Genre: Fantasy / Actie
Speelduur: 115 minuten
Alternatieve titels: Night Watch / Ночной Дозор
Oorsprong:
Rusland
Geregisseerd door: Timur Bekmambetov
Met onder meer: Konstantin Khabenskiy, Vladimir Menshov en Valeriy Zolotukhin
IMDb beoordeling:
6,4 (56.784)
Gesproken taal: Duits en Russisch
Releasedatum: 6 oktober 2005
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Nochnoy Dozor
"All that stands between light and darkness is the night watch."
In het hedendaagse Moskou blijken er magische wezens te leven die de controle hebben over de nacht en de dag. Beide groepen hebben verschillende speciale krachten waarmee ze het dagdeel tot hun voordeel kunnen aanwenden. Overdag de lichtmagiërs en 's nachts de warlocks, heksen en vampieren. De tijd is echter aangebroken dat de twee groepen met elkaar een strijd zullen uitvechten.
Externe links
Acteurs en actrices
Anton Gorodetsky
Geser
Olga
Svetlana
Alice Donnikova
Zavulon
Daria
Egor's Mother
Egor
Kostya’s Father
Video's en trailers
Reviews & comments
Ari..
-
- 70 berichten
- 106 stemmen
Vooraf geen hoge verwachtingen,
leek me meer een goedkope B-film..
Achteraf toch wel knap staaltje werk.
Mooi hem toch gezien te hebben!
Mutsaers78
-
- 83 berichten
- 100 stemmen
Geweldige film met lekker veel special effects. Inderdaad een knap staaltje russich werk. Eerste russische ooit die ik zag, maatr het zal zeker niet de laatste zijn.
4*
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Ik moet toegeven dat Night Watch niet is wat ik er in eerste instantie van had verwacht. Eén van de dingen die vooral opvalt is dat het allemaal wat rommelig oogt. Het verhaal, de personages, de dialogen, het visuele, het acteren, montage, ...
Doch rommelig als het is, de algehele uitstraling is heerlijk grauw en somber en de sfeer die daardoor wordt gecreëerd is uitstekend. Lekker weird en voor het gevoel een B-film, maar wat voor eentje...
Schiedammer
-
- 442 berichten
- 438 stemmen
Nogal vreemde film. Er zijn stukken in de film en die vond ik echt heel sterk, en ik vond andere stukken heel zwak.
Volkomenm mee eens voor mij is deze film ook 3* waard.
_Moonwalker
-
- 549 berichten
- 477 stemmen
Ik weet nog niet wat ik hiermee aan moet. Stond op verschillende websites gemeldt dat het de records van Spiderman 2 en Lord of the rings 3 had gebroken in Russia. Nadat ik het gezien had, zou ik echt niet zover gaan om het beter te noemen dan LOTR3 of Spiderman 2.
Het oogt rommelig. Het verhaal, de personages, acteerwerk...maar toch heeft het wel wat. Bepaalde scenes zijn knap bedacht en anderen waren weer heel zwak.
Leuk om gezien te hebben.
3*
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Was toch wel een zeer gelukte Russische blockbuster. Alleen wel jammer dat ie soms nogal traag op gang komt en hier en daar nog best wel goedkoop oogt. Maar verder was het acteerwerk wel weer uitstekend en het idee is ook erg goed en ook omdat zoiets uit Rusland komt ook nog. Btw ook nog de eerste Russische film die ik heb gezien. Vond die hoofdpersonage wel erg cool. Helaas wel weer wat minder actie dan verwacht, maar de magische trucjes waren wel weer te pruimen en de visuele effecten ook.
Voor een Russische film toch wel goed te doen.
3,5*
Charmides
-
- 414 berichten
- 1305 stemmen
Ik vond dit wel een aardige redelijke film. Vooral voor Rusland.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Vooral voor Rusland.
Heb je veel slechte films gezien afkomstig uit rusland of basseer je dit op niets
?
