Ghostbusters (2016)

Actie / Komedie
116 minuten / 134 minuten (Extended Edition)

geregisseerd door Paul Feig
met Kristen Wiig, Melissa McCarthy en Kate McKinnon

Erin Gilbert, een wetenschapper aan de universiteit van Columbia, heeft samen met Abby Yates een boek geschreven genaamd "Ghosts from our Past: Both Literally and Figuratively – The Study of Paranormal Knowing". De twee hebben elkaar jaren niet gesproken maar worden bij elkaar gebracht door een man die hulp zoekt bij de bestrijding van spoken. Samen met Jillian, een collega van Abby, besluiten ze een bedrijf op te richten dat gespecialiseerd is in het vernietigen van paranormale verschijningen.

avatar van Fonzzz002
Ghostbusters is een komediefilm uit 2016 en het tevens een reboot van de Ghostbusters komedies uit de jaren 80. In Ghostbusters komen 4 dames erachter dat spoken bestaan en ze besluiten samen te werken om de spoken te bestrijden.

De Ghostbusters trailer is één van de meest negatief beoordeelde video’s op youtube. De film oogde een hele andere type komedie te zijn dan het origineel (meer flauwe tienerhumor dan de volwassen humor van het origineel), en de grappen vielen bij de meeste niet in de smaak. De trailer vond ik niet veelbelovend maar ik was nieuwsgierig genoeg om de film een kans te geven, geen sceptische gevoelens toen ik de bioscoopzaal inliep. Met dat ik gedachten: Ghostbusters is, zonder twijfel, de slechte film die ik dit jaar in de bioscoop heb gezien.

Bijna alles wat Ghostbusters probeert werkt niet. Het is bedoeld als een flauwe komedie en daarom ben ik bereid absurditeiten binnen het verhaal niet te serieus te nemen, maar zelfs als een flauwe komedie ging deze film qua verhaal de mist in. In de originele Ghostbusters was de wereld op de hoogte van het feit dat er spoken bestonden, of in ieder geval: er werd geen groot punt van gemaakt, en de focus van die film zat op proberen een leven te leiden terwijl er spoken ronddwalen. Naar mijn idee is dit een focus die perfect bij het Ghostbusters concept past en deze focus bied veel gelegenheid voor humor. Het verhaal van de 2016 versie is echter een underdog verhaal. Niemand geloofd in spoken behalve "de malle Ghostbusters die je niet serieus moet nemen!". Deze richtlijn is een erg slechte keuze voor het verhaal. Hierdoor voelen de reacties van de personages te onlogisch & te geforceerd, en de scenes die zichzelf serieus nemen werken niet vanwege het grote clichégehalte. Om een voorbeeld te noemen: het feit dat er verschillende spoken ronddwalen en iedereen massaal dit feit in de dovenpot stopt, zelfs na meerdere harde feiten. Of dat de overheid, zonder enige reden, alles in zijn macht lijkt te doen om de Ghostbusters ervan te weerhouden hun werk te doen. In het origineel was er ook een personage wat probeerde te zorgen dat de Ghostbusters hun werk niet deden, namelijk Walter Peck, maar Walter Peck zijn motivaties & redenen waren heel duidelijk onderbouwd. In deze film is er echter geen duidelijke reden waardoor het gedrag van de overheid nergens op lijkt te slaan. Daarnaast zijn de hoofdpersonages geen fijne personages om te volgen. Ze maken, gedurende de hele film, erg domme keuzes die eerder voelen als geforceerde domheid om naar flauwe grappen op te bouwen dan dat het als logische mensenreacties voelen. Zelfs voor een komediefilm gingen mij de stommiteiten van de personages te ver.
Twee andere minpunten waar de gehele film last van had was dat er geen originaliteit zat in de spoken en dat de humor simpelweg niet werkt. Het origineel had een weide variatie aan creatieve monsters die ieder hun eigen trekjes hadden. Van flauwe humoristische spoken tot intimiderende monsters die met praktische effecten tot leven zijn gewekt, dit waren originele vijanden. De spoken uit de 2016 reboot zijn allen heel soortgelijk vormgegeven, namelijk neon glow zombie-achtige figuren, en degene die anders zijn vormgegeven waren slappe aftreksels van spoken uit het origineel. Het feit dat de CGI voor de spoken erg lelijk was maakte dit er niet beter op. Wat de humor betreft: gedurende de hele filmvertoning heerste er een pijnlijke stilte in de zaal bij iedere grap, met een paar enkele korte lachen achterin de zaal.

Ik vind het jammer dat de film zo is geworden. Ik vond het idee om nieuw leven te blazen in een oude franchise, door ditmaal het geslacht van de hoofdpersonages te veranderen, een leuk idee. Ik zie geen reden hoe geslacht invloed heeft op de kwaliteit van een personage. Geziene we vele mannelijke held-hoofdpersonages hebben leek het me leuk om meer vrouwelijke held-hoofdpersonages in de spotlights te zien staan (met films als Star Wars VII is daar overigens spraken van, vrouwelijke held-hoofdpersonages is geen onbekend fenomeen, maar ze zijn wel aanzienlijk in de minderheid). Ik merkte dat de actrices hard hun best deden om er wat van proberen te maken, maar het script geeft hun niks om mee te werken.
Als ik positieve dingen zou moeten zeggen: er waren 3 grappen in de film die ik aardig vond. Geen ijzersterke grappen waarbij de zaal in koor het uitlachte, maar onschuldige grappen die niet verkeerd waren uitgewerkt. En er was één slow-motion actiesequentie die heel episch was, onlangs dat het kort duurde. Verder vond ik dat de film, met uitzondering van de CGI spoken, er niet verkeerd uitzag. De steden, kostuums en voertuigen zien er prima uit en het was op aardige wijze in beeld gebracht. Nergens toont het out-of-the-box originaliteit, maar op z’n minst waren deze eigenschappen aardig verzorgd.

