Æon Flux (2005)

Alternatieve titels: Aeon Flux | Aeonflux

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Karyn Kusama
met Charlize Theron, Marton Csokas en Jonny Lee Miller

In een verre toekomst hebben besmettelijke ziektes het grootste gedeelte van de wereldbevolking vernietigd. Er is nog maar één beschermde stad, Bregna, die wordt omgeven door een soort muur. De stad wordt geleid door een aantal wetenschappers. Aeon Flux is de belangrijkste strijdster van de Monicans, een ondergronds rebellen-netwerk dat wordt geleid door de 'Handler'. Als Aeon een missie moet uitvoeren waarbij ze regeringsleider Goodchild moet vermoorden, ontdekt ze een belangrijk geheim, waardoor ze gaat twijfelen of ze wel aan de juiste kant staat.

avatar van The One Ring
Je zou Æon Flux bijna veel vergeven simpelweg omdat het een film is die probeert anders te zijn. Vooral qua production design is dit vaak meer dan bijzonder. Er zitten echt gave sets en kostuums in. Wel lijken ze niet altijd even doordacht. Het voelt nooit aan als een consistente wereld, maar meer een verzameling ontwerpideeën die bij elkaar gekegeld zijn. Ook zitten er op dit gebied wat gekke missers in. Waarom dragen de leden van de regering wat lijkt op doodnormale, hedendaagse winterjassen? Ook vreemd dat de terroristische rebellen zich enorm anders kleden dan de rest van de bevolking en alsnog ongemerkt in vol daglicht door de massa's kunnen lopen. Er zit duidelijk niet veel gedachte in alles.

Niettemin vond ik het altijd amusant om naar te kijken, ondanks dat ontzettend veel niet werkt. Het camerawerk is niet van het niveau als de aankleding, de montage nog minder. De inbraak door de tuin is een gave actiescène, maar de climax is suf. Het acteerwerk is houterig en extreem over-the-top. De film neemt zich enorm serieus en alles wordt zeer dramatisch gebracht. Het verhaal heeft interessante ideeën, maar is ook niet uitgedacht en bevat dingen die niet kloppen (de zus van Æon Flux wordt bijvoorbeeld vermoord en de kloon is één of twee dagen geleden al geboren). Het is frustrerend en verre van goed, maar de opvallende look hielt mijn aandacht er toch bij.

Slecht verhaal..
Acteurs vielen tegen.
Vond sommige stukjes echt nep...

Ik heb deze film dan ook eigenlijk gekeken door Charlize theron

Matig.

Het origineel van Chung nooit gezien, dus die vergelijking kan ik niet maken. Die serie vond ik altijd zo enorm lelijk dat ik mij er nooit aan gewaagd heb. Dan maar de live action eens proberen. Op zich een filmpje met potentieel, maar het komt er allemaal niet echt uit.

Duidelijk dat Kusama gepoogd heeft om een futuristisch toekomstbeeld te schetsen, maar veel meer dan wat losse ideetjes zijn het niet. Daarbij komt ook nog eens dat de effecten ondertussen al serieus aan kracht hebben ingeboet, waardoor het er soms wat goedkoop uitziet. Klederdracht valt nog het meeste op, al lijkt het soms iets teveel op een modeshow. Waarom Theron bijvoorbeeld snachts in een volledig wit pak één of andere facility moet binnensluipen is mij compleet onduidelijk.

Verder een wat complex verhaaltje dat in te korte tijd verteld moet worden. Je merkt duidelijk dat er een animatie achter zit, volgens mij werkt het in die vorm ook wel een stuk beter. Verder matige acteurs en een ietwat beperkt budget dat zich te vaak laat gelden.

Gelukkig duurt het niet lang, zitten er veel geinige ideetjes in en kunnen de actiescenes er nog wel mee door. Maar had al bij al toch iets meer mogen zijn.

HALVE TAMME.
Prima sci-fi film met een geslaagd verhaal en goed gecaste acteurs / actrices
die meer dan solide acteerwerk afleveren.

Ik ben verzadigd tot en met, vier sterren van mijn kant voor Æon Flux (2005).

avatar van Glennekeeeee
vermakelijke maar al bij al wel matige actie(thriller)-film.
Het verhaal is doenbaar al gaat het soms wel vaak van hot naar her. De effects zijn wel degelijk en de omgeving die gecreëerd is, is wel mooi. De actie daarentegen is wel aanwezig maar is nergens echt opwindend. Qua acteren is het wel zeer wisselvallig. Sommigen spelen zeer overacting, anderen doen het dan weer degelijk, waaronder Theron. Zij is een lust voor het oog, zeker in deze nauwe strakke pakjes die ze moet dragen en daarvoor alleen krijgt de film een opwaardering. Dat ze daarnaast ook nog aardig acteert (al hebben we al beter gezien) is dan extra meegenomen. De finale is nogal voorspelbaar en nergens wordt het echt een climax maar toch...

Een aardige maar nergens sterke actiefilm die het vooral moet hebben van de setting en hoofdrolspeelster Charlize Theron.

avatar van MRDammann
Tja, het is dat Aeon Flux bij mij op het schema stond van 52filmsbywomen, maar anders had ik hem waarschijnlijk niet gezien. De film is op bijna alle vlakken slecht. Karakters, verhaal, special effects. Het verhaal is vooral te belachelijk voor worden en het concept is eerder gedaan en veel beter.

Af en toe probeerden de makers van de film er wel iets moois van te maken en soms waren de actiescènes best wel mooi. Vandaar dat ik geen hele lage score geef.

avatar van dvdcrusher
Prima sci-fi film met een geslaagd verhaal en goed gecaste acteurs.
Mooie beelden en prima effects.
Had weinig verwachtingen van deze film die jarenlang op de plank
heeft gestaan maar dit is toch wel een meevaller.
Theron speelt ongetwijfeld een van haar betere rollen
4 sterren

Qua stijl een leuke film. Ik denk echter niet dat dit een 'klassieker' zal worden.

Echt een prut film!