Genre: Mystery / Drama
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Hugh Jackman, Rachel Weisz en Ellen Burstyn
IMDb beoordeling:
7,1 (256.911)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 mei 2007
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Fountain
"Death is the road to awe."
In drie verhaallijnen,die zich in verschillende tijden afspelen, worden tegenstrijdige visies op het levenseinde verteld. Een laborant wordt, door de ziekte van zijn vriendin, met zichzelf en zijn onderzoeksdoelen geconfronteerd. De levensbeschouwelijke crisis die de onderzoeker moet doormaken doet hem beseffen dat er meer is dan alleen wetenschappelijke feiten...
Externe links
Acteurs en actrices
Tomás / Tom Creo / Tommy
Isabel / Izzi Creo
Dr. Lillian Guzetti
Father Avila
Grand Inquisitor Silecio
Lord of Xibalba
Captain Ariel
Antonio
Betty
Manny
Reviews & comments
Twilight
-
- 194 berichten
- 403 stemmen
Helemaal mee eens Prudh. 
Het hoeft trouwens niet vernieuwend te zijn om bijzonder te zijn. Ook al vind ik de vergelijking met Blade Runner een beetje vreemd, want dit verhaal heeft toch een heel andere insteek.
En wat is er zo erg aan het feit dat het misschien wel onzin is wat je ziet? Aronofsky probeert je echt geen mening op te leggen hoor.
Ik hoorde mensen zeggen dat het allemaal iets te zweverig is. Oke, daar kan ik in komen, maar waarom wordt daar zo veel op gelet. 
Flanagan
-
- 78 berichten
- 901 stemmen
Hij draait in verrekte weinig bioscopen of heb ik dat nou mis?
Wel eens van usenet gehoord ?
Net gekeken toppertje, ik geef 'm nu 4**** maar weet zeker dat deze film nog ff in m'n hoofd blijft zitten en dan kan het maar zo maar zijn dat ie nog verder omhoog gaat.....................we zulen zien.Ga 'm in ieder geval zien mensen.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Wel eens van usenet gehoord ?
Usenet is best fijn hoor, maar ik kan geen reden bedenken om een gedownloade versie af te wegen tegen een bioscoopervaring.
Flanagan
-
- 78 berichten
- 901 stemmen
Usenet is best fijn hoor, maar ik kan geen reden bedenken om een gedownloade versie af te wegen tegen een bioscoopervaring.
Dat is absoluut waar maar met een plasma en een goed DD systeem en een donkere huiskamer kom je een heel eind.

