Prime (2005)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ben Younger
met Uma Thurman, Meryl Streep en Bryan Greenberg

Rafi (Uma Thurman) is een 37-jarige carrièrevrouw uit Manhattan. Haar huwelijk is zojuist op de klippen gelopen en zoals het hoort loopt ze daarvoor en voor enkele andere 'issues' bij psychotherapeute Lisa (Meryl Streep). Geheel onverwacht wordt Rafi verliefd op de talentvolle 23-jarige schilder Dave (Bryan Greenberg). Wat het verliefde stel echter niet weet is dat Rafi's therapeute Dave's moeder is. Vanuit verschillende oogpunten wordt er gekeken naar deze liefdesrelatie door vrienden, familie en in het bijzonder Lisa.

avatar van xaboetje
door het eerste half uur heb ik me heen moeten worstelen daarna werd het iets beter maar het blijft voor mij toch een onvoldoende (maarja soms moet je vrouw lief ook haar zin geven in film keuze )

avatar van brielen
Vond het een ontspannend filmpje. Het ene moment hilarisch, het andere moment breekbaar en gevoelig.3,5

The Scorcher
Vermakelijke, bijwijlen hilarische komedie.

Ik vond de film te lang duren, eigenlijk draaide het alleen maar om de acceptatie van de familie, vooral de moeder.

avatar van JosieT
Erg leuke film, heb enorm moeten lachen. Het einde vond ik alleen een beetje tegenvallen en tegen de verwachtingen in. Het is niet echt echt een einde van een Romcom.

*3,5

avatar van doodah
Er zijn al zoveel romantische komedies gemaakt, dat het moeilijk wordt om met iets origineel, iets anders af te komen.
Jammergenoeg is Prime een van die vele gewone romantische komedies.

"Jammergenoeg", is wel niet echt het juiste woord, want ondanks het feit dat het een klassiek, clichérijk verhaaltje is, viel hij best mee.
Het acteerwerk was te doen en bij momenten was het wel grappig.
Maar echt meegenomen in de film werd ik echter niet.

Maar goed, als luchtig en simpel filmpje viel hij wel mee.

avatar van notorious_kim
Aangenaam filmpje, zonder meer.
Dit is geen hoogvlieger, de film pas mooi binnen het grote deel van de romantische komedies. Het verhaal is niets origineels en heeft een hoge voorspelbaarheidsfactor, maar als fan van romantische komedies heb ik hier totaal geen probleem mee, ik hou van dit soort verhaaltjes.
De sterkte van de film zit hem wellicht wel in de cast. Uma Thurman en Meryl Streep zijn gevestigde waarden, en daar had ik natuurlijk zeer goede prestaties van verwacht.
Bryan Greenberg had ik tot nu toe enkel maar als Jake in One Tree Hill gezien, in deze film speelt hij een beetje een gelijkaardige rol, maar er zit toch wel een andere twist in zijn acteerwerk. Hij heeft natuurlijk ook zijn knap en schattig kopje mee, waar denk ik de meeste meisjes/vrouwen wel van kwijlen :-p.
De inbeeldzetting is vrij basis, meer vraagt deze film ook niet, met een betere inbeeldzetting zou het geen betere film geweest zijn. Regelmatig zit er een leuke grap in dat me heeft doen lachen, de aantrekkingskracht tussen de personages zat zeer goed waardoor de liefde van het scherm spatte, wat toch wel noodzakelijk is voor een romantische komedie.
Goed om eens te bekijken, maar hoort bij de grote hoop en dus geentje die ik me op dvd zal aanschaffen, één keer bekijken is voor mij voldoende.

avatar van LiveALife
Dudine schreef:
ik vond m erg leuk haha
alleen t einde snapte ik niet echt

Ja ik vond hem ook leuk...
Het einde zegt gewoon dat ze uit elkaar zijn omdat het leeftijdsverschil te groot was, maar ze hebben geen moment spijt gehad van hun relatie en blikken er met een lach op terug... Ik vond het eerlijk gezegd echt een kakeinde...

Dick2008
He dit vind ik nou duidelijk geen leuke film. Komt nog bij dat ik Meryl Streep ook al zo irritant vind, al geef ik meteen toe dat ze nooit tot mijn favoriete actrices heeft behoord. Dit is echt geen vrouwenfilm zoals ik in sommige berichten lees, maar dat heb je nou eenmaal met die vele romcoms waarmee je overspoeld wordt, de ene keer klikt het en dan weer niet.

heb echt goed gelachen bij deze film...
vond alleen het einde een beetje anti climax
*2.5

avatar van rubberduckie
nah... niet een van de beste films die ik ooit heb gezien. het enige wat deze film bij mij heeft bereikt is dat ik zin heb in sushi...

avatar van Donkerwoud
Wel geinige dramady maar nergens echt interessant. Er zitten wel enkele hilarische momenten in.

avatar van TragieStar.*
Echt een hele leuke frisse film.
David is echt een Hottie
Het verhaal is echt top en de momenten erin zijn leuk en lekker vermakelijk te volgen.
Uma Thurman steelt de show en ook Meryl Streep doet het weer goed.
Bryan Greenberg die ik niet kende bleek goed te kunnen acteren en kwam geloofwaardig over.
Zeker aan te raden.
Een Toppertje!!
Het einde vond ik goed maar ook beetje raar omdat je het niet verwacnt.

avatar van mIss bLue eYe
geweldige film!!!!! echt heb af en toe zo gelachen! Uma is geweldig en schitterd echt en Bryan is gewoon the hotty!! Meryl speelt ook wel goed hoor! Maar het verhaal is zo leuk bedacht en heerlijk romantisch. twas jammer dat het einde niet zo loopt zoals je hoopt maar dat maakt het juist een goede film!