Al met al is het is een film die bijna alles fout doet en het was pijnlijk om naar te kijken. Met uitzondering van een paar details was er niets van de film wat ik aanraad. Het zit dicht bij de 0,5*, maar de dingen die het niet fout deed waren voldoende om het laagste cijfer te besparen.

avatar van rep_robert
Ach het is allemaal niet zo slecht als ze willen laten geloven, maar echt hoogstaand is het ook niet.

De pacing is erg vlot en voordat je er erg in hebt ben je alweer klaar met de film. Het ziet er erg gelikt uit, maar je mist toch de emotionele band met de dames, doordat de film erg platvloers is(wat ik an sich niet erg vind), maar de finale heeft daardoor wel weer weinig impact.

Heeft deze reboot bestaansrecht in de franchise? Mwoah, het mist de impact en memorabele scenes uit het origineel.....
Valt de film goed te zien wanneer je gewoon een leuke, platvloerse blockbuster wil bekijken? Jazeker, jongeren bij mij in de zaal vermaakten zich ogenschijnlijk prima mer deze film.

avatar van soom
Casper?
Ik heb de originele Ghostbusters nooit gezien. Ik denk dat ik daar niks aan gemist heb. Ik vond dit namelijk best mwah. Ook hier weer geen slappe lach salvo's. Het was zo eentonig, zo saai uitgewerkt. Dat was waarschijnlijk waarom, een paar stoelen verderop, iemand in de pauze zeer hoorbaar een boom aan het neerhalen was.

Tuurlijk doen ze hun best. Maar het sprankelt niet zo. Nou ja, niet elke speler heeft het direct. Het is natuurlijk een smaak kwestie. Ik vond Kate McKinnon niet helemaal. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze slecht is. Maar gewoon net iets minder mijn soort persoon.. Melissa irriteerde weer half en half. Het was eigenlijk vooral dankzij Kristen, dat ik dit wou bekijken. Ze verpletterde me zo in de Skeleton Twins. Ze speelt hier wel meer op de automatische piloot. Niet zo sterk. Maar wel leuk genoeg. Voor een keertje absoluut. Misschien ben ik mijn verrasingselement kwijt geraakt..

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Ghostbusters (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

Voor mij was deze Ghostbusters remake een aangename verrassing. De ene grap werkte misschien al beter dan de andere, de film vertrouwd duidelijk méér op improvisatie dan een grappig script, maar de 4 hoofdrolspelers (en een hilarische Chris Hemsworth) verkopen hun grappen met volle overtuiging. Regisseur Paul Feig overlaad ons met verwijzingen en een hoop bekende gezichten uit het origineel waardoor de film eerder aanvoelt als een parodie dan een reboot. Maar deze Ghostbusters verdient zeker niet al de negatieve kritiek, want de film die ik gezien heb is een pure zomerblockbuster met véél kleur, véél humor en véél fun!

avatar van Macmanus
Aardig.

Heel het internet is klaarblijkelijk een die hard fan van het origineel. Wat toch gek blijft aangezien ook het hele internet pokemon go speelt om haar nostalgie ervan. Ergens klopt er iets niet helemaal als ik de leeftijd check doe dan maar ok. Dit gezegd is het internet waarschijnlijk nogal schaapachtig dus neem die 4.6 op IMDb niet te serieus.

Is het een foutloze film, zeker niet. Grappen zijn nog wel eens missers, verhaaltje is voorspelbaar. Toch doen de dames het prima, Kate McKinnon is zelfs erg leuk als wat maffe scientist. Rest is ook prima te doen. Vrouwen als helden werkt ook wel aardig. Het zijn wat on the nose grappen, maar desalniettemin wel goed te doen. Chris Hemsworth als dom blondje werkt wonderbaarlijk goed. Budget is genoeg aanwezig en dat is vooral bij climax goed te zien. Prima effecten met een erg coole ghost/wezen. De film zit bordenvol ode/hints naar het origineel, waarschijnlijk wat teveel. Ergens had je de makers meer durf gegund en dat wat minder gedaan.

Desalniettemin prima te doen voor wat het uiteindelijk is, een blockbuster.

3 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik hou van vrouwen en ben geen groot liefhebber van de originele Ghostbusters. Alsnog is dit rotzooi.

Vond de trailer al bijzonder matig. Niet omdat het om een reboot gaat en zeker niet omdat het andere geslacht eens de hoofdrol speelt, de trailer was simpelweg gewoon niet grappig. En gezien men meestal de grappigste en meest geslaagde momenten kiest voor een trailer, vreesde ik voor de gehele film. En dat voorgevoel bleek jammer genoeg te kloppen in het geval van Ghostbusters. De film doet zo zijn best, maar faalt op zoveel fronten. De scenaristen blijven eeuwig doorgaan op grappen die in eerste instantie al niet grappig waren. Melissa McCarthy houdt van soep. Chris Hemsworth heeft een getraind lichaam. Het personage van Kate McKinnon is gek. Allemaal 'grappen' die men koste wat kost in onze strot wil drukken, maar het werkt voor geen meter.

En dat is het grootste probleem van deze Ghostbusters- reboot: iedereen wil te graag en doet zo hard z'n best dat het geregeld gênant wordt. Neem een compleet onzinnige scène waarin de vier dames bij burgemeester Andy Garcia aanschuiven; de scène wordt zo lang gerekt met onleuke grappen dat het pijnlijk wordt om te zien. Schijnbaar heeft men bij het schrijven een berg grappen bedacht en zonder enige selectieprocedure alle grappen en one-liners gebruikt. Terwijl 9 van de 10 grappen mislukken, vaak mede door de belabberde timing. Soms zijn het niet eens grappen, maar wordt - vooral tegen Leslie Jones - gezegd dat ze maar vooral moet schreeuwen. Net als bij Josh Gad in Pixels denkt men dat schreeuwen grappig is. Dat het tegendeel waar is blijkt ook nu maar weer.

