Ice Age: Collision Course (2016)

Alternatieve titels: Ice Age 5 | Ice Age 5: Collision Course

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Mike Thurmeier en Galen T. Chu
met de stemmen van Denis Leary, John Leguizamo en Ray Romano

Scrat streeft er nog steeds naar om de ongrijpbare eikel te pakken te krijgen. Dit zorgt ervoor dat hij het universum in gekatapulteerd wordt en per ongeluk een reeks kosmische gebeurtenissen in gang zet die een bedreiging vormen voor de Ice Age wereld. Om zichzelf te redden moeten Sid, Manny, Diego en de rest van de groep hun huis verlaten om te beginnen aan een zoektocht om de bedreiging te stoppen. Ze reizen naar exotische nieuwe landen waar ze worden geconfronteerd met een aantal nieuwe kleurrijke figuren.

Vermakelijke kinder film

avatar van Walter S.
Irritante personages (of hun NLse stemmen in elk geval), ik was blij dat ie afgelopen was. Gelukkig vonden mijn kinderen het wel leuk.

Verhaal is redelijk, had beter verwacht.
De humor in deze film is me te kinderachtig.

avatar van Antonev
I'm a rabid beast, who gives rabies to babies!

Qua verhaallijn niet hoogstaand, qua humor prima op orde! Veel geestige momenten en leuke oneliners. Ik heb me er prima mee kunnen vermaken.

avatar van MovieHolic
Viel me tegen, vond dit helaas de minst leuke uit de serie... af en toe geinig maar niet verassend genoeg.

avatar van filmofiel
MovieHolic schreef:

Verassend of Verrassend?

avatar van m1chel
In 2002 maakte de wereld kennis met de eerste Ice Age-film, waarop door het grote succes nog drie vervolgen kwamen. Aangekomen bij alweer het vijfde deel is het natuurlijk te hopen dat de kracht en de humor niet verloren gaan, een gevaar dat iedere film meer op de loer ligt. Aan de compleet terugkeerde stemmencast ligt het in elk geval niet en ook de trailer, waarin de dolkomische eekhoorn Scrat opnieuw op jacht gaat naar de felbegeerde eikel, zag er weer dolkomisch uit. Helaas kunnen we al snel concluderen dat Scrat een veel te grote rol speelt in deze film en al direct vanaf de openingsscène gaat het dan ook bergafwaarts met de film.

Zo zien we hoe Scrat een UFO vind en door zijn onhandigheid de ruimte in wordt geschoten. Als hij met de UFO ons zonnestelsel systematisch onderhanden neemt valt direct op hoe kinderachtig deze film is. Zo vliegt hij tegen planeten aan waardoor deze letterlijk als biljartballen door de ruimte vliegen, dit voorzien van geluidseffecten die regelrecht uit een cartoon van weleer komt. Als kijker hoop je dan ook al vrij vroeg in de film dat dit niet de trend is voor de rest van de film, maar helaas zet dit soort ongein de hele film voort. De verdere verhaallijnen zijn helaas zelfs voor een dergelijke animatiefilm vrij doorzichtig, waarbij ze helaas ook niets nieuws of komisch met zich mee brengen. Het zorgt ervoor dat zeker de volwassene kijker zich nog binnen het half uur zal gaan irriteren en zelfs vervelen.

Positief is dat de animatie in de film wel weer van hoog niveau is, iets dat we gewend zijn van de reeks en dus ook verwacht mag worden. Daarbij komt dat het 3D-effect zeker zijn meerwaarde heeft in de film. Zo ziet de scène waarin de komeet op de Aarde afkomt er erg goed uit, waarbij je met het afbrokkelen van de komeet bijna van je stoel af zal vallen. Voor de rest valt de prima soundtrack van de film op, die je soms het idee geeft dat je te maken hebt met het werk van vermaard componist John Williams. Helaas leggen deze pluspunten het af tegen de minpunten en kunnen we onmogelijk spreken van een geslaagd nieuw hoofdstuk in het Ice Age verhaal. HIervoor is het verhaal te oppervlakkig en kinderachtig en zal de film het deze periode als familiefilm afleggen tegen het veel betere Finding Dory.

