menu

Journey to the End of the Night (2006)

mijn stem
2,87 (150)
150 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland / Brazilië
Drama / Thriller
88 minuten

geregisseerd door Eric Eason
met Brendan Fraser, Scott Glenn en Mos Def

Vader Sinatra en zoon Paul proberen beide te ontsnappen uit het desolate en uitzichtsloze bestaan, dat de Braziliaanse porno-industrie zo kenmerkt. Deze afzonderlijke ontsnappingspoging heeft echter wel tot gevolg dat de relatie tussen vader en zoon hevig wordt aangetast, waardoor zij uiteindelijk steeds meer tegenover elkaar komen te staan.

zoeken in:
avatar van JDSsmetje
3,5
Voor 1 EURO bij Free Record Shop !

2,0
duistere film met een redelijk acterende Fraser in een rol die je niet van hem gewend bent. verhaal weet helaas niet te boeien.

3,5
b00ts schreef:
Heb me zeker niet verveeld bij deze film. Net even anders dan de reguliere Amerikaanse actie-films.Onsamenhangend begrijp ik niet.... t was voor mij klaar als een klontje..... Waarom in een film als deze karakters uitgediept zouden moeten worden is me ook een raadsel. Whatever, ik vond t een prima film.



Helemaal mee eens!

avatar van JDSsmetje
3,5
Ik vond hem zeer aardig. De 3 topacteurs hebben allemaal wel al eens beter geacteerd maar het is zeker niet slecht. Het verhaal vond ik zeer boeiend, het kijkt erg weg en met de korte speelduur (81 minuten zonder credits) is dit een mooi wegkijkertje van goede kwaliteit. Journey to the End of the Night bevat bovendien een zeer goede donkere sfeer, af en toe een beetje actie en een travestiet die je aan het lachen doet brengen. Jammer dat er op het einde enkele voorspelbare en clichématige elementen inzaten maar dat waren niet echt hoofdingrediënten van de film. Een meesterwerk zie ik er niet in maar het is wel eens leuk voor tussendoor.

avatar van sn@ke
4,5
Sterk grimmige film over de onderbuik van Sao Paulo en de zoektocht naar een 2e kans. Ruig geweld, goed acteerwerk, sterke score, grimmige beeldtaal. Het script zit ook best goed ineen met enkele sleutelfiguren. Het bordeel wordt het zenuwcentrum van alle met frustraties en demonen uit het verleden vechtende protagonisten. Vakwerk.

avatar van Rosicky
2,0
Een gemiddelde van onder de 3***, terwijl bijna elke reactie lyrisch enthousiast is. Opmerkelijk.

Ik vond Journey to the End of the Night bepaald geen goede film. Er gebeurd gewoonweg niet genoeg om het geheel interessant te houden, en Brendan Fraser staat verschrikkelijk te acteren. Verhaal is wel heel behoorlijk. Daarentegen zijn de dialogen en twists in het verhaal ontzettend onorigineel. Enige goede dialoog is die van Fraser over z'n moeder.

2**

(verwijderd)
Oedipus ontmoet Hamlet in een modern obscuur Braziliaanse setting. Hoeveel gebeurtenissen heb je nodig om een tragedie te schetsen? In vele opzichten is dit een weldoordacht verhaal, waarin het noodlot onvermijdbaar tot een Shakespeariaans einde lijdt ... maar helaas een iets te sentimenteel staartje krijgt om helemaal daverend uit te pakken. De sfeer, de camera, het acteerwerk getuigen alle van grote klasse.

3,5
Prima misdaadfilm. Rauwe, duistere sfeer in de straten van Sao Paolo vond ik behoorlijk overtuigend. De acteerprestaties vond ik effectief ( echter, het verhaal van Brendan over z'n moeder is n.m.m een beetje over the top geacteerd).
Meesterwerk is misschien wat overdreven, maar de film was zeker geen tegenvaller.

avatar van Filmkriebel
3,0
Ik vond dit een vrij zoutloze variant op films als "Judgment Night" en "Collateral", die zich ook tijdens een lange nacht afspelen en veel beter waren. Met zijn sporadisch korrelige beelden en grimmige setting zag het er soms meer uit als een independent film. De regie zag er op zich wel deftig uit en het is nog leuk om te volgen. Fraser zet een prestatie neer, die een andere zijde van hem laat zien. Alleen zit het verhaal boordevol gaten :
- waarom zou een zoon zijn vader zoveel geld afhandig willen maken in plaats van te delen? hoewel er pogingen worden gedaan om die vraag te beantwoorden kon geen uitleg me overtuigen, vooral als je ze in het begin zo lief ziet omgaan met elkaar.
- beetje flauw om die waarzegger erbij te betrekken. Sloeg nergens op.
- hoe kon die travestiet plots weten waar Fraser zat op het einde?
- de kerel die Wemba achtervolgde liet het afweten. Je ziet hem niet meer terug.

enzoverder.

