Tomorrowland (2015)

Verenigde Staten / Spanje
Familie / Sciencefiction

geregisseerd door Brad Bird
met Britt Robertson, George Clooney en Raffey Cassidy

Samengebonden door een gedeeld lot vertrekken een slimme optimistische tiener barstend van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en een voormalig kindgenie geteisterd door desillusie op een gevaarlijke reis. Hun doel is om de geheimen van een enigmatische plek ergens in tijd en ruimte te vinden, die in hun gedeelde geheugen onder de naam ‘Tomorrowland’ bestaat.

avatar van DragQueen
Aangename Familiefilm, met een fijn verhaal en een mooie onderliggende morale boodschap. Verder zien de speciale effecten er verzorgd uit, wordt er prima geacteerd door de cast, en is de film bij vlagen toch wel vermakelijk. 3,5 Ster. Leuke film uit de Disney stal.

Beetje rare film.

Eigenlijk alleen leuk voor kinderen, maar aan de andere kant ook eigenlijk te ingewikkeld voor kinderen.

Ook al waren de beelden op visueel vlak best mooi en bij tijd en wijlen zelfs adembenemend en waren de achterliggende ideeën veelbelovend, dit avonturenverhaal, met als centraal thema "zelfs in een kapot gemaakte wereld is er hoop", dat zich in de toekomst afspeelde, kwam te braafjes en armzalig over. Bovendien werd het stuntelig en chaotisch verteld. Alles bij elkaar nog het meest een pretpark waarin de hoofdattractie gesloten was.

avatar van Macady
Nee, dit was het niet voor mij. Zoals vermeld hier, de beelden zijn prachtig, acteerwerk is niks mis mee maar ik zat de hele tijd te wachten op 'komt er nog wat'. Naar mijn mening is deze film mislukt. Ik hinkte tussen de film tussen de 2 en 3 sterren, het einde heeft mij doen besluiten hier een 2 voor te geven. Voor velen allicht een vermakelijke film, ik vind dit net niks.

avatar van Dominootje
Onverwacht goede film!
Jammer dat ie zo onbekend is (of dat ligt aan mij...)

avatar van DVD-T
Dominootje schreef:

Jammer dat ie zo onbekend is (of dat ligt aan mij...)

Ligt er volgens mij meer aan dat veel mensen zich laten beïnvloeden door de slechte ratings en het een beetje is geflopt en daardoor de film uit voorzorg niet gaan kijken.

Vond het zelf een van de beste en meest inventieve films van 2015.

avatar van B-Joker
best vermakelijk,mooie beelden en begint redelijk mysterieus. Alleen verder in de film merk je wel dat het een familie film is. waarom? Er had zoveel meer in gezeten. ik hou van Mystery en Sci-Fi, maar deze film mist duidelijk de Mystery. toch gaf het me meer dan ik had verwacht. 3.5*

Dit stripboekachtige verhaal met een oproep aan het welwillende deel van de mensheid om op te staan om de wereld van de ondergang te redden, ziet er net als de meeste sci-fi films gelikt en spectaculair uit. Daarmee heb je het wel gehad. Het verhaal schiet regelmatig alle kanten op en de acteerprestaties zijn niet om over naar huis te schrijven. Dat geldt natuurlijk ook weer voor George Clooney, zo’n beetje de Rock Hudson van deze tijd: hij ziet er goed uit, maar bij het uitdelen van acteertalent heeft hij volgens mij niet vooraan gestaan.

Op zich een aardige film. Ik denk dat deze vooral leuk is voor een jonger publiek.

Ugh.

Anderhalve keer gezien, omdat ik de eerste keer schaamteloos in slaap gesukkeld was. Achteraf bleek ik weinig boeiends gemist te hebben, jammer dat je zoiets al slapend toch niet een onbewust kan registeren. Zou een hoop tijd kunnen besparen.

Echte kinderfilm dit, onder een vette, stroperige Disneysaus bedolven. Braafheid boven, een flauw toekomstbeeld (ook meer fantasy) en een zwaar opgeblazen soundtrack die het allemaal nog wat meliger maakt. Mnee, ik heb niet bepaald kunnen genieten van deze film.

Ook de jonge acteurs waren onuitstaanbaar, Clooney draait vooral op automatisch. En zo duurt het allemaal veel te lang, is het wel erg moralistisch en worden leuke momenten wel érg hard ingekort (zoals de vernieling van de Aarde, zag er goed uit maar meer dan wat secondenflitsen krijg je niet te zien).

