Midnight Special (2016)

Verenigde Staten / Griekenland
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Jeff Nichols
met Michael Shannon, Joel Edgerton en Jaeden Lieberher

Roy (Michael Shannon) is een vader, die wanhopig probeert om zijn achtjarige zoon Alton (Jaeden Lieberher) te beschermen, die beschikt over speciale gaven. Samen met een paar vrienden probeert hij Alton naar een geheime locatie te brengen, terwijl ze ondertussen achterna worden gezeten door zowel een extreem religieuze sekte, als een speciale eenheid van de regering. De uitkomst van de achtervolging zou de wereld weleens kunnen veranderen.

avatar van IH88
“Sometimes we are asked to do things that are beyond us.”

Redelijke film. Het begin is erg sterk en je wordt eigenlijk middenin het verhaal gedropt. Vreemd, maar sfeervol is het zeker en je wilt eigenlijk gelijk weten wat er zo bijzonder is aan Alton en waarom verschillende partijen hem zoeken.

Uitstekend spel ook van Shannon, Dunst, Driver en de jonge Lieberher. Maar nadat het steeds duidelijker wordt waar het verhaal heen gaat, wordt het ook een stuk minder interessant. Er blijven ook veel vragen open staan en soms is dat geen probleem, maar hier voelde het een beetje gemakkelijk en inspiratieloos. Visueel ziet het er allemaal geweldig uit en vooral de wat duistere sfeer in het begin was sterk gedaan.

avatar van Rodger
Ja , nee , ja , nee... voor mij net niet een nee..
Het is het net niet.. gebeurd net te weinig om deze goed te vinden.
2.0 **

Redelijke film over een vader die samen met een oude vriend zijn zoontje naar een veilige plek probeert te krijgen. Een niet helemaal goed werkende mix van verschillende genres, maar wel met de juiste sfeer. Het werkt zowel positief als negatief dat er veel geheimzinnig blijft. De film ziet er mooi uit en heeft een fijne cast, en kijkt hierdoor wel gemakkelijk weg.

avatar van sinterklaas
Ook met Midnight Special is het Jeff Nichols gelukt om een uitstekende film neer te zetten... En hier gaat hij nog even verder dan Mud en Take Shelter... Het enige wat jammer is is dat hij hiermee een beetje naar de Hollywood-kant neigt te gaan, waarbij de subtiliteit van de twee vorige films dreigt te ontbreken.

Maar wat het wel grotendeels goed maakt is het feit dat hij zijn manier van filmen, monteren en locaties verkiezen hier nog wel heeft gebruikt. En over te stappen naar Science Fiction naast zijn gewoonlijke rurale familiedrama's... Niet verkeerd... Sterker nog, het plot is doordachter dan je denkt. We volgen hier een vader en een vriend die op de vlucht is met zijn achtjarige zoontje Alton. De overheid beschouwd dit als ontvoering aangezien Alton niet meer bij zijn vader staat ingeschreven. Maar er is nog meer aan de hand... Alton beschikt over een buitengewone gave die zowel zijn voor als nadelen heeft... tot zelfs een wereldbedreiging aan toe. Met de hele Amerikaanse geheime dienst hijgend in hun nek trekken vader en zoon door Amerika, wat voor een bovennatuurlijke, spannende en opnieuw sfeervolle trip zorgt.

Ja, want qua sfeer zit deze film gewoon weer goed in elkaar... De vele mooie shots van het zuidelijke Amerika, de wegen, de dorpjes, waarbij je toch wel weer naar een ideale roadmovie zit te kijken. Hier en daar wat actiescene's, die meteorieten en magneetvelden die Alton creëert... met name die hele futuristische stad... Ja, Jeff Nichols zorgt ervoor dat er voor je ogen niks te kort komt.

Daarbij is de onderliggende boodschap ook erg sterk en herkenbaar: Alton moet eigenlijk een jongen voorstellen die leeft in een fantasiewereld, om de harde echte wereld te ontvluchten. Zijn intelligentie en helderziendheid zijn daarbij de ultieme voorbeelden.

En zo heeft Jeff Nichols hier weer een fantastisch werkje geleverd... Die dan wel misschien nog beter zou zijn als hij, zoals gezegd, zijn subtiliteit van Mud en Take Shelter bleef behouden. Maargoed... Er zijn dan weer zoveel andere elementen die ervoor zorgen dat je daar omheen kijkt.

avatar van tattoobob
Goed en sterk acteerwerk is het grote positieve aan deze film,de film beloofd zeer sterk te worden maar zakt uiteindelijk een beetje in elkaar.
Ik vind dit werkje eigenlijk het slechtste wat Jeff Nichols gemaakt heeft tot nu toe....nou slecht is het niet maar wel minder.

Visueel leuk,acteerwerk leuk,de rest wat minder.

avatar van FlorisV
Sluit me aan bij de vorige recensie. Al met al een matige film door het vreselijke slakkentempo en het uiteindelijk toch flinterdunne verhaal, hoe intrigerend ook. De visuele effecten en het acteerwerk zijn puik maar het had echt in 1 aflevering van de Outer Limits of X-Files gepast. Adam Driver mag ik graag aan het werk zien en Michael Shannon is ook heel goed in deze film. Hier en daar nog wat vreemde slordigheden/ongeloofwaardigheden zoals een (door tovenarij?) verdwenen schotwond.

Jammer.

avatar van 93.9
Ultieme film om binnen 3 minuten in slaap te komen.
Die ambiant muziek alleen al...

Zzzzzz