Sh0cK
-
- 67 berichten
- 268 stemmen
Film die ik een beetje raar vind, weet niet of dat als positief of negatief moet worden opgevat; ik heb in ieder geval van de film genoten.
Zoals iemand anders ook al neerzette, de film was anders dan ik ervan verwacht had. Ik geef em 3,5 ster.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Herziening.
Die mij nog meer weet te overtuigen. Bekmambetov is duidelijk een regisseur naar mijn smaak, weet met een heerlijke eigen visuele flair een geweldig concept naar behoren uit te voeren, zonder ergens uit de bocht te vliegen.
Veel fantastische visuele truucjes, misschien iets te experimenteel (voor het eerst een behoorlijk budget tot z'n beschikking) maar mij wist het te overtuigen. Een man met talent die rustig de tijd pakt om het verhaal tot stand te brengen, het zonder al te veel actie vol weet te krijgen en een sfeer neerzet die ijzersterk is.
Dat is meteen de grootste troef voor dit deel, de fenomenale sfeer die gecreëerd wordt, vooral tegen de ontknoping aan begint het steeds verfijnder te raken. De film kabbelt rustig voort en weet dankzij z'n duidelijke eigen identiteit zich zonder moeite te onderscheiden. Een blockbuster zoals je ze in Amerika weinig tot niet meer ziet. Ik gooi er een halve punt op.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Valt best mee.
Zeker niet van een niveau als LOTR maar toch een visueel prachtige, sfeervolle film met aardig goede fx.
Soms wat langzaam en matig spannend.
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Zou door Tarantino zijn omschreven als het begin van de nieuwe LOTR. Tikkie overdreven. Echter, wel zeer sterk. Verhaal steekt goed in elkaar, niks mis met het visuele gebeuren, passende sfeer en degelijk acteerwerk. Veel meer waard dan-ie nu is.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Kan iemand me de scene uitleggen van dat die vent zeer angstig zit te kijken en dat die twee andere ventjes dan dingen in zijn oor zitten te fluisteren en dan veranderd hij in zo'n oudere vent.
En nog een scene; dat dat kind schreeut wanneer hij die vent in die spiegel ziet
MovieGuy1
-
- 7 berichten
- 7 stemmen
Nochnoy Dozer alias Night Watch was een film waar ik absoluut niet naar uitkeek aangezien het weer een ordinaire dark fantasyfilm leek en ik helemaal niet onder de indruk ben van de Russen. Maar toen zag ik de OH MY GOD enge trailer en die verkocht me! Ik ging echter de bioscoopzaal binnen dat het slecht was en ik had het wel ongeveer goed naar mijn mening. Het probleem is de trailer: de trailer maakte de film een duistere horrorfilm. Terwijl dat absoluut niet eens is, naar mijn mening was het niet eens echt duister. Iedereen zegt dat Timur Bekmambetov een "acclaimed director", wat een onzin. Het acteerwerk was oké, vooral de twee vampiers die dat kind probeerde op te vreten. Maar gewoon voor de rest de hoofdrolspeler Konstantin Khabensky was de eerste helft echt heel goed, maar pas nadat hij een conflict heeft gehad met vampieren wordt ie wat beter. Maar ook gewoon het verhaal: nul! Het is echt belachelijk, we hebben effecten die slecht zijn (en ja echt slecht!).
Oke, zoals jullie weten was ik een grote fan van de vampieren die dat kind wilde opeten, vooral de mannelijke. Ik zou willen dat ie wat meer meedeed, hij was echt een griezel. De vrouw was ook prima. Dat ie dan echter vermoord werd was nogal flauw, (dat z'n hoofd eraf flikkert of wat er in godsnaam ook gebeurde).
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Film met goede maar ook zeer wazige momenten. Effecten waar oke. Kon me, ondanks dat ik zeer in de vampierenhandel zit, matig boeien. Een 5 je, dus 2,5 sterren.