Ice Age: Collision Course is een prachtig geanimeerde film, die helaas de familiefilm voorbij is door een overdaad aan flauwe en kinderachtige humor. De oorzaak van dit probleem ligt grotendeels bij Scrat, die dit avontuur een veel te grote rol speelt. Het maakt dat de film eigenlijk alleen geschikt is voor een jong publiek, waarnaast er voor de volwassenen er weinig te beleven valt. Zeker op het komische vlak stelt de film flink teleur. Gelukkig maakt het 3D effect in de bioscoop het nog een beetje goed, maar we kunnen niets anders concluderen dan dat deze vijfde Ice Age-film een grote teleurstelling is geworden. Ice Age: Collision Course doet zijn titel eer aan en de makers doen er beter aan om het hierbij te laten, want de koek is duidelijk op.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ice Age is echt het beste voorbeeld van een franchise die al jaren terug had moeten stoppen. De eerste delen waren vrij sterk, maar bij deel 3 en zeker deel 4 viel al op dat ze maar bleven herkauwen en dat het allemaal allang over het hoogtepunt heen was. Collision Course is het dieptepunt van de reeks. De eerste films waren vooral leuk doordat er maar weinig hoofdrollen waren en de focus dus op leuke dialogen en karakterontwikkelingen konden liggen. We volgden Manny, Sid en Diego en kregen er regelmatig een toen nog leuke Scrat met zijn nootje bij. Maar tegenwoordig is de groep zo ontzettend groot dat ik het vooral vermoeiend, flauw en langdradig vind.

Het is allemaal veel te zoetsappig en klef geworden en alles moet ook nu weer worden verbonden met een relatieverhaal, of dat nu een vader-dochter versie is of wat dan ook. Het is too much en ondanks dat er nog best wel genietbare momenten en humor in zitten, is de glans helemaal verdwenen. Inhoudelijk gaat de film echt totaal niet diep, iets wat pakweg het niet zo lang terug uitgekomen Finding Dory (2016) wel prima deed. Buiten dat vind ik Collision Course grafisch ook niet zo imponerend. Het ziet er kaal en weinig gedetailleerd uit, op de dieren zelf na dan.

Stop er gewoon mee, maar mocht er nog een zesde deel komen (ik zet in op 99,99% zekerheid), zorg er dan weer voor dat de film gewoon kleinschaliger wordt.

avatar van erik1977
Zitten de makers aan de dope ofzo? Ik heb gisteren een paar keer voor de tv gezeten van... who the fuck verzint dit!?
Al moet ik toegeven dat ik ook wel een paar keer in een deuk heb gelegen, maar verder blijft deze animatiefilm verder achter op de andere ice age films.

avatar van MovieHolic
filmofiel schreef:

Verassend of Verrassend?

Verrassend, niet zo bijdehand doen...

avatar van knusse stoel
Wat moet ik hiervan maken?
Inderdaad, iedereen die stelt dat de vorige films over deze bijdehande pre-historische "monstertjes" leuker en interessanter waren, heeft gelijk. Het is niet zo dat wij ons geërgerd hebben aan deze film maar het was gewoon een herhaling van zetten en zit de wereld daar nu op te wachten? Een figuur vonden wij er weer uitspringen en dat was onze 'vriend' Scrat en zijn eikel. Onafscheidelijk en .......wat wil hij met die eikel'? Als wij hem waren, zouden wij naar een eikenbomenbos toe gaan, heeft hij er veel meer!
En Scrat .......NOOIT maar dan echt ook NOOIT!!! piloot of astronaut worden!, je bent een gevaar in de lucht, ruimte!
Toch is onze waardering een 6, dus een voldoende. Tip voor Mike Thurmeier en Galen T. Chu, laat dit de laatste maar zijn met deze dierenfamilie ergens in een ver verleden.

avatar van italklaas
De eerste 2 waren leuk en vol humor. Nummer 3 en 4 waren al minder, maar deze laatste vond ik echt verschrikkelijk. Voor mij einde IceAge.

avatar van Yugnav
Ik ben wel klaar met deze franchise.

Inderdaad, meer van hetzelfde (hoewel het landschap wel origineel was), maar toch leuk.

avatar van arno74
Een tussendoortje, maar de geslaagde eerste Ice Age-films lijken nu wel heel ver weg. Originaliteit is op, en daarmee lijkt ook deze reeks op te zijn. Het staat ook onbedoeld een beetje op de poster: "Kiss your Ice [Age] goodbye". Ice Age 5 is overbodig en had niet gehoeven. Het verhaal wordt steeds gekker en de humor werkt steeds minder. Na de Scifi-intro van Scrat gaat de film weer terug naar het aloude verhaal van Ice Age, zelfde personages, zelfde grappen, maar nu voor de vijfde keer. Leuk voor kinderen, meer niet. Ik kon mijn aandacht maar met moeite erbij houden. Een magere 2*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit staat mijlen ver van de eerste film. De sequels zijn (zoals wel meer bij animatiefranchise) veel meer op kinderen gemikt dan op het gehele gezin. Scrat is niet meer origineel en er zijn veel te veel figuren om nog enig sympathie mee te hebben. Sid was nooit echt grappig, het is jammer wat ze nu met Manny nog doen en Diego is slechts bladvulling. Dergelijke sequels doen het imago van de originele Ice Age ook niet echt goed.

