Crimes and Misdemeanors (1989)

Komedie / Drama

geregisseerd door Woody Allen
met Martin Landau, Woody Allen en Anjelica Huston

Judah Rosenthal (Martin Landau) heeft al enkele jaren een relatie met Dolores (Anjelica Huston). Nu dreigt ze echter zijn leven te verpesten als hij niet haar trouwt. Wanneer zijn broer Jack suggereert om Dolores te laten vermoorden zit Judah met een groot moreel dillema. Ondertussen probeert filmmaker Clifford Stern (Woody Allen) een documentaire over een filosofie-professor te maken. In plaats hiervan moet hij echter een portret maken van de succesvolle zwager Lester.

avatar van Goodfella
Erg vermakelijk filmpje. Lekker vlot, luchtig én een inhoudelijk goed verhaal met uitstekende acteurs, da's in mijn ogen helaas een zeldzame combinatie. Ja, ik ga die Woody Allen wel waarderen denk ik

Toen ik deze film voorgeschoteld kreeg, wist ik niet precies wat ik ervan kon verwachtten. Datgene wat ik van Woddy Allen gezien had was me erg bevallen en ook deze film vond ik (weer) erg sterk.
Allen geeft in zijn films altijd een mooi beeld van mensen en hun problemen. Ook hier is dat weer erg goed gedaan. Het ene verhaal met de goed acterende Landau, wordt goed afgewisseld met het andere met ook een erg leuke rol van Allen die zich erg in zijn rol in leeft als een onsuccesvolle en mislukte documantaire maker.
Landau die alles heeft wat hij, komt gewoon weg met de moord op zijn minares. en Allen heeft aan het eind van de film helemaal niets, omdat zijn vroegere geliefde zich verloofd heeft met iemand die totaal tegenover hem staat. Dus zo zie je maar dat misdaad soms wel loont en dat dromen van iemand die nooit iets verkeerd heeft gedaan soms niet in vervulling gaat.
Woody Allen stijgt met deze film weer een beetje hoger in mijn 'favoriete regisseurs' lijstje. Een hele dikke voldoende; 4*.

Op imdb na Annie Hall en Manhattan de best gewaardeerde Woody Allen film.

Ik ben op zoek naar de dvd met NL ondertiteling, maar kan die niet vinden.

Bij play hebben ze hem wel, maar zonder NL subtitles (wel Engels als je daar iets aan hebt). Heb 'm daar ook vandaan.

avatar van xgogax
Ik vind Crimes and Misdemeanors gewoon de beste van alle Woody Allen films.

avatar van dutchtuga
Ja, weer een sterke Woody Allen film. Geweldige dialogen weer en 2 leuke in elkaar vermengde verhaallijnen. Allen weet me elke keer te pakken met zijn portretten van mensen en hun relaties tegenover elkaar of de wereld. Een meester in het creeeren van zeer lekkere dialogen en types. Ook hier is dat weer het geval en krijgen we enigszins nog kritiek op het geloof voorgeschoteld. Vond het leuk alleen gaat ie wat de ver in die laatste monoloog. Erg jammer. Hou het toch op een krappe 4*.

avatar van otherfool
Wat is Allen na Annie Hall en Manhattan toch afgrijselijk ver afgezakt; deze kan ook weer aan de flops worden toegvoegd. Allen is ditmaal niet irritant op een leuke manier, dus gewoonweg irritant. 1,5 sterren dan maar.

avatar van kort0235
Ik wil alle Woody Allen films gezien hebben en dit is mijn 35e. Gelukkig kon ik deze nog huren met ND ondertiteling op VHS.
Ook Crimes and Misdemeanors is weer een ijzersterke film van Allen. De twee verhaallijnen, 1 met Judah Rosenthal en de tweede met Clifford Stern (Woody Allen) zitten elkaar niet in de weg, aan het einde van de film zie je dat de twee verhalen elkaar magnifiek aanvullen. (Later heeft Allen ook twee verhaallijnen gebruikt in Melinda en Melinda).
Er wordt vreselijk goed geacteerd in de film, ook die Alan Alda als Lester was formidabel !
Een van de betere van Allen, daarom een 4.5*