Safri
-
- 867 berichten
- 1593 stemmen
Ja, maar ik moet het doen met een 19 inch crt schermpie, dus ik wacht wel even tot 3 mei 
lordhumangus
-
- 225 berichten
- 505 stemmen
1,5 voor rachel weisz en 1 voor hugh jackman. Met moeite afgekeken deze shit.
Petero
-
- 91 berichten
- 1401 stemmen
Ik weet niet echt wat ik hiermee moet
. Zelfde als bij Pi eigenlijk.
erigeta
-
- 1 berichten
- 32 stemmen
Ik ben fan van films waarbij er een grote groep is die het zwaar klote vindt en een vaak wat kleinere groep is die het helemaal geweldig vindt. Vaak is het zo dat bij dit soort films de massa de film gewoon niet begrijpt.
Helemaal mee eens. De negatieve kritiek kan ik echt niet begrijpen. Een prachtige prachtige film, waarin alles klopt en veel aspecten in de drie verhaallijnen terugkomen. Dit is de eerste 5* die ik ooit gegeven heb.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Wat een onzin.
Fan zijn van films die bij een kleine groep in de smaak vallen. Alsof die, vaak cultfilms, er niet in alle soorten en maten zijn. Je geeft dan dus gewoon aan dat je het leuk vindt om anders dan de grote massa te zijn. Beetje geforceerd de wijsneus uithangen dus.
En als je stelt dat je deze film moet begrijpen om hem heel goed te vinden, dan snap je er helemaal niks van. Het is nou niet echt een toegankelijke film en het zou misschien zo kunnen zijn dat de hele sfeer die neergezet wordt totaal je smaak niet is.
Ronnievb
-
- 602 berichten
- 683 stemmen
Als een bepaald soort film niet door een grote groep leuk of goed gevonden zou worden, zouden die films simpelweg niet gemaakt worden. Onmogelijk om ze dan te financieren.
DOBBY DIGITAL
-
- 56 berichten
- 105 stemmen
ziet er leuk uit, maar viel in slaap op sommige stukken.. maar toch wel leuk geacteerd etc
3* ( niet mijn film maar goed )
rogaar
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin.
Fan zijn van films die bij een kleine groep in de smaak vallen. Alsof die, vaak cultfilms, er niet in alle soorten en maten zijn. Je geeft dan dus gewoon aan dat je het leuk vindt om anders dan de grote massa te zijn. Beetje geforceerd de wijsneus uithangen dus.
Tjonge, jonge, jonge. Komt hier wat frustratie naar boven zeg. Je klapt ook wel ineens uit de school zeg... Ff een nadenkertje. Als iedereen zich altijd had geconformeerd aan 'de meute', zoals jij dat zo graag zou willen, dan dachten we nog steeds gedacht op een platte planeet te wonen, draaide de zon om de aarde en werd je van masturberen doof.... Hé, kom op zeg, 'broaden your mind'!!!!
Ik heb de film niet eens gezien maar ik ben wel wat allergies voor dit soort uitspraken....
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Tjonge, jonge, jonge. Komt hier wat frustratie naar boven zeg. Je klapt ook wel ineens uit de school zeg... Ff een nadenkertje. Als iedereen zich altijd had geconformeerd aan 'de meute', zoals jij dat zo graag zou willen, dan dachten we nog steeds gedacht op een platte planeet te wonen, draaide de zon om de aarde en werd je van masturberen doof.... Hé, kom op zeg, 'broaden your mind'!!!!
Ik heb de film niet eens gezien maar ik ben wel wat allergies voor dit soort uitspraken....
Volgens mij snap je mij niet helemaal. Je legt me in ieder geval woorden in de mond. ''zoals ik dat graag zou willen"??? Begrijp me niet verkeerd. Ik vind films die voor het grote publiek zijn best vaak kut en sommige ook niet. Daarentegen kijk ik ook veel 'aparte' films om het zo maar te noemen en ook die zijn in mijn opinie soms goed en soms niet. Ik wilde dus alleen maar zeggen: beperk je gewoon tot het beoordelen van de film en zeg gewoon waarom die mooi is of juist niet, maar kom niet meteen aan met oordelen over mensen die bepaalde cultfilms niet waarderen (''hij vindt deze niks, dus hij zal het wel niet begrepen hebben") en probeer niet bij voorkeur alles leuk te vinden wat in de media als apart en niet doorgaands is bestempeld! Want dat zeg je toch echt een beetje als je stelt dat je alleen maar films leuk vindt die niet voor een groot publiek zijn. Alsof dat een beoordelingscriteria is bij een film!! Mij niet open minded noemen,...hmm ik was een beetje beledigd vandaar de uitgebreide reactie 
O en beperk je gewoon even tot het filmgebeuren bij je argumentatie anders. Beetje vergezochte vergelijkingen. Als je zo van masturberen houdt, prima, maar om daarmee je standpunt kracht bij te zetten...
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Vanavond ga ik hem dan eindelijk zien na maandenlang wachten!
