Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
En waarom kunnen ze niet denderend goed zijn?
H1DD3
-
- 435 berichten
- 433 stemmen
Een film, iig voor mij kan alleen echt goed zijn als het ook wat speciaals heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze film wel goed, maar hij is zwaar overrated.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Dan zeg ik het gewoon voor de miljoenste keer: deze film is zo hoog gewaardeerd omdat ie bij heel veel mensen in de smaak valt. Dit is iets voor iedereen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En waarom kunnen ze niet denderend goed zijn?
Is dit 't doorvraaguurtje?
Lijkt me logisch dat een film ergens uit moet blinken om 'goed' te zijn.
Had ik al gezegd dat TSR zwaar overrated wordt? 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Alle personages in Avatar?
Oh nee, geen top 10 materiaal. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Met een Pathé referentiekader achter de broek wel ja. Ik kan me goed voorstellen dat TSR tussen de blockbusters door een revelatie is voor mensen (was 't voor mij ook vroeger). Maar verder is de film nog geen voetnoot in de filmgeschiedenis waard. Mainstreamgedoe. Verhaaltje kijken, feelgood en een traan, bios uitlopen, naar bed toe; totaal geen intellectuele, emotionele of filmische weerklank. Leg dat eens naast die gevangenisfilm van Bresson bijvoorbeeld.
Ik heb er ergens begrip voor als mensen dit tot hun favoriete films rekenen, maar de critici verwijten niet van film te houden of de film belangrijk achten in een filmcanon; dat is totale waanzin.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Je doet alsof het slecht wat je allemaal opnoemt. Overigens vind ik je wel te negatief over deze film hoor. Genoeg "emotionele weerklanken". Dat het jou niet bevalt is een ander verhaal, maar niet elke film hoeft de door jou opgenoemde kenmerken tot in de perfectie te worden uitgevoerd. Wat een kut filmwereld zou er dan geweest zijn als alles serieus genomen zou worden.
Edit: zie dat je er nog een zin aan vast hbt geplakt, daar ben ik het wel mee eens. Al is die discussie vandaag ook al bij Inception gevoerd.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kortstondige emotionele bespelingen zijn het; je neemt het echt niet mee naar huis. Dat bedoel ik met gebrek aan weerklank. Het is enkel hapklaar geserveerd sentiment. En fijn als mensen daar op dat moment van kunnen genieten, maar het heeft weinig te maken met de echte filmkunst die de toplijsten horen te bezetten.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Het is wat mij betreft ook geen toplijst van beste films, maar van populairste films.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het is wat mij betreft ook geen toplijst van beste films, maar van populairste films.
Ik zie 't zo ook al een tijd hoor. 
Maar al die felle uithalen naar de mensen die deze film niet goed vinden en dan zelf totaal geen materiaal gezien hebben om vergelijkingen te trekken; ik kan daar echt niets mee. Volgens mij zijn alle gevangenisfilms die ik gezien heb beter dan Darabont's films. Grimmiger, realistischer, vaak genuanceerder en origineler (zij creeerden de clichés).
Behalve Lock Up misschien, maar die richt zich qua toon op iets anders (macho actieflick).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet-originele films kunnen niet goed zijn?
Niet per se, maar gebrek aan originaliteit kan wel aangemerkt worden als een punt van kritiek, toch?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Als het echt 13-in-een-dozijnverhaaltjes zijn, vind ik van wel. Ik vind TSR geen standaard film waarvan er al 10 gemaakt zijn. Het romantiseren van de gevangenis brengt ook meer (warme) emoties met zich mee, waardoor het een enorme feel-good movie wordt.
Dat het zo'n geweldige film imiteert, (te veel vergelijking om dit niet te zien) zie ik eerder als een eer. Het enige wat Dabaront heeft gedaan, is het verfilmen van een boek. Dat het verhaal van dat boek geïnspireerd is door EfA, soit. De films bevatten grotendeels hetzelfde verhaal, zelfs een paar identieke scènes. En toch zijn het 2 verschillende films. Dat vind ik misschien nog wel knapper dan een origineel verhaal bedenken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin die laatste opmerking....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat als twee mensen hetzelfde verhaal verfilmen, je altijd twee verschillende films krijgt. Niets knaps aan dus...
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Tenzij het dus wel lukt een film te maken die een totaal andere sfeer heeft dan de ander, dan is het dus juist knap. Wat Chevy dus zei.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ondanks dat het verhaal in de basis hetzelfde is krijg je natuurlijk totaal onvergelijkbare films. Deze film gaat over vriendschap en hoop in de gevangenis.
Escape from Alcatraz gaat eigenlijk gewoon over een keihard persoon(Eastwood) die wilt ontsnappen uit Alcatraz.
