ad

Geregisseerd door: Larry Clark

Met onder meer: Brad Renfro, Nick Stahl en Rachel Miner

Releasedatum: 15 juni 2001

Over Bully

"It's 4 a.m... do you know where your kids are?"

Na constant door hem misbruikt te zijn besluit Marty dat hij het gedrag van zijn beste vriend Bobby zat is. Samen met zijn vriendin, ook slachtoffer van de wrede gewoonten van Bobby, en enkele andere vrijwilligers besluit hij Bobby te vermoorden. Tijdens het maken van de plannen overdenken ze wat de gevolgen van hun actie zouden kunnen zijn.

imageimageimageimageimage

Cousin Derek

Heather Swallers

Mr. Puccio

Erwinner schreef:

Jammer van het ongeloofwaardige verhaal ,meestal weten jongeren best goed hoe de wet m.b.t. moorden inelkaar steekt.

Het zal in de praktijk misschien niet véél voorkomen, maar deze film is toch wel gebaseerd op het boek Bully: A True Story of High School Revenge(ISBN 0-380-72333-6) van Jim Schutze, dat op zijn beurt weer geschreven is over een zaak in Florida, Amerika. Zie ook: Over de rechtszaak. Ik heb indertijd op tv nog wel eens hier en daar een docu(o.a. Discovery channel, dacht ik) over die zaak gezien.

avatar van soom

soom

Oh, was dit op ware feiten gebaseerd? Vroeg ik me af, na de eindcredits. Ik vond het wel hard dat Marty op de electrische stoel terechtkwam, nadat hij Bobby de fatale klap had toegebracht. Provocerende, schokkende en shockerende film, met best mooi acteerwerk van vooral Brad, Michael, en Rachel (zij lijkt echt wel een beetje op Mila!), vond Nick Stahl een tikkeltje slecht. Mooie 4*.

Ceeda7

Wat een lekker sfeertje in deze film. Fantastische soundtrack ook:

YouTube - FatBoy Slim - Song for Shelter

De acteerprestaties zijn top, de situaties eigenaardig genoeg realistisch.

Jammer dat de hoofdrolspeler Brad Renfro ook exact dezelfde rol speelde in het echte leven, met zijn dood als gevolg.

Krijgt 3.5 sterren.

Glacius

Realistisch? In wat voor wereld leef jij?

Belachelijke karakters, opbouw, dialogen etc. Duurt ook veel te lang.

Verder wil ik hier geen tijd meer aan besteden.

Ceeda7

In dezelfde wereld als jij . Met jongeren die aan drugs geraken.

Film is gebaseerd op gelijkaardige situatie met gelijkaardige rechtzaak. En ik zie ergere en meer bizare dingen op het internet dan het verhaal in deze film. Waarom zou dit dan niet realistisch kunnen zijn?

Glacius

Gebasseerd op, maar de film mist teveel om realistisch over te komen.

Marty heeft het bijvoorbeeld geen enkele keer gehad over het feit dat zijn vriendin verkracht is noch toont hij voor dit specifieke geval enkele boosheid. Hij toont uberhaupt weinig emotie over het feit dat hij z'n hele leven geterroriseerd werd. Althans, de film brengt het niet over. Daardoor komen de momenten waarop hij verdrietig is zo belachelijk ongeloofwaardig over.

En dan nog het karakter "Hitman". Ik kon het totaal niet serieus nemen. Ik begrijp dat tieners klungelig handelen, maar zelfs de klungeligheid kwam zo ongeloofwaardig over dat het eerder richting parodie ging. "Yeah, this guy deserves to die" - plaats vervangende schaamte voor dat moment.

Verder was de introductie van een aantal "nieuwe" karakters in het verhaal een ronduit nutteloze toevoeging. Had ze in iedergeval wat meer speeltijd gegeven, voordat ze ineens gaan participeren aan een moord.

Verder vond ik de acteerprestaties ook ondermaats, maar dat kan ook aan de belachelijke dialogen liggen. Alleen Nick Stahl deed het aardig.

