Sodom and Gomorrah (1962)

Alternatieve titel: Sodoma e Gomorra

Verenigde Staten / Italië / Frankrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Robert Aldrich
met Stewart Granger, Stanley Baker en Pier Angeli

Het koninkrijk Sodom wordt bedreigd door de barbaarse Elamieten, onder leiding van de afgunstige broer van de vorstin. De Hebreeër Lot probeert met een list de aanval te keren.

Redelijke tot goede film uit de hoogtij van de italiaanse spektakelfilms begin jaren '60.
Met als hoogte punt de muziek van Miklos Rozsa.

ap1947 schreef:
Met als hoogte punt de muziek van Miklos Rozsa. Onlangs op dvd uitgebracht in nederland, maar zoals gewoonlijk weer in verkorte versie (1/2 uur ingekort)

avatar van Brix
Hier had ik (veel)meer van verwacht.
Tamelijk flauwe film, maar ook niet echt slecht.
Maar met deze cast, waaronder een aantal sterren die ik normaliter erg graag zie, zoals Stanley Baker, Pier Angeli en Stewart Granger had er meer uit moeten kunnen komen.
En ook met die verderflijkheid van de bewoners van Sodom en Gomorra, zoals die in het bijbelse verhaal beschreven staat, valt het allemaal nogal mee, erg braafjes.
Zal ook wel niet anders gefilmd hebben kunnen worden in die tijd.

In een van de rollen is Scilla Gabel te zien, het ongelooflijk gelijkende double van Sophia Loren.
Ze leek zóveel op Loren dat ze later plastische chirurgie onderging om er juist minder op te lijken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vooral benieuwd vanwege de rol van Pier Angeli. De vriendin van James Dean is toch altijd ongrijpbaar en met haar 'ongelukkige uitstraling' altijd op een bepaalde manier fascinerend, maar tegen de lengte en met soortgelijke flops in het geheugen is het vooraf voor mij een beetje een mixed bag.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het gebeurt me toch zelden dat ik een film zie en die al gezien blijk te hebben. Moet in het geval van Sodom en Gomorrah toch wel een jaar of 25-30 geleden zijn. Maar de martelpraktijken kwamen me erg bekend voor, zo ook de entourage van de stad.

Stewart Granger wedijvert met Tyrone Power in mijn persoonlijke lijstjes van meest lachwekkende acteurs uit de gouden Hollywoodjaren. Wat een saaie en humorloze vaatdoek is dat toch. Maar goed de vernietiging en genoemde martelscènes met Anouk Aimée (!) als de koningen in en de door mij genoemde Pier Angeli als de vrouwelijke troeven waren toch wel leuk. Jammer dat ondanks dat dit een Italiaanse productie is dat er toch binnen de conventionele Amerikaanse lijntjes wordt gekleurd, anders had deze film de tijd wellicht beter doorstaan, vanwege bruut geweld en een dito portie gore, had toch goed gepast binnen Sodom en Gomorrah...