National Security (2003)

Actie / Komedie

geregisseerd door Dennis Dugan
met Martin Lawrence, Steve Zahn en Bill Duke

Earl Montgomery is afgewezen op de politieschool, en Hank Rafferty is een agent. De twee ontmoeten elkaar bij een verkeersincident, waarna ze als beveiligingsbeambten samen moeten werken om een smokkeloperatie te stoppen. Ondanks dat ze tegengewerkt worden door de politie komen ze op het spoor van de criminele plannen van Nash en zijn bende.

avatar van MovieHolic
Verschrikkelijk kinderachtige film met een enorm irritante rol voor Lawrence.

avatar van marximaal
Gisteren gekeken maar wat een saaie film. Ik zie graag films met Lawrence maar dit was toch echt zijn slechtste film ooit.

Flauwe grappen die iedere keer maar weer terug komen.
simpel verhaal en die andere acteur kon niet spelen.

avatar van Al DeNiro
Steve Zahn

Het kan vriezen of dooien met de heer Lawrence. Waar ik bijvoorbeeld nothing to lose geweldig vond, zakt hier de temperatuur tot ver onder het vriespunt. In deze prent is Lawrence die vervelende drukke, over acteerdende ADHD klant, zoals ik hem het minst graag zie.

Het plot is flinterdun en zit vol cliche's. Alles is al eens gedaan en dan voooral veel en veel beter.

Slechts een stuk of drie halve glimlachmomenten houden National Security van de minimumscore af. * derhalve.

Ik kon deze film nog wel waarderen, vandaar de 3 sterren.

avatar van Pistons
Typische Martin Lawrence film. Ergo: erg matig in alle opzichten, maar toch nooit vervelend om te kijken.

Wel raar dat er zoveel onvoldoendes voor deze film worden gegeven. Waarschijnlijk hebben de meeste hier van die oude oer-hollandse boerenhumor.

Altijd nog beter dan vooroordelen, veroordelen en generaliseren, Arbil.

avatar van wess16
Ik hou wel van buddycop-films, maar deze was gewoon niet erg grappig. Martin Lawrence was in films als Life en Bad Boys een stuk geiniger.

Arbil schreef:

Rare conclusie... Dus wie dit niet leuk vindt, is een oude oer-Hollandse boer?

avatar van DVD-T
Erg matige (cop) buddie film.

Jammer dat Lawrence weer zoveel aandacht naar zich moet trekken, dat worden dus weer slechte neger grappen in het kwadraat, de enige film waar dat nog enigzins in werkt zijn de Bad Boys films, waarin ik Lawrence niet echt storend vind. Verhaal is natuurlijk weer voor de zoveelste keer gerecycelt. Ook de actie is niet hoogstaand, al is het wel leuk in beeld gebracht. Zahn is best grappig maar komt met zijn aanwezigheid niet boven de overaanwezigheid van Lawrence uit. De chemie tussen beide is dan ook erg ver te zoeken. Verder af en toe een leuk momentje, maar dat zit dan voornamelijk in de actie en komt niet van de acteurs.

avatar van Angelo2
Flauw en vervelend. Amper leuke grappen. Kijk ook geen Martin Lawrence films meer. Gek doen en schreeuwen is niet mijn humor.

avatar van Kelsey16
GinolaEHV schreef:
Matige actiecomedy.

Af en toe best wel leuk, maar op een gegeven moment begonnen de raciale grappen irritant te worden.

2,5*.

Hier mee eens, die grappen over "black" had ik na 3x wel weer gehad, maar helaas ging het de hele film zo door.

Meneer Bungel
Iron Maiden schreef:
What the problem is?
No problem at all!

avatar van Minotaures
''What the problem is?''

Niet het allerbeste van komedie-regisseur Dugan.

Het verhaal volgt 2 mannen die iets met de politie te maken hebben. Lawrence is een losse kanon die gediskwalificeerd wordt van de politieacedemy. Zahn is een agent die getuige is van een dodelijk schietpartij en is vastberaden om achter de dader(s) te gaan. Nadat Lawrence en Zahn elkaar tegenkomen, begint hun rivaliteit wat betreft discriminatie en geweldadigheid. Ondanks al hun punten moeten ze samenwerken om achter dezelfde bende aan te gaan die een groot buit hebben gestolen van een opslagruimte.

