Double Impact (1991)

Actie

geregisseerd door Sheldon Lettich
met Jean-Claude Van Damme, Geoffrey Lewis en Alonna Shaw

De tweelingbroers Alex en Chad worden na de dood van hun ouders gescheiden. Chad wordt in Parijs opgevoed en Alex groeit op als kleine dief in Hong Kong. Als Chad een foto van Alex ziet, zoekt hij hem op en weet hem er van te overtuigen dat zijn rivaal in Hong Kong de moordenaar van hun ouders is. Alex vertrouwt Chad niet, vooral omdat hij een oogje op zijn vriendin lijkt te hebben.

avatar van Die Hard,Willis
Vroeger heel veel Van Damme films gekeken. Vroeger vond ik dit geweldig. Nu is het natuurlijk minder maar nog steeds erg vermakelijk.

Jan Vanhulle
niet goed, maar ook niet mis

er zijn natuurlijk veel betere van damme films !

Oh de humor. Waar ik Cyborg 4 sterren gaf omdat ik de film nog iets serieus goed vond hebben geef ik deze dezelfde score voor de perfecte combinatie van botte actie en de simpele maar doeltreffende gimmick van Jean-Claude van Damme in een dubbelrol (waarbij ik moet toegeven dat de rol van badass hem absoluut het beste afgaat). Met enkele briljante quotes Maybe I'm drunk today, tomorrow I'll be sober, BUT YOU! WILL ALWAYS BE A FAGGOT! die laten zien dat van Damme een hoop zelfspot heeft zoals ook te zien is in de beginscene waar hij in een te strak blauw spandexpak gymles geeft aan een groep dames.

En natuurlijk de geweldige Boly Yeung die voor de verandering eens wat meer te zeggen had dan 'YAAAAH!' om vervolgens de ondankbare rol van Jean-Claude cannonfodder te spelen.

Het verhaal ben ik in de tussentijd vergeten, ik was te druk bezig met dubbel liggen om de oneliners en de actie. Jean-Claude die zichzelf bevecht is gewoon teveel voor een simpele ziel als ik om het goed te houden. Nu nog een duel zien met 2 Steven Seagals en 2 Chuck Norrissen en ik kan tevreden sterven.

4 sterren en verdiend.

Nomak
2x Jean-Claude Van Damme en dan ook nog eens een zeer sexy Cory Everson.

avatar van Iron Maiden
en toch een lage waardering..

avatar van mnrk
Dit is weer 100% jeugdsentiment....deze is wel zo vaak de video recorder in en uit gegaan.
Zo moet Van Damme z'n films maken...actie en nog een actie.

Nu ook weer lekker kijken naar deze film en daarna nog Timecop !!

avatar van FunkStarr
Lennert schreef:

De rol van badass gaat hem inderdaad veel beter af.
En die oneliner is inderdaad droog en erg grappig.
Dit blijft een zeer vermakelijke (domme) actiefilm die ik nu nog steeds met plezier kan bekijken.
Ik geef hem alleen geen 4 sterren maar leuke film.

avatar van niethie
De avonturen van Van Damme en zijn tweelingbroer, vroeger liep ik er misschien warm voor maar vandaag de dag vind ik het niet meer dan wel aardig.

2,5 sterren

crack1
B-film.

avatar van Movie Jim
Een van de beste films met Van Damme die ik gezien heb. Het verhaal is erg sterk. Hoogtepunten in de film zijn Van Damme natuurlijk en Bolo Yeung.

een geweldige film van van damme. wat heb ik deze vaak gezien maar hij blijft leuk.toch een van de beste van damme film. als ik moet kiezen dan vind ik toch kickboxer de beste van van damme.

avatar van tommykonijn
Aardig vermakelijk actiefilmpje waar ik toch nog wel van genoten heb. Het stelt allemaal niet zo heel veel voor, maar de eind-scenes werden toch best goed in beeld gebracht en het acteerwerk was zeker voldoende. Misschien was het speelduur nét iets te lang maar opzicht is dat nog niet zo heel erg. Ook mooie vecht-scenes.

avatar van AjaxRulezzz
Het verhaal is opzicht niet zo goed, maar de actie wel. Sommige mensen houden niet alleen van actie, maar van mij mag het wel. Van mij hoeft een film niet per se een super verhaal te hebben, vandaar een 3.