Vind ik deze film wel meer inhoud hebben;
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
@MoFeDu: Dat is toch helemaal niet knap. Je krijgt vrijwel altijd een andere sfeer.
Hier wat voorbeelden:
Seven Samourai - Magnificent Seven
For a few dollars more - Last Man Standing
The Thng from another world - The Thing
The Fly (58) - The Fly (85)
Insomnia (Noorwegen) - Insominia (Nolan)
Romeo & Julliet (Zeferelli) - Romeo+Julliet
Henry V (Olivier) - Henry V (Branagh)
Allemaal zelfde verhaal en totaal andere sfeer....
En kan zo nog wel 10 voorbeelden noemen....
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ja, maar ik denk niet dat er naar Escape from Alcatraz is gekeken hoor. In feite zijn bijna alle gevangenisfilms in de basis hetzelfde. Ze volgen toch bijna altijd hetzelfde patroon. Zelfde geldt voor maffiafilms(rise and fall) e.d.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Nou, als de clichés en de onwaarschijnlijkheid van het einde je ook bij herziening niet zijn opgevallen, begin ik toch ernstig aan je waarnemingsvermogen te twijfelen. Ik bedoel je mag de film zelf nog steeds fantastisch vinden, maar de argumenten van de mensen die dit geen geweldige film vinden zijn toch van een mijl af zichtbaar...
Klopt dus niet de film is cliche, maar die argumenten. zoals je zelf al zegt, ''van een mijl zichtbaar''. En dus ook ongegrond.
De onwaarschijnlijkheid? Het is een FICTIEF verhaal. als je het verschil niet ziet tussen realiteit en fictie moet ik toch ook ernstig aan jouw waarnemingsvermogen twijfelen
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar ik denk niet dat er naar Escape from Alcatraz is gekeken hoor. In feite zijn bijna alle gevangenisfilms in de basis hetzelfde. Ze volgen toch bijna altijd hetzelfde patroon. Zelfde geldt voor maffiafilms(rise and fall) e.d.
Dat stel ik ook nergens (al kan ik me niet voorstellen dat Darabont die film niet zou kennen), geef enkel aan dat het wat mij betreft een valide kritiek punt is dat het daar op bepaalde punten heel erg op lijkt....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt dus niet de film is cliche, maar die argumenten. zoals je zelf al zegt, ''van een mijl zichtbaar''. En dus ook ongegrond.
Kan je dit ook in normaal Nederlands stellen, ik snap werkelijk niet wat je bedoeld...
De onwaarschijnlijkheid? Het is een FICTIEF verhaal. als je het verschil niet ziet tussen realiteit en fictie moet ik toch ook ernstig aan jouw waarnemingsvermogen twijfelen
En omdat iets fictie is hoeft het niet (binnen zijn eigen context) geloofwaardig te zijn?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ja, maar zo vind ik het ook op veel punten vergelijkbaar met een film als Papillon, ondanks de compleet verschillende settings.
Films binnen een zelfde genre kan je uiteindelijk altijd wel met elkaar vergelijken, ondanks dat de intentie/uitgangspunt/thema van een film wel anders is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het aantal en soort overeenkomsten met Alcatraz zijn vele malen sterker dan met Papillion. Maar laten we het hier maar bij laten. Het is ook niet mijn voornaamste kritiekpunt, verre van zelfs. Vind de film best redelijk. 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Kan je dit ook in normaal Nederlands stellen, ik snap werkelijk niet wat je bedoeld...
En omdat iets fictie is hoeft het niet (binnen zijn eigen context) geloofwaardig te zijn?
Ik zal het de volgende keer wat simpeler houden voor je.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dank je argumenten zichtbaar van uit auto dus jij ongelijk.
mikevonhell
-
- 11 berichten
- 5 stemmen
In het begin heeft hij een hamertje gekocht van Morgan Freeman en binnengesmokkeld in zijn cel in een bijbel. Daarna heeft hij er 19 jaar over gedaan om dat gat te maken . Heb jij eigenlijk wel opgelet?
Ik heb wel opgelet , maar jij blijkbaar niet ,want waar in de film zie je hem ooit aan dat gaatje werken ? Hij is elk moment van de dag met wat anders bezig 19 jaar lang
Rizz
-
- 302 berichten
- 1779 stemmen
Ik heb wel opgelet , maar jij blijkbaar niet ,want waar in de film zie je hem ooit aan dat gaatje werken ? Hij is elk moment van de dag met wat anders bezig 19 jaar lang
Het einde zou niet echt een verrassing meer zijn als je hem dat gedurende de film zag doen he... 
mikevonhell
-
- 11 berichten
- 5 stemmen
Het einde zou niet echt een verrassing meer zijn als je hem dat gedurende de film zag doen he...
lol
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