Lawrence' personage vond ik het leukst. Dit omdat hij van elk onderwerp een drama maakt. Daarnaast is die schietgraag en erg brutaal. Met de uitstraling van Lawrence, die een prima reputatie heeft opgebouwd met Bad Boys, brengt die al die eigenschappen op een leuk manier over. Zahn speelt een rustig en eerlijk agent die de wet zo goed mogelijk probeert te handhaven. Na zijn ongelukkige ontmoeting met Lawrence zit alles hem tegen. Zijn vriendin wilt hem niet meer, hij verliest zijn baan en moet een aantal maanden in de cel zitten. Nogal logisch dat je elkaars tegenpolen wordt. Bill Duke heeft ook een opvallend, maar niet al te grote rol als korpschef. Eric Roberts speelt hier de oninteressante crimineel. Zahn's vriendin mocht er ook wezen, evenals de vrouw wie Lawrence heeft gehandboeid.

Er zitten een aantal leuke stukjes bij. Alleen de schietpartijen zijn niet echt geweldig te noemen. Al zat er een (voorspelbaar) twist die wat met de criminelen te maken heeft.

Uiteindelijk valt dit best mee, dankzij een niet al te lange speelduur. Dugan's leukere films kwamen hierna, dus zijn stijl is hierna gelukkig veranderd.

Vermakelijk voor een keer.

avatar van dualcia
Een ontzettend onsympathieke en irritante Martin Lawrence zorgt voor een vervelende film. Op het begin van de film is ie nog wel te pruimen, maar zijn zelfde trucje zorgt voor steeds meer irritatie gedurende de 88 langdradige minuten dat deze film duurt.

Niet goed.

Povere Dugan film die genekt wordt door Lawrence. Hij moet de film trekken, maar is gewoon niet leuk genoeg. Veel te druk en in-your-face. Al moet ik zeggen dat Zahn hier ook niet echt z'n beste beentje voorzette.

Ik ben al niet zo'n fan van dit genre, beetje eigen aan de jaren '90 en zonder echte hoogtepunten. Maar Dugan maakt het allemaal nog wat erger met vervelende black vs white situaties, een paar niet zo interessante achtervolgingen en een plotje wat af en toe wat in de weg komt zitten.

Af en toe wat grappige momenten, verder ook een vlotte film die nergens echt stilvalt, maar het kan me allemaal niet echt bekoren. Tegen dit soort films moet echt véél geld (Bay-veel) gegooid worden om het te doen laten werken, of de humor moet een stuk beter gebracht worden.

avatar van Jaarme
Is dit niet hetzelfde verhaal als 21 Jumpstreet
Lijkt erop,

avatar van baspls
Erg leuke comedy met veel neger-grappen. Visueel is het nog redelijk.
Heb me prima vermaakt.

avatar van Toontje G
Wat een verschrikkelijke flauwe film zeg. Snel vergeten.

avatar van Fryce
Prima no brain actie film met bijhorend slecht acteerwerk en een redelijk ok verhaal.

avatar van Captain Pervert
Captain Pervert schreef:
Aardige Lethal Weapon-achtige film met leuke actiescènes, hier en daar best grappige dialogen maar ook een aantal irritante scènes. Sommige dingen, met name shootouts, zijn vreselijk jaren 80. Het personage van Lawrence is meer irritant dan het grappig is, dat is wel jammer.

2 sterren

Na ruim vier jaar herzien en een halfje erbij. Zo vreselijk slecht was het niet en ik kon Lawrence beter uitstaan en de grappige momenten meer waarderen. ("What the problem is...?")
Het lijkt alleen wel alsof Lawrence niet in een film kan spelen waarbij de verschillen tussen blank en zwart overdreven worden uitgelicht in vrijwel iedere scène. ("Just because I'm black I know how to hotwire a car? Well - I know how to hotwire a car but not because I'm black.")

avatar van Richard_Voorhees
Ondanks de nostalgische waarde (ik groeide op met o.a. de Martin Lawrence komedies) moet ik toch toegeven dat deze film een hoop elementen bevat die al eens een keer beter waren uitgevoerd.
Steve Zahn is nog wel lekker fout als de "witte" helft van dit cop duo a la Lethal Weapon, maar Lawrence zelf zet zijn rol hoogst irriterend neer.
Geef mij dan maar vele malen liever Bad Boys of Blue Streak.