Geforceerd probeert men in de eerste helft alle ingrediënten bij elkaar te krijgen (de geforceerde exposé waarmee het personage van Leslie Jones bij het team komt is ook om te janken), zodat ze in de tweede helft op wat CGI spoken kunnen gaan jagen. Toegegeven, het uiteindelijke jagen in de stad levert soms wat amusante momenten op, samen met wat aardige special effects en creatieve ideeën. De leukste momenten in de film komen wat mij betreft van Chris Hemsworth in een soort Rick Moranis- achtige rol. Ik moest wel even grinniken bij zijn saxofoon-castingfoto's en worstenbroodje logo. Maar goed, een paar keer grinniken is voor een komedie van bijna twee uur niet best.

2 sterren.

avatar van JacoBaco
Ja, ik was erg bevooroordeeld en dit vooral op basis van 1 van de slechtste trailers van de afgelopen 10 jaar. Daarnaast zie ik het eigenlijk nog steeds niet zitten om het vanaf heden met vrouwen te doen. Dat is een beetje een rare zin, maar goed. De haters neem ik sowieso niet serieus en dus verdient deze film en dan puur als film een eerlijke kans! En die heeft het gisteravond dan ook gekregen, want we kunnen er niet meer omheen dat er een nieuwe Ghostbusters film is gekomen zonder de originele cast.

Om te beginnen houden de vrouwen zich goed staande! Mijn complimenten, maar moet ik er ook bij zeggen dat Melissa McCarthy eigenlijk te net even te irritant is en Kristen Wiig mist het e.e.a. Ik vind haar vaak wat saai. Leslie Jones is al een stuk leuker en Kate McKinnon (op een enkel vervelend dingtje na) is verreweg de leukste en het interessantste karakter! Een soort mix van Peter Venkman en Egon Spengler... Plus een lekker wijf!

En op de 1 of andere manier zit de Ghostbusters feel er toch wel een beetje in. De computereffecten zijn zeer overtuigend en het neon-achtige beviel mij heel erg goed. De humor. Tja, de dialogen in Ghostbusters 1 zijn grotendeels geïmproviseerd en ik vind ze daar werkelijk briljant! Vlijmscherp en ironisch. En deze nieuwe Ghostbusters heeft zeker zijn momenten, maar haalt het niet bij deel 1 en 2! En Chris Hemsworth moet zogenaamd heel erg grappig zijn, maar dat is hij eigenlijk maar sporadisch. Ik ervaar hem dan ook als overbodig.

Zo'n beetje alle originele castmembers uit Ghostbusters 1 zitten in deze nieuwe film op Rick Moranis en uiteraard Harold Ramis na. Ramis is wel te zien als een borstbeeld en zijn zoon is ergens te zien vlak voor dat Metal concert. Verder natuurlijk het beroemde spook Slimer en een eerbetoon aan de Stay Puft Marshmallow Man! De badguy is hier wel wat karig en niet zo indrukwekkend. Gelukkig wordt dit nog wel goedgemaakt op het einde!

Uiteindelijk viel het allemaal dus erg mee, maaaaaaaarrrr deze film had echt niet gemaakt hoeven worden van mij! Ghostbusters is gestopt na twee topfilms. Voor mij wel, want ik vind deel 2 maar ietsje minder dan deel 1. En wanneer ik een top 25 zou moeten maken, dan staat Ghostbusters 1 daar absoluut in! Maar goed, aangezien er nu toch een nieuwe Ghostbusters film is gekomen zonder de originele cast, kunnen ze er net zo goed nog eentje maken! Al is het alleen maar vanwege dat sensuele brilletje van Kate McKinnon.

avatar van mrklm
Wat als de Ghostbusters geen mannen waren, maar vrouwen? Dat lijkt het excuus te zijn voor deze teleurstellende remake. Teleurstellend, aangezien hoofdrolspeelsters Melissa McCarthy en Kristen Wiig toch echt tot de grappigste actrices die je kunt vinden. Maar hier zit ook gelijk het grootste probleem: de cast. Er is nauwelijks chemie tussen Wiig en McCarthy. Kate McCillan en Leslie Jones zitten opgescheept met karikaturen en zitten er 'to make up the numbers'. De special effects zijn natuurlijk wel wat verbeterd, maar dat is het enige nieuwe dat deze remake te bieden heeft.
Op zichzelf staand is dit helemaal niet zo'n verkeerde film, maar het verbleekt naast het origineel.

avatar van mjk87
Niet zo slecht als de trailer deed vermoeden. Nu ja, de humor is nog steeds even afgrijselijk en irritant, maar de film heeft z'n momenten, vooral als er wat spannendere scènes inzitten en ook de computereffecten zijn vrij overtuigend, zelfs met dat nutteloze 3D-brilletje op.

Maar goed, de film is verder wel strontvervelend. Ik ben al geen film van een stel kibbelende kerels (de eerste twee films van een Guy Ritchie) maar een stel vrouwen dat zo doet is zo mogelijk nog erger. Na een halfuur begin je dat ook wel zat te worden en dan moest Leslie Jones nog komen. Overigens overdrijf ik wel, want het is vooral McCarthy die het doet, Wiig is best rustig, McKannon zowaar leuk (ook dat kapsel staat haar erg goed) en zelfs Jones is nog te behappen. Anderzijds zijn ze nergens echt grappig en zelfs Hemsworth is pijnlijk om te zien. Aan alles straalt af dat hij een grappige rol heeft, maar nergens komt dat eruit. Had een serieuzere film gemaakt en ik had allicht nog wel een voldoende kunnen geven.