Ondanks zijn goeie score op IMDB viel deze mij toch flink tegen. Na eerder te hebben genoten van Annie Hall, Manhattan, Radio Days en Zelig wist deze mij niet te overtuigen. Dialogen waren wat minder scherp en de humor wist me minder te pakken. Ook het verhaal over het maken van de juiste keuzes was een beetje makkelijk. Jammer.

avatar van thomzi50
Erg vermakelijke film, deed me soms lichtelijk aan Match Point denken - maar ik geloof dat veel films van Allen op elkaar lijken. Lekker tempo, bij vlagen leuke humor, goed acteerwerk en prima verhaal. Beviel me wel. Ruime 3,5*

Inmiddels wat meer leren waarderen. Nog steeds niet een favoriet, maar een film die je als Allen liefhebber toch wel gezien moet hebben. Het thema (moraliteit) wordt hier ook redelijk overtuigend gebracht.

avatar van Down_By_Law
Deze heb ik op video, omdat er nog geen DVD van is (belachelijk!). Een van Woody's beste films, met prachtig acteerwerk (vooral door Martin Landau). "Match Point" heeft inderdaad veel weg van deze, maar ik vind dit net iets beter geslaagd.

avatar van Goodfella_90
Er is wel een dvd hoor.

Zonder Nederlandse ondertiteling overigens, maar wel gewoon regio 2.

avatar van The One Ring
Weer een heerlijke Allenfilm, maar wel eentje met een vreemde opbouw. Het zijn in essentie twee verhalen, wat misschien wel vaker gedaan is, maar de twee verhalen hebben een totaal andere toon hier. Het verhaal van Landau (voor mij toch het hoofdonderdeel van de film) is bloedserieus, waar het verhaal van Allen bij vlagen hilarisch is, op de bekende Allenwijze. Ik vroeg me de hele film af waarom Allen besloot deze twee verhalen die nauwelijks iets gemeen hadden in één film te verwerken, maar het einde brengt de twee verhalen op een prachtige manier samen.

Wat het meest opvalt in deze Allenfilm zijn voor de verandering niet de dialogen (Allen lijkt de beste teksten voor zichzelf bewaard te hebben), maar de prachtige karakteruitwerkingen. Er zitten een aantal ijzersterke personages in, zelfs in de kleine bijrollen. Daarnaast zijn ze opvallend geloofwaardig. Ik vond zelfs die professor waarvan Allen een uiterst saai overkomende documentaire maakte (no way dat zoiets ooit op tv zou komen) iets bijzonders toevoegen aan de film.

Daarnaast fijn dat Allen logische sentimenten uit de weg weet te gaan en zelfs een moraal niet moraliseerd. Ik hou wel van die typischje Alleneindes uit zijn vroegere werk waarin het leven gewoon verder gaat, ongeacht wat er in het verleden gebeurt is.

avatar van rokkenjager
Allen's meest fundamentele.

Een zeer vreemd maar geslaagde mix tussen 'n bloedserieus thriller en 'n uiterst humoristische komedie. Ingmar Bergman's invloeden zijn zo overzichtelijk dat ik af en toe het idee had dat ik naar Bergman zat te kijken. Het menselijke relaties, hen decisies, Het menselijke ziel, De keuzes tussen goed en kwaad, de filosofische conversaties, hen besluiteloosheid, hen onzekerheid, wordt erg merkwaardig door Allen vertoond.

In het begin had ik nogal wat moeite met bepaalde personages. Vond ze totaal niet boeiend of interessant. Hoewel ik naar mate de tijd ze meer kon begrijpen en zo meer sympathie voor ze kon tonen, bleven ze af en toe vreemden kippen zonder kop.

