Beowulf & Grendel (2005)

Canada / IJsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Actie

geregisseerd door Sturla Gunnarsson
met Gerard Butler, Benedikt Clausen en Stellan Skarsgård

Uit loyaliteit voor de Deense koning Hrothgar, leidt de Noorse Beowulf een groep krijgers over de zee om een dorp te bevrijden van een zwervend monster. Echter dit gedrocht, Grendel, is geen monster met mythische krachten, maar eentje van vlees en bloed gedreven door wraak. Beowulf die zich steeds ongemakkelijker voelt over de mythevorming rond zijn persoon, begint te twijfelen aan zijn missie wanneer hij ontdekt dat de koning voor een groot deel verantwoordelijk is voor de verwoestende acties van Grendel. De strijd tussen Goed en Kwaad ligt dus niet zo eenvoudig als aanvankelijk gedacht.

avatar van narva77
Mooie fotografie en beelden van IJsland.
Alleen dat moderne gevloek ("fuck" enzo) dat kan natuurlijk echt niet in zo'n oud verhaal. 3*

Het lijkt erop dat er vooral liefhebbers zijn van grote veldslagen, een permanente aanwezigheid van rare wezentjes en special effects die de lage scores uitdelen. Misschien hebben ze teveel videogames gezien? Kunnen ze zich niet concentreren op een verhaal maar willen ze steeds actie zien en visueel bezig worden gehouden?

Er zit in deze film wel bloed en soms zelfs merkwaardige wreedheden. Eigenljk wranger dan in LOTR. Maar er is meer.

Als je alleen daarnaar kijkt mis je de sappige en soms merkwaardige dialogen zoals het moment dat onze held bijna verdronken het strand opkomt en hoe hoogdravende taal opeens eindigd met klap-op-de-schouder woorden, vrouwen die hun meneer de held een schop onder hun kont geven, hoe de eerste christenen gezien worden. Je mist dan de sfeer en de spitsvondigheid uit oude verhalen en legenden, uit de middeleeuwen. Toegegeven, qua taal loopt het soms een beetje scheef (fuck?), maar wie zegt dat ze in die tijd geen krachttermen gebruikten (maar of dat 'fuck' was). Whatever.

Lees de Edda eens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Edda) , lees Beowulf (http://nl.wikipedia.org/wiki/Beowulf_(gedicht)) eens. Hoogleraar Oud-Engels Tolkien zal ze vast ook gelezen hebben.

In film komt voorbij dat Clovis, Koning van de Franken al 10 jaar dood is. Dat zou betekenen dat deze film zich afspeelt iets na het jaar 520.

Deze film heeft kwaliteiten die ik juist mis bij Lord of the Rings waar ik niet goed inkom door de special effects en die veel te snel door het boek heenknalt. De LOTR-film komt vaak overdreven over. Beowulf en Grendel komt dichterbij zoals een verhaal zou moeten zijn. En dan ook nog met in een prachige omgeving met mooi camerawerk.

Dit is eigenlijk een deel uit iets dat van mij een heerlijk lang verhaal mag blijven.

En hij is prima herkijkbaar, dus een echte koopvideo!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Matig filmpje, waarbij vooral de dodelijk saaie karakters de film de das omdoen. Vond het in ieder geval maar bordkartonnen, vergeetbare figuren die niets anders leken te doen dan anderhalf uur lang kromme dialogen uitkramen. Gelukkig bevat Beowulf & Grendel een aantal mooie plaatjes en een aardige soundtrack en was het geheel zeker niet irriterend slecht. Memorabel is het echter ook alles behalve. Miste zelfs een fatsoenlijke gevechtsscène. Maar aan de andere kant, Robert Zemeckis maakte twee jaar later een verfilming met een stuk meer actie en spektakel. En dat was nu niet ook bepaald kermis.

Toch een kleine 2,5 sterren voor deze.

avatar van sofripa
Tja, hmm niet beroerd, niet best. Sfeer oke, effecten niet. 2,5 sterren en klaar.

avatar van BjornH
Niet zo best dit. Leuke humor en vooral voortreffelijk landschap, maar voor de rest niet zo bijzonder :S.

avatar van leendert135
Valt wat af, ik had er meer van verwacht.
met wat meer actie en betere special effects zou het stukken beter zijn.

avatar van J.Ch.
Als je deze film in één woord moet beschrijven, zou dat 'barbaars' moeten zijn. En dan niet in de goede zin van het woord, niet zoals een enorm, barbaars gevecht in bijvoorbeeld 'Gladiator', zelfs niet het soort barbaars dat eigenlijk wel iets grappigs heeft, zoals in een vampierfilm of zo. Het was het soort barbaars dat een afkeer opwekt, iets vreselijk platvloers. Het verhaal had de film nog kunnen redden, maar het stelt niks voor, het enige leuke element erin (de hele affaire rond die Selma) is er door de filmmakers zelf bij bedacht. Het monster is absoluut ongeloofwaardig, net als het taalgebruik. Gerald Butler is leuk om naar te kijken, maar dat is dan ook al het goede wat over deze film gezegd kan worden.

dominion
slechte effecten,slechte decors,matig en overdreven geacteerd vooral stellan skarsgard.
zit bijna geen actie in en grendel was echt de domste monster die ik ooit heb gezien het was gewoon een man met overdreven grote bakenbaarden

avatar van canciser
Inderdaad een lelijke set en verschrikkelijke personages. Weinig goeds te melden over deze film.

avatar van aburex
Matige film, maar wat de decors betreft is dit toch een prachtige film. Mooie landschappen!! Het verhaal is gekend maar hier geeft de regisseur toch een menselijke kant aan het monster Grendel.

avatar van kinzo79
De beelden zijn prachtig, de omgeving en de sfeer wordt goed neergezet. De sfeer is echter niet consistent door de film heen.