Maar sowieso werkt de humoristische insteek niet echt. In de jaren 80 werkte dat ergens nog wel; cheesy kon toen best, maar nu gewoonweg veel minder. Back to the Future of Gremlins moet je ook niet opnieuw verfilmen. Dat sfeertje toen maakte de film wel, nu mis je dat echt, ondanks dat de film verder er wel prima uitziet. 1,5*.

Helemaal niet best.

't Is een wat lastige film om nog een "gewone" mening over te hebben. Na een klein jaar aan internetdramatiek, de titel van slechtste Youtube video van het jaar en een resem aan artikels die weinig met de film maar alles met de switch naar dames te maken heeft, plaatst een mening je meteen in een bepaald kamp.

Gelukkig ben ik geen grootse fan van de originele films. Deeltje 2 iets beter dan deel 1 en na al die jaren nog steeds wel leuk, maar hét grote jeugdsentiment is het niet voor mij. Een heel grote fan van al die personageswitches ben ik niet (vrouwelijke Thors, zwarte Spider-Man enzo), vooral niet als het niet een louter artistieke keuze is, maar het voordeel van de twijfel krijgen ze sowieso.

De trailer van deze had ik voor de goede orde niet gekeken. Sowieso kijk ik zelden trailers, al helemaal niet wetende dat ik de film uiteindelijk toch wel zal meepikken. Dus uiteindelijk redelijk vrij aan deze reboot kunnen starten.

Voor een reboot zitten er allicht wat veel verwijzingen naar het origineel in. Drie personages die terugkeren, waarvan het vooral Murray's personage is dat even wat gewicht lijkt te krijgen maar dan op lompe manier gewoon uit de film verdwijnt. Verder qua locaties, effecten, props ed. veel linkjes naar de originele films, voor de fans allicht leuk maar ik had er na een tijdje wel genoeg van.

De effecten zijn magertjes. Ziet er weinig overtuigend uit, alsof ze de stijl van de originele films wouden aanhouden, maar het dan toch met modernere technieken wouden doen. Enkel op het einde krijgen we een leuke optocht met geestballonnen, die zagen er best stoer uit, de rest van de CG viel tegen.

Wat de vrouwen betreft, oogt het nog relatief mannelijk. Drie tomboys en één prude zorgen voor een zoutloos gezelschap. Jones is ongrappig, Wiig zit wat gevangen in haar personage en ook McCarthy is véél te braaf voor haar doen. Maar dat heb je natuurlijk als je zo'n franchise instapt. McKinnon steekt er echter negatief bovenuit, een dramatische rol, geen enkele komische timing, vervelende houding en continue, elke seconde, elke frame irritant. Misschien was het haar rol, anders hoef ik haar nooit meer in eender wat te zien. Oh, en "dom blondje" Hemsworth is ook echt om te huilen, maar die zal wel een "kijk, zo voelen wij ons nu ook" gevoel hebben moeten oproepen.

Verhaal is niet zo boeiend maar dat was het in de originele films ook niet. Wel een heel flauwe bad guy, een trage aanloop, slechte humor, vervelende personages en povere CG. Mnee, deze reboot is een stevige fail geworden.

avatar van joolstein
Vrouw of man het interesseert me niet veel! Wat meer er toe doet is of het een goede film is! En daar kan ik heel kort over zijn: Ik vind van niet! Een ander vraag die ik me eigen stel is: hoe komt dat? Is het de nostalgie van die oude film uit de jaren `80 (Je wordt ouder papa syndroom?) of schort er toch meer aan de film? Oké veel van wat we zien komt natuurlijk uit de eerste film, het is niet voor niets een reboot. Daar is verder ook niets mis mee, want de locatie zijn prima, de geesten vertrouwd en zelfs misschien wel indrukwekkender Slimy zag ik voor bij komen , de auto is er,de apparaten om geesten te vangen, enz. Het meest leuke uit de hele film. Nostalgie? Verder is het gewoon een platte koude drol om maar eens me te verlagen naar het niveau van de grappen uit de film. Nu geef ik toe dat komedie niet één van mijn meest favorieten genres is. Dit komt voornamelijk doordat verplicht leuk doen nooit leuk is. Goede humor waardeer ik best wel, al levert het dan vaak nog steeds geen hele goede film op! Ook geef ik toe dat ik van regisseur Paul Feig tot nu toe nog niet bijster kapot ben. En dat is misschien dan ook precies wat er aan de film schort, geforceerd leuk doen met grappen die 10 á 15 jaar geleden al niet leuk waren en die nu nog steeds in alle varianten in Blockbusters langs komen. McKinnon, McCarthy, Wiig, Jones leveren ditmaal gewoonweg wan-prestaties. Het kwartet komt over als een stel kibbelende kippen zonder kop die een stortvloed aan vervelende irritante grappen loslaten en daarnaast knullig acteren. En zijn totaal niet op elkaar ingespeeld. En hier overtreft de oude film wel degelijk dit exemplaar want de oude acteurs zijn wel op elkaar ingespeeld en ook al zijn er minder grappen, het zijn wel goede en raken grappen. Oh en tja dan is er nog Chris Hemsworth, de man die naar mijn mening niet kan acteren maar het geluk heeft om voor veel grote producties gevraagd te worden. Die speelt na zijn bar slechte vertolking van Kirk hier misschien wel zijn meest slechte rol. Helaas, voor mij voeg deze prent niet veel goeds toe aan de bestaande delen.