Ondanks dit wil ik dit wel nog een 3* geven want ik heb me niet verveeld. In zilveren doos-editie te vinden in de Mediamarkt tegen schamel prijsje.

3,5
Filmkriebel schreef:
Ik vond dit een vrij zoutloze variant op films als "Judgment Night" en "Collateral", die zich ook tijdens een lange nacht afspelen en veel beter waren. Met zijn sporadisch korrelige beelden en grimmige setting zag het er soms meer uit als een independent film. De regie zag er op zich wel deftig uit en het is nog leuk om te volgen. Fraser zet een prestatie neer, die een andere zijde van hem laat zien. Alleen zit het verhaal boordevol gaten :
- waarom zou een zoon zijn vader zoveel geld afhandig willen maken in plaats van te delen? hoewel er pogingen worden gedaan om die vraag te beantwoorden kon geen uitleg me overtuigen, vooral als je ze in het begin zo lief ziet omgaan met elkaar.
- beetje flauw om die waarzegger erbij te betrekken. Sloeg nergens op.
- hoe kon die travestiet plots weten waar Fraser zat op het einde?
- de kerel die Wemba achtervolgde liet het afweten. Je ziet hem niet meer terug.

enzoverder.

Ondanks dit wil ik dit wel nog een 3* geven want ik heb me niet verveeld. In zilveren doos-editie te vinden in de Mediamarkt tegen schamel prijsje.


Een vergelijking met Judgment Night en Collateral is n.m.m. niet aan de orde, omdat die films behoren tot een andere genre. Vermoedelijk zijn ze ook met een veel hoger budget gefilmd.
Daarnaast is de bewering dat het verhaal boordevol gaten zou zitten, m.i. onjuist.
- waarom zou een zoon zijn vader zoveel geld afhandig willen maken in plaats van te delen?Als je die vraag stelt,heb je de film niet begrepen. Er zijn in het verleden dingen gebeurt die de zoon aan zijn vader verwijt. Hij wil wraak nemen. Bovendien is hij de klassieke, mislukte zoon.
- De aanwezigheid van de waarzegger is juist wel een heel logische verhaallijn..
- De nachtclub bevindt in een hoerenbuurt. Het is helemaal niet verrassend dat de travestiet weet waar hij moet zijn.
- De man die Wemba achtervolgt , komt (als ik het goed heb) schietend uit een winkelpand gestapt. Vlakbij een bemande politieauto. Wat er verder met hem gebeurt, laat zich raden.


Kortom, jouw recensie lijkt mij niet adequaat. Misschien nogmaals gaan zien?

avatar van Filmkriebel
3,0
Of het adequaat is of niet laat ik in het midden. Het is mijn mening en gevoel over de film en ik heb die aandachtig bekeken...
Met drie van de vier punten kun je me ook niet overtuigen. Laatste punt is helemaal flauwekul want er kwam helemaal geen politie. Het laatste wat je van die man ziet is dat hij die vrouw in de rug schiet terwijl ze vlucht achter op de scooter . Enkel het eerste houdt enige steek en ik ken de uitleg wel, maar dan nog vond ik de uitleg die gegeven wordt voor de wraakzuchtige gevoelens van de zoon niet echt realistisch omdat ze zich in het begin van het verhaal helemaal anders gedroegen. Eerst een buddy-gevoel tussen vader en zoon, en dan zou hij zijn vader zonder wroeging willen neerknallen?

3,5
Als ik mij goed herinner, komt de man uit een kapot winkelraam gestapt en schiet dan naar links, in de richting waarin Wemba is weggereden. Rechts in hetzelfde beeld zie je heel nadrukkelijk een geparkeerde politie-auto staan.
In het volgende shot kijkt de man om zich heen, misschien om een vervoermiddel te zoeken, en ziet dan de politieauto staan. Je ziet hem schrikken.

