- Home
- Films
- Crimes and Misdemeanors
- Filtered
Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Woody Allen
Met onder meer: Martin Landau, Woody Allen en Anjelica Huston
IMDb beoordeling: 7,8 (60.661)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 februari 1990
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Crimes and Misdemeanors
"A film about humanity."
Judah Rosenthal (Martin Landau) heeft al enkele jaren een relatie met Dolores (Anjelica Huston). Nu dreigt ze echter zijn leven te verpesten als hij niet haar trouwt. Wanneer zijn broer Jack suggereert om Dolores te laten vermoorden zit Judah met een groot moreel dillema. Ondertussen probeert filmmaker Clifford Stern (Woody Allen) een documentaire over een filosofie-professor te maken. In plaats hiervan moet hij echter een portret maken van de succesvolle zwager Lester.
Externe links
Acteurs en actrices
Cliff Stern
Judah Rosenthal
Halley Reed
Lester
Dolores Paley
Wendy Stern
Ben
Jack Rosenthal
Jenny
Barbara
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Toen ik deze film voorgeschoteld kreeg, wist ik niet precies wat ik ervan kon verwachtten. Datgene wat ik van Woddy Allen gezien had was me erg bevallen en ook deze film vond ik (weer) erg sterk.
Allen geeft in zijn films altijd een mooi beeld van mensen en hun problemen. Ook hier is dat weer erg goed gedaan. Het ene verhaal met de goed acterende Landau, wordt goed afgewisseld met het andere met ook een erg leuke rol van Allen die zich erg in zijn rol in leeft als een onsuccesvolle en mislukte documantaire maker.
Landau die alles heeft wat hij, komt gewoon weg met de moord op zijn minares. en Allen heeft aan het eind van de film helemaal niets, omdat zijn vroegere geliefde zich verloofd heeft met iemand die totaal tegenover hem staat. Dus zo zie je maar dat misdaad soms wel loont en dat dromen van iemand die nooit iets verkeerd heeft gedaan soms niet in vervulling gaat.
Woody Allen stijgt met deze film weer een beetje hoger in mijn 'favoriete regisseurs' lijstje. Een hele dikke voldoende; 4*.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Wat is Allen na Annie Hall en Manhattan toch afgrijselijk ver afgezakt; deze kan ook weer aan de flops worden toegvoegd. Allen is ditmaal niet irritant op een leuke manier, dus gewoonweg irritant. 1,5 sterren dan maar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Weer een heerlijke Allenfilm, maar wel eentje met een vreemde opbouw. Het zijn in essentie twee verhalen, wat misschien wel vaker gedaan is, maar de twee verhalen hebben een totaal andere toon hier. Het verhaal van Landau (voor mij toch het hoofdonderdeel van de film) is bloedserieus, waar het verhaal van Allen bij vlagen hilarisch is, op de bekende Allenwijze. Ik vroeg me de hele film af waarom Allen besloot deze twee verhalen die nauwelijks iets gemeen hadden in één film te verwerken, maar het einde brengt de twee verhalen op een prachtige manier samen.
Wat het meest opvalt in deze Allenfilm zijn voor de verandering niet de dialogen (Allen lijkt de beste teksten voor zichzelf bewaard te hebben), maar de prachtige karakteruitwerkingen. Er zitten een aantal ijzersterke personages in, zelfs in de kleine bijrollen. Daarnaast zijn ze opvallend geloofwaardig. Ik vond zelfs die professor waarvan Allen een uiterst saai overkomende documentaire maakte (no way dat zoiets ooit op tv zou komen) iets bijzonders toevoegen aan de film.
Daarnaast fijn dat Allen logische sentimenten uit de weg weet te gaan en zelfs een moraal niet moraliseerd. Ik hou wel van die typischje Alleneindes uit zijn vroegere werk waarin het leven gewoon verder gaat, ongeacht wat er in het verleden gebeurt is.