Verder vind ik het verhaal zeer rommelig opgebouwd en de haak ik eigenlijk al af tijdens de intro.
Eigenlijk heel jammer, want het verhaal leent zich wel voor een goede fantasy. De karakters komen niet tot hun recht en worden onvoldoende uitgediept om betekenis te hebben voor de film. Knap waardeloos. Monster zijn beetje lachwekkend.

Ik zou hem niemand aanbevelen, maar ik wilde het einde toch zien.

avatar van woeler82
lelijke film , vind de animatie versie van beowulf 10 x beter als deze troep

Stukken sterker dan de matige animatie troep.

avatar van RuudC
Erg leuke interpretatie van de oude heldendicht. Het mag dan niet zo groots en episch zijn als veel mensen wellicht gehoopt hadden, maar de film oogt vaak vrij realistisch en komt in de IJslandse landschappen erg goed tot zijn recht. Niet dat ik het originele gedicht (of een correcte vertaling) ooit gelezen heb, maar de grote lijnen zijn me wel bekend. Gerard Butler is zeer geschikt als Beowulf en mede verantwoordelijk voor het gegeven dat het geheel toch behoorlijk vermakelijk is. Grendel ziet er heel gaaf uit en wordt interessant weergegeven. Hetzelfde geldt voor Stellan Skarsgård’s vertolking van koning Hrothgar.

avatar van xEllen
Whahahaha, dat stuk waarbij hij zijn eigen arm afsnijdt terwijl hij net zo goed het touwtje door kon snijden! xD

Leuke film. Meestal beginnen film goed en dan gaat het niveau achteruit. Bij deze film is het andersom. Het eerste half uur komt echt over als een B-film. Matig gefilmd, matig geacteerd en een zeer 'vreemde' Grendel.
Maar op een gegeven moment grijpt het verhaal je vast en volgt er een mooi en sfeervol einde van de film.

avatar van Timecop
Die Grendel deed me veel denken aan dat typetje van van Kooten & de Bie: Robbie Kerkhof, zeker zijn motoriek

avatar van vizie
Leuke bank-film, avontuur en weemoed. Alleen: hadden ze vroeger echt al bierhutten??

Ik vond deze film een verademing ten opzichte van veel Amerikaanse produkties.

avatar van Richard_Voorhees
Ik weet nog wel dat ik dit een matige film vond. Mooie beelden af en toe ja, maar verder heeft het niets te bieden.

Deze film moet je meer zien in de vorm van een middeleeuwse vertelling, met daarin ook de soms merkwaardige Edda-achtige dialogen (zoals bij het aanspoelen van Beowulf, of de grienende koning), niet als een groot episch verhaal met massa-veldslagen en eindeloze aantallen monsters. Dit verhaal is klein, met weinig rollen en sowieso weinig mensen.

avatar van schumacher
Toen ik de trailer zag dacht ik van wow, die film ziet er top uit tot wanneer ik begon te kijken, miljaarde zeg, echt niet goed hoor. Niet goed geacteerd, acteurs matig of toch matig geacteerd, weinig aktie ook, slechte effecten ook, der valt niet veel goeds te vertellen over deze film, naar het einde toe werd het wel wat beter maar dat alleen kon de film helaas niet redden. Ze hebben er niet het max uitgehaald uit deze film, een gemiste kans.

avatar van rcuppen79
Verassend onderhoudende verfilming van het beroemde Oud Engelse gedicht “Beowulf”. Op locatie geschoten in het mooie IJsland. Ondanks het beperkte budget ziet de film er prima verzorgd uit. De filmmakers wilden een film zonder CGI-effecten, en dat blijkt achteraf een goede zet te zijn geweest. De decors zien er prima uit, evenals de kostuums en make-up. Gerard Butler overtuigd in z’n rol als Beowulf, en kon deze rol een jaar later nog eens overdoen in het CGI-spektakel 300. In de bijrollen vallen vooral Skarsgård op als de Deense koning Hrothgar en Martin Delaney als een Christelijke priester. Wellicht één van de betere verfilmingen van het beroemde Oud Engelse verhaal.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Beowulf & Grendel is tot mijn verrassing een leuk tussendoortje gebleken. Echt serieus neemt de film zich niet (Grendel is echt een heerlijk karikatuur) en het heeft z'n manco's, maar dat maakt het misschien wel een klein beetje een guilty pleasure.

De cast is ook meer dan prima. Gerard Butler is in z'n Schotse lompigheid meer grappig dan heroïsch en ook de meeste bijrollen zijn oké. Enkel Stellan Skarsgård is me niet meegevallen, al ligt dat wellicht aan de klagerige aard van z'n rol.

Verder schotelt de film een heleboel mooie plaatjes voor. De kostumering is trouwens ook top. Met ook nog wat typische muziekkeuzes en een speelduur van dik anderhalf uur is dit een gemakkelijke wegkijker, de lage score hier ten spijt.

MaartenTuinstra
Wisselvallig.

Hoewel deze film prima gecast is en aardig vermaakt, loopt het visueel een beetje achter. Het camerawerk is gewoonweg onder de maat. De puike decors kunnen dit niet echt meer goedmaken.