Victory (1981)

Alternatieve titel: Escape to Victory

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Huston
met Michael Caine, Sylvester Stallone en Max von Sydow

1943. Tijdens WO II worden in Duitsland officieren van verschillende geallieerde landen gevangen gehouden door de nazi's. Hun enige tijdverdrijf vinden ze in het voetballen. Het team staat onder leiding van oud-profvoetballer kapitein John Colby. De Duitse majoor Von Steiner is onder de indruk van het team en stelt voor een wedstrijd te organiseren tussen de krijgsgevangenen en de bewakers. Nazi-Duitsland wil het echter grootser aanpakken en ziet het als een goede propagandastunt om de gevangenen in Parijs te laten spelen tegen het nationale team van Duitsland. Wat de Duitsers zich echter niet realiseren is dat zij hiermee de krijgsgevangenen in de kaart spelen...

avatar van Carlos Olivera
WWII films en dan speciaal ontsnappingsfilm's zie ik maar al te graag. Alleen deze film, ik had er nooit van gehoord, dus was wel verrast om opeens deze in mijn hand te hebben. Meteen gaan kijken en ik heb echt genoten. Zeer goede ontsnappingfilm waar het voetbal semi centraal staat. Ik ben geen voetbalfan, maar ondanks dat vond ik het een geweldige film.

4,5.

De beste Belgische voetballer aller tijden deed hier ook in mee, namelijk Paul Van Himst! Fantastisch om stallone in deze rol bezig te zien!

avatar van Ajax&Litmanen1
Best een gave film! Ik heb deze jaren terug eens gezien, maakte schijnbaar toch wel indruk. Ik vond het hele voetbalgebeuren in een oorlogssetting best goed gevonden. De wedstrijd zelf werd ook goed weergegeven, hard, gemeen en tof.
Als voetbalfan en iemand met interesse in WO 2 is dit een aanradertje moet ik zeggen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende film met sterrencast die enigszins vermakelijk is. Onevenwichtig bij vlagen maar met name de voetbalscenes zijn prima. Redelijk.

Lad
Heerlijke film! Echt een heerlijke film!

Meer moet ik hier echt niet bij zeggen...

Film die lekker wegkijkt en eens een keer wat anders dan de normale oorlogsfilms. Ook leuk dat er voetballegendes in meespelen.

avatar van movie fan
goede WOII film , stallone speeld goed , en zo doet de rest van de cast het ook , heb erg genoten van deze film .

avatar van fappie
Ik vond het een prima flimpje. Stallone speelt inderdaad prima en Michael Caine ,zoals altijd, ook.

Piraat
Puur sentiment, deze film!

Bart Simpson
Een mindere oorlogsfilm, maar wel goed. Sylvester past nou eenmaal niet in een WO2 oorlogsfilm. Verhaal is wel origineel

avatar van FunkStarr
Erg leuke film die ik nu eindelijk ook op dvd heb. Vind dat de film hier wel een beetje ondergewaardeerd wordt, maar voor voetbal liefhebbers (zoals ik) is dit eigenlijk verplicht voer, of in ieder geval minimaal een film om eens een keer te kijken. Ok ik geef toe, ik had deze film denk ik ook niet gekend als Stallone (mijn favo acteur) er niet in had gezeten, hij is volgens mij vrij onbekend. Ook leuk dat Michael Caine erin meespeelt, goeie acteur is dat ook, en uiteraard Pelé. 4*

avatar van Minotaures
Toch weer wat anders dan een doorsnee oorlogsfilm.

Grappig verhaal en een goede verzameling bekende acteurs en voetballers. Voetbalstukjes vond ik helaas toch soms zwak (bijna opvallend amateurisch te noemen), maar er zitten een aantal leuke actie's in.

Het ontsnappen uit de kamp vond ik wel interessant. Dat Stallone uit en weer terug moest zien te komen.

Soms wordt voetbal helaas in realiteit meer dan 'zomaar een spel' beschouwd. Hier wordt deze uitdrukking nog redelijk neergezet. Flinke rellen en chaos bij 't einde als de Geallieerden winnen.

Als je van voetbal houdt, dan is het wel leuk om het te zien. Niet kijken als je hierin oorlog wilt vinden, er wordt namelijk geen schot afgelost hierin of andere oorlogsgruwlijkheden getoond.

avatar van Gang_Star
Oorlogsfilm die puur gaat over de tijd van de oorlog wat er zich buiten de gevechten allemaal plaatsvond. En dat is voetbal. Ik als voetballiefhebber heb deze film al meermaals gezien. Maar vermakelijk is en blijft hij. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik ook een liefhebber van Sylvester Stallone ben. Maar...: het voetbal komt toch voor mij bij deze film op de eerste plaats, niet stallone.