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Op zich een aardige film, van russische makelij. Het verhaal is best aardig, en heeft wat potentie. Ook de effecten waren redelijk verzorgd. Acteerwerk is verder ook in orde, en de film bevat een goede sfeer. 2,5 ster.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Ik vond deze wel oké alhoewel ik het idee heb dat het tweede deel veel beter is. Waar blijft deel 3?
Leno
-
- 5921 berichten
- 4407 stemmen
Met de beginscene is de toon gezet, helaas weten ze dit niet vast te houden. Het verhaal is warrig en niet erg goed uitgewerkt. Er zitten wel een aantal fraaie scenes in welke de film uiteindelijk nog wel de moeite waard maken.
sik
-
- 4 berichten
- 4 stemmen
Fantastische film! Niet één waarvan er 12 in een dozijn passen. Je moet je hoofd erbij houden om het te volgen anders raak je de draad kwijt. Mooie effecten en de film heeft een duistere ondertoon. Heerlijk om naar te kijken en je wordt in het verhaal meegezogen. Als er engels/amerikaans gesproken zou worden verliest de film zijn charme, juist het russisch maakt de film compleet. Deel 2 iets minder en deel 3 kan nog wel heel lang gaan duren. Timur bekmambetov is een hollywood carriere begonnen met films als 'wanted', erg jammer dat dit ten koste gaat van deze trilogie. 4,5 ster.
sik
-
- 4 berichten
- 4 stemmen
[quote]puckb96 schreef:
Kan iemand me de scene uitleggen van dat die vent zeer angstig zit te kijken en dat die twee andere ventjes dan dingen in zijn oor zitten te fluisteren en dan veranderd hij in zo'n oudere vent.
Licht en duister sluiten een verbond met elkaar om geen oorlog meer te voeren. Die 'oudere' vent komt later in de film terug als 'Inquisitor', een soort rechter die beide partijen aan het verbond houdt en wanneer het nodig is ook straffen kan uitdelen aan personen die zich hier niet aan houden, hierdoor blijft het verbond gehandhaaft.
Roger87
-
- 28 berichten
- 713 stemmen
Sorry maar deze film viel mij zwaar tegen, terwel fantasy toch wel mijn favoriet is.
Ik wil deze film nog wel een herkansing geven omdat mijn verwachtingen waarschijnlijk te hoog waren, maar verlopig blijft het bij een magere 1.75/2*
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Magie, vampiers, spoken, dier-mensen, 'anderen', bloed, veel fantasy, wat actie, een strijdtoneel ....
Een 'ander' moet bv een 'draaikolk' doden ........eh......., ja...... (nog een postertje)
Visueel zeer afwisselend met veel trucs en effecten en nogal experimenteel aan elkaar gezet om er een verhaal over de strijd tussen Licht en Duisternis van te brouwen. Naar een boek, schijnt het.
Het duurde een poosje voordat ik het kon volgen, maar vond het toen best boeiend.
Ik vond het regelmatig erg mooi om te zien. Hoe bv een schroefje in slomo neervalt van een vliegtuig hoog in de lucht precies in een kopje koffie en hoe die vrouw uit een uil geboren werd, wow! En al die kleuren, vormen en dat gefreak op topsnelheid, ik kon het wel waarderen.
Qua sound ook apart, vnl ouderwetse (Holllywood?) filmmuziek en af en toe rock.
Voor mij een mooi stukje nieuwerwets werk uit Rusland en weer eens iets anders dan het geijkte.
