Ice Age: Collision Course (2016)

Alternatieve titels: Ice Age 5 | Ice Age 5: Collision Course

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Mike Thurmeier en Galen T. Chu
met de stemmen van Denis Leary, John Leguizamo en Ray Romano

Scrat streeft er nog steeds naar om de ongrijpbare eikel te pakken te krijgen. Dit zorgt ervoor dat hij het universum in gekatapulteerd wordt en per ongeluk een reeks kosmische gebeurtenissen in gang zet die een bedreiging vormen voor de Ice Age wereld. Om zichzelf te redden moeten Sid, Manny, Diego en de rest van de groep hun huis verlaten om te beginnen aan een zoektocht om de bedreiging te stoppen. Ze reizen naar exotische nieuwe landen waar ze worden geconfronteerd met een aantal nieuwe kleurrijke figuren.

avatar van Shinobi
"It sounds like it's slowing down."

Van deze reeks heb ik enkel deel één gezien, maar voor de continuïteit heeft dat geen invloed lijkt me.

In 'Collision Course' is er een dreiging van een inslaande meteoriet, al lijkt dat gegeven grotendeels naar de achtergrond te verschuiven door o.a. familieperikelen van Manny. De originaliteit is simpelweg ver te zoeken en het karige plot helpt niet echt mee, vooral als de hoofdpersonen vrij weinig te doen hebben.

Desondanks is het opmerkelijk te noemen dat men geen tijd neemt om je als kijker een onderhoudend verhaal voor te schotelen; het geheel is te druk van opzet. Dit is te zien aan het feit dat er nauwelijks een fatsoenlijke dialoog gevoerd kan worden zonder dat er iets komisch bedoeld moet plaatsvinden.

Het gebeuren rondom - de immer grappige - Scrat staat meer centraal, omdat hij in achtervolging van zijn eikel de ramp in gang zet. Juist van deze scènes moet de film het hebben, want de rest holt er maar wat achteraan, ondanks een paar goed gevonden maffe momenten. Daarbij is de animatie in combinatie met 3D best aardig.

Al met al een matig vervolg waaruit blijkt dat de koek nu echt op is.

2,0 Sterren.

avatar van John Lee Hooker
Voor kinderen misschien leuk, maar die welbekende typetjes begonnen me al vlug tegen te staan. De gebeurtenissen zijn eigenlijk ook vrij clichématig en het overgrote deel kun je wel uitstippelen. Qua animatie vond ik het om eerlijk te zijn niet eens zo heel mooi eruit zien. Ik snap sowieso niet zo goed waarom ze zo lang door blijven gaan met deze reeks. Een typisch geval van uitmelken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ice Age is echt het beste voorbeeld van een franchise die al jaren terug had moeten stoppen. De eerste delen waren vrij sterk, maar bij deel 3 en zeker deel 4 viel al op dat ze maar bleven herkauwen en dat het allemaal allang over het hoogtepunt heen was. Collision Course is het dieptepunt van de reeks. De eerste films waren vooral leuk doordat er maar weinig hoofdrollen waren en de focus dus op leuke dialogen en karakterontwikkelingen konden liggen. We volgden Manny, Sid en Diego en kregen er regelmatig een toen nog leuke Scrat met zijn nootje bij. Maar tegenwoordig is de groep zo ontzettend groot dat ik het vooral vermoeiend, flauw en langdradig vind.

Het is allemaal veel te zoetsappig en klef geworden en alles moet ook nu weer worden verbonden met een relatieverhaal, of dat nu een vader-dochter versie is of wat dan ook. Het is too much en ondanks dat er nog best wel genietbare momenten en humor in zitten, is de glans helemaal verdwenen. Inhoudelijk gaat de film echt totaal niet diep, iets wat pakweg het niet zo lang terug uitgekomen Finding Dory (2016) wel prima deed. Buiten dat vind ik Collision Course grafisch ook niet zo imponerend. Het ziet er kaal en weinig gedetailleerd uit, op de dieren zelf na dan.

Stop er gewoon mee, maar mocht er nog een zesde deel komen (ik zet in op 99,99% zekerheid), zorg er dan weer voor dat de film gewoon kleinschaliger wordt.

avatar van knusse stoel
Wat moet ik hiervan maken?
Inderdaad, iedereen die stelt dat de vorige films over deze bijdehande pre-historische "monstertjes" leuker en interessanter waren, heeft gelijk. Het is niet zo dat wij ons geërgerd hebben aan deze film maar het was gewoon een herhaling van zetten en zit de wereld daar nu op te wachten? Een figuur vonden wij er weer uitspringen en dat was onze 'vriend' Scrat en zijn eikel. Onafscheidelijk en .......wat wil hij met die eikel'? Als wij hem waren, zouden wij naar een eikenbomenbos toe gaan, heeft hij er veel meer!
En Scrat .......NOOIT maar dan echt ook NOOIT!!! piloot of astronaut worden!, je bent een gevaar in de lucht, ruimte!
Toch is onze waardering een 6, dus een voldoende. Tip voor Mike Thurmeier en Galen T. Chu, laat dit de laatste maar zijn met deze dierenfamilie ergens in een ver verleden.