Als kind was dit de enige film die ik liggen had, en ik weet nog dat ik hem zeker 1x per week bekeek, ik kende niet meer dan dat, en natuurlijk was ik verzot op deze film, nu besef ik dat hij niet zo goed is als ik hem toen waardeerde, maar als kind was ik JCVD-fan, toch een 3 hoor voor deze actie.

pumpking
Hoe hebben ze dit eigenlijk voor elkaar gekregen om ze in hetzelfde beeld te krijgen? En te doen vechten?

avatar van Iron Maiden
klonen.

avatar van Minotaures
Standaard Van Damme. Hier hoor je alleen naar 't actie te kijken, want voor de rest klopt het niet zo vaak.

avatar van patrick17
Fuck You

Vermakelijke van Damme film waarin hij een dubbelrol speelt.
Dat gaat hem zeer goed af al zag je in sommige scene's als de
achterkant ''van damme'' te zien was dat het een ander was, maar
dat is een klein detail.
Er zit voldoende actie in de film vanaf het begin als het ware.
De good en badass van Damme werkte prima met de film.
Dat maakte de film juist beter.
Al met al vermakelijke actie film.

avatar van Spetie
Jean-Claude van Damme in tweevoud, het moet niet veel gekker worden, maar in deze film gebeurd het daadwerkelijk.

Het is niet eens zo heel slecht. Van Damme doet het niet onaardig en de actie is ook nog best aardig. Ondanks dat het verhaal verder ontzettend standaard is, zit er gelukkig nog wel redelijk wat humor in. Vooral de foute oneliners, die van Damme afvuurt, zijn soms best grappig. Ook het gegeven dat Van Damme hier tegen zichzelf vecht is nog best leuk uitgewerkt.

Verder is het niet heel bijzonder of hoogstaand, maar in zijn geheel viel het best mee en ik heb genoeg films van hem gezien, die slechter zijn dan deze.

avatar van tattoobob
Leuke film....tenminste dat vond ik vroeger hahaha..
Ik zag er laatst nog een stuk van en toen vond ik het allemaal wat minder!!!
Maar goed. . . het jeugdsentiment komt weer om de hoek kijken!!!

een 2.0 voor de moeite aardig niets meer,niets minder.

avatar van Beertje45
Standaard aktieverhaal uit de periode dat films van JC aan de lopende band werden gemaakt én de films waren erg in trek, vooral dan in de Europese bioscopen. Het acteerwerk van The Muccels is hier verschrikkelijk houterig, maar dat kan je onmogelijk zeggen van de vechtmoves en dat was nou eenmaal de rode draad in zijn films. Genietbaar op een druilerige avond met een pilsje en snackje bij de hand.

avatar van DiDa
Blijft een heerlijke film dit!!! Wat waren het mooie tijden toen dit soort films de rekken van de videotheek vulden....

Redelijke film waarin tweelingbroers worden gescheiden als hun ouders vermoord worden. Het verhaal stelt niet al te veel voor en doet bovendien hier en daar wat rommelig aan. Een aantal matige actie-scenes waar eigenlijk maar weinig in gevochten wordt. Dit wordt gelukkig wel goedgemaakt door een lange finale waarin Van Damme ouderwets rake klappen en trappen uitdeelt. Een nipte 3.0 sterren (ook vanwege het jeugdsentiment).

avatar van Metalfist
Big kiss? I'll give him a big kick in the ass, that's what I'll give him

Met de recente Expendables boom (hoewel de eerste toch ook alweer 5 jaar geleden is uitgekomen) heb ik een interesse in actiehelden gekregen. Ik heb er vroeger wel wat van meegekregen, maar het is pas recent dat ik me echt op bepaalde acteurs ben beginnen toeleggen. Jean-Claude Van Damme is denk ik toch wel één van mijn favorieten (Dolph Lundgren komt toch ook wel in de buurt en natuurlijk Arnold Schwarzenegger) en Double Impact was één van de laatste films die ik in bezit heb die ik nog moest zien van de Muscles from Brussels.