Toppertje hoor!
tijdens die omhaal van Pélé kreeg ik gewoon kippenvel ;p

avatar van Grover
Zet stallone in een goed geschreven film, met prima acteurs en hij komt goed uit de verf, das wel eerder gebleken in de jaren zeventig.

Gisteren op de kop getikt. In vroegere tijden al menig maal gezien, blijkft een leuke film om 's avonds weer eens op te zetten!

Hoewel ik helemaal geen voetballiefhebber ben is dit toch wel een goede film.
Prima cast, met als gasten vele stervoetballers, waaronder ook de Belgische Paul Van Himst.
Het is niet de typische oorlogsfilm die je misschien zou verwachten, maar dat maakt hem des te leuker.

avatar van A.L.I.E.N
Gewoon een steengoede film!

Inderdaad een aardige film met een goed verhaal en een uitstekende cast. Zelfs Sylvester Stallone acteerde goed. Het is jammer dat ze deze film eigenlijk nooit meer uitzenden op TV. De laatste keer was in 2003 zie ik hier.

avatar van DDT
DDT
leuke film,idd Stallone speelt ier ook goed in

avatar van AGE-411
Het succes van een film als deze staat of valt met hoe geloofwaardig de nodige hollywoodcliché's gebracht zijn. En ik moet zeggen dat ze bij deze film wel werken, en dat het verhaal van het begin tot het einde boeiend blijft.

Dat het dus her en der zeer voorspelbaar is moet ik je dus niet vertellen. Al had ik verwacht dat ze na de match nog wel zouden ontsnappen. En andere cliché's komen niet te veel naar voren, dus irriteren ze ook niet.

De keuze voor Stallone is op zijn minst opmerkelijk, maar zeker geslaagd. Stallone zet hier een van zijn beste rollen neer. Zijn bescheiden overkomen draagt de film toch wel wat. Ook Caine doet het uitstekend.
Nogal een geluk dat de rest van de cast niet teveel tekst kreeg, want dat zou het wel ontsiert hebben. Dat ze maar doen waar ze goed in zijn: voetballen.

In het begin lijkt de film even wat meer inhoud te gaan krijgen. De Wehrmachtofficier en de voetbalkapitein beginnen over hun lotsverbondenheid. Jammer dat deze piste niet verder is uitgewerkt in de film, want dat zou hem toch wat meer kleur kunnen gegeven hebben.

Dat er weinig of geen talen naast het Engels gesproken worden kun je ook wel raden. Als men zulke film vandaag zou hermaken zou men daar wel oog voor hebben.

De vertraagde beelden op het veld zijn niet allemaal nodig. Sommigen helpen inderdaad om bepaalde voetbalacties beter weer te geven, anderen zijn compleet overbodig.

Overigens: Bij het begin van de match spelen ze "Deutschland Über Alles" als volkslied. Dat is het huidige Duitse volkslied. Tijdens de oorlog werd het Horst Wessel gebruikt. Moest men dit nummer gebruikt hebben in de film had men de film moeten verbieden in Duitsland en Oostenrijk.

Vermakelijk.

avatar van Kr!kke
De film heeft een leuk en origineel verhaal. Verder is er de uitstekende cast, die een leuke mix heeft tussen sterke acteurs (zoals een Michael Caine) en enkele goede voetballers (waarbij ik uiteraard in de eerste plaats Pélé bedoel). De voetbalscènes oogden niet altijd mooi, maar er zaten toch enkele dingen in die best leuk in beeld werden gebracht.

avatar van m1chel
Cain en Stalone stelen de show in deze heerlijke film over gevangenen die tegen Nazi's moeten voetballen. Leuk voor Pelé, maar ik had Cruyff wel eens in die rol willen zien (voor erg domme mensen dat was een grapje)

avatar van FunkStarr
Minotaures schreef:

Aan het begin van de film wordt er anders even een gevange doorzeeft met kogels wanneer hij probeert te ontsnappen uit het kamp. Maar voor de rest heb je gelijk dat er niet veel schoten worden gelost voor een "oorlogs"film.

avatar van Lancher
Diesel schreef:
Uhh..... bron?

EmDee schreef:
IMDB:

The original draft of the script was a serious drama, based on the true story of a group of allied POWs challenged to a football match by the Germans. The deal was that if the Germans won the match, the POWs would be set free in Switzerland. However if the POWs won, they would be shot. The POWs decided to go for 'victory', won the match and were consequently executed.