De verklaring voor het buddy-gevoel is heel voor de hand liggend. De zoon veinst het buddy-gevoel. Enige tijd later geeft hij een handlanger de opdracht om Wemba te beroven, achter de rug van zijn vader om.

Wat betreft de travestiet nog het volgende. Bij mij bestond de indruk dat de nachtclub bij veel mensen in de criminele buurt bekend was.
Daarbij vallen de vader en de zoon erg op, omdat ze buitenstaanders zijn, Amerikanen.


avatar van Filmkriebel
3,0
Ja... ik herinner me dat inderdaad maar dacht dat het een burger was, die zich aan het verdedigen was. Dit moet ik toch nog 's herzien dan.

Dat buddy gevoel zoooo lang volhouden (bijna zijn hele leven lang) vond ik niet echt geloofwaardig. Psychologisch lijkt het me niet logisch.

En de travestiet, tja het leek toch niet alsof ze elkaar kenden zie de scène waarin ze elkaar het lijf volschelden, dus zou ik ook niet weten hoe hij zomaar kon binnenwandelen.

3,5
Misschien moet ik de film zelf ook nog eens herzien, dan kan ik misschien betere verklaringen geven.

Wat betreft het buddy-gevoel heb ik toch een ander idee. De vader is een sterke persoonlijkheid. De zoon moest eerst volwassen worden om enig verzet te kunnen plegen. Daarbij heeft hij de juiste gelegenheid afgewacht.
En vergeet dat de vader en zoon in de Braziliaanse gemeenschap toch buitenstaanders zijn. Om die reden waren ze ook op elkaar aangewezen.
In zo'n geval komen sluimerende conflicten niet aan de oppervlakte.


avatar van Herr Oxnard
3,5
Haha dit had ik echt niet verwacht. ik wist helemaal niets van wie hier in zou spelen ofzo..Mos def sterke rol. accentje aangeleerd en alles. motor achtervolging zat goeie spanning in. meedogenloze brendan fraser! vind hem normaal slechtere keuzes maken in films.
maar was die shemale nou ook dat hoertje van in het begin? lol getver.

avatar van Waackx
3,5
Jammer dat er nooit aandacht aan deze film geschonken is ,112 stemmen na 5 jaar zegt genoeg.
Hij kwam een beetje tegelijketijd uit met Runnig Scarred met Paul Walker,waarvan het verhaal veel weg heeft van deze film.
Running Scarred kreeg wel de aandacht van de media en heeft zelfs een gemiddelde van 3,70 op deze site.
Die film was slecht en vergeleken met deze film heel erg slecht.

Journey to End of the Night is een goede thriller met een uitstekend verhaal en met zeer goed acteerwerk van Fraser,Def en Glenn.

3,5
Aardige en zeer onderhoudende film. Zit sterk in elkaar, en het acteerwerk is niet verkeerd.

avatar van riefenstahl
3,5
Geen meesterwerk, wel goed.
Fraser is verrassend in voor hem ongewone duistere rol maar in de scene over z'n moeder gaat 'ie wat mij betreft over de schreef, maar dat is dan ook het enige minpuntje.
Glenn is zoals altijd erg goed en weet de juiste toon te treffen.
De donkere sfeer in boeiend verhaal hield mij toch wel op het puntje van m'n stoel.
En degene die hierboven de 'plotgaten' benoemd heeft dus gewoon niet op zitten letten;
''de kerel die Wemba achtervolgde liet het afweten. Je ziet hem niet meer terug'' Nee natuurlijk niet: nadat hij Monique in de rug schoot riep de politieman ''police!'' hij draait zich om, ziet de cop en laat zijn pistool zakken ( en geeft zich dus over). Hoe duidelijk wil je 't hebben.
De travestiet wist waar 'ie moest zijn omdat Fraser vanuit het clubraam de fles -per ongeluk- naar 'm gooide alvorens na de woordenwisseling de achtervolging in te zetten ( goede scene overigens waar het nare harde karakter van Fraser goed naar voren komt ) , bovendien ligt de club in zijn 'werkterrein' ; hij is daar bekend.
Dat Fraser zijn eigen vader haatte werd in het begin al duidelijk toen hij zei;'' no dad, you brought me up to be a pimp''

Er zat best veel in de film bijv. de corruptie , de verwrongen familieverhoudingen, de niet zo fraaie prostitutiewereld, de stadsbeelden, de symboliek met de ballonnen, etc. waardoor ik er echt in meegenomen werd.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:46 uur

geplaatst: vandaag om 09:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.