Verhaaltje boeit verder ook niet, vervelend filmpje. Maar wat wil je met Brad Bird aan het roer.

Aardige film waarin een meisje een magische speld ontvangt die haar transporteert naar een andere wereld. Een avontuurlijke familiefilm met een boodschap die er dik bovenop ligt (zoals gebruikelijk bij Disney). Het duurt even voordat het verhaal een duidelijke richting heeft en de film is ook aan de lange kant. Maar het ziet er allemaal wel goed uit en ook aardig wat aktie en spektakel.

avatar van El ralpho
Project gefaald

En weer een sciencefiction miskleun. Die ik helaas meer slechte dan echt goede zie helaas. Ondanks de lage scores die deze titel kreeg sprak deze film mij echt enorm aan, en eveneens de beelden die ik zag in de trailer voelden haast magisch aan. Helaas spatte mijn zeepbel al snel uit elkaar bij de eerste akte. Veel momenten voelden hier te steriel aan, en eveneens waren met name de robots die in beeld kwamen (niet de menselijke varianten maar echt de machines) weer eens belachelijk slecht geanimeerd. Ik heb het idee dat de techniek vandaag de dag toch wel wat verder is dan dit soort schaamteloze, bijna A Sound of Thunder achtige vertoningen.

Ook het verhaal liet flink te wensen over. Deze was heel onsamenhangend en vooral in zijn finale kwam deze tot een anti climax. De film is op zijn sterkst in het middenstuk, als Casey bij Frank aankomt. wanneer het gezelschap echter Tomorrowland bereikt verdwijnen de sterkere scene's echter al gauw naar de achtergrond.

En dit is toch jammer. De magie die in de trailer zat kwam met momenten nog steeds wel terug, zoals het moment dat Casey voor de eerste keer de speld aanraakt en in dat maisveld beland. Bijna magisch gewoon. Ten tijden dat het verhaal zijn afronding bereikt is er echter weinig meer van die magie over. Deze is namelijk afgebrokkeld. De eindconclusie voelt leeg en een beetje opgedrongen aan.

Hoewel Project T wel zeker zijn momenten heeft (met name in het middenstuk) is de titel in zijn totaal teleurstellend te noemen.

Overigens was ik nog wel benieuwd naar de attractie van It's a Small World die je bij het begin van de film even ziet. Deze herinnerde mij aan de attractie die ik als klein mannetje in Disney land Parijs zag. Kan het zijn dat de attractie in Amerika precies dezelfde is, of is die in Parijs toch beduidend anders? Na bijna 20 jaar weet ik dit toch niet zo goed meer, maar ik kreeg ik voelde in ieder geval een enorm déjà vu!

avatar van jippie2010
Lastig om deze film te beoordelen, ook omdat ik denk ik niet helemaal tot de doelgroep behoor. Positief is dat het visueel een prachtige film is, de SFX zijn grotendeels op orde, en is het een verhaal van hoop en dat de toekomst maakbaar is door wat jij er aan positieve (of negatieve) energie er in stopt.
Maar het blijft oppervlakkig, voorspelbaar, onvolwassen, waardoor de film krachteloos wordt.
Clooney en Laurie vond ik ook niet logisch gecast. Prima voor avondje film kijken met de kids, maar daar blijft het dan ook bij. *2,5

avatar van Ebenezer Scrooge
Een hologram van een hond die geen pootafdrukken achterlaat maar wel een schaduw heeft.. Het is een klein foutje dat ik toevallig opmerkte, maar maakt niet uit verder, het is sowieso geen al te beste film. Ik hou wel van films met futuristische vergezichten, dat George Clooney erin meespeelt nam ik maar op de koop toe. Wat ziet die Clooney er trouwens belegen uit zeg: houthakkersbloesje dat openhangt, kaki broek, van die stevige bergschoenen eronder... Niet om aan te zien.

avatar van Zwolle84
Bah, waarom zijn die young adult-films toch altijd zo vervelend identiek? The Host (2013) minus Saoirse & Emily = Tomorrowland, min of meer.