ILDIB
-
- 3061 berichten
- 2378 stemmen
Hmm, te rommelig naar mijn zijn, maar dr zitten echt hele mooie scenes tussen. Zou t allemaal wat minder chaotisch en trubbelig zijn gemaakt en wat strakker gehouden is t echt beter,
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Raar geval, die Russen. Niet dat ik hun cinema zo goed ken, maar wat ik gezien heb, vind ik of erg goed of abominabel slecht. Daar tussenin zit nauwelijks wat. Nochnoy Dozor valt voor mij in elk geval in de laatste categorie. Ik kan geen enkel positief punt bedenken, behalve dat er ook een zooi films zijn die duidelijk vervelender zijn. Nochnoy Dozor is een te chaotische ervaring. Het is grotendeels stuurloos en van Bekmambetov krijg ik vooral het idee dat hij maar wat doet. Zelden zo’n stuurloos verhaal gezien wat zo lang ronddobbert. Slechts het eerste half uur was niet meer dan aardig. Daarna had ik simpelweg geen zin meer om het verder te volgen. Desondanks toch maar afgekeken. Je hebt er tenslotte toch voor betaald. Wat een pech dat Day Watch inmiddels ook in bezit is. Wie die dvd wil hebben, moet mijn ruil/verkooplijstje maar in de gaten houden.
Quentin Tarentino mag wel leuk roepen dat dit net zo groot kan worden als The Lord Of The Rings, maar ik heb hem zelden harder uit zijn nek zien lullen. Nochnoy Dozor is zelfs niet een piepklein beetje episch. Bijna de hele film speelt zich s’nachts in Moskou af, waardoor het visueel als twee druppels water lijkt op alle crappy actie/misdaadfilms die in hetzelfde Oostblok geschoten zijn. De strijd tussen goed en kwaad (lichte en duistere anderen en weet ik wat) is hopeloos geïnspireerd op Underworld en nog wat Hollywood blockbusters. Het CGI gebruik was ook niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig hebben ze daar niet heel veel gebruik van hoeven maken. Vraag me verder niet waar het echt over ging. Over enkele dagen heb ik geen flauw idee meer en ik steek nog liever mijn eigen ogen uit dan dat ik deze bocht nogmaals moet kijken. Voor Dnevnoy dozor zal ik een eenmalige uitzondering maken.
brabusRUS
-
- 1628 berichten
- 2810 stemmen
Bij RTL 7 zijn ze echt helemaal gek geworden. Hoe kom je er bij om deze film in het Engels uit te zenden met een Russisch accent. VRESELIJK!!! Wilde deze film zo graag zien, maar ik ga 'm echt niet kijken als de nagesynchroniseerd is in het Engels. Houd het gewoon lekker origineel!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vooral een groot zooitje dit. Een chaotische stijl gebruiken kan natuurlijk, maar ik heb niet de indruk dat het ook maar een seconde in Timur Bekmambetov is opgekomen dat de verschillende onderdelen van een film ook één geheel kan vormen. Niets lijkt ergens op te slaan en dan heb ik het niet alleen over het plot (al geldt het daar ook zeker voor). Bekmambetov lijkt gewoon ieder shot gefilmd te hebben op het moment dat het in hem op komt. Dat heeft twee gevolgen: dat het er vaak fascinerend uitziet en dat het vaak spuuglelijk is. Meestal tegelijkertijd. Een poging tot stijlvol filmen van iemand die nog niet precies weet wat stijl eigenlijk is.
Ik mocht de film aan de ene kant op zich wel. Er zit een bepaald alle-remmen-los-gevoel in dat aanstekelijk werkt en veel ideeën hier werken op zichzelf best goed, zelfs al kan ik ze onmogelijk in het grote geheel plaatsen. Het grootste probleem is dan ook dat een paar dagen na het kijken van de film het al erg lastig is geworden om concrete scènes te herinneren en nog moeilijker om te weten wat hun context was. Ik heb het verhaal proberen te volgen en in grote lijnen ging dat nog wel, maar niemand kan mij wijsmaken dat het verhaal Bekmambetov ook maar iets interesseerde, want hij werkt niets uit. Het grootste dramatische moment, waarin de held zijn zoon bijna dood wat er toe leidt dat zijn zoon zich tot de duistere zijde bekeerd, komt totaal uit het niets. Ik heb niet het flauwste idee waarom de held ineens zijn zoon aanviel. Maar op dat moment kon het me niet veel schelen. We hadden immers al een scène gehad waarin een complete apocalyps werd afgeweerd doordat één iemand terloops een vage bekentenis deed. Spanning of meeleven met de personages lijken de grootste afkeer te krijgen van de regisseur, wat het extra verbazend maakt dat dit een commercieel succes was.
