Pelé: Birth of a Legend (2016)

Alternatieve titels: Pelé: Geboorte van een Legende | Pele

Biografie / Sport

geregisseerd door Jeff Zimbalist en Michael Zimbalist
met Kevin de Paula, Leonardo Lima Carvalho en Seu Jorge

Edison “Dico” Arantes do Nascimento groeit op in de gevaarlijke favela's van Brazilië, omgeven door een liefdevolle familie, maar meer ook niet. Zijn enige passie is voetbal, iets dat hem wordt verboden door zijn moeder. Met een stel vrienden dat bijna net zo veel van het spelletje houdt als hijzelf, kan hij de drang om te spelen echter niet onderdrukken. Wanneer ze meedoen aan een lokaal toernooi wordt meteen duidelijk dat Dico magische vaardigheden bezit.

Lekkere feel good film. Het enige wat ik van Pelé wist is dat het een voetballegende is. Nog nooit iets gelezen van zijn carrière of zijn jeugd.
Het verhaal begint bij de verloren WK finale van 1950. Heel Brazilië is in rauw en heel de wereld ziet als een slecht voetballand.
Dan begint het verhaal van Pelé. Hij is een jongen uit een arm gezin en voetbalt met een bal gemaakt van kleren met zijn vriendjes.
Uiteindelijk groeit hij uit tot de grootste voetballer ooit.

Ik heb ontzettend genoten van deze film, puur door de sfeer en het feel good verhaal. Ik heb wel het idee dat sommige dingen niet helemaal zijn zoals ze daadwerkelijk gebeurt zijn.
De film is een beetje te vergelijken met Goal!

avatar van Rujar
Nare man... arrogante corrupte geldwolf

avatar van Pazmaster
Een komisch drama over Pelé vanaf zijn jeugd tot en met het eerste wereldkampioenschap dat hij speelde. Ik ben een beetje in tweestrijd, het is op zich leuk om zijn verhaal eens te zien maar de film valt op een aantal fronten toch tegen. Het is een typisch Amerikaanse sportheldenfilm en natuurlijk wordt het hier en daar enorm aangedikt. Ook wordt er Engels gesproken maar ik denk dat het geloofwaardiger had geweest als er gewoon Portugees werd gesproken. In het begin van de film, in de kinderjaren van Pelé, dacht ik even dat ik naar een komische familiefilm zat te kijken maar als Pelé opgroeit wordt het gelukkig wat serieuzer. Er wordt redelijk gespeeld maar erg sterk vond ik het niet, vooral niet in de kinderjaren van Pelé. Wat wel grappig is is de cameo van de echte Pelé die we heel kort te zien krijgen als gast in het hotel waar het Braziliaanse team verblijft. Ik twijfel tussen 2,5 en 3 sterren. Aan de ene kant een redelijk interessante feel good movie over een groot voetballer, aan de andere kant een typisch Amerikaanse sportheldenfilm met de nodige clichés. Eigenlijk is het een soort film dat we, in welke vorm dan ook, al heel erg vaak gezien hebben. Daarom hou ik het op 2,5

avatar van mixmaster
Leuke film over Pelé die vanaf zijn jeugd tot de wereldtitel van 1958 prima verfilmd is.
Mooi om ook zijn jeugd jaren te zien, toch iets wat je zelden ziet.
Verder is het acteerwerk aardig en de mix tussen echte en gespeelde beelden is ook mooi.

Fijne voetbal film.
De avonturen en belevenissen van een jeugdige Dico in een van de sloppenwijkken die Brazilie "rijk" is
zijn sfeervol in beeld gebracht. Soms kijk je met een glimlach maar er zijn ook ontroerende momenten in het niet gemakkelijke leven van de latere voetbal legende Pele. Hoe hij aan deze bijnaam kwam is eveneens bijzonder. Film kijkt weg als spannend jongensboek met hier en daar authentieke beelden.
En even, heel even komt de echte Pele ook nog in beeld. Maar niet knipperen met je ogen, het moment is zo voorbij.

keimpeS
Mooie film over Pele, wat mij betreft wel de beste voetballer die de wereld ooit heeft gekend en ook het meest heeft bereikt in zijn voetballeven. Ik wou de film eerst 4 sterren geven alleen vond ik de film wat te geromantiseerd en jammer dat er niet in het Portugees werd gesproken. Dat had voor mij zeker een extra dimensie aan de film gegeven. Toch nog een dikke 3,5 ster!