avatar van Pazmaster
Na het lezen van alle kritieken is het lastig om onbevooroordeeld deze film te kijken. Ik besloot toch een poging te wagen maar als er na 5 minuten al flauwe grappen over 'kutscheten' worden gemaakt weet je eigenlijk al hoe laat het is. De humor is niet grappig maar dat is meestal zo met "vrouwenfilms", vrouwen en komedie gaan wat mij betreft niet samen en al zeker niet met deze cast. Vooral McCarthy en Jones vond ik behoorlijk irritant om naar te kijken. Wel leuk dat Murray en Aykroyd nog even voorbij komen, maar ik had liever deze film gezien met de oude cast. Het verhaal is ook al niet best, het is te simpel, het gaat allemaal veel te makkelijk en de personages zijn totaal belachelijk. Visueel gezien valt het ook nog tegen, het ziet er allemaal te cartoonesk uit. Met deze film is de plank behoorlijk mis geslagen, ik heb me eigenlijk alleen maar zitten ergeren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film werkt niet echt. De versies uit de jaren '80 zullen misschien wel wat nostalgie met zich mee hebben, maar waren toch wel een pak beter. Naast de betere humor hadden die films ook iets van drama en griezel mee. Dat mis je hier helemaal. En zelfs die ploeg van ghostbusters had op een eigen manier iets cools met zich. Je wou als tiener toch in de huid kruipen van die nerdhelden.

De nieuwe versie is totaal niet grappig. Dat heeft niet echt iets te maken met de nieuwe ploeg, maar de humor werkt gewoon niet. Geen boeiend verhaal, geen leuke momenten en vooral saai. Jammer, want met een goeie film had de franchise een verdiende update gekregen.

avatar van filmkul
Ver onder niveau van het origineel, maar zeker niet slecht. Het verhaal is als vanouds en de vaart zit er goed in. De opbouw is goed en visueel ziet er allemaal erg fraai uit. Tot zover de positieve zaken. De chemie tussen de dames is ver te zoeken. Met name McKinnon slaat de plank volledig mis. Dat is ook de reden dat de grappen niet aanslaan. Als komedie is deze film totaal mislukt. Buiten dat is de film zo slecht nog niet. Krappe voldoende. 2.5/3.0

Van deze Actie / Komedie film had ik eigenlijk heel lage verwachtingen (ik verwachtte vooral een saaie en flauwe film waar nauwelijks om te lachen viel en vooral omdat het dit keer om vrouwen draait) en ik zag dan ook een beetje tegenop om deze film te gaan bekijken en mede omdat ik het heb moeten doen met de "Extended" versie, welke circa 125 minuten duurt. Dus het zou wel eens een lange en saaie zit kunnen gaan worden. Maar uiteindelijk is deze film me eigenlijk best meegevallen en heb ik me er zelfs aardig mee vermaakt en heb ik ook regelmatig moeten lachen. Dat laatste gelijk al in de eerste minuut (de opening was sowieso leuk), toen er tijdens een rondleiding door een oud huis werd gezegd door de gids (leuk gespeeld door Zach Woods overigens):

Interessant feitje: Deze klok komt van de Titanic en is door de heer Aldridge gered. Een Roemeense vrouw en haar kind moesten de reddingsboot uit om plek te maken

Hoewel het verhaal gelukkig geen pure remake is geworden van het origineel uit 1984 (destijds in de bioscoop gezien), heeft men natuurlijk wel bepaalde elementen ervan overgenomen (o.a. de grote "Michelin man" en "Slimer" en de laatste ook dit keer in een andere rol en ook maar kort) en zien we ook de oude cast weer even terug via diverse korte gastoptredens (die van Bill Murray was de langste en eigenlijk ook de leukste). Ook heeft men dit keer de rollen van de hoofdrolspelers omgedraaid, want nu zijn de Ghostbusters allemaal vrouwen (wederom 3 blanken en 1 zwarte), gespeeld door Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon en Leslie Jones, en is de secretaresse van de Ghostbusters een man i.p.v. een vrouw. Dat laatste pakt eigenlijk wel niet goed uit want deze rol wordt nu vertolkt door Chris Hemsworth (in de rol van de enorm domme mannelijke secretaresse Kevin), die juist totaal niet leuk of grappig was, want het was allemaal te overdreven en ook te dom en dat vaak tot het irritante af. Ik kan de keuze voor hem wel begrijpen, want dit is vooral natuurlijk een film voor vrouwen en die willen natuurlijk ook naar iets moois en lekkers kijken en dan is de keuze voor Chris Hemsworth al snel gemaakt.

Het verhaal (behoeft geen verdere uitleg) zit opzicht best leuk in elkaar, weet te vermaken, kijkt lekker weg en er valt ook eigenlijk genoeg te lachen en dat komt vooral op conto van de leuke hoofdrollen van Melissa McCarthy (in de rol van Ghostbuster Abby Yates) en Kristen Wiig (in de rol van Ghostbuster Erin Gilbert), waarvan ik de laatste altijd leuk vindt om te zien in films. Ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed en er gebeurt ook meer dan genoeg, waardoor het nergens echt saai werd. Visueel gezien mocht deze film er ook best wezen (zal al er ongetwijfeld in 3D wel fraai hebben uitgezien, maar daar heb ik het niet mee moeten doen), want de special effecten (met name in de laatste 30 minuten van het verhaal) waren best fraai zoals de geesten in grote luchtballon vorm tijdens de parade en natuurlijk levert een wereldstad als New York ook altijd mooie plaatjes op.

Hier en daar is de film wel wat flauw (met name de scenes m.b.t. de eerder genoemde Chris Hemsworth en de voor mij onbekende Kate McKinnon in de rol van Ghostbuster Jillian Holtzmann en de laatste vooral in de eerste helft van het verhaal, waar ze in naar mijn mening alleen maar irritant was met haar opmerkingen en dus ook niet leuk of grappig was) en natuurlijk ook langdradig. Wat dat betreft had ik dan ook liever de gewone kortere versie gezien i.p.v. de "Extended" versie. Het einde was best aardig en aangezien er na de aftiteling van het verhaal nog een hele korte scene (refererend naar een zeker Zuul uit "Ghost Busters (1984)") komt, zal er dus ook nog een vervolg op gaan komen.

