Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.040)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Maar jij bent dan ook gewoon een raar persoon.
phaha, nog duizend keer liever raar, dan zo'n meeloper
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Want iedereen die deze film goed vindt is dat uiteraard 
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Want iedereen die deze film goed vindt is dat uiteraard
dat zeg ik toch ook niet "
"
Ik vind het ronduit lachwekkend om mensen raar te noemen die het nog maar durven om The Shawshkank Redeption lager te quoteren dan 5.
en begin nu niet te melken over een verantwoording die er zogezegd ontbreekt want die heb ik hier al honderden keren geschreven.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Ik vind het wel een goede film, maar zie toch niet echt in waarom hij op 1 moet staan in de top 250?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er staat weer iemand op! Heb je ook nog een andere referentiekader dan de 114 films waar je op gestemd hebt (voornamelijk Hollywood van na 1990)? Hier word ik gewoon elitair van.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dus nou weet je het Ramon... je houdt helemaal niet van films. Dat dacht ik altijd al 
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Mensen hier hebben moeite met lezen. Discussie m.b.t. de top 250-notering hoort hier niet thuis, is dat nu zo moeilijk?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Wel beschaafd houden he, tuurlijk is het niet raar dat je niet alles zomaar 5 sterren geeft en dat deze film ook vaak met 5* beoordeeld wordt.
Ik krijg alleen vaak bij 0,5* het idee dat het proteststemmen zijn, want dat betekent dat deze film geen grijntje kwaliteit zou bevatten. We weten allemaal wel beter dan dat natuurlijk he
Vind wel dat je onderscheid moet kunnen maken tussen echte bagger en een film die je gewoon niet ligt. Wat gelukkig ook heel veel mensen doen.
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Ik vraag me nog steeds af waarom zo'n oversentimentele USA film op 1 staat,deze film vond ik dus echt 100x niks.
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Ik vraag me nog steeds af waarom zo'n oversentimentele USA film op 1 staat,deze film vond ik dus echt 100x niks.
mensen worden graag goedkoop gepaaid, willen geen moeite meer doen om films te begrijpen, analyseren. Het moet allemaal duidelijk, hoopvol en voorgekauwd zijn en complexe emoties worden gereduceerd tot goedkoop sentiment. Dat zijn nu eens de typische Frank Darabont films 
Top 250?
UP YOURS
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
mensen worden graag goedkoop gepaaid, willen geen moeite meer doen om films te begrijpen, analyseren. Het moet allemaal duidelijk, hoopvol en voorgekauwd zijn en complexe emoties worden gereduceerd tot goedkoop sentiment. Dat zijn nu eens de typische Frank Darabont films 
Top 250?
UP YOURS
Wat een onzin zeg.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Helemaal eens met rep-robert!
Laoslander gaat echt veel te kort door de bocht! Hij trapt heel gemakkelijk tegen alles aan wat erg gemakkelijk is natuurlijk.
Dergelijke teksten zorgen er alleen voor dat niemand hem meer serieus zal nemen.
bjerik76
-
- 2358 berichten
- 1806 stemmen
wel een film waar je op een gegeven moment gaat meeleven met de personages.
Hij duurt vrij lang, maar toch door de acteer prestaties blijf je geboeid kijken.
Kwam allemaal erg realistisch over.
Dat hij met die lepel die mega lange gang had gegraven was dus ook erg verassend, en had me de hele film op het verkeerde been gezet.
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Helemaal eens met rep-robert!
Laoslander gaat echt veel te kort door de bocht! Hij trapt heel gemakkelijk tegen alles aan wat erg gemakkelijk is natuurlijk.
Dergelijke teksten zorgen er alleen voor dat niemand hem meer serieus zal nemen.
achja
wat zit ik hier mijn tijd te verdoen op dit nummer 1 gigant van ne film. Ik betwijfel of er mensen zijn die de film na al deze kritiek anders zullen bekijken, zeker de 5 star fanboys niet
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
The Shawshank Redemption film bespreking Digg* filmbespreking
goeie recensie trouwens
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
achja
wat zit ik hier mijn tijd te verdoen op dit nummer 1 gigant van ne film. Ik betwijfel of er mensen zijn die de film na al deze kritiek anders zullen bekijken, zeker de 5 star fanboys niet
Na de jarenlange hetze die sommige voeren tegen deze film op deze site, ging ik onderhand geloven dat er enigsinds wel een kern van waarheid in zou zitten. Dus heb ik hem anders bekeken, en geprobeerd slechte dingen te zien.