Overdreven geromantiseerde onzin met Brazilianen die met een accentje Engels praten. brrr.
Wel een geinige rol van Vincent D'Onofrio.

avatar van SimonV
Hoewel ik helemaal niet van voetbal houd, toch deze film gekeken. Die stelt niet teleur. Natuurlijk is het verhaal bij de meeste mensen bekend, maar de film vermaakt op een prima manier. Camerawerk en ondersteunende muziek maken voetbal leuk om naar te kijken. Enige minpunt is het begin van de film, waardoor de spanning die de hoofdpersonen hebben totaal niet overkomt bij de kijker.

avatar van Onceuponanytime
Beetje meer een documentaire versie verwacht. Het beeldmateriaal is prima, het acteerwerk dan weer wat minder.

Niet slecht gemaakt, qua entertainment redelijk, alleen iets te dik aangezet, overgeromantiseerd. Een film over de erectiestoornissenstrijd van deze sportheld was verrassender maar op zeker ook leuker geweest dan dit al met al wat obligate werkstuk, welk zeker niet de geschiedenis zal ingaan als beste sportfilm ooit gemaakt. De nagespeelde voetbalbeelden ogen redelijk authentiek, maar halen het uiteraard niet bij de echte verslagen die van dit WK bekend zijn. Wie kritisch kijkt en vergelijkt ziet genoeg slordigheden, wat ook geld voor de onbenullige cameo van drie seconden die de held van deze film krijgt toebedeeld. Een dergelijke legende had een nog mooier eerbetoon verdiend.

Waardeloos. Engels gesproken verziekt de hele film. Amper iemand in brazil spreekt engels dus dit slaat nergens op. Had een leuke portugees gesproken film verwacht.

avatar van K. V.
'k heb eigenlijk niet veel met voetbal, maar toch heb ik me met deze film vermaakt. 'k vond het leuk gebracht samen met de opzwepende muziek. De acteerwerk was ook prima.
Verder verveelde film niet en vond hem het bekijken waard, 'k heb het me niet beklaagd.

Er moest onvermijdelijk een film over deze stervoetballer volgen, maar eigenlijk had ik er toch iets meer van verwacht.
De film beperkt zich tot zijn jeugdjaren en zijn volledige doorbraak dat leidde naar winst in de finale van het WK 1958 in Zweden en dit als amper 17 jarige. Film eindigt met enkele archiefbeelden en dat is het dan.
Niettemin is de film voor elke voetballiefhebber een vlotte wegkijker en de ouderen zullen zich bijvoorbeeld wel herinneren dat de overwinning van Brazilië de defenitieve doodsteek was van het voorheen gekende WM-spelsysteem (Gedaan met de heroïsche duels tussen Rinus Terlouw en Rik Coppens in de legendarische derbys der lage landen.) Dit eventjes terloops, natuurlijk.

avatar van Decec
Een mooi biografie/drama/sport film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Timba69
Teleurstellend. Waarom acteert men in het engels en dan nog slecht ook. Verder werd ik op een gegeven moment gek van die hooghoud balletjes. Het had gewoon veel realistischer gebracht kunnen worden.

avatar van Kliko_Green
Een film die een hogere score verdient. Ik heb er volop van genoten. het moment dat Pelé zijn vriendje verliest kwam bij mij wel effe binnen
Tuurlijk af en toe over de top maar dat miet gewoon bij dit soort films.
Ik zeg kijken!

avatar van DjFrankie
Prachtige film. Ook als je niks met voetbal hebt is dit een aanrader.