Wist ik ook niet.

gimli f schreef:
Aanstaande woensdag 9 maart op Duitsland 1 (ARD) om 23:30-00:15: de documentaire Die Todeself - Ein Fussballspiel auf Leben und Tod, over de beruchte wedstrijd tussen FC Start (Oekrainse dwangarbeiders) versus de Adler (SS-officieren), die eindigde in een 5-3 overwinning voor de Oekrainers (en dientengevolge in het fusilleren van de Oekrainers).

Voor de geïnteresseerden, op de volgende link een korte video docu van 20 minuten hier over.

Defiance - The Story of FC Start

zou eigenlijk een klassieker moeten zijn, gewoon een klasse film, heb hem na al die jaren nogmaails bekeken met me 10 jarige zoontje, en die was ook super enthousiast!!!, alleen de vraag wie is pele, ja die kon ik verwachtten...hahahah

avatar van fun in acapulco
Stallone blesseerde zich als keeper meer, dan als bokser in Rocky. Aardige film, meer niet. Betere films van Huston volgden nog.

avatar van Robertdeniro
Leuke film, Michael Caine als voetballer is wat wennen, Stallone is wat druk. Al met al is de film goed te pruimen ondanks de voorspelbaarheid en de niet heel realistische situaties.

avatar van Elchapo
Voor voetballiefhebbers zoals ik een must!!!!! 4 stars.

avatar van HvdZ
Leuk dat oud-voetballer Co Prins hier ook nog in meespeelde.......

avatar van Metalfist
Where do I stand for a corner kick?

Eerlijk gezegd, ik ben niet zo'n enorme fan van oorlogsfilms. Vaak zijn het erg langdurige films die me nooit echt kunnen boeien, al zijn er zoals altijd wel uitzonderingen, en het was eigenlijk vooral de naam van John Huston die me aansprak bij deze Victory. Die heeft in zijn vroegere carrière (zowat jaren '40 - jaren '60) een aantal erg sterke films gemaakt en ik was eigenlijk enorm benieuwd naar de combinatie tussen hem en Sylvester Stallone. Daar kwam dan ook nog eens een bijrol van Paul Van Himst bij dus dan toch maar aangeschaft.

Het thema van een stel gevangenen die het in één of andere sportwedstrijd opnemen tegen hun bewakers was in 1981 al niet meer nieuw. Burt Reynold's The Longest Yard uit 1974 is denk ik wel het bekendste voorbeeld (die was zelfs zo populair dat er begin jaren 2000 nog twee remakes volgden, Mean Machine met Vinnie Jones en The Longest Yard met Adam Sandler) maar het blijft wel een erg leuk thema. Huston combineert het hier met een aantal gevangenen die willen ontsnappen en uiteindelijk kiezen ze toch voor de eer van het spel en besluiten ze de Duitsers een koekje van eigen deeg te geven. Voorspelbaar? Ja, zeker en vast. Toch is het genieten van de opbouw en ziet de match er zelf ook nog wel degelijk uit. Natuurlijk wel een voordeel als je iemand als Pelé kunt inschakelen voor het design van de wedstrijd. Die verloopt zoals je kunt verwachten en naar het schijnt was het Stallone's ego die ervoor zorgde dat de wedstrijd eindigde met een penalty voor de Duitsers. De overleving gaat dat Stallone eigenlijk de winnende goal wou maken, maar dat hebben ze toch uit zijn hoofd kunnen praten.

Want hoewel hier een aantal voetballegendes in meespelen, was Stallone er van overtuigd dat hij de grote ster was. Ergens terecht natuurlijk, maar de film heeft ook nog Michael Caine en Max von Sydow, toch ook geen kleintjes in de wereld van de cinema. In ieder geval fijn om Stallone eens tussen de palen te zien staan en hij doet het best nog met veel flair. Caine is zijn degelijke zelve als kapitein van het team en von Sydow doet het goed als de organiserende Duitser. Het interessante aan Victory blijft wel de aanwezigheid van een aantal topvoetballers als gevangene. Dat geeft toch net dat beetje schwung aan de wedstrijd (die bicycle kick van Pelé!), maar acteren konden ze toch net iets minder. Stoort dat? Eigenlijk niet. Blijft toch tof om bijvoorbeeld zo'n Bobby Moore te zien spelen.

Een film die eigenlijk op veel punten zou kunnen mislopen en toch is hier weinig op aan te merken. Stallone in de gevangenis is echter altijd wel een goede keuze, maar hier ligt de focus veel meer op de sport dan op de gevangenis zelf. Dat Stallone niet echt kan voetballen wordt duidelijk in de training, maar het plezier met zijn medegevangenen spat er wel van af. Zo'n typisch feelgood filmpje dat over de gehele lijn blijft boeien.

Dikke 3.5*