Ik prefereer natuurlijk Allen's eigen segment, vanwege zijn komische toon en overzienbare elementen. En natuurlijk die dialogen die alleen hij in een film kan stoppen, en one-liners waar je letterlijk buikpijn van krijgt. Ze zijn spaarzaam maar o zo briljant:

"Its very hard to keep your heart and head together in life...in my case they aren't even friends."

"The last time I was inside a woman, I was visiting the statue of liberty."

''God is a luxury I cannot afford.''

"Hey honey, you're the one who stopped sleeping with me, ok. It'll be a year come April 20th. I remember the date exactly, because it was Hitler's birthday."

Lol! Wat kan die man toch schrijven.

Krijg meteen weer zin om hem uit de kast te trekken!

Als zijn tanden smelten van de currysaus en zijn laatste seks dateert van Hitler's verjaardag, dan hebben we te doen met dat kleine mannetje dat kris-kras en verrassend voor de camera beweegt, tussen zijn gefrustreerde, paniekerige of uitbundige medepersonages laveert en vol zit met grappige beweringen.
Woody Allen is zoals in de meeste van zijn films op hoog niveau en de rest van de cast eigenlijk ook, zekerlijk Alda en Landau.
Typische Woody film. Neen, niet zeggen "'k heb dat al eerder gezien". Neen, het is altijd nieuw en boeiend.
Wat ik altijd schitterend vind in de Woody Allen films is de muziek van die grote evergreen componisten : Berlin, Gershwin, Porter, Rodgers...en altijd schitterend gekozen en betekenisvol.

avatar van ®Tc
Het stukje met Martin Landau was interessant maar wat die onnodige scènes met Woody Allen ertussen komen doen is me nog steeds een raadsel.

Martin Landau is erg interessant om volgen en hij speelt ook sterk. Uitzichtloze situatie wordt hier tegen de clichés in anders opgelost dat krijgt ook al een pluim maar het verhaal van Woody Allen vond ik 2x niks.

Maar dan zie ik hier weer onder genre het woord komedie staan. Vond eigenlijk niks komisch.

avatar van Vinokourov
Wederom genoten van een heerlijk Woody-sfeertje met twee op zich staande plots die beiden me konden boeien. Met beide hoofdpersonen, een overspelige oogarts en een neurotische filmmaker, leefde ik erg mee, ook al verschillen hun levenspaden enorm. De verhaallijn van Landau is zwaarmoedig en behandelt een flinke dosis ethiek, die van Allen is bij vlagen hilarisch en zorgt er voor dat het geheel niet alleen bestaat uit kommer en kwel. Heerlijk om te zien hoe hij die lullo Lester afzeikt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hoe doet Allen het toch keer op keer? hij begint op mijn beste regisseurs lijstje al aardig boven aan te staan!
Deze film is anders als bijvoorbeeld Annie Hall, Manhatten, enzo
Ook anders als Hannah And Her Sisters, al kan je de vertel vorm van de 2 verhalen wel het beste vergelijken met die film.
Allen lijkt wat meer depressief en wat minder mopper achtig in deze film, of ben ik de enige die dat opviel?
Niet te min speelt hij zijn rol weer geweldig en kon ik goed mee leven met zijn personage.
Ook het einde is anders dan de boven genoemde films, het is voor de verandering eens een keer een vrij open en zeker niet standaard happy einde geworden, had het niet zien aankomen en daarom ook de perfecte afsluiter voor deze Allen film!
Ook al kon ik de film niet echt vergelijken met bovenstaande titels, de Allen sfeer was daardoor niet minder aanwezig, weet niet hoe maar zijn films stralen altijd een bepaalde sfeer en emotie af zodat je voelt dat je een Allen film zit te kijken.
Eind oordeel: niet een film zoals velen andere, een origineel einde en 2 boeiende verhaallijnen maken ook deze film weer een waardige Woody Allen film!
Niks minder dan 4 sterren, bij een 2de kijk-beurt misschien wel dat halve sterretje meer!

