
A Scanner Darkly (2006)
Verenigde Staten
Animatie / Sciencefiction
100 minuten
geregisseerd door Richard Linklater
met Keanu Reeves, Winona Ryder en Robert Downey Jr.
In de nabije toekomst heeft Amerika de strijd tegen drugs verloren en laten geheim agenten naast hun identiteit ook hun gezicht veranderen. Fred (Keanu Reeves) is zo'n undercoveragent, die een probleem krijgt wanneer hij teveel drugs (het populaire Substance D.) gebruikt, waardoor hij schizofreen wordt. Hierdoor ontstaat Freds alter ego Bob, een meedogenloze drugsdealer.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=NtaUfJxfMJI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,1 / 106403)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 7,99 / huur € 2,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Het animatie gedeelte vond ik ook goed werken bij deze film, en ook het acteer niveau is boven gemiddeld.
De film begint met een leuk en origineel intro en een goed eerste gedeelte, jammer genoeg zakt de film na een uurtje een beetje in en word vooral in de laatste 30 minuten een beetje rommelig.
Aardige Linklater film, maar zeker niet 1 van zijn betere.
3 sterren.
Let wel dat deze film wel "anders": is.
Zelf vond ik de animaties buitengewoon mooi.
het gaat vooral om de wijze van animatie. ik kan me voorstellen dat sommige mensen het vervelend vinden om naar te kijken, omdat het niet het standaard soort animatie is. het beweegt, is groflijnig en soms wat simpel, maar ik vind het werkelijk geweldig. soms lijkt het alsof je naar een echte film zit te kijken die door een filter is gehaald, maar eigenlijk zijn er 2 films gemaakt: de reallife versie en een animatie-versie aan de hand van de reallife-beelden.
het verhaal doet niet perse onder. een toekomstbeeld waar drugs en corruptie de overhand hebben. er zit voldoende humor in en uit psychologisch oogpunt leuk, met paranoide en schizofrene hoofdlijnen. zeker als je de gedachte waarmee het boek is geschreven in je achterhoofd hebt (ik zag dat pas achteraf bij de extra's op de dvd).
Acteerwerk is best goed, zelfs Reeves is niet zo vervelend als hij soms kan zijn. Downey Jr. steelt echter compleet de show met zijn overtrokken personage en heerlijke absurde, razendsnelle dialogen. Dat de film verder eigenlijk nergens over of naartoe gaat maakt in dat opzicht dan ook niet uit, het verwondert wel behoorlijk allemaal.
Ik moet hem gelijk geven

Na een uurtje viel ik zelfs in slaap.
Ik vond de close-ups van Keanu Reeves echt prachtig geanimeerd, de pakken van de agenten ook. Bij figuranten bleef vaak wat meer van de acteur zelf zichtbaar, minder geanimeerd dus.
Ik kan deze stijl zeker wel waarderen, best origineel.
Het verhaal vond ik een beetje rommelig en vaag (komt door Substance D natuurlijk

De film doet daarmee wel volledig recht aan de paranoïde wereld van Philip Dick. Daarin is de film zeer geslaagd.
Prima verhaal...
Leuk gemaakt, maar soms een beetje rare beweging (= SF)...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Keanu Reeves, Robert Downey Jr.
en Woody Harrelson...
Uitstekend achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Perfect mooi HD kwaliteit...
De animatietechnieken van de achtergronden zijn echt niet best. Op zich zijn de gelaatsuitdrukkingen nog wel aardig gedaan (maar wat heb je daar aan als alternatief voor echte gezichten). De speciale effecten zijn (de rare wezens bijvoorbeeld) echt erg karig. Heb dus een making of gezien die speciaal ging over de animatietechnieken en daar blijkt ook gewoon dat het een groepje computernerds is die ermee aan de slag is gegaan. De meesten met een achtergrond in computergaming. Dat schiet natuurlijk niet op. Een beetje cinematografische visie zou welkom zijn. Nu is het noodzakelijke kwaad (blijkbaar) een te makkelijke oplossing geworden. Jammer hoor. Wat je verder ook ziet is dat het een on going proces is. Halverwege zie je ook dat somige dingen er wat beter uitzien. Dat komt ook omdat ze tijdens het animatieproces van 18 maanden dingen ontwikkelden, het team groter werd en mensen elkaars werk overnamen. Het is nogal onevenwichtig dus.
Het verhaal zelf nogmaals is erg de moeite waard en verdient een betere verpakking. De paranoia en de toekomstvisie zijn mooi verweven in een amusant verhaaltje. Er zijn bloedmooie scenes zoals de zelfmoord van Freck. Al met een beetje mixed feelings. 3 sterren.
[edit] nog eens nagedacht over mijn eerste opmerking (dat Linklater zich te weinig uitdaagt) en dat is misschien deels toch ook wel op deze film van toepassing. Juist omdat hij heeft gekozen om alles te animeren heeft ie het zichzelf in veel opzichten gemakkelijk gemaakt. Hmm.
Het verhaal vond 'k ook niet slecht en wist me wel te boeien. Het is zeker geen kinderachtige film, maar eerder geschikt voor (jong)volwassenen.
'k was een beetje weigerachtig over deze film, maar 'k ben toch wel aangenaam verrast door deze film.