De reden waarom ik dit wat links had laten liggen is vanwege het feit dat ik deze gimmick waar een acteur zijn tweelingbroer speelt nooit echt kan waarderen. Twin Dragons met Jackie Chan kon op 2* rekenen, Maximum Risk (opnieuw met Van Damme) onderging hetzelfde lot en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel een paar. Het verbaasde me dan ook dat Double Impact wel leuk is, iets wat vooral te wijten is aan het foute gehalte van de film. Van Damme die in het begin van de film in een veel te spannend spandex pakje les geeft, de verkeerde dialogen met zijn tweelingbroer en vooral het van de pot gerukte verhaal rond het bouwen van één of andere brug en de bad-guy die daar iets mee heeft te maken zijn leuk. Van Damme hielp regisseur Sheldon Lettich met het schrijven van het verhaal (en produceerde het geheel zelfs mee), maar of dat nu een goed idee was of niet laat ik in het midden.

Vlotte actie wel. Het begin waar de ouders worden vermoord kickt lekker binnen en Van Damme blijft altijd wel een zeker niveau behouden. Verwacht hier niet spectaculairs van, maar wanneer je zin hebt in wat straight-forward geknal is dit een wel erg leuke zit. Plus, je krijgt de immer coole Bolo Yeung nog als extraatje. Van Damme en Yeung hadden al eerder samengespeeld in Bloodsport en Van Damme vond dat zo leuk dat hij erop stond dat Yeung de rol van henchmen Moon moest spelen. Hun eindgevecht stelt een tikkeltje teleur, maar Yeung blijft een meerwaarde voor dit soort films. Nog wat vrouwelijk schoon nog in de vorm van Alonna Shaw (inclusief een sex-scène die compleet uit de lucht valt) en meer heb je niet nodig.

Het is niet het beste wat het oeuvre van Van Damme heeft te brengen, maar het is wel één van zijn betere. De gimmick met de tweeling is nogal flauw, maar het werkt wel uitstekend. Vooral omdat de twee zo'n tegengestelden zijn van elkaar. Toch wel weer geamuseerd met dit Van Damme vehikel.

avatar van jeroentjuhhhhh
Één van de leukere JCVD-titels, samen met the usual suspects zoals Bloodsport (ook met Yeung!) en Kickboxer. Wat vooraf op een flauwe gimmick lijkt, is in de uitvoering opvallend grappig gebleken. Toch leuk meegenomen; Jean-Claude van Damme die twee coole personages speelt Verandert verder niks aan de bekende formule. Gevechten blijven, vooral qua regie en edit, zwaar ondermaats. Maar omdat er zo'n beest van een acteur staat, is het al snel vergeten en vergeven. Dit is in ieder geval een stuk beter dan Lionheart en Hard Cops (beide van Lettich).

Dit zal waarschijnlijk mijn laatste film zijn die ik zie met Jean-Claude Van Damme (the Muscles from Brussels) in een hoofdrol (in deze film zelfs twee keren), want ik heb nu wel zijn hele jaren 80 en 90 oeuvre gezien en dat was toch wel zijn piekperiode in de filmwereld. De films na die tijd interesseren me (nog) niet en daarom ga ik me er ook (nog) niet aan wagen.

Hoewel geen van alle films waarin Jean-Claude Van Damme een hoofdrol heeft hoogstaand is, zijn ze wel meestal vermakelijk om te zien en dan vooral natuurlijk vanwege de actie. Dat is zeker ook weer op deze film van toepassing welke aardig begon met een 10 minuten durende inleiding over een gebeurtenis (dood, beter gezegd vermoord, van de ouders van tweelingbroers Alex en Chad, welke beiden leuk gespeeld worden door Jean-Claude Van Damme) welke 25 jaar eerder gebeurde en welke tevens de leidraad is voor het verhaal (draait om wraak). Het verhaal zit best leuk in elkaar (ook visueel met o.a. fraaie beelden van Hong Kong waar het verhaal zich afspeelt) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan. Ook weet het verhaal enigszins te boeien en zit er voldoende actie in de vorm van vechten en schieten. Hierin heeft ook de niet onaardig uitziende vrouwelijke bodybuilder Corinna Everson een rol en uiteraard vecht Jean-Claude Van Damme ook een keer tegen zichzelf (Alex vs Chad omwille Danielle Wilde die gespeeld werd door Alonna Shaw). Het tempo is ook best hoog en er gebeurt meer dan voldoende.