Het was allemaal wel een beetje terugkerend (de grappen) en het sloeg allemaal eigenlijk nergens op, maar ik (persoonlijk) vond het toch gewoon leuk om naar te kijken. Bad Boys of Blue Streak was zeker beter, maar ik vermaakte me wel de hele film en vandaar de 3 sterren.

jeffur
Het was een leuke film om op een avond te kijken, het konden dan wel flauwe grappen zijn, maar ik vond ze leuk. 3,5*

avatar van Jaarme
Niet de beste, niet de slechtste.
Daarmee is alles wel gezegd

avatar van xxERWINxx
Erg vermakelijke film! Bijna 90 minuten duurt deze leuke actie/komedie met Martin lawrence.
Blue streak vind ik wel beter en spannender, maar deze film viel me niet tegen.
Er zit een leuk verhaal in en de opmerkingen van Martin stoorde me niet, gewoon een luchtige actie / komedie voor een regenachtige middag / avond.

Dick2008
Leuke maar ook melige film. Toen de collega van Zahn werd neergeschoten kon ik hem al niet serieus nemen. Maar het politie-uniform staat hem goed, haha. Lawrence ouwehoert wat teveel. Toch leuk samenspel tussen die twee, met een aantal goede stunts en veel grapjes. De actiescène aan het einde is wel matig en de slotscène is zooo voorspelbaar. Het alternatieve einde wat op de dvd staat is overigens niet veel beter. Deed me wat aan Beverly Hills Cop denken. Op bepaalde momenten wat houterig en te laag tempo in de overloop naar de volgende scène. Maar toch plezierige actiekomedie en met leuke (vrouwelijke) bijrollen in deze film, o.a. van Robinne Lee (Denise). 4.0

avatar van Kondoro0614
National Security

Heb gister deze film nog maar eens een kans gegeven en hem opnieuw bekeken. Toch vond ik hem voor de tweede keer minder leuk dan de eerste keer kijken. Het was niet zo dat ik mij 88 minuten lang heb zitten vervelen, maar zoals ik al las dat je na de derde keer 'nigger' er eigenlijk een klein beetje klaar mee bent. Überhaupt in elke film waar dergelijk geprobeerd word om racistische grapjes.

Het verhaal had zijn komische momenten en het concept was geinig. Acteerwerk van Lawrence vind ik altijd PR-ACHTIG! Wat een heerlijke kerel is dat zeg met zijn droge grapjes, daar kan ik me altijd om vermaken. De rest was prima te doen. Zoals al gezegd; de film is voor de tweede keer minder grappig en word een beetje saai maar, dat houd niet in dat de film ook niet leuk meer is want, dat was hij gewoon.

avatar van Mescaline
Simpel maar leuk en makkelijk kijkvoer! Met momenten behoorlijk flauw, maar als geheel stiekem best wel fijn. What you see is what you get.

Zag deze film als puber al meerdere keren, maar ook meer dan 10 jaar later kan ik mij hier nog goed mee vermaken(in de juiste stemming natuurlijk!)

Geinig.

Verhaal heeft bizar weinig om het lijf en het verloop is behoorlijk voorspelbaar. De film moet het voornamelijk hebben van het acteerwerk en de humor. Gelukkig zit dat wel snor hier. Ondanks dat de constant terugkomende grapjes over huidskleur op den duur beginnen te vervelen, zorgt de samenwerking tussen Lawrence en Zahn over het algemeen wel voor een vermakelijke zit. Lawrence is af en toe wel wat te druk en probeert grappiger te zijn dan hij is, en Zahn speelt af en toe wat statisch.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, goede en vermakelijke film met actie en humor.
Maar Blue Streak met Martin Lawrence is beter en leuker.
Deze film kan er mee door, word soms wat flauw, maar verder niet storend.