Geronimo: An American Legend (1993)

Drama / Western

geregisseerd door Walter Hill
met Jason Patric, Gene Hackman en Robert Duvall

De legendarische Apachehoofdman Geronimo speelde jarenlang een kat- en muisspelletje met het federale Amerikaanse leger, tot hij en 34 medestrijders zich uiteindelijk op 5 september 1886 nabij de Mexicaanse grens overgaven. Bij de arrestatie van Geronimo waren liefst vijfduizend soldaten betrokken, zowat een vierde van de destijds beschikbare troepen. De strijd van Geronimo was een strijd voor het instandhouden van de indiaanse cultuur...

De regisseur heeft duidelijk recht willen doen aan het laatste opperhoofd van de Apachen en in zijn verlengde aan de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Tegelijkertijd probeert hij met deze nuchtere verfilming noch het leger noch de indianen als slechterikken te beschouwen en op een of andere wijze wringt dat. De gevechten zien er indrukwekkend uit en de beelden van het landschap van Utah zijn prachtig. Jason Patrick is te monotoon.

avatar van mr rumson
Deze film die gaat over de laatste op vrije voet levende Apachen, waaronder ook Geronimo
ziet er ten eerste heel mooi uit. De omgeving en de kleuren zijn goed gekozen.
Maar ook de muziek van Ry Cooder past er perfect bij .
Ten tweede heeft deze film prima acteurs tot zijn beschikking. Al waren voor mij Robert Duvall en Wes studi toch wel de uitblinkers.
Met de actiescènes is ook niks mis. Vooral de stuntmannen lieten toch een paar mooie en spectaculaire paardenstunts zien.
Ook de actiescène in de bar vond ik zeer geslaagd, door de dreigende sfeer was de spanning om te snijden.
De film wist mij echter ook emotioneel te raken want het is diep triest dat dit zo ooit heeft kunnen gebeuren.

Dit is een verrassend sterke epische film over de laatste jaren dat Geronimo, en tientallen van zijn Apache krijgers, in vrijheid leefden. Van alle Indianenstammen hebben ze dat het langst volgehouden. Toen in 1848 de Amerikanen de gebieden New Mexico en Arizona op de Mexicanen veroverden kwamen ze in contact, en daarmee conflict, met de Apaches. Geronimo was hun laatste grote leider en gaf zich pas in 1886 definitief over aan de Amerikanen. Hij werd als ‘terrorist’ gezien, en helaas ook daarna met zijn volk zo behandeld. De film is behoorlijk waarheidsgetrouw wat de grote lijn betreft, maar niet geheel correct qua jaartallen en gebeurtenissen. Dat maakt niet uit voor de kwaliteit van de film, wat sterk acteerwerk bevat en de sfeer van de periode uitstekend neerzet. De landschappen van het Amerikaanse zuidwesten zijn prachtig gefilmd. Voor de liefhebber van dit soort films een absolute aanrader. Verwacht niet een film lang actie, maar een afwisseling daarvan met een interessante verhaaltelling. Deze TV-film bevat overigens een sterrencast.

avatar van Brix
Voor wie dit verhaal boeit is Geronimo (1993) een aanrader.
Persoonlijk vind ik die nog beter dan deze versie.

avatar van Antonev
Interessant, hij komt vanavond op TV, dus ik ga 'm zeker bekijken. De Amerikanen hebben het uitwissen van de Indiaanse cultuur toch behoorlijk professioneel aangepakt. Blijft tot op de dag van vandaag een zwarte vlek op de Amerikaanse geschiedenis.

avatar van Capablanca
Te stereotiep, te zwart wit, te veel nepindianen, te saai, kortom geen vreugde voor oog, oor en geest.