Carlito's Way: Rise to Power (2005)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Scott Bregman
met Jay Hernandez, Mario Van Peebles en Luis Guzmán

In de film volgen we Carlito Brigante, een kleine misdadiger en kruimeldief in het Harlem van de jaren '60. De Puerto Ricaan ontpopt zich echter binnen korte tijd tot de nieuwe heroïnekoning van de stad.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Seifer schreef:
Ik dacht al dat ik de film carlito's way ergens van kende, alleen heb ik nooit geweten dat deze film een vervolg was.

Dus mijn vraag, ik vond deel 2 niet zo heel bijzonder, mag ik van deel 1 meer verwachten?

Deel 1 is een heel pak beter. Deel 2 is niet echt een vervolg, maar zoals je waarschijnlijk al door hebt het gedeelte dat zich afspeelt voor deel 1 met een veel jongere Carlito.

In deel 1 krijg je beter acteerwerk oa van Pacino in de rol van Carlito die een crimineel 'op rust' weergeeft. Allé, toch even op rust, want hij kan het niet laten. Maar in elk geval een pak meer charisma met Pacino als vertolker. Zeer het kijken waard.

avatar van movierobert
Het succes van zijn voorgangerCarlito's Way wordt niet geëvenaard.
Maar zie het als een normale actie film zonder dat je aan het eerste deel denkt. Dan valt die 10x mee tenminste mij wel! Vond het een prima film, voor een avondje vermaak.

Zorg dan wel dat je deze film niet kijkt naar Carlito's Way met Al Pacino

avatar van booyo
Carlito's Way nog nooit gezien, dus toen ik zag dat het op de buis kwam ging ik er maar voor zitten. Toen ik na een half uur Al Pacino nog steeds niet voorbij zag komen, en daarentegen wél P. Diddy, begon ik me toch af te vragen of ik wel bij de goede film zat. Nee dus, al bleek. Carlito's Way dus nog steeds niet gezien, moet er binnenkort toch echt is een keer voor zitten.

Maar goed ik zat nu al prima in deze film, dus heb het afgekeken. Wat mij betreft geen slechte film, prima boeiend verhaal en prima acteer werk. Uiteraard kan ik het dus nog niet vergelijken met de echte, dus wellicht dat daarom mijn beoordeling wat milder is.

avatar van Metalfist
When you got 'em hanging on the meathook, they tell you everything

Ik ben altijd al een enorm grote fan geweest van Carlito's Way. Voor mij is het één van de beste gangsterfilms ooit, sowieso ook een stuk beter dan Scarface met eenzelfde Pacino, en ik had me dan ook voorgenomen om dit 2e deel nooit te zien. Maar toen ze de film een aantal keren op televisie gaven (4x in de maand februari!) begon ik toch langzamerhand benieuwd te geraken. Ik had de film toen eens opgenomen en gisteren had ik zin in iets luchtig en kort dus deze prequel leek me er uiterst geschikt voor.

En ik moet zeggen, Carlito's Way: Rise to Power is me uiterst goed bevallen. In de openingscredits wordt terloops vermeld dat het gebaseerd is op de boeken van Edwin Torres en dat is er enorm aan te merken. Pas op, ik heb de boeken nooit gelezen, maar qua verhaal is dit vele malen beter dan ik had verwacht. De film van Brian De Palma was gebaseerd op het 2e boek van schrijver Torres, After Hours maar die naam werd niet gekozen om geen verwarring te veroorzaken met de film van Scorcese, en Bregman gebruikt dus het eerste boek als bronmateriaal. Goed idee want het verhaal zit eigenlijk vrij goed in elkaar. Natuurlijk is het allemaal een tikkeltje stereotiep maar heel het concept van de 3 vrienden van verschillende nationaliteiten die samen een drugshandel op de poten zetten komt geloofwaardig. Geen overdreven shoot-outs, geen stoerdoenerij (al was Carlito zelf iets te macho naar mijn zin) maar gewoon een stel snuggere gasten. Ook heel het subplot met Reggie, de broer van Earl, wordt tegen verwachting goed verteld. Misschien had ik me er al zo mentaal op voorbereid dat dit echt slecht ging zijn dat het me daardoor goed is bevallen? Geen idee maar het probleem zit hem gewoon in het feit dat dit een prequel is op een geniale film. Hierdoor heeft de film ontzettend veel moeite om zich te kunnen distantiëren van zijn oudere broer en daar lijdt de film jammer genoeg onder. Volgens mij is dat dan ook de reden waarom de film zo finaal wordt afgekraakt door sommigen. Verwacht geen 2e Carlito's Way maar gewoon een degelijk gangsterverhaal en je komt niet bedrogen uit. Ik twijfel er dan ook niet aan dat wanneer men ervoor had gekozen om een andere naam voor het hoofdpersonage te gebruiken, de film een hogere score zou hebben. Al vraag ik me wel af of de film effectief correct in lijn zit met zijn voorganger uit '93 want dat lijkt me moeilijk maar langs de andere kant is het ook al bijzonder lang dat ik De Palma's versie heb gezien dus ik kan me vergissen.