Het verhaal wordt natuurlijk gedragen door Jean-Claude Van Damme in de leuke dubbelrol van Alex en Chad, maar ook de overige cast deed het verdienstelijk zoals o.a. de helaas dit jaar overleden Geoffrey Lewis (in de rol van Frank Avery die zich in eerste instantie 25 jaar heeft ontfermt over Chad) en de niet onaardig uitziende Alonna Shaw die ook nog eens topless is te bewonderen. Wat vooral leuk is in deze film, is dat Bolo Yeung weer een gespierde slechterik speelt (daar was hij ook altijd uitermate geschikt voor) en dat was drie jaar eerder (1988) ook het geval in de film "Bloodsport (1988)" waarin Jean-Claude Van Damme echt doorbrak voor het grote publiek (lees vooral videotheek publiek). Uiteraard dun ze hun gevecht in die film nog eens dunnetjes over op het einde. Daarin is o.a. diverse malen de geweldige traptechniek van Jean-Claude Van Damme te bewonderen. Bolo Yeung had wel een betere dood verdient i.p.v. de flauwe electrocutie.

Al met al gewoon een vermakelijke actiefilm (had in mijn ogen wel iets van 15 minuten korter mogen duren, want het is soms wat langdradig) met een leuke dubbelrol van Jean-Claude Van Damme.

avatar van PEN15
twee Ven Dems acteren slechter dan één

Had gehoopt dat de films uit de lente van zijn acteercarrière beter zouden zijn dan die van de late jaren negentig en zich kon meten aan cyborg, bloodsport of dead warrant. Als hij een tweelingtypetje Ven en Dem speelt moet dat uiteraard goed gebracht worden, maar zelfs clark kent en superman leken geloofwaardigere personages dan achterover gekamd haar en een sigaar. De wat redelijke actiescenes redden deze inferieure actiefilm nét niet en zeg nou zelf, wie zou hier ooit naar gaan kijken als de naam van JVCD niet op de affiche zou staan?

Van Damme spant zijn spierballen weer stevig. Alleen iets te onstuimig waardoor er spierpijn en verzuring optreedt...

avatar van xxERWINxx
Goede actiefilm van Jean-claude, leuk om 2 Van Damme te zien! Film zit goed gevuld met actie-scenes, heb me niet verveeld.
Je kan wel zien dat de film alweer uit 1991 komt, maar dat is niet zo erg

een van mijn favoriete jcvd film.al vaker gezien maar blijft super.

avatar van FunkStarr
Was in mijn beleving altijd een leuke Van Damme dit, maar nu vond ik het allemaal wel een beetje tegenvallen. Meneer Van Damme kan gewoon echt niet acteren (enkele filmpjes uitgezonderd, hoe minder tekst hij heeft hoe beter eigenlijk). Het verhaal is gewoon slecht, er wordt slecht geacteerd, blijft er over wat lompe actie en een eindgevecht, welke er dan wel weer mag zijn (vooral vanwege Bolo Yeung). Magere voldoende en dan nog vooral door jeugdsentiment en het eindgevecht. Ook had ik meer sympathie voor Alex dan voor Chad (in z'n korte roze broekje) waar dan gelukkig ook wel weer een grapje over wordt gemaakt.

avatar van IH88
“Chad, he's your brother. Look at him! For Christ's sake, look at him! Just take a look at him! He's your twin brother!”

Als zelfs de actie er in een Jean Claude Van Damme film matig uitziet, dan blijft er maar weinig over om van te genieten. Het acteerwerk is belabberd, de vechtscènes zijn saai gefilmd en over het verhaal hoeven we het al helemaal niet te hebben. De dubbelrol van Van Damme werkt vooral op de lachspieren, wat misschien wel de bedoeling was.