4*
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Als zijn tanden smelten van de currysaus en zijn laatste seks dateert van Hitler's verjaardag, dan hebben we te doen met dat kleine mannetje dat kris-kras en verrassend voor de camera beweegt, tussen zijn gefrustreerde, paniekerige of uitbundige medepersonages laveert en vol zit met grappige beweringen.
Woody Allen is zoals in de meeste van zijn films op hoog niveau en de rest van de cast eigenlijk ook, zekerlijk Alda en Landau.
Typische Woody film. Neen, niet zeggen "'k heb dat al eerder gezien". Neen, het is altijd nieuw en boeiend.
Wat ik altijd schitterend vind in de Woody Allen films is de muziek van die grote evergreen componisten : Berlin, Gershwin, Porter, Rodgers...en altijd schitterend gekozen en betekenisvol.
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Het stukje met Martin Landau was interessant maar wat die onnodige scènes met Woody Allen ertussen komen doen is me nog steeds een raadsel.
Martin Landau is erg interessant om volgen en hij speelt ook sterk. Uitzichtloze situatie wordt hier tegen de clichés in anders opgelost dat krijgt ook al een pluim maar het verhaal van Woody Allen vond ik 2x niks.
Maar dan zie ik hier weer onder genre het woord komedie staan. Vond eigenlijk niks komisch.
2,5*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wederom genoten van een heerlijk Woody-sfeertje met twee op zich staande plots die beiden me konden boeien. Met beide hoofdpersonen, een overspelige oogarts en een neurotische filmmaker, leefde ik erg mee, ook al verschillen hun levenspaden enorm. De verhaallijn van Landau is zwaarmoedig en behandelt een flinke dosis ethiek, die van Allen is bij vlagen hilarisch en zorgt er voor dat het geheel niet alleen bestaat uit kommer en kwel. Heerlijk om te zien hoe hij die lullo Lester afzeikt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Een Woody Allen film dat toch wel sterke rollen ontbreekt. Allen is niet echt de hoofdrol en toch valt hij nog het meeste op in de film. De humor van de bekende acteur komt niet altijd tot z'n recht en je blijft wat verveeld soms op je tandvlees zitten. Hier had meer in gezeten. Het verhaal dat bestaat uit een doorlopend tweeluik had best korter gemogen. Het einde maakt nog wel wat goed, maar dat is te laat...
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Prachtige film van Woody Allen waarin hij de kijker twee aparte verhalen over morele keuzes voorschoteld. Vrij zware onderwerpen zoals filosofie en religie verpakt in vaak geestige dialogen. Uitstekend acteerwerk van de gehele cast en een mooie eindscene waarin de twee verhalen bij elkaar komen en bevredigend worden afgesloten.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Interessante film van Woody Allen die het voor mij vooral moest hebben van de filosofische en theologische dialogen.
Judah zegt o.a. ''God is a luxury I cannot afford.'' Maar als je je geen God kan veroorloven, hoe zit het dan met morele structuren, met iets als je geweten? Een vraag die ik mijzelf regelmatig gesteld heb en waar ik niet zo maar een antwoord op krijg. Ook Judah raakte hierdoor in een ernstige gewetenscrisis. En zo heeft deze film wel meer van dit soort interessante filosofische dialogen zoals deze van Professor Louis Levy (Martin Bergmann);
"We are all faced throughout our lives with agonizing decisions, moral choices. Some are on a grand scale; most of our choices are on lesser points, but we define ourselves by the choices we have made. We are, in fact, the sum total of our choices."
Daarom vond ik het verhaal dat ging over de in gewetenscrisis verkerende oogarts Judah Rosenthal (Martin Landau) ook het meest interessant. Het verhaal over Cliff Stern (Woody Allen) aanzienlijk minder, maar ik ben nu eenmaal niet zo gecharmeerd van Woody Allen als hoofdrolspeler. De best Allen films zijn voor mij nu eenmaal de films waarin Woody zelf niet meespeelt muv het zeer sfeervolle "Manhattan".