Wel schandalig trouwens dat de film maar in vier zalen draait in Nederland! Daar word ik wel een beetje droevig van.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Draait niet eens in Rotterdam, dat terwijl ik er speciaal vanavond vrij voor had genomen van andere verplichtingen...... 
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Ik ga vanavond naar Delft. Dat is inderdaad de enige bioscoop/filmhuis in de buurt waar hij draait.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
2* van de Volkskrant.
Nogal niksige recensie.
http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&magazines=5268514&news=34459615
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Erg dom weer. Ik had hem ook graag in de Bioscoop gezien, maar aangezien Utrecht het dichtste bij is (en dan nog veel te ver), laat ik het maar zitten 
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Vol verwachting keek ik gisteren naar Darren Aronofsky's "The Fountain", o.a. regisseur van films als Pi en Requiem for a dream.
De film oogt spectaculair, zo zijn de met special effecten gebombardeerde scènes een lust voor het oog. Gecombineerd met Darren Aronofsky's vaste keuze voor de componist Clint Mansell wordt de toeschouwer meegezogen in een haast dromerige wereld vol spirituele pretenties. Helaas is dit nu precies waar de film de plank volledig misslaat. Het verhaal pretendeert diepgaand te zijn maar is alles behalve diepgaand.
Een medley van pseudo filosofische en kitscherige sentimentele new age scènes volgen elkander in rap tempo op. En de centrale boodschap "acceptatie van het onvermijdelijke, de dood" wordt wel op een zeer clichématige wijze beantwoord. Maar dit laatste zal ik natuurlijk niet verklappen hier.
Beoordeling: 2.0
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Ik ben fan van films waarbij er een grote groep is die het zwaar klote vindt en een vaak wat kleinere groep is die het helemaal geweldig vindt. Vaak is het zo dat bij dit soort films de massa de film gewoon niet begrijpt.
Een nogal vreemde redenatie.
Dit soort ongenuanceerd uitspraken impliceert dat het "gepeupel" (het grote publiek) dit soort films niet eens kan begrijpen en een schijnbaar selectief groepje pseudo intellectuelen wel.
Kom op zeg
Een film beoordeel je op inhoud en niet of de film gemaakt is voor het grote publiek of niet.
En als u één blik op mijn persoonlijke film collectie zou werpen zou u moeten beamen dat een negatieve beoordeling van deze film niets te doen heeft of een film gemaakt is voor het grote publiek of niet.
Maar ik begrijp u ergens wel, "The Fountain" zit propvol met pretentieuze clichés dat uw opmerking in de context van "de onbegrepen kunstenaar" hier wel op z'n plaats valt.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Een nogal vreemde redenatie.
Dit soort ongenuanceerd uitspraken impliceert dat het "gepeupel" (het grote publiek) dit soort films niet eens kan begrijpen en een schijnbaar selectief groepje pseudo intellectuelen wel.
Kom op zeg
Een film beoordeel je op inhoud en niet of de film gemaakt is voor het grote publiek of niet.
En als u één blik op mijn persoonlijke film collectie zou werpen zou u moeten beamen dat een negatieve beoordeling van deze film niets te doen heeft of een film gemaakt is voor het grote publiek of niet.
Maar ik begrijp u ergens wel, "The Fountain" zit propvol met pretentieuze clichés dat uw opmerking in de context van "de onbegrepen kunstenaar" hier wel op z'n plaats valt.
Kijk met jou kan ik praten! dit is precies wat ik ook bedoelde, ik hoop dat 'Rogaar' het nu ook snapt!
Safri
-
- 867 berichten
- 1593 stemmen
Pff, in vier zalen maar. Dat wordt de Axxo release dus. Kan het ook niet helpen hoor, bioscoopminnend kikkerlandje...
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Las vandaag in de Spits, Metro en Pers ook weinig positieve reviews.
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Prachtfilm. Hoe schitterend weet Aronofsky de beeldenpracht op een scherm te krijgen, verbluffend. Zoals in 2046 (Wong Kar-Wai) is deze film ook overgoten met een gele gloed die zeer sfeerverhogend is.
Totaal niet wat ik ervan had verwacht. Aronofsky's stijl waarmee hij met Pi en RFAD zo duidelijk zijn punten scoorde is hier helemaal verdwenen lijkt het wel. Zo bestaan de decors ook voor zo'n beetje 100% uit computerbeelden en zijn de grimmige kamertjes verdwenen. Echter is het natuurlijk helemaal geen slecht teken dat een regisseur meer kan, maar ik mistte het wel
De verhalen zijn fraai; zowel in het verleden, heden en toekomst die voortdurend overlopen en 'samensmelten'. 4 sterren zeker waard.