avatar van arno74
Een tussendoortje, maar de geslaagde eerste Ice Age-films lijken nu wel heel ver weg. Originaliteit is op, en daarmee lijkt ook deze reeks op te zijn. Het staat ook onbedoeld een beetje op de poster: "Kiss your Ice [Age] goodbye". Ice Age 5 is overbodig en had niet gehoeven. Het verhaal wordt steeds gekker en de humor werkt steeds minder. Na de Scifi-intro van Scrat gaat de film weer terug naar het aloude verhaal van Ice Age, zelfde personages, zelfde grappen, maar nu voor de vijfde keer. Leuk voor kinderen, meer niet. Ik kon mijn aandacht maar met moeite erbij houden. Een magere 2*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit staat mijlen ver van de eerste film. De sequels zijn (zoals wel meer bij animatiefranchise) veel meer op kinderen gemikt dan op het gehele gezin. Scrat is niet meer origineel en er zijn veel te veel figuren om nog enig sympathie mee te hebben. Sid was nooit echt grappig, het is jammer wat ze nu met Manny nog doen en Diego is slechts bladvulling. Dergelijke sequels doen het imago van de originele Ice Age ook niet echt goed.

avatar van Noodless
Hetzelfde gevoel onlangs bij de franchise Underworld ( 5de deel ) wekt deze film ( ook toevallig het 5de deel ) het gevoel van ' Het is over ' op.
Alleen Scrat is nog wel leuk, al werken die scènes ook al niet meer zoals in de vorige delen.
Het verhaal in de film zelf weet op geen enkel moment de interesse van de kijker te verhogen. Ook de verschillende figuren zijn te talrijk om elk een leuke toevoeging te geven in het verhaal. Overdaad schaadt. Ze mogen er mee stoppen. 5/10

avatar van Decec
Een goede animatie/avontuur/komedie/familie/SF film...
Prima verhaal...
Leuk gemaakte animatie en SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet slecht...

avatar van LOTR-lover
Het voelt een beetje als uitmelken en dat gevoel blijft me de gehele speelduur achtervolgen. Het is 't gewoon allemaal 'net niet'. De humor die zo kenmerkend is voor de Ice Age franchise slaat hier vaak de plank mis of is zelfs bijna in z'n geheel afwezig. Ondanks het feit dat er veel herkenbare dingen in zitten is het toch vooral 'been there, done that' in plaats van een feest van herkenning. Jammer, toch een gemiste kans deze film.

4/10 (IMDB)

Ik maak er een vijfje van. Je moet toch wel een beetje een hekel hebben aan je eigen kinderen als je ze het aandoet hen mee te slepen naar iets wat Ice Age 5 heet. Ice Age is een reeks films die men had moeten stoppen na het derde deel. De noodzakelijke ideeënput is behoorlijk opgedroogd, en de irritatiegrens nadert dan snel. Deel vier was me veel te druk, daar werd zoveel ingestopt dat het op mijn zenuwen werkte. Wat dat betreft is deze vijfde wat beter, maar daarmee is het meest positieve wel gezegd. Dat gedoe met Scratje is al een tijdje meer idioot dan leuk en dat geld eigenlijk ook voor deze serie films als geheel. Het verhaal op onze aarde met de welbekende figuren(ongeïnspireerd ingesproken door de stemacteurs) kent totaal geen leuke nieuwigheden, en heeft een schrijnend gebrek aan humor(zou er iemand zijn die bij deze film echt onbedaarlijk heeft moeten lachen?). Kan ook bijna niet als je een prent maakt die de ondergang van de aarde behandelt, niet echt iets waar je de kids blij meemaakt. Zelfs de korte verwijzingen naar 2001: a Space Odyssey en The Ten Commandments werken totaal niet. Tot overmaat van ramp werd ik nog een keer extra teleurgesteld door Scrat, omdat ik de hoop had dat hij met zijn onhandigheid er voor zou zorgen dat aan het eind van deze Collision Course de aardkloot alsnog uit elkaar zou spatten. Zo ver kwam het helaas niet zodat we moeten vrezen dat er nog een zesde komt(pffffffffffffffff).

avatar van nathaniel177
Slechtste film uit de serie. Erg jammer, had hier veel meer van verwacht. Verhaal is bar slecht en die lama heeft niks toe te voegen. Scrat is nog wel het hoogtepunt van de film