Ik heb in verschillende berichten vergelijkingen met Thirteen en Mean Creek voorbij zien komen, maar deze films waren stukken geloofwaardiger dan 'Bully'.

Ceeda7

Ja, ik had ook inderdaad de indruk dat er een halfuur getreuzeld werd omdat de regisseur de film waarschijnlijk moest vullen. En het geklungel van tieners is idd belachelijk, maar om het in de realiteit te plaatsen: in Belgie werd er vorig jaar een jongen neergestoken, omdat hij zijn ipod niet wou afgeven. En vorige week een meisje neergestoken omdat ze 20 euro niet wou afgeven. In welke wereld leven wij dan?

Maar in de film werd het wel iets te in het vet gezet, daar geef ik je gelijk.

avatar van akira124

akira124

Jammer deze film had zoveel beter kunnen zijn. 3***

avatar van kayltje

kayltje

Ik vond het een toffe film. Het acteerwerk was niet super goed en het verhaal ook niet, maar ik hou wel van vage films waarbij je op het eind met grote verbazing op de bank zit over het feit dat dit soort dingen ook gewoon gebeuren en dat dit soort mensen bestaan. Ik wil het boek nog wel een keer lezen.

Ik begrijp de discussie over realisme hier niet echt... Het is ten slotte gebasseerd op een waar gebeurt verhaal en dit soort mensen bestaan nu eenmaal gewoon. Kijk op een willekeurige dag maar eens naar het nieuws.

avatar van Halcyon

Halcyon

Enkele slachtoffers van een pestkop beslissen om wraak te nemen, niet beseffend welke consequenties hun daden zullen hebben. Het resultaat is een spannende film die geen seks, geweld of overdadig druggebruik schuwt. Op de achtergrond werkt Bully als een sociaal drama dat de struggle for life van enkele Amerikaanse tieners op een realistische manier schetst. Hun uitzichtloze toekomst staat hierin centraal. De tieners worden stuk voor stuk goed vertolkt door acteurs die de wanhoop van hun personage overtuigend overbrengen. Na afloop van de film houd je een naar gevoel over aan hun naïviteit en het feit dat ze zichzelf zo gemakkelijk in nesten werken.

avatar van Darker than L

Darker than L

Leuke film, die tegelijkertijd verbazing opwekt. Nu ben ik niet verbaast over de plannen van de groep, maar met name de uitvoering. Het is een waargebeurd verhaal en helaas voor deze jongeren hebben ze de moord echt zo knullig uitgevoerd. Meegenomen dat ze constant stoned/high/wat dan ook waren, kan ik me het gebrek aan logica van deze jongeren echt niet voorstellen.

Nu dan wat meer over de film die ondanks de onnodige sex scenes mij wel boeide. Ik vond het leuk om Telly als een hitman te zien (ja voor mij blijft hij toch altijd Telly) en de moord zelf was goed in beeld gebracht. Aan de ene kant vind ik het jammer dat de film ophield bij de rechtszaak maar aan de andere kant was dit ook niet de focus van de film.

Prima film,

de eerste pornografische film met een goed verhaal, zou je haast zeggen.....

Pornografisch?

kappeuter schreef:

Pornografisch?

Pornografisch:

is het bijvoeglijk naamwoord van de aard van pornografie, ontuchtig.

In de film term ook wel gesproken over een 'pornofilm' of te wel een 'pornografische film'......

Jij als moderater van moviemeter zou dit toch wel moeten weten, niet?

Nou ik heb de film 7 jaar geleden gezien, maar kan me niet herinneren dat er pornografische scenes in zitten. En als die er in zouden zitten, zijn ze volgens mij niet als zodanig bedoeld...(niet met het doel om seksuele opwinding te creëren)

$mit$

Mijn post was ook eigenlijk sarcastisch bedoeld....

Maar er zaten wel degelijk een heel aantal seks scenes in deze film. Anders heb je wellicht een andere film gezien....

Meneer Bungel

De keywords-list van Imdb liegt er niet om, maar ik kan me ook niet herinneren een porno-film te hebben gezien. Maar ik ga deze vast nog eens weer zien, kom ik er dan op terug.

avatar van .Fee.