Beetje flauw en overdreven misschien, maar heel ver zal het er niet naast zitten. De ingrediënten zijn grotendeels gelijk: paar mooie, strakke, futuristische scènes, onnodig gecompliceerd, warrig verhaaltje, paar kindacteurs in de hoofdrollen en dat is het dan wel zo'n beetje. Met als grootste verschil dat Britt Robertson (opvallend genoeg een jaartje of 8 ouder dan het karakter dat ze speelt) zeker geen Saoirse Ronan is. Waar Saoirse dan nog iets van zo'n rommeltje probeert te maken, staat Britt twee uur lang op standje frons op het gezicht.

En daar staat dan ook niets tegenover. De échte kindacteur is traditioneel onuitstaanbaar en dan is uitgerekend Mr. Degelijkheid George Clooney ook nog eens uit de mottenballen getrokken om er nog wat gewicht aan te geven. Dat werkt dus niet... Matige acteurs resulteert in geen binding met de karakters en dat leidt weer tot onbewogen gadeslaan hoe het plotje zich ontwikkelt.

Nee, hier had ik veel meer van verwacht. Ik zet hem met een 4 nog voorzichtig in omdat ik niet helemaal tot de doelgroep zal behoren, maar qua beleving is het eerder een 2. Disney-onwaardig.

Nogal pretentieus ogende fantasyfilm, volgepropt met special effects die niet altijd even doelmatig en effectief zijn. Daardoor vergeet je gelukkig wel dat het verhaal an sich rommelig en zeker niet vernieuwend is.
Ondanks die mankementen heb ik me toch wel geamuseerd met deze dappere poging om in ieder geval iets bijzonders te maken. Aan het slot krijgt het verhaal zowaar nog een duidelijke moraal(logisch dan ook dat wereldverbeteraar Clooney zich aan dit project wilde verbinden), waar wel iets voor valt te zeggen.
Als doelgroepfilm een beetje een moeilijk geval. Volwassenen vinden de vertelling wellicht wat te kinderachtig, maar voor kinderen is ie weer wat te gewelddadig, negatief of te ingewikkeld.
Maar persoonlijk kon ik goed leven met deze onevenwichtige, ambitieuze hutspot.

avatar van Roger Thornhill
Vermakelijke onzin die er spectaculair mooi uitziet. Zelfs als volwassene had ik af en toe even moeite om uit te vogelen in welke periode we zaten en wie nou waarmee te maken had, maar de aparte scènes waren gelukkig goed verzorgd en vaak bijzonder onderhoudend (de ontsnapping van Casey en Frank uit zijn huis!) en er werd over de hele linie goed geacteerd, met Clooney die zich er echt instort en de kindacteurs die het ook uitstekend doen (ik moet me inhouden om niet tijdens de film te gaan zitten somberen: mijn hemel, je moet er toch niet aan denken dat ze dit met Néderlandse kindacteurs hadden geprobeerd...). Goed, het was Disney, dus de moraal was nooit ver weg, de welwillende glimlach op het einde zat het er vanaf het begin al in, en ik geloof niet dat ik ooit een naargeestiger gebruik van een filmscore heb meegemaakt dan de constante stroom aan walgelijk-opgewekte "betoverende" muziek tijdens de vroege scènes in Tomorrowland, maar uiteindelijk maken het tempo en het vertelplezier hier toch een zeer aangename zit van – als je je maar instelt op het logo waarmee de film begint.

avatar van m1chel
Als de filmafdeling van Disney met een avonturenfilm komt, kan je er de klok al op gelijk zetten dat het een echte familiefilm gaat worden. Project T (buiten de Benelux Tomorrowland genoemd) is daarop geen uitzondering en de Disney magie spat dan ook vanaf de eerste minuut van je scherm af. Niet vreemd want Tomorrowland is gebaseerd op het gelijknamige themagedeelte dat zich in de Disneyparken bevindt. De film trekt je vanaf de openingsscène letterlijk de wereld van Disney in, want de film opent met scènes die zich afspelen in Disneyland. Als de jonge Frank de mysterieuze Athena en haar vader ontmoet krijgt hij een speld van haar. Hij volgt haar tot aan de attractie It’s a Small World After All en komt via een speciale lift in Tomorrowland terecht. Dit is een futuristisch land waar de slimste mensen op aarde in harmonie met elkaar leven.