Ik vond het einde van deze film juist beter dan de bij de doorsnee romcom. Het einde zegt gewoon dat soms liefde niet genoeg is om een relatie te doen lukken en dat niet alle problemen opgelost kunnen worden door eens verliefd in elkaars ogen te kijken. Verdrietig ja, maar sluit toch meer aan bij het echte leven, waar een happy ending ook niet zo vanzelfsprekend is.
Plus het maakt de film toch ook wat minder cliché.

avatar van 4leafclover
een heerlijke grappige romantische film met best een origineel verhaal, vond het zeker geen doorsnee romcom of voorspelbaar
ik heb sommige momenten echt hardop gelachen

lekkere feel good movie

avatar van jan
jan
Grappige, redelijk originele en goede film.

AddictedToMovies
Zwakke maar onderhoudende romkom met teveel dramatische trekjes en interessantdoenerij, terwijl er toch vrij weinig te beleven valt. Typisch een writer-director die maar al te graag iets bijzonders wilt maken, maar blijft steken in een oninteressant verhaal met de diepgang van een stuk kaas. Einde illustreert dit alleen maar. Ondanks een paar beroerde scènes is het goed te kijken, ook al zijn de acteerprestaties van Thurman, Streep en what's-his-face niet benoemenswaardig, of is de songkeuze tenekrommend (als er iets is waar ik niet tegen kan is het van die moderne popsongs in films om 'mooie' momenten te creëren, bah!). Oninteressant en zeer matig, maar verteerbaar.

avatar van brabusRUS
Opvallend leuke rom-com. Hij is vooral erg grappig.

avatar van Paalhaas
Van dit gegeven (vrouw krijgt iets met de zoon van haar psychiater zonder dat deze drie het van elkaar weten)) had Woody Allen een heel wat leukere film gemaakt, denk ik zo. Desondanks was dit geen slechte romcom, die lekker wegkijkt, inderdaad niet veel diepgang heeft, maar tenminste behoorlijk oprecht overkomt.

Leuke romcom (alhoewel het romantische gedeelte hier de overhand heeft) waarbij een vrouw verliefd wordt op een jongere knul, zonder te weten dat dit de zoon is van de psychiater waar ze bij loopt. Gelukkig wordt het nergens flauw en zijn de dialogen tussen Uma Thurman en Meryl Streep tijdens de sessies erg grappig. En vooral Uma Thurman doet het goed hier in een erg leuke rol.

Hier worden toch heel wat planken misgeslagen (over clichés gesproken!): 2.50 (2.30)
De overdaad aan clichés en het tergend lage tempo doen Prime achteraf gezien weinig goeds. De film moet het dan ook vooral van enkele aardige momenten tussen Dave en Rafi hebben, juist ook omdat Streep haar personage wel heel erg geforceerd neerzet en daardoor meer irriteert dan amuseert. Het script loopt op de één of andere manier niet lekker, wat mijns inziens voortkomt uit het feit dat men de onvermijdelijke climax, de ontmoeting tussen Rafi en de moeder van Dave, veel te lang voor zich uit schuift. Als het moment dan eindelijk daar is wordt dit totaal oninteressant neergezet, wat Prime dus niet dat zetje geeft dat het nodig had gehad in de aanloop naar een slotoffensief. Dat bleef uit, sterker nog, de clichés bleven zich maar opstapelen. Ik had er meer van verwacht, doch niet slecht.

avatar van Fryce
Een leuke romcom met goed spel en een prima verhaal.

avatar van Roger Thornhill
Grappig èn ontroerend, en dan maken cliché's wat mij betreft niets meer uit -- sterker nog, ik let er niet eens op, ik heb wel wat beters te doen. Mooie chemie ook tussen Thurman (die er beter dan ooit uitziet) en Greenberg, en een extreem grappige (en serieuze) rol van Streep. En dan te bedenken dat deze schrijver/regisseur hiervóór het ijzingwekkende en eveneens sterke maar totaal andere Boiler room maakte... (waarbij MoMe-gebruikers trouwens ook al klagen over een abrupt einde, maar bij geen van beide films heb ik daar persoonlijk last van.) "His penis is so beautiful I just want to knit it a hat!"

Het lichtpunt in deze verder nogal slappe, stereotype en ook wel luchtige romantische komedie was Meryl Streep in de rol van een hysterische joodse moeder en bedachtzame psychiater. Uma Thurman daarentegen vond ik aan de steriele kant.

avatar van blurp194
Best een leuk verhaal eigenlijk in de kern, en het wat idiote gegeven van de moeder/psychiater daar tegenaan geplakt. Dat komt ook mooi over in de invulling - goed gespeeld door Greenberg en Thurman, en absurd geoveracteerd door Streep, waardoor het geheel af en toe te ver over de grens van slapstick schiet. Foutje van de regie, vind ik dat.

En buiten dat al, zat ik me wat af te vragen of dit element in het verhaal er niet uitgelaten had kunnen worden en daarmee of een wat meer serieuze benadering niet interessanter geweest zou kunnen zijn. Er zit dan nog steeds genoeg comedypotentieel in het gegeven om het leuk en luchtig te houden lijkt me. Wat me ook wat irriteerde is dat de film wel wat erg op safe speelt. Niet meer dan een heel klein slingertje, maar alles blijft keurig vlak bij het midden van de weg.

Wat het evengoed nog tot een aardige film maakt is vooral het leuke koppel. Thurman straalt ook nog eens van het scherm af, dat helpt ook.

vandaag om 12:38 uur