Dus wat doen we hiermee. Het is eigenlijk gewoon een barslechte film, maar toch eentje die ergens iets heeft. Ik hoef hem echter niet nog ooit eens te zien.
2,5*
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3775 stemmen
Vooral een groot zooitje dit. Een chaotische stijl gebruiken kan natuurlijk, maar ik heb niet de indruk dat het ook maar een seconde in Timur Bekmambetov is opgekomen dat de verschillende onderdelen van een film ook één geheel kan vormen. Niets lijkt ergens op te slaan en dan heb ik het niet alleen over het plot (al geldt het daar ook zeker voor). Bekmambetov lijkt gewoon ieder shot gefilmd te hebben op het moment dat het in hem op komt. Dat heeft twee gevolgen: dat het er vaak fascinerend uitziet en dat het vaak spuuglelijk is. Meestal tegelijkertijd. Een poging tot stijlvol filmen van iemand die nog niet precies weet wat stijl eigenlijk is.
Ik mocht de film aan de ene kant op zich wel. Er zit een bepaald alle-remmen-los-gevoel in dat aanstekelijk werkt en veel ideeën hier werken op zichzelf best goed, zelfs al kan ik ze onmogelijk in het grote geheel plaatsen. Het grootste probleem is dan ook dat een paar dagen na het kijken van de film het al erg lastig is geworden om concrete scènes te herinneren en nog moeilijker om te weten wat hun context was. Ik heb het verhaal proberen te volgen en in grote lijnen ging dat nog wel, maar niemand kan mij wijsmaken dat het verhaal Bekmambetov ook maar iets interesseerde, want hij werkt niets uit. Het grootste dramatische moment, waarin de held zijn zoon bijna dood wat er toe leidt dat zijn zoon zich tot de duistere zijde bekeerd, komt totaal uit het niets. Ik heb niet het flauwste idee waarom de held ineens zijn zoon aanviel. Maar op dat moment kon het me niet veel schelen. We hadden immers al een scène gehad waarin een complete apocalyps werd afgeweerd doordat één iemand terloops een vage bekentenis deed. Spanning of meeleven met de personages lijken de grootste afkeer te krijgen van de regisseur, wat het extra verbazend maakt dat dit een commercieel succes was.
Dus wat doen we hiermee. Het is eigenlijk gewoon een barslechte film, maar toch eentje die ergens iets heeft. Ik hoef hem echter niet nog ooit eens te zien.
2,5*
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Russische rommel.
Chaotisch zootje dat nergens ook maar één seconde weet te boeien. Het gebeurt me zelden, maar regelmatig de neiging gehad om de film stop te zetten. Uiteindelijk echt moeten doorbijten. Geen goed teken natuurlijk.
Zowel verhaaltechnisch (WAAR ging dit nou eigenlijk over?) als visueel een draak van een film.
kevin_vp
-
- 950 berichten
- 0 stemmen
Deze film is de flop100 meer dan waardig.
Slecht gefilmd, geacteerd en heel slecht idioot verhaal.
0,5*
Pre- en sequels

Dnevnoy Dozor
2006
129 reacties
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

Carlito's Way
Misdaad / Drama, 1993
591 reacties

Shi Mian Mai Fu
Actie / Drama, 2004
350 reacties

Nanjing! Nanjing!
Oorlog / Drama, 2009
66 reacties

Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
775 reacties

Luftslottet Som Sprängdes
Thriller / Mystery, 2009
175 reacties

Kekexili
Drama / Actie, 2004
20 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








