Revolver (2005)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Guy Ritchie
met Jason Statham, Ray Liotta en André Benjamin

Gokker en ex-croupier Jake Green wint tijdens een kaartspel van de plaatselijke casinobaas Macha, wat hem duur te staan zal komen. Om zijn vege lijf te redden gaat hij in op het aanbod van twee criminelen, Avi en Zach, die willen dat hij met hen meewerkt en in ruil daarvoor krijgt hij hun bescherming. Met z'n drieën weten ze de criminele bazen in Las Vegas telkens een hak te zetten, terwijl Jake in de tussentijd probeert te achterhalen wie hem zo beet heeft genomen dat hij hier uberhaupt aan meewerkt.

avatar van Uier
Als een filmervaring steeds beter wordt, naarmate je deze vaker kijkt, weet je dat je met een meesterwerk te maken hebt. Of je bent langzaam van begrip.

avatar van leatherhead
Erg tegenvallende Ritchie.

Had het ook wel voorspeld moet ik zeggen. Eens de (Britse) humor van de baan is blijft er niet erg veel meer over in zo'n film. De gewichtige serieux waarmee Ritchie z'n verhaaltje brengt doet de film al absoluut geen goed, maar wat het nog wat erger maakt zijn de tevergeefse pogingen tot diepgang. Schoenmaker, blijf bij je leest.

De humor is zoals gezegd compleet geschrapt, ook de personages zelf hebben een serieuze downgrade ondergaan ten opzichte van films als Snatch en Lock, Stock. Statham is wel weer vanouds sterk, maar het overige resem aan acteurs kan hem amper bijbenen. Vooral Liotta valt uit de toon. Vreemde keuze voor hem overigens.

Wat het nog draaglijk maakt, is het feit dat Ritchie's visuele stijl (zoals nagenoeg altijd) er meer dan verzorgd uitziet. Jammer genoeg konden louter de visuals mijn aandacht niet voldoende vasthouden, waardoor ik moet concluderen dat Ritchie mij voor de eerste keer in ontgoochelde toestand achterlaat. 2,0*, die er voornamelijk staan voor de visuals en de editing.

avatar van K. V.
Een beetje een speciale film Het eerste uur is een gewone actiefilm, maar het tweede uur veranderd toch wel de toon en is het meer een psychologische film. Toch wel even wennen.
Het acteerwerk is wel prima (ook Ray Liotta ) en visueel is het ook wel een opvallende film, zeker met die animatiestukjes halfweg de film.
De film is toch wel wat meer dan een gewone actiefilm, zeker het tweede uur. 'k vond hem zeker het bekijken waard en wil hem gerust nog eens herbekijken. Toch wel aangenaam verrast.

avatar van Spoilalot
Sinds ik mij meer ben gaan verdiepen in het ego, en de macht die het ego op ons uitoefent, ben ik al meerdere keren op Revolver gestuit. Deze ga ik binnenkort eens een kans geven.

avatar van mjk87
Ach ja, Ritchie. Het zal nooit m'n favoriete regisseur worden. Deze film is gelukkig wel anders, zonder de vervelende humor en drukdoenerij van zijn regie, maar het blijft een film die me nergens boeit. Begint de film nog aardig als misdaadfilmpje, uiteindelijk blijkt dit een soort magnum opus te moeten worden. Maar Ritchie weet de spanning niet vast te houden en doet veel te gewichtig (hoppa, Mozarts requiem en inspirerende quotes uit het verleden), vertelt het verhaal nodeloos chaotisch en heeft in Statham ook geen acteur die dit kan. Laat Statham, ondanks baard, gewoon knokken en boos kijken en je hebt een prima rol voor hem, maar laat hem niet proberen te acteren want dat wordt pijnlijk. Geen moment heb je het idee dat hij in zijn rol zit maar vooral heel erg zijn best doet zijn innerlijke demonen te tonen. Je kijkt naar een acteur in plaats van een personage. De film ziet er dan wel fraai uit en de score is ook prima, maar had dan een fotocollectie gemaakt voor in het museum, dan had ik dit veel beter weten te waarderen. 1,5*.

avatar van Black Math
Tot nu toe geen slechte film van Ritchie gezien en dit is geen uitzondering. Sterker nog, één van zijn betere films ondanks dat de humor er hier is. De stijl blijft even goed nog steeds grootst. Prachtig vormgegeven scènes met een fraaie belichting en een sterke montage, met name tijdens momenten waarin de personages met zichzelf in gesprek zijn. Alleen jammer van het geanimeerde segment, wat echt erg lelijk is.

Een aantal bekenden in de cast. André 3000 of hoe hij zich ook mag noemen van Outkast kan blijkbaar ook acteren, want hij doet het niet onverdienstelijk. Niet echt een actievolle rol voor Statham, die ineens haar heeft, maar hij heeft voldoende personality om de film te dragen. Het personage dat ik eigenlijk nog het interessants vond was de huurmoordenaar Sorter die eruit ziet als een onhandige kantoorklerk, maar ontzettend gecontroleerd en precies zijn werk doet. Die tegenstelling intrigeert me blijkbaar.

Een aantal plotelementen die aan andere films doen denken. Die genoemde innerlijke gesprekken doen denken aan Fight Club, het "personage" Sam Gold aan Keyser Söze uit [i]The Usual Suspects. Toch heeft het plot voldoende verschillen om onderscheidend te zijn en te intrigeren, want ondanks dat het me al snel duidelijk is dat de twee die de hoofdpersoon onder hun vleugels nemen zijn buren in de gevangenis geweest hadden moeten zijn valt er genoeg te puzzelen.

Aan het einde valt alles op zijn plek, maar toch is dit denk ik een film waarbij een herziening nooit kwaad kan. Om te zien hoe de puzzelstukken nu precies in elkaar passen, maar ook de visuals maken de herkijkwaarde ongetwijfeld hoog. Voor deze eerste kijkbeurt 4*.