindelijk eens op het grote scherm te zien.

Komt ie ook in Nederland?

Nee, deze re-release is alleen voor de UK.


avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

  • 688 berichten
  • 2912 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Nee, deze re-release is alleen voor de UK.

Niet dus, vanaf 18 juni ook in Nederland met Nederlandse ondertiteling.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Toch wel. De re-release in de UK is georganiseerd door het BFI (British Film Institute) en is voor de UK only. Het is Warner Bros dat blijkbaar vindt dat hij nu ook in Nederland moet worden uitgebracht. Deze rerelease staat los van de BFI release in England. Nu goed, het belangrijkste is dat hij nu toch ook in de Nederlandse zalen komt. Iedereen moet zeker gaan kijken want Blade Runner op het grote scherm maakt een wereld van verschil.

Link


avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

  • 688 berichten
  • 2912 stemmen

Mijn 'niet dus' slaat op de stelligheid waarmee je bevestigend antwoordde dat ie niet in Nederland zou komen. Op dat moment was Warner NL al bezig met NL-release, maar mocht/kon dat nog niet naar buiten. Ook BFI kan niets zonder medewerking Warner Bros.

Maar het klopt dat het belangrijkste is dat ie komt!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ik ben wel benieuwd wat die hier gaat doen. In Engeland is Blade Runner ontzettend populair maar hoe zit dat in Nederland/BelgIë? De film staat zelfs niet erg hoog genoteerd in de top 250 van moviemeter!


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5588 stemmen

Sterker nog, hij staat er helemaal niet in.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Het lijkt wel of in Nederland nog steeds 1982 is!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Bekijk Blade Runner interview uit 1982 met Ridley Scott en 4 'character teasers' voor de nieuwe re-release

Link


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9968 berichten
  • 4655 stemmen

Final Cut

Ik ben nooit echt kapot geweest van Blade Runner. Dit hoogtepunt van de cyberpunk was ver vooruit op zijn tijd maar kende geen groot kassucces bij zijn release. Hiervoor was het wachten tot de verschillende versies heruitgebracht werden op DVD, en waarbij wonder o wonder, Scott plots toegaf dat Deckard een replicant was . Daarmee rees Blade Runner als een fenix uit zijn assen en werd de film door deze plottwist veel beter dan tijdens zijn originele release met in het zog een schare cultfans. Commerciële truc of handige rechtzetting van een initiële montage die Scott wat tegenzat?

Blade Runner is visueel wel erg sterk : de multiculturele mix van arabische souks, japanse foodstalls en futuristisch urbanisme is top, vooal als je bedenkt dat hier nog geen digitale technologie bestond. Ook film noir elementen worden hier toegevoegd. Het verhaal daarentegen vond ik niet zo speciaal; alle scènes met Sean Young vielen me tegen en er gebeurt in heel de film ook niet bijster veel. De achterliggende bedenking over de eindigheid van het bestaan en de daarmee samen gaande angst zijn zeker origineel maar zoveel werd daar uiteindelijk niet mee gedaan. Zeker mooi, visueel is dit zonder meer referentiemateriaal, maar verder zou ik het geen top 250 materiaal willen noemen.