De cast deed het verdienstelijk en vooral Kristen Wiig en Melissa McCarthy konden me wel bekoren. De laatste is normaal gesproken wel juist irritant in films, maar in deze als ook in "Spy (2015)", komt ze best leuk uit de verf en die films zijn ook nog eens door dezelfde regisseur gemaakt, namelijk Paul Feig. Verder vond ik wel Cecily Strong (in de rol van Jennifer Lynch, die de adviseur is van de burgemeester van New York, welke werd gespeeld door de bekende acteur Andy Garcia) wel een leuke en interessante (qua uiterlijk) verschijning in het verhaal en Neil Casey in de rol van slechterik Rowan North, kon me niet echt bekoren en hij was voor mij ook een onbekende.

Al met al is deze verfrissende remake me eigenlijk in positieve zin meegevallen (terwijl ik er dus eigenlijk niets van verwachtte) en heb ik me er ook best aardig mee vermaakt. Daarom krijgt deze film dan ook van mij gewoon een voldoende.

Mislukte poging om Ghostbusters nieuw leven in te blazen. Het grote probleem ligt 'm in het verhaal, dat uiterst voorspelbaar en saai is en in de hoofdrolspeelsters die vooral grappig proberen te zijn maar daarin hopeloos falen. Vooral McKinnon lijkt te denken in een sketch van SNL te zitten. Daarnaast is er geen chemie en zijn de bijrollen stom, al zorgt Hemsworth iig nog voor een paar kleine glimlachjes ondanks dat zijn rol als extreem domme maar knappe gozer bedroevend is. De slechterik is eveneens zeer matig. Jammer dat drie originele castleden (Murray is een dom bijrolletje) zich laten zien.

avatar van tattoobob
Echt bagger dat ze voor 4 vrouwen hebben gekozen...ook jammer dat niet gewoon de originele cast terug gekomen zijn voor een dik pak geld want volgens mij zou dat een klapper van een film zijn in de bios.
Het bleef kwa originele cast bij een paar cameo's,wel leuk maar niet bevredigend.
Het verhaal is mij iets te veel komedie en te weinig Ghostbusters.
Om Chris Hemsworth kon ik best lachen trouwens.
Verder een matige zooi.

avatar van john mcclane 2
meest besproken aankomende film van de afgelopen maanden.
Er is nog nooit zo vaak op een dislike button gedrukt als voor de eerste trailer die op youtube stond.
Discussies over waarom vrouwen? en feminisme( het is een luchtig spook rebootje what the hell??)
En toen de film eenmaal draaide,,waren de meningen alsnog Zeer kritisch
Of verbazingwekkend mild
personelijk vond ik het dus luchtig vermaak,,gelukkig met af en toe de klassieke ghost busters muziek ( who you gonna call) en een paar leuke soms gevat ,en veel niet erg geslaagde soms rond uit vervelende grappen.
Maar of het al die heisa waard was? nee,wat een gedoe. tussen al de middelmatige cinema die we over ons heen krijgen,viel dit niet enorm op. Wat je op twee manieren kan opvatten.
Gelukkig niet zo slecht dat het de regisseur Paul Feig de das om zal doen.(neem ik aan)
2,5 van mijn kant,,en waarschijnlijk kun je deze film met de nostalgie die het oproept niet onbevooroordeeld bekijken.

avatar van james_cameron
De vrouwelijke cast is direct de grootste (en vrijwel enige) troef die deze remake in handen heeft. Jammer dat de vrouwen in kwestie amper interessant zijn en zich nogal mutserig gedragen. Wanneer ze dan ook nog eens samen gaan dansen is het duidelijk dat dit 'm niet gaat worden. De film volgt grotendeels het stramien van het origineel en gaandeweg begin je je echt af te vragen wat de bedoeling van de makers nu eigenlijk is. Natuurlijk, de special effects zijn hier beter, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Flauw, futloos en te lang; vooral aan de extended edition lijkt geen eind te komen. En de cameo's van de originele cast zijn om te janken zo slecht.

avatar van Diederik58
Een trieste bedoeling. Acteerprestaties van basisschool groep 6.
Een flinterdun schandalig slecht verhaal.
Laat ik het hier maar bij houden.

Niet best. De twist om ditmaal de hoofdrollen door dames te laten vervullen werkt niet echt.
De vier zijn meer irritant dan grappig en tonen, behoudens McKinnon. weinig komisch talent.
Erger nog dat de oorspronkelijke hoofdrolspelers zijn weggestopt in ondankbare bijrolletjes, waarbij die van Murray toch wel het dieptepunt vormt.
Belangrijkste kritiek is echter dat van de ongecompliceerde lol uit de vorige twee films weinig meer over is. Het verhaal is ook te grimmig, er is weinig te lachen. Zo nu en dan valt er zelfs een dode, de spoken zijn vaak eng bedoeld in plaats van grappig en moeten ons de stuipen op het lijf jagen(wat natuurlijk niet lukt). Laatste half uur is volgestopt met special effects om één en ander te compenseren lijkt het wel, maar ook hier is de uitdrukking overdaad schaad van toepassing.
Na de aftiteling word er een hint gegeven na een mogelijk vervolg, maar ik vermoed dat de makers zo verstandig zijn om het bij deze te laten.

avatar van IH88
“We just gave a ghost a nuke, we should probably run.”

Verschrikkelijk ongrappige en onnodige reboot. Ik heb nooit zoveel gehad met Ghostbusters, dus dat er opeens een Ghostbusters film zou komen met vrouwen maakte me niet zoveel uit. Het enige sterke punt van de film vond ik het samenspel tussen de vier dames (en domme Hemsworth).