In de hoofdrollen zien we George Clooney, die geen nadere introductie nodig heeft, en Britt Robertson. Robertson speelde onder andere in Scream 4, Delivery Man en de populaire televisieserie Under the Dome. Hugh Laurie speelt de rol van Nix, de leider van Tomorrowland en deze etterige rol is Laurie op het lijf geschreven. Laurie speelde jarenlang de rol van Dr. House in de gelijknamige televisieserie en wekt bij de meeste mensen dan ook niet direct de meeste sympathie op. Al met al zit het met de cast wel goed en in combinatie met de setting wordt hierdoor dan ook direct de juiste sfeer gecreëerd, waardoor je meteen het echte Disney gevoel krijgt.

Disney slaat twee vliegen in één klap door ook meteen reclame te maken voor Star Wars. In de scène waarin Casey opzoek gaat naar het verhaal achter het speldje, komt ze in een winkel terecht waarbij je de herkenbare muziek van Star Wars hoort. Daarnaast staat de winkel ook nog eens afgeladen met Star Wars speelgoed. Leuk voor de liefhebbers dus. Als de film vordert komen ook de robotagenten ten tonele en dat zorgt voor veel spannende scènes. Deze robotagenten zorgen op het eerste gezicht voor een iets wat lachwekkende situatie, maar dat slaat al snel om in veel schieten, slaan en springen, oftewel: actie! Het hoogtepunt hiervan is toch wel de scène op de Eiffeltoren. Zonder teveel prijs te gaan geven over deze scène kunnen we wel zeggen dat deze heel goed gevonden is en daarnaast vooral ook erg spectaculair.

In het tweede deel van de film wordt er zelfs nog een versnelling bijgezet en komt de vaart er echt goed in. Waar de film aan het begin misschien iets teveel tijd neemt voor de introductie van de personages, verdwijnt dat compleet als Casey bij Frank aankomt. Frank is in eerste instantie achterdochtig en wil niets van Casey weten, maar daar komt al snel verandering in als de agenten Casey vinden bij Franks huis. Dit zet de actie goed in de steigers en de reis naar Tomorrowland begint. Vanaf dat moment zal je soms ogen tekortkomen, want er gebeurt echt van alles.

Project T is een heerlijke avonturenfilm geworden die je direct in de wereld van Disney weet te zuigen. Ondanks dat het een geweldige familiefilm is, kunnen we door een aantal spannende scènes begrijpen dat de film is gewaardeerd voor 12 jaar en ouder. Niemand zal zich vervelen, de volledige speelduur biedt topvermaak. De special effects zijn wonderschoon en eigenlijk schetst het de verbazing dat de film niet in 3D te zien is.

avatar van missl
Prima sciencefiction filmpje, die even op gang moet komen maar wel een prima verhaal heeft. Ik zie er alleen niet veel van Disney in terug.

avatar van Filmkriebel
De special effect zijn mooi, maar wat een chaotisch verhaal. Wat origineel begon, zakte stilaan weg naar onzin niveau. Niemand zal zich vervelen, zegt iemand hierboven, wel.. hum, in het laatste half uur had ik graag sneller een glimp van de toekomst opgevangen om te zien hoe de film eindigde, want vond het allemaal niet meer zo boeiend. De jonge meiden vond ik trouwens beter acteren dan Clooney, die het niveau van de aardappelzak niet te boven ging. Deze film zie ik nog snel vergeten worden, zeker omdat, zoals missl ook zegt en wat ik alleen maar kan beamen, er niet veel Disney in zit.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. Hij zag er erg goed uit en ook wel een boeiend verhaal. De cast was ook goed op dreef.
Hij duurt wel lang, maar weet toch de volledige speelduur te boeien.
'k had niet echt grote verwachtingen, maar heb me er toch prima mee vermaakt.

avatar van horizons
Onevenwichtige film.

Slecht? nee. Goed? Ook niet. Zweeft vrijwel de gehele duur ertussenin. En grootste boosdoener is het ritme in de film. Het begin van de film is nog wel het sterkste deel. Om weg te zakken als ze uit de "geek" winkel ontsnappen en dan erg hobbelig te blijven tot het einde toe.
Een film die teveel wil maar niet kan.