PsychoBoyJack
-
- 244 berichten
- 72 stemmen
Las vandaag in de Spits, Metro en Pers ook weinig positieve reviews.
...Terwijl hij in de veronica weer wordt beloont met 4 sterren...
Tja, maar goed dat we ons niks aan hoeven te trekken van ''objectieve'' recensisten, die hun persoonlijke mening zo geforceerd door je strot heen duwen, anders hadden we helemaal niet meer geweten of het een goede film ''is'' of niet. Het lijkt wel of de meeste recensisten de film beoordelen naar hun eigen belangen, terwijl ze de algemene kwaliteit ( regie, camerawerk, muziek, enz enz) een beetje lijken te vergeten.Ik heb ook het idee dat de meeste zelfs geen bal van de film snapten. Het lijkt ook wel of heel veel mensen de mening van die recencisten over nemen (dat geeft maar aan hoe beinvloedbaar de mens is)
Ik vind het maar lastig om te zeggen, want het heeft toch grotendeels met smaak te maken, en of het je aanspreekt, of je voor je zelf kunt bepalen of je de film de moeite waard vond. En dan kun je zeggen dat je het bijvoorbeeld een slechte film vond, maar niet dat het een slechte film is.
Want wanneer ''is'' een film nu goed? Het is leuk als een film door de meeste mensen bijzonder wordt gewaardeerd (bijvoorbeeld ''the shawshank redemption''), maar is het dan de bedoeling dat je dat dan ook een goede film vind ? En als je niks aan die film vond, heb je dan geen verstand van films..?
En met dat in mijn gedachten probeer ik nu na te gaan wat ik van "the Fountain'' vond.
En ik vond het echt een meesterwerk. Alles in deze film vond ik perfect . De camera voering, de prachtige kleuren, de soundtrack, het acteren (met name van Jackman), het gegeven....echt alles.
Ik vind het persoonlijk nog al een misverstand, dat gezegd wordt dat deze film zich in 3 tijden afspeelt, want alles speelt zich gewoon in het nu af (tenminste, zo zie ik het)
Ja je ziet beelden van Jackman ergens in de middeleeuwen, maar dat is alleen om dat hij het verhaal leest van zijn vriendin, en dat hij zichzelf, al lezend( gewoon in deze tijd dus), projecteerd in dat verhaal zelf ( doe ik ook vaak-vooral als een boek in ik vorm is geschreven). Ik vond ook dat 500 jaar in de toekomst niet echt goed begrepen. Voor mij was het meer een soort van uitbeelding van zijn innerlijke strijd. Niks geen vaag gedoe met tijdreisen ofzo.
(En als iemand nu zegt dat ie in een interview met Aranofsky wel heeft gelezen dat dat nu juist wél de bedoeling was, beroep ik mij zelf op mijn recht van mijn eigen vrije interpetatie.
)
Maar goed, wat ik wilde zeggen, is dat het lang is geleden dat ik zo onder de indruk was van een film. Ik heb m ook 2 keer in 1 week gekeken, en de 2e keer vond ik m nog beter.
Een waar moderne kunstenaar die Aronofsky
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
2* van de Volkskrant.
Nogal niksige recensie.
http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&magazines=5268514&news=34459615
Rare recensie. De toon is bijna lovend en toch slechts twee sterren.
Ik heb hem zojuist gezien en het is absoluut een visueel spektakel. Het verhaal mag dan misschien af en toe de plank mis staan, maar de uiteindelijk combinatie van het visuele en spirituele booschap werkt goed en geeft een bevredigend gevoel. Je moet niet alle tekst te letterlijk nemen, jezelf gewoon laten overdonderen en dan komt het allemaal goed.
4*
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ach ja, de plank misslaan. Ik denk dat niemand echt een pasklaar antwoord heeft op de zin van het bestaan. De zoektocht en het verlangen ernaar vond ik echter zeer mooi uitgebeeld.
steinenj
-
- 7 berichten
- 35 stemmen
Net gekeken en, wauw, ben nog een beetje confuus ervan. Ontzettende prachtige film, ik denk dat alles er al zo'n beetje over gezegd is hierboven, maar wat paste alles mooi precies in elkaar... 4.5*
Gerelateerd nieuws

RakutenTV biedt een selectie gratis films met advertenties aan

De tien best beoordeelde films van de jarige Hugh Jackman (55)
Bekijk ook

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

Przesluchanie
Drama, 1989
14 reacties

El Laberinto del Fauno
Fantasy / Drama, 2006
1.334 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Incendies
Drama / Mystery, 2010
368 reacties

Earthlings
Documentaire, 2005
102 reacties
Gerelateerde tags
brain tumoroperationkoninginliefde voor iemands levenfountainsurgeontreesterven en doodtransience immortalitymaya civilizationreligieaapmultiple storylinesconquestflagellation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