avatar van danuz
Crimes and Misdemeanors mag zich wat mij betreft met Manhattan meten. Niet dat de film op elkaar lijken (deze heeft veel meer verwantschap met zijn latere Match Point, maar beiden weten thematiek, drama en komedie perfect te balanceren. Hier was het vrij zware thema in mooi balans met de typische mistroostige droogheid van Allen('s karakter). Een Russisch drama op z'n Joods New Yorks zeg maar. En dat is heerlijk! Dit zijn de films die me weer vertrouwen geven in Allen als één van de grappigste en meest eigenzinnige regisseurs.

AddictedToMovies
Schitterende Allen-film, deze behoort tot zijn vijf beste films (hoewel ik dit nog niet met echte zekerheid kan zeggen, dit is pas mijn 17e Allen), maar wat een prachtige film. Waar bij zijn meeste films ondanks de ingewikkelde omstandigheden toch komedie zegeviert, heeft drama hier de overhand. En wat kan hij dat mooi weergeven.

Het vertelt twee verhalen, wiens paden maar even kruisen (in die scène had nog wel wat meer gezeten denk ik). Het verhaal van Judah was erg goed, hoewel het de mindere van de twee was. Martin Landau zet wel een hele mooie rol neer. Hij krijgt ook goede tegenkracht van de rabbi, zijn vader en zijn broer. De kwelling en de moeilijke keuzes en het verloop van het personage zijn wel geweldig neergezet. Allen kan het verhaal duidelijk niet loslaten doordat hij vrijwel hetzelfde verhaal gebruikt voor Match Point en ik vind het ook verrassend hoe beiden eindigen. Het was in ieder geval een sterk dramaverhaal mooi verfilmd, met name de religieuze achtergrond vond ik sterk.

Het andere verhaal vond ik het beste. Allen speelt weer dezelfde rol, maar hier speelt en schrijft ie 'm nog mooier en sterker. Ik ga zelfs zo ver om te zeggen dat dit zijn beste rol is. Hij maakt van de kijker zijn vriend, en samen moeten we toezien hoe die kwal van een producer iedereen inpakt. Ook leuk dat ie zo'n vriend vind in zijn nichtje, als de enige met wie hij kan corresponderen. Ook de man waarover hij een docu aan het maken was was zo sterk. Zo mooi, zo triest. Grandioos!

Hoe zwaar de onderwerpen ook zijn, Woody Allen slaagt er altijd in om het niet een al te zware film te maken en het heel fijn wegkijkt. Een van de mooiste scènes was met de muziek van Schubert, degene die 'm gezien hebben weten welke scène ik bedoel. Ook vond ik het visueel een van zijn sterkere. Erg mooi geschoten. Natuurlijk is er ook weer heerlijke Woody Allen humor die er erg bij helpt, maar dit is voor mij een van de grote dramameesterwerken van de geweldige filmmaker die maar in aanzien blijft stijgen.

Hele ruime 4,0*, misschien zelfs een 4,5*

AddictedToMovies
Na herziening dikke 4,5*, misschien wel een 5,0*. Ik heb 'm ook een plaatsje in m'n top 10 gegeven, maar die is op dit moment een rommeltje.

Samen met Manhattan de beste Allen die ik tot nu toe zag. Het prettige zit hem in de afwisseling van de twee verhalen. Die met Landau is donkerder en met Allen lekker luchtig. De sfeer is weer treffend zoals wel vaker in films van Allen. Wat ik grappig vond in de film was dat Allen de zelfingenomen Alda niet kan uitstaan. De scene aan het eind waarin Allen hem zijn film laat zien is erg geestig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Woody Allen film dat toch wel sterke rollen ontbreekt. Allen is niet echt de hoofdrol en toch valt hij nog het meeste op in de film. De humor van de bekende acteur komt niet altijd tot z'n recht en je blijft wat verveeld soms op je tandvlees zitten. Hier had meer in gezeten. Het verhaal dat bestaat uit een doorlopend tweeluik had best korter gemogen. Het einde maakt nog wel wat goed, maar dat is te laat...