Jammer, had meer ingezeten.

avatar van frolunda
Frisse film met een fijne sfeer die me wel wat deed denken aan de Spielberg familie films uit de jaren tachtig.Verhaal werd wel wat nodeloos ingewikkeld gemaakt maar was verder niet slecht,iets wat ook voor de overwegend jeugdige acteurs gold.
Tomorrowland (of Project T) was zowel amusant (goed gebruik van special effects) als onderhoudend en de goede regie van Brad Bird en de fraaie beelden gaven net dat beetje extra aan de film.
Dat de Tomorrowland in de bioscoop geflopt is vind ik overigens niet zo vreemd,de film wil inderdaad te veel en ook is me niet allemaal duidelijk voor welke doelgroep ie eigenlijk bedoeld is.
Ondanks dat toch een leuke en eigenlijk ook best goede film.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/familie/mysterie/SF film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur George Clooney...
Leuk gemaakte SF...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Huh, was je in slaap gevallen of zo? Deze film heeft meer dan voldoende spanning en actie. In combinatie met inderdaad prachtige (toekomst)beelden, goed acteerwerk en een goed verhaal vond ik dit één van de betere Disney films.

eigenlijk alleen leuk voor kinderen

Ook in slaap gevallen? Er wordt geweld gebruikt, er vallen doden, etc. Is dat tegenwoordig een kinderfilm?

O.b.v. dit commentaar had ik de film bijna overgeslagen, want ik houd van stevige actiefilms. Gelukkig toch gekeken en van begin tot einde genoten.

avatar van dzjo-dzjo
Ik vond het een boeiende film. De eerste helft was het leukste, de tweede helft werd voor mij iets minder. Maar al met al zeker niet slecht. 3 sterren.

avatar van Ste*
Mja, niet echt mijn ding. Nogal all over the place ook qua fantasy en avontuur. De film bestaat zowel qua verhaal als qua productiedesign uit 1001 ideetjes die nooit echt een geheel weten te vormen en je telkens weer kennis laten maken met nieuw 'gedoe'.

Vind de doelgroep ook redelijk onduidelijk. Voor volwassenen zit het verhaal te brak in elkaar, maar voor kinderen leek het me soms nogal lastig te volgen. Beetje vlees noch vis-film uiteindelijk wat dat betreft.

Brad Bird kan het beter bij animatie houden als hij dit soort live-action films aflevert.

2* - 2,5*

avatar van TronMan
'Dankzij ' het verlies van deze flop kleuter film, is er nog steeds geen TRON 3..

avatar van Shadowed
Leuk.

Eigenlijk wel een beetje verbaast dat dit zo laag wordt beoordeelt. Ik vond het reuze en reuze meevallen. Vooral omdat het echte Disney sfeertje goed heerst in deze film. Ik heb van de zomer nog Disneyland Anaheim bezocht en het sfeertje wat daar hangt en hier hangt komt perfect overheen.

Luchtig en vermakelijk, dit is gewoon een leuke sci-fi vanuit Disney. Dat houdt uiteraard in dat het allemaal wat braaf is en dat gaat wat ten koste van de karakters. Karakters zelf zijn ook 1 van de weinige echte minpunten aan deze film. Dat overdreven gedoe zal me nooit echt pakken.

Clooney speelt prima, altijd wel een rol die hij goed kan. Opnieuw sterk acteerwerk van Robertson trouwens, die heeft echt wel talent. Laurie is ook prima, had hem wel graag wat dominanter in beeld gezien en misschien wat meer aanwezigheid. Hij was een best overtuigende schurk.

Cassidy was duidelijk nog onervaren, en dat gaat wat ten koste van haar "robot". Niet dat ze erg slecht is, maar tegen Robertson en Clooney kan ze echt niet op. En dat verwachtte ik ook niet. Visueel erg leuk, gaaf gemaakte stad en leuke technische snufjes. De boodschap die erdoorheen klinkt is ook gewoon sterk.

Erg sterke scene was de Apocalypse, of de voorspelling zal ik eigenlijk zeggen. Moeilijk moment, geholpen door sterk acteerwerk en wat rauwere beelden (onverwacht voor Disney). Daarnaast zitten er ook enkele indrukwekkende tracking-shots in, ( Commercial Tomorrowland bijvoorbeeld ). Dat allemaal helpt de film wat omhoog.

Een beetje jammer dat er niet niet diep genoeg op de boodschap ingegaan wordt, dat had de film mogelijk wat meer kunnen helpen. Voor de rest visueel erg mooi (moet ook wel met een budget van 190 miljoen) en sterk acteerwerk. Het had misschien allemaal wel iets spectaculairder gemogen, maar het blijft Disney, dus allemaal nog best braaf.