Jay Hernandez is geen Al Pacino. Van ver, heel ver lijkt hij er een beetje op maar daar stopt de vergelijking dan ook. Betekent dit dat hij een slechte rol speelt? Neen, maar net zoals het overgrote deel van de film is het allemaal minder dan de originele Carlito's Way. Jammer want Hernandez doet eigenlijk echt wel een redelijke poging. Geweldig ook om Mario Van Peebles nog eens te zien verschijnen. Hij is één van de weinige pluspunten aan de derde Highlander film maar eerlijk gezegd, hier is hij sterk. Dit had ik wederom niet verwacht en werd ik dus voor de 2e keer op rij verrast. Van Peebles komt over heel de film geloofwaardig over en dat geldt ook voor Michael Kelly die de rol van Rocco vertolkt. Deze 3 vormen de kern van de film en zijn erg genietbaar maar moeten het uiteindelijk toch nog altijd afleggen tegenover Pacino en Penn. Daarmee moet je dit ook niet continu zitten vergelijken met die andere Carlito's Way. Beschouw het gewoon als een losstaande gangsterfilm of een nieuwe interpretatie van het personage Carlito en je gaat een vermakelijk avondje tegemoet. Geweldig natuurlijk om Luis Guzmán nog te zien verschijnen in een bijrol. Een geweldige rol heeft die man en het is zo'n acteur die je al in honderden andere films hebt gezien maar nog nooit in een hoofdrol (bijna zoals Danny Trejo, al heeft die met Machete ondertussen wel een hoofdrol te pakken) hebt gezien. Toen ik de naam van Sean Combs zag verschijnen kreeg ik even mijn twijfels. Hoewel, ik kreeg ze niet direct want ik moest eerst even mijn hersens pijnigen om zeker te zijn of dit nu echt P. Diddy was want al die rappers zijn voor mij toch hetzelfde. Toen realiseerde ik me dat dat dezelfde P. Diddy was als in Get Him to the Greek en verdwenen de twijfels al wat verder doordat hij daar een erg leuke rol neerzet. Ook hier is hij best wel vermakelijk. Niet zo grotesk of overdreven zoals ik het had verwacht maar gewoon een degelijke rol. Van mij mogen ze hem meer in films steken dan 50 cent die tegenwoordig ook overal opduikt.

Erg fijne film. Ik kan het niet goed genoeg benadrukken maar je moet dit proberen los van de andere Carlito's Way te zien. Dan krijg je een ietwat degelijk gangsterdrama met een paar goede vertolkingen en een uitstekend verhaal. Ik heb me in ieder geval wel geamuseerd.

Voor een tv film niet echt onaardig. De cast varieert van vrij goed (van Peebles) tot slecht, waarbij helaas de hoofdrolspeler in de laatste categorie valt; hij heeft geen charisma. Het verhaal laat zich raden maar er wordt toch het maximale uitgehaald en de film kijkt best lekker weg. De vergelijking met DePalma's versie gaat totaal niet op, maar dat weet je voordat je hieraan begint..

avatar van Decec
Een matige actie/misdaad/drama/thriller film...
Geen spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel bekende acteurs Mario Van Peebles,
Luis Guzmán en Burt Young...
Redelijk HD kwaliteit breedbeeld
(geruis)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geen top film en geen moeite waard...

Tarkus schreef:
Om eerlijk te zijn verwachtte ik niet veel van deze film, alleen al door de afwezigheid van Al Pacino.
Maar ik vind deze film zeer goed. En krijgt van me een 4.
Het verhaal en acteerprestaties mogen er best zijn, al is het natuurlijk niet vergelijkbaar met wat Pacino toont in de eerste film.
Maar het is een puik vervolg, of beter gezegd, prequel.
En omdat hij af en toe een komische ondertoon heeft wil niet zeggen dat het een slechte film zou zijn.
Heb me geen moment verveeld en hij had best wat langer mogen duren.

Opnieuw bekeken nadat ik de film voor een prikje op de kop heb kunnen tikken.
Een beetje minder enthousiast dan de eerste kijkbeurt evenwel, maar het blijft toch wel een goede film.