Op de dvd stond er ook nog wat extra's die zeker eens het bekijken waard zijn.
Een film die waarschijnlijk niet iedereen zal waarderen, vanwege de vervreemdende werking, van de animatie-techniek.
De film doet daarmee wel volledig recht aan de paranoïde wereld van Philip Dick. Daarin is de film zeer geslaagd.
Terry Gilliam wilde begin jaren '90 al een film maken. Ook Charlie Kaufman schreef samen met Emma-Kate Croghan een script, maar verloor uiteindelijk zijn interesse in het project. In 2006 werd de verfilming alsnog een realiteit.
De film is gebaseerd op het persoonlijk drugsverleden van Philip K. Dick. Het was algemeen bekend dat hij hiermee regelmatig experimenteerde. Regisseur Richard Linklater had eerder plannen om de roman "Ubik " te verfilmen, maar besloot op aandringen van Wiley Wiggins zich te wagen aan "A Scanner Darkly." Eerder werkten ze samen aan Waking Life (2001). Alles werd eerst digitaal opgenomen. Vervolgens werd dit geanimeerd door Rotoshop, en werd hiermee het duurste project dat destijds is gemaakt. Rotoshop maakt gebruik van de zogenaamde rotoscooptechniek. Volgens Linklater namen de opnames 23 dagen in beslag, en heeft het hele animatieproces ruim 18 maanden geduurd. Ondanks de kritiek is het resultaat wel mooi gemaakt. Dit geldt ook voor het huis van Arctor. De filmmakers hadden hiervoor ruim 60 huizen bezocht. In 1976 gaf Philip K. Dick een interview bij een radiostation in Californië. Linklater wilde deze opnames gebruiken bij de zelfmoordpoging van Charles Freck, maar deze waren kwalitatief gezien ongeschikt. Uiteindelijk werd de tekst door Leif Anders ingesproken. Na het afronden van de film, kreeg Linklater een kopie van Philip K. Dick's gelijknamige boek "A Scanner Darkly." Dit werd overhandigd door Dick's dochter.
De cast is goed samengesteld. Vooral Robert Downey Jr. en Keanu Reeves leveren prima werk. Downey Jr. maakte gebruik van post-its om zijn teksten op te noteren. Deze werden uiteraard tijdens de animatie verwijderd. Samen met Woody Harrelson was dit hun tweede film na Natural Born Killers (1994). Over actrice Winona Ryder valt eveneens niets negatiefs te zeggen. Na Dracula (1992) werd ze wederom het liefje van Keanu Reeves in deze film.
Het script is nogal vrij ingewikkeld, maar dit blijft juist de aandacht prikkelen. Hoewel ik persoonlijk niet van de literatuur ben, heeft deze film mij toch ruim anderhalf uur onderhouden. In 2006 en 2007 won hij 3 prijzen, en werd 18 keer genomineerd.
3,0 *
En het een klein uur best mooi en boeiend blijft.
Gaat het effect je op een gegeven moment tegen staan.
Dus dapper om iets nieuws uit te proberen .'
Met een fantastische cast.
het uiteindelijke resultaat is niet wat Richard Linklater in gedachten had.
Of wel,,hoe dan ook ,,geen voldoende.
Het verhaal blijft intrigeren en houdt je gedachten nog even bezig.
Afsluiten met Thom Yorkes 'Black Swan' is prachtig....
Thom Yorke - Black Swan - YouTube
Dat ik de film niet begrijp vanwege mijn score is een van de grootste onzinquotes die ik heb gehoord en lijkt meer een uithaal te zijn in de vorm van "ik vind de film goed, dus vind jij hem ook goed". Zo werkt het dus niet, en vind ik het resultaat ook niet goed.
Natuurlijk is het een bizarre keuze om je film zo te maken, al twijfel ik of ik de animatie spuuglelijk vind of juist heel mooi. Aan de ene kant zitten er soms mooie, haast hypnotiserende beelden in die je wel goed in de film trekken, maar het is soms ook heel lelijk. Vooral als de karakters beginnen te lopen valt het wat door de mand.
Het verhaal is simpelweg saai, ik snapte hem helemaal, maar het was niet boeiend. Nog zelden zijn 100 minuten zo langzaam overgegaan. De koppen zijn wel herkenbaar geanimeerd, maar of ze nu zo overtuigend zijn, niet echt.
De animatie gaat op een gegeven moment zelfs afleiden van het verhaal zelf, dat is geen goed teken waardoor je soms de draad kwijtraakt. Pas richting het einde werd het wat intrigerender, maar alles daarvoor is niet al te interessant.
Jammer, ze hadden hier wel iets minder moeilijke momenten in hoeven stoppen en wat toegankelijkere beelden. Dit was achteraf toch wel een beetje een teleurstelling.
Mensen die deze film een lage score geven begrijpen het verhaal niet helemaal.
Dat zal best, maar is het niet aan de regisseur om het dan beter te vertellen? Overigens zelden zo’n lekijke film gezien.
Dat zal best, maar is het niet aan de regisseur om het dan beter te vertellen? Overigens zelden zo’n lekijke film gezien.
Tja in mijn ogen was er niks onduidelijk aan.