Het einde waarin de twee verhaallijnen samenvielen was gaaf, dat wel.
3,5*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Zwak!
Zodra Woody Allen louter een dramafilm af probeert te leveren haak ik blijkbaar gigantisch af.
De vele duffe overpeinzingen verbloemen enkele spaarzame leuke dialogen omdat het simpelweg moeilijk zoeken is naar enkele leuke dialogen tussen zoveel lappen serieus uitgestorte tekst die je als kijker eventjes voor je kiezen krijgt. Slechts de scenes waarin Woody Allen een aandeel in had waren van een aanvaardbaar ( lees: komisch ) niveau. Sterker nog dat filmpje dat hij maakte over ik meen die gladjanus van een Lester was hilarisch! Helaas delfde hij het onderspit tegen al het serieuze gedoe omtrent het maken van ( morele ) keuzes en al het andere simpele gebruikelijke gezeur dat hij eerder ook al tentoonspreidde in het tevens vervelende Hannah & Her Sisters.
Een mislukking! Een 1,5*
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
"The last time I was inside a woman, I was visiting the statue of liberty."
Leuke film van Allen met twee verhaallijnen, die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar die op het einde uiteindelijk mooi samengebracht worden.
Het opvallende in deze film is vooral de verschillende toon van de verhaallijnen. Die van Martin Landau, die het grootste gedeelte van de film in beslag neemt is serieus, maar best goed uitgewerkt. Alles draait hier om relaties en het maken van keuzes. Landau speelt hier een personage dat niet bepaald schoon te noemen is. Hijpleegt zelfs een moord, maar toch had ik wel een bepaalde sympathie voor hem.
Toch is de verhaallijn van Allen zelf het best. Allen zet een grappige rol neer. Hij speelt iemand met een behoorlijk zelfmedelijden, die er af en toe erg grappige oneliners uitgooit, zoals degene waarmee ik mijn recensie ben begonnen. Vooral leuk is de relatie tussen Allen en de vervelende producer Lester, waarvoor hij een documentaire moet maken. Allen heeft een enorme hekel aan hem, en dat komt uiteindelijk naar voren in de documentaire die Allen van hem maakt. Het moment dat ze samen de docu bekijken is echt hilarisch.
3,5*
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Aardig om te volgen, maar Woody Allen is wel duidelijk de leukste factor in de film. Het ontbreekt eigenlijk een beetje aan jonge mensen. Iedereen in deze film is rond de 50, en dat maakt het, hoe oppervlakkig dat misschien ook van me is, toch een beetje stoffig.
Ook de jaren 80-look helpt niet mee. Ik heb daar echt een hekel aan in films. De kleding, de kapsels, de intererieurs, bah.
Apart dat er twee verhaallijnen door elkaar lopen, hoewel de thematiek wel met elkaar overeenkomt. Moraliteit, de juiste keuze maken, reputatie. Tja. Niet slecht ofzo, maar ook niet heel leuk.
3*
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Woody Allen doet hier een poging om het verhaal en thema van Dostojewski's Misdaad en straf (Crime and punishment!) in een nieuw jasje te gieten. Het hele morele vraagstuk dat wordt aangesneden komt bij de Russische grootmeester vandaan maar ook voor een deel de verhaalontwikkeling: Judah die na de daad, ondanks alle rechtvaardigingen, ten prooi valt aan zijn geweten en zich moet bedwingen niet alles op te biechten aan een politie-inspecteur.
Aan het einde laat Allen Dostojewski echter los. Waar de Rus kiest voor het in stand houden van moraal en via straf ook ruimte laat voor boetedoening en vergeving, is het einde van Crimes and Misdemeanors buitengewoon cynisch.
Het aardige is dat het personage dat Allen hier speelt (in een inderdaad beduidend zwakkere verhaallijn) juist niet cynisch is. Heel pijnlijk is dan ook de scene waarin Mia Farrow over