Hoewel het nog steeds leuk blijft merk je toch dat er sleet op de reeks komt.
De originaliteit is verdwenen en je bent niet echt meer verrast.
De grappen keren weer en ook de figuurtjes vallen in herhaling.
Maar toch, en wellicht door de prachtige animatie, heb ik ook aan deze 5de film uit de reeks weer plezier beleefd.
Maar ik hoop dat men niet eeuwig blijft doorgaan en in schoonheid zal eindigen.

Bantavoer
Na deel 4 dacht ik: wat moet je nu nog verzinnen? En met Scrat? Onderhand wel gehad. Maar toch gevonden in deel 5. Een knaagdier Scrat die de hele zonnestelsel op z'n stuntelige manier maakt.
Wederom een geweldige Ice Age film met vooral een hilarisch einde met persiflage op Neil deGrasse Tyson. Geweldig.

avatar van MarkFish
Misschien is 1,5 ster wel wat laag voor deze film, maar ik heb een hekel aan filmmaatschappijen die een succesformule zo uitmelken. Stoppen op het hoogtepunt is al een ver gepasseerd station, stoppen terwijl het nog een beetje leuk is kan eigenlijk ook al niet meer. Als het je blieft geen deel 6!

keimpeS
Ice Age vind ik qua animatie/verhaal & humor de beste reeks qua animatie die er is, alle delen spreken me wel aan. Deze 5e animatiefilm van Ice Age blijft een beetje achter op de rest, maar toch nog steeds leuke humor. Er hoeft voor mij geen 6e film te komen het is nu wel goed zo en tijd voor weer iets nieuws!

lezertje
Met de openingsscène van ‘Scrat in space’ weet je eigenlijk al dat de ideeënmoeheid genadeloos heeft toegeslagen, om van dit vijfde deel nog iets leuks te kunnen maken. Scrats eeuwige jacht op de hazelnoot biedt ook in de ruimte geen nieuwe stof tot grappen. Irritant is dat elke camerabeweging met een geluidseffect gepaard dient te gaan. Helaas is de ‘Ice age’ franchise met dit vijfde, en hopelijk laatste deel, zo uitgemolken dat zelfs de herinnering aan de eerste delen geen glimlach meer op het gezicht kan toveren. Nul sterren.

avatar van Barry83
Dit deel hadden ze gewoon niet meer moeten maken.

avatar van nadrin
Gelukkig is Scrat deze X uitzonderlijk grappig. Voor de rest is de film maar een heel flauw vervolg

avatar van john mcclane 2
Best geinig ,
Niet geheel overbodig ,
Maar nu mag het wel stoppen.
Eerlijk is eerlijk: het is af en toe wel grappig.
de verassingen zijn er nu wel van af .

avatar van nakada
Scrat die last heeft van de zwaartekracht tilt hem nog net boven de streep

avatar van Noodless
Hetzelfde gevoel onlangs bij de franchise Underworld ( 5de deel ) wekt deze film ( ook toevallig het 5de deel ) het gevoel van ' Het is over ' op.
Alleen Scrat is nog wel leuk, al werken die scènes ook al niet meer zoals in de vorige delen.
Het verhaal in de film zelf weet op geen enkel moment de interesse van de kijker te verhogen. Ook de verschillende figuren zijn te talrijk om elk een leuke toevoeging te geven in het verhaal. Overdaad schaadt. Ze mogen er mee stoppen. 5/10

avatar van Decec
Een goede animatie/avontuur/komedie/familie/SF film...
Prima verhaal...
Leuk gemaakte animatie en SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet slecht...

avatar van LOTR-lover
Het voelt een beetje als uitmelken en dat gevoel blijft me de gehele speelduur achtervolgen. Het is 't gewoon allemaal 'net niet'. De humor die zo kenmerkend is voor de Ice Age franchise slaat hier vaak de plank mis of is zelfs bijna in z'n geheel afwezig. Ondanks het feit dat er veel herkenbare dingen in zitten is het toch vooral 'been there, done that' in plaats van een feest van herkenning. Jammer, toch een gemiste kans deze film.

4/10 (IMDB)

avatar van Kondoro0614
knusse stoel schreef:
Wat moet ik hiervan maken?

Ik vind dat je nog best wel een hoge cijfer geeft voor een niet al te positieve mening. Waarom blijven ze dit maken? Er blijkt nog steeds vraag naar te zijn. Ik denk voornamelijk bij kinderen.

avatar van knusse stoel
Kondoro0614 schreef:

Ach, volgens politici in DH is een zesje te weinig, zo ontstond de "zesjescultuur" waaraan ook ik altijd voldeed. Behalve dus in DH! De film hebben we uitgekeken en zo slecht was hij niet maar het was inderdaad vaak een herhaling van zetten. Toch een voldoende!