Er is chemie maar jammer genoeg is het script niet toereikend om er een sterk geheel van te maken. Jones heeft een paar grappige momenten en McCarthy mag soms haar ding doen, maar dan heb ik de humoristische en sterke momenten wel genoemd. Wiig moet de straight woman spelen en doet dat goed, maar wat McKinnon en Hemsworth aan het doen zijn weet ik nog steeds niet. De actie is opvallend tam en vechten tegen spoken heeft er nog nooit zo saai uitgezien. Er is chemie tussen de dames maar helaas weet de film dat voordeel niet uit te buiten.

avatar van FlorisV
Een krappe voldoende. Redelijke cast, vermakelijk verhaal, veel cameo's van de oude cast en verwijzingen naar andere films en het ziet er best goed uit. Een vervolg dat de originelen zou overtreffen mag niet verwacht worden: hoewel die originelen ook niet briljant zijn lukt dat voor het publiek toch niet. De film verdient daarom zeker niet de haat die het krijgt. Neemt bovendien risico met een nogal dikke en nog een andere wat rare vrouw in de cast die velen niet aanstaat. Ik had er niet zo'n problemen mee maar de mix van karakters werkte net wat minder goed. De film probeert wel in meer opzichten nieuwe dingen door bijvoorbeeld seksekwesties om te draaien, ook al is het resultaat mager, het is juist bij zo'n (verder pretentieloze) reboot wel de goede keus nieuwe dingen te proberen, dat maakt het nog interessant om te bekijken.

Verder opvallend dat zoveel A-acteurs, zoals Charles Dance, genoegen hebben genomen met een bijrolletje.

Overigens is het evident dat de spoken nergens als eng bedoeld zijn dat waren ze in de vorige delen ook niet.

En de originelen waren ook nogal flauw. Maar met toch meer komisch talent in huis door Moranis, Akroyd en Murray en daarnaast de altijd goede Sigourney Weaver. Dat kun je niet even recreeren.

Een redelijk moedige poging al met al met een acceptabel resultaat.

avatar van arno74
De verwachtingen waren erg laag, maar een remake van Ghostbusters moet je toch gezien hebben, dacht ik. Nou, deze remake kan gerust overgeslagen worden. Het is een film geworden met mislukte kinderachtige humor en verder niets. Het idee, vier vrouwen als Ghostbusters had best goed kunnen uitpakken als ze het ook goed hadden uitgewerkt, maar deze remake is alleen als een slechte parodie op het origineel bedoeld. Met moeite uitgezeten, overslaan. 1*

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit nieuwe Ghostbusters deel kreeg dit jaar een enorme bak stront over zich heen na een waardeloze, kansloze trailer en dan vraag je je toch af of het eindproduct ook echt zo triest is, want de trailer was inderdaad afschuwelijk ongrappig en niet boeiend.

Helaas voor de kijkers is de film echt net zo slecht als de eerste beelden al lieten zien. Ik denk dat dit wel het slechtste is wat filmjaar 2016 mij heeft geboden. Ik ben niet eens een echte fan van het origineel, die ik een paar maanden terug nog eens heb bekeken. De film was onderhoudend en soms vermakelijk, maar verre van goed. Ik had er ook niet echt moeite mee dat er een derde deel kwam, maar de vernieuwde vrouwelijke cast was al een teken dat dit niet veel soeps ging worden. De humor is dit derde deel is echt zo enorm pijnlijk. Kreeg soms plaatsvervangende schaamte bij de zoveelste niet leuke oneliner en bij de totaal ongrappige onderonsjes tussen de 4 vrouwen. Ze kunnen er echt alle vier zonder uitzondering helemaal niks van. Leslie Jones zet met afstand de meest vervelende rol van dit jaar neer (irritant schreeuwen en luidruchtig doen is niet grappig) en ook Melissa McCarthy is behoorlijk onuitstaanbaar met haar wijsneusrol. De andere 2 vielen nog iets meer mee, maar zijn ook tergend vervelend. Het bijrolletje van Hemsworth slaat verder ook nergens op en is totaal niet leuk. Dat einde ook met dat broodje, pfff.

Het levert alleen maar onnodige ongrappige scenes op. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat regisseur Paul Feig zijn script nou echt lollig vond, maar anderzijds heeft hij ook al het totaal niet leuke en zeer ongrappige Bridesmaids gemaakt, dus het zal wel zijn niveau zijn.

Buiten het acteerwerk heeft de film ook helemaal niks te bieden en komt de oude Ghostbusters sfeer al helemaal niet terug. De special effects zijn op een enkel momentje na echt vrij lelijk, de monsters erg standaard en niet creatief bedacht en de actie echt vreselijk suf. Dat einde ook in de andere dimensie, man wat een bagger. Deze franchise had een betere wederopstanding verdiend, op deze wijze had het niet gehoeven. Pure shit.

avatar van ikkegoemikke
“I'm Ed Mulgrave.
I'm the historian at the Aldridge Mansion,
and I believe it's haunted.
If you could just come take a look. “

Als er één ding is waar ik stellig van overtuigd ben, dan is het wel dat je niet mag raken aan mijlpalen in de filmgeschiedenis. Zo’n mijlpaal is voor mij een film die niet noodzakelijk briljant of een absoluut meesterwerk is, maar wel een welbepaalde indruk op me maakte. Zo is “Evil Dead” een mijlpaal voor mij, omdat dit de eerste echte horror was die ik uitkeek en waar ik geen traumatiserende nachtmerries aan overhield. Bij “Grease” kwam ik de cinemazaal uit en voelde ik me zo stoer en cool als Danny. “Back to the future” blijft voor mij een oerdegelijke klassieker. En ook “Ghostbusters” uit 1984 was zo’n mijlpaal. Het groeide uit tot een soort hype en zal over 50 jaar nog altijd gesmaakt worden door filmliefhebbers en uitgezonden worden als zaterdagavond weekendfilm. De remake die ik nu te zien kreeg zal niemand zich nog herinneren over dit en pakweg een jaar. Het kan gerust toegevoegd worden aan de lijst van nodeloos uitgebrachte en totaal mislukte remakes in de geschiedenis van het bewegend beeld.