Prachtige film van Woody Allen waarin hij de kijker twee aparte verhalen over morele keuzes voorschoteld. Vrij zware onderwerpen zoals filosofie en religie verpakt in vaak geestige dialogen. Uitstekend acteerwerk van de gehele cast en een mooie eindscene waarin de twee verhalen bij elkaar komen en bevredigend worden afgesloten.

avatar van wibro
Interessante film van Woody Allen die het voor mij vooral moest hebben van de filosofische en theologische dialogen.
Judah zegt o.a. ''God is a luxury I cannot afford.'' Maar als je je geen God kan veroorloven, hoe zit het dan met morele structuren, met iets als je geweten? Een vraag die ik mijzelf regelmatig gesteld heb en waar ik niet zo maar een antwoord op krijg. Ook Judah raakte hierdoor in een ernstige gewetenscrisis. En zo heeft deze film wel meer van dit soort interessante filosofische dialogen zoals deze van Professor Louis Levy (Martin Bergmann);
"We are all faced throughout our lives with agonizing decisions, moral choices. Some are on a grand scale; most of our choices are on lesser points, but we define ourselves by the choices we have made. We are, in fact, the sum total of our choices."
Daarom vond ik het verhaal dat ging over de in gewetenscrisis verkerende oogarts Judah Rosenthal (Martin Landau) ook het meest interessant. Het verhaal over Cliff Stern (Woody Allen) aanzienlijk minder, maar ik ben nu eenmaal niet zo gecharmeerd van Woody Allen als hoofdrolspeler. De best Allen films zijn voor mij nu eenmaal de films waarin Woody zelf niet meespeelt muv het zeer sfeervolle "Manhattan".
Het einde waarin de twee verhaallijnen samenvielen was gaaf, dat wel.

avatar van maxcomthrilla
Zwak!

Zodra Woody Allen louter een dramafilm af probeert te leveren haak ik blijkbaar gigantisch af.

De vele duffe overpeinzingen verbloemen enkele spaarzame leuke dialogen omdat het simpelweg moeilijk zoeken is naar enkele leuke dialogen tussen zoveel lappen serieus uitgestorte tekst die je als kijker eventjes voor je kiezen krijgt. Slechts de scenes waarin Woody Allen een aandeel in had waren van een aanvaardbaar ( lees: komisch ) niveau. Sterker nog dat filmpje dat hij maakte over ik meen die gladjanus van een Lester was hilarisch! Helaas delfde hij het onderspit tegen al het serieuze gedoe omtrent het maken van ( morele ) keuzes en al het andere simpele gebruikelijke gezeur dat hij eerder ook al tentoonspreidde in het tevens vervelende Hannah & Her Sisters.

Een mislukking! Een 1,5*

Ramon K
Film gaat niet over relaties maar over morele keuzes en structuren. Zie recensie van wibro. Echt slechte kritiek geef je hier.

avatar van maxcomthrilla
Ramon K. je hebt gelijk in dit geval. Het was alweer even geleden dat ik de film gezien had en er is weinig blijven hangen. Je wordt bedankt.

Ik heb mijn bericht even veranderd en er gezeur omtrent morele keuzes van gemaakt. Desondanks blijft de rest van mijn bericht wel gelden. De weg naar de eindconclusie een man besluit zijn vrouw te laten vermoorden en krijgt alles, een andere man houdt zich keurig aan de regels en krijgt niets vind ik ook allesbehalve humoristisch en juist zwaar vermoeiend uitgewerkt.