.Fee.

Heftige film met matige acteer-prestaties. Typisch Larry Clark wat betreft de seks-scènes, het drugsgebruik en het taalgebruik.

En wat ik op internet tegenkwam is dat Brad Renfro twee jaar geleden overleden is aan een overdosis heroïne.

Op de één of andere manier maakt dat de film nog heftiger.

avatar van filmfreak25

filmfreak25

mooie film, verveelde nergens en goede acteerprestaties. Voldoende.

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

Net als Kids is deze ook te gek. Met als verrassing 1 van acteurs uit Kids in deze film maar dan 6 jaar ouder. 4*

gauke

.Fee. schreef:

Op de één of andere manier maakt dat de film nog heftiger.

En daarvoor was Brad Rendro al diverse keren gearresteerd voor harddrugs bezit. Jammer, had kunnen uitgroeien tot een bijzonder goed acteur.

avatar van Insignificance

Insignificance

Klinisch drama uit Amerika's onderbuik. Prijzenswaardig dat een verhaal als deze niet is opgepoetst tot iets dat te driftig op emoties mikt, maar de apathische wereld van deze tieners is ook niet echt uitnodigend. Geldt evenzeer voor de acteerprestaties. Wellicht dat het naturel bedoeld is, maar het komt, al dan niet onder invloed en enkele uitzonderingen daargelaten, nogal stuntelig over.

Ondanks dat en de gedachte dat Clark hier en daar maar wat aan zit te klooien, houdt het macabere verhaal het nog wel enigszins op koers. Troefje van Bully is wat dat betreft verwondering en de uiteindelijke afwikkeling heeft ook nog wel iets, maar echt heftig? Nou, nee. Daarvoor is het allemaal wat te bleek.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Onderbuik.

Het zou Renfro's eigen favoriet zijn: Bully. Waarschijnlijk omdat hij een puike performance geeft, iets wat niet geldt voor de gehele crew. Toch valt dit drama met thrillerrandje, ondanks de onevenwichtigheid, best te pruimen. Dat zit hem mede in een aantal realistisch aandoende scènes, die rechtstreeks voor de onderbuik gaan.

Goed.

avatar van King030

King030

realistische film..

Realistisch my ass.

avatar van De Knip

De Knip

Glacius schreef:

Gebasseerd op, maar de film mist teveel om realistisch over te komen.

Met je eens, want ik heb zelden zulke domme karakters in een film gezien. Of ze hadden in het echie allemaal een IQ van 70 of minder, want sommige dialogen sloegen nergens op Bijvoorbeeld Heather die over haar opa een verhaal begon dat 'ie haar oma had vermoord. Dat kwam ook als zó oerstom over, ongeloofwaardig gebracht

De film kijk je wel met gemak uit, al moet een ieder zich tot behoorlijk gestoord hebben aan de karakters/dialogen:

Meneer Bungel

Dat hier domme karakters in voorkomen, met mogelijk een niet al te hoog IQ, is helemaal niet ondenkbaar. Maar ik moet 'm eerst eens herzien om er goed op in te kunnen gaan. Wordt vervolgd.

Van wiki (Eng.): ''Film critic Roger Ebert, however, made the opposite case, saying "Larry Clark's 'Bully' calls the bluff of movies that pretend to be about murder but are really about entertainment. His film has all the sadness and shabbiness, all the mess and cruelty and THOUGHTLESS STUPIDITY of the real thing," in his four-star review.''

avatar van Seifer

Seifer

Klopt het plot eigenlijk wel?

Na constant door hem misbruikt te zijn besluit Marty dat hij het gedrag van zijn beste vriend Bobby zat is. Samen met zijn vriendin, ook slachtoffer van de wrede gewoonten van Marty, (Moet dat niet Bobby zijn?)

Nieuw plot, dank.

avatar van MyOwnStyle

MyOwnStyle

saaie film over groepje achterlijke en zuipende junkies die zich de hele film door vervelend gedragen en een al even grote en irritante junkie vermoorden met hulp van een wannabe gangster