Het hoogtepunt van deze film is het optreden van de originele Ghostbusters acteurs : Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson en een borstbeeld van Harold Ramis (die spijtig genoeg in 2014 overleed). En het grappigste is dat Murray hier dan ook nog eens een scepticus speelt die helemaal niet gelooft in het bestaan van spoken. En raar maar waar, Chris “Thor” Hemsworth vond ik het grappigste personage uit de nieuwe cast. Ik weet het, ik ben zo goed als de enigste die deze mening heeft. Voor de rest is dit een gewoonweg een duplicaat van de originele film. De verhaallijn is bijna identiek te noemen (op enkele kleine aanpassingen na). Het grootste verschil zit hem in de speciale effecten die er gesofisticeerder en indrukwekkender uitzien dan die van 32 jaar geleden (nogal wiedes) en het spokenjagers team dat volledig uit vrouwen bestaat. Niet dat ik daar problemen mee heb. Desalniettemin is de reden voor dit laatste me nog steeds niet duidelijk.

Misschien ligt het aan mij en het feit dat de nostalgische waarde van deze film enorm hoog is. Misschien is de mening over deze film totaal verschillend als je van een jongere generatie bent en je nooit de eerste versie hebt gezien. Tja, dan is het inderdaad allemaal nog nieuw en hoogst origineel. Ben je zoals ik van een oudere generatie die wel genoten heeft van de originele film, dan zie je gewoon een duplicaat vol gerecycleerde ideeën en herbruikt materiaal, doordrenkt met totaal niet humoristische humor. Geef toe, als je al meer glimlacht bij het gestuntel van een bink die de persoonlijkheid van “Thor” voor zijn rekening nam, dan begin je je toch vragen te stellen. Het zou ook wel kunnen dat ik persoonlijk geen enkele affiniteit heb met de vrouwelijke so-called humoristische actrice Melissa McCarthy. Ik vond “The Heat” een verschrikking en heb “Spy” na een half uur al afgezet omdat ik eerder in tranen zou uitbarsten dan in een lachbui te schieten. Who you gonna call ? Not these ghostbusters …..

Toch bewonderenswaardig dat de makers het aandurfden om deze reboot te maken. Je moet toch echt geen genie zijn om te beseffen dat deze versie altijd overschaduwd zou worden door de voorganger en je er nooit zou in slagen om het te overtreffen. En als je dan al geen unieke verhaallijn voorhanden hebt en er allerhande objecten uit de eerste film terug worden tevoorschijn getoverd (de paranormale verschijningen Slimer en Marshmellow Man, de muziek , de locatie en het Ghostbusters voertuig), dan blijft er alleen de interactie tussen de hoofdfiguren en de humor over. En zelfs dat was tenenkrommend slecht en irritant. De humor die gehanteerd werd door Bill Murray en Dan Aykroyd was zo vanzelfsprekend en ongekunsteld. Wat hier wordt gedemonstreerd is zo plastisch en ongeloofwaardig als de spookachtige entiteiten die New York City overspoelen. Tja, ik blijf dus bij mijn eerste stelling. Sommige mijlpalen zijn onaantastbaar.

avatar van Cor de Nier
De slechtste film van de afgelopen twintig jaar (of misschien wel langer). Eerst dacht ik dat kwam doordat de eerste Ghostbusters een beleving was, maar het werd me al snel duidelijk dat deel III echt aan alle kanten rammelde. Wat een bagger acteerwerk... een remake die beter in de kast had kunnen blijven liggen. -1!

Redelijke film waarin een paar wetenschappers op spoken jagen. Een redelijk geslaagde reboot, waarbij het vooral wel leuk is dat de Ghostbusters ditmaal vrouwen zijn. Tijdens het eerste gedeelte is de humor wat flauw, maar dit wordt gaandeweg beter. Leuke cameo's van de originele cast en het dansje van Kristen Wiig en Melissa McCarthy is op zich al vermakelijk genoeg.

avatar van blurp194
Ik had eigenlijk helemaal niets verwacht van deze film, en dan valt het toch wel weer mee eigenlijk. Waarbij er meteen wel van m'n hart moet dat de genialiteit van het origineel ver te zoeken is natuurlijk, en de cast voelt deels wel een beetje aan als tweede keus. En toch, misschien is het ook wel terecht om je af te vragen hoe het dan beter gekund had, en dan vind ik het toch ook weer niet heel slecht. Ja ok, de grappen hadden beter gekund, en met een betere timing gebracht kunnen worden - maar, er zijn maar weinig films waar je dat niet van zeggen kan. En in ieder geval zit de film vol met eerbetoon aan het origineel, en komt de originele cast grotendeels even langs. Dat wordt toch wel eens een heel stuk slechter gedaan.

Kortom, niet vergelijkbaar met het grote voorbeeld, maar ook niet heel slecht.

avatar van otherfool
Ain't no bitches gonna hunt no ghosts!

Hollywood maakt weer eens een remake/reboot/whatever en het is weer eens niet al te best. Geen nieuws onder de zon zou je zeggen, maar curieus aan deze film is dan weer de (vrouwen)haat die het over zich heen kreeg gestort. Sneu, maar dat maakt van deze Ghostbusters natuurlijk geenszins een film die de moeite waard is. De overbodigheid spat er weer vanaf.

Met name de humor is om te huilen zo slecht, met het typetje van de niet minder dan walgelijk spelende McKinnon als totale dieptepunt. Ik kende haar alleen van SNL en ze doet daar een geweldige Hillary, maar dit was om te kotsen zo irritant. Ook de andere dames weten geen moment sjeu aan de film te geven, en dan wordt twee uur ineens een hele, hele lange zit.

Pluspuntje: Hemsworth. Tja, dat vind ik dan weer wél leuk.