En toen ben ik dus tot de conclusie gekomen, dat die hetze, en de afkeer compleet ongegrond zijn.
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Na de jarenlange hetze die sommige voeren tegen deze film op deze site, ging ik onderhand geloven dat er enigsinds wel een kern van waarheid in zou zitten. Dus heb ik hem anders bekeken, en geprobeerd slechte dingen te zien.
En toen ben ik dus tot de conclusie gekomen, dat die hetze, en de afkeer compleet ongegrond zijn.
interessante conclusie
maar het feit dat deze film een enorme status heeft wordt het voor een criticus bijzonder lastig.
Neem nu bijvoorbeeld Twilight, hoe zinloos kan een recensie daarover zijn. Zou er ook maar één twilight fan na het lezen van een slechte recensie een dvd box aanschaffen van de gebroeders Coen? ik dacht het niet!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Na de jarenlange hetze die sommige voeren tegen deze film op deze site, ging ik onderhand geloven dat er enigsinds wel een kern van waarheid in zou zitten. Dus heb ik hem anders bekeken, en geprobeerd slechte dingen te zien.
En toen ben ik dus tot de conclusie gekomen, dat die hetze, en de afkeer compleet ongegrond zijn.
Nou, als de clichés en de onwaarschijnlijkheid van het einde je ook bij herziening niet zijn opgevallen, begin ik toch ernstig aan je waarnemingsvermogen te twijfelen. Ik bedoel je mag de film zelf nog steeds fantastisch vinden, maar de argumenten van de mensen die dit geen geweldige film vinden zijn toch van een mijl af zichtbaar...
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Denk dat je ook niet veel realisme hoeft te verwachten bij deze film. Die recensie van Dennis op Digg kan ik me wel enigzins in vinden, het is eerder een modern sprookje in de gevangenis, gebasseerd op hoop en dat je altijd hoop moet houden, ook als het minder gaat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat stel ik ook nergens. Fabian ziet ook bij herziening de punten van kritiek van de users die dit geen geweldige film vinden. Die punten zijn o.a.:
Overdosis aan cliches
Ongeloofwaardigheid va het eind binnen de tot dan toe 'realistische' setting.
Risicolooshied/braafheid van het verhaal
Saaie hoofdpersoon
Gejat verhaal
etc.
Ondanks dat al deze kritiekpunten je niet hoeven af te houden van een 5* (Als jij het verhaal van hoop zo mooi vindt moet je dat lekker zelf weten.) Het lijkt mij echter erg vreemd dat je ze niet ziet. (Ik zie heus wel de min punten van een film als The Toxic Avenger of Avatar, maar geef toch lekker 5* omdat hij mij (wel) perfect vermaakt.)
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dat is het nou ook net Reinbo, ik zie de gebreken in films vaak ook wel. Ligt er alleen aan of de film je pakt of niet. Dat had the Shawshank Redemption dus ook wat mij betreft. Ben zelfs redelijk onbevangen deze film in gegaan(hield me toen niet actief bezig op MovieMeter en de toplijsten).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond 'm de eerste keer ook best aardig 3,5-4,maar bij herziening vond ik het niet om doorheen te komen. Veel te braaf voor mijn smaak.
Rizz
-
- 302 berichten
- 1779 stemmen
Dat stel ik ook nergens. Fabian ziet ook bij herziening de punten van kritiek van de users die dit geen geweldige film vinden. Die punten zijn o.a.:
Overdosis aan cliches
Ongeloofwaardigheid va het eind binnen de tot dan toe 'realistische' setting.
Risicolooshied/braafheid van het verhaal
Saaie hoofdpersoon
Gejat verhaal
etc.
Ik ben wel benieuwd waar het verhaal dan van gejat is, ik heb alleen het boek van Stephen King gelezen, maar wist niet dat hij iets gejat had. Hoewel het boek en de film ook niet heel erg te vergelijken zijn overigens.
Ik heb de film nu al een stuk of 10x gezien en ik heb er nog steeds geen genoeg van. En de hoofdpersoon is idd niet één van de meest boeiende verschijningen in een film, maar dat vind ik juist weer sterk. Het is een normaal persoon.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Escape from Alcatraz Smaken verschillen. Ik vind normale personen saai. Komt volgens mij geen enkel normaal persoon voor in mij hele top 10. 
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











