Victory (1981)

Alternatieve titel: Escape to Victory

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Huston
met Michael Caine, Sylvester Stallone en Max von Sydow

1943. Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden in Duitsland officieren van verschillende geallieerde landen gevangen gehouden door de nazi's. Hun enige tijdverdrijf vinden ze in het voetballen. Het team staat onder leiding van oud-profvoetballer kapitein John Colby. De Duitse majoor Von Steiner is onder de indruk van het team en stelt voor een wedstrijd te organiseren tussen de krijgsgevangenen en de bewakers. Nazi-Duitsland wil het echter grootser aanpakken en ziet het als een goede propagandastunt om de gevangenen in Parijs te laten spelen tegen het nationale team van Duitsland. Wat de Duitsers zich echter niet realiseren is dat zij hiermee de krijgsgevangenen in de kaart spelen...

avatar van Metalfist
Where do I stand for a corner kick?

Eerlijk gezegd, ik ben niet zo'n enorme fan van oorlogsfilms. Vaak zijn het erg langdurige films die me nooit echt kunnen boeien, al zijn er zoals altijd wel uitzonderingen, en het was eigenlijk vooral de naam van John Huston die me aansprak bij deze Victory. Die heeft in zijn vroegere carrière (zowat jaren '40 - jaren '60) een aantal erg sterke films gemaakt en ik was eigenlijk enorm benieuwd naar de combinatie tussen hem en Sylvester Stallone. Daar kwam dan ook nog eens een bijrol van Paul Van Himst bij dus dan toch maar aangeschaft.

Het thema van een stel gevangenen die het in één of andere sportwedstrijd opnemen tegen hun bewakers was in 1981 al niet meer nieuw. Burt Reynold's The Longest Yard uit 1974 is denk ik wel het bekendste voorbeeld (die was zelfs zo populair dat er begin jaren 2000 nog twee remakes volgden, Mean Machine met Vinnie Jones en The Longest Yard met Adam Sandler) maar het blijft wel een erg leuk thema. Huston combineert het hier met een aantal gevangenen die willen ontsnappen en uiteindelijk kiezen ze toch voor de eer van het spel en besluiten ze de Duitsers een koekje van eigen deeg te geven. Voorspelbaar? Ja, zeker en vast. Toch is het genieten van de opbouw en ziet de match er zelf ook nog wel degelijk uit. Natuurlijk wel een voordeel als je iemand als Pelé kunt inschakelen voor het design van de wedstrijd. Die verloopt zoals je kunt verwachten en naar het schijnt was het Stallone's ego die ervoor zorgde dat de wedstrijd eindigde met een penalty voor de Duitsers. De overleving gaat dat Stallone eigenlijk de winnende goal wou maken, maar dat hebben ze toch uit zijn hoofd kunnen praten.

Want hoewel hier een aantal voetballegendes in meespelen, was Stallone er van overtuigd dat hij de grote ster was. Ergens terecht natuurlijk, maar de film heeft ook nog Michael Caine en Max von Sydow, toch ook geen kleintjes in de wereld van de cinema. In ieder geval fijn om Stallone eens tussen de palen te zien staan en hij doet het best nog met veel flair. Caine is zijn degelijke zelve als kapitein van het team en von Sydow doet het goed als de organiserende Duitser. Het interessante aan Victory blijft wel de aanwezigheid van een aantal topvoetballers als gevangene. Dat geeft toch net dat beetje schwung aan de wedstrijd (die bicycle kick van Pelé!), maar acteren konden ze toch net iets minder. Stoort dat? Eigenlijk niet. Blijft toch tof om bijvoorbeeld zo'n Bobby Moore te zien spelen.

Een film die eigenlijk op veel punten zou kunnen mislopen en toch is hier weinig op aan te merken. Stallone in de gevangenis is echter altijd wel een goede keuze, maar hier ligt de focus veel meer op de sport dan op de gevangenis zelf. Dat Stallone niet echt kan voetballen wordt duidelijk in de training, maar het plezier met zijn medegevangenen spat er wel van af. Zo'n typisch feelgood filmpje dat over de gehele lijn blijft boeien.

Dikke 3.5*

Aardige film waarin een aantal krijgsgevangen tijdens de tweede wereldoorlog meedoen aan een voetbalwedstrijd. Een wat curieuze mix tussen een oorlogsfilm en een sportfilm. En alhoewel het daardoor soms wat onevenwichtig is, kijkt het gemakkelijk weg (mede door de fijne cast). De voetbalwedstrijd neemt een flink deel van de speelduur in beslag.

avatar van jono
Deze film zag ik destijds in de bioscoop. De film gaat over een aantal krijgsgevangenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een partijtje voetbal spelen tegen de Duitse Wehrmacht. De wedstrijd gaat om des keizers baard, maar de Duitsers maken er een propagandastunt van, zodat beide partijen er alles op alles op zetten om te winnen. De film heeft enkele aardige voetbalscènes, zo spelen o.a. voetballegendes Pelé, Bobby Moore, Paul van Himst en de Nederlander Co Prins mee.

Wat ik jammer vond van de film is dat het gevangenenkamp meer op een vakantiekamp leek, de Tweede Wereldoorlog min of meer wordt afgeschilderd als een picknick op zondagmiddag en de Duitsers worden neergezet als een stel imbecielen. Wel wordt er degelijk geacteerd door sterren als Michael Caine, Sylvester Stallone (als keeper!) en Max von Sydow als de Duitse (!) kampcommandant. 2,5*

Dit was een van mijn favoriete films, maar heeft de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan. Hij is gewoon te lang en te langdraderig eigenlijk. Wel gaaf dat 2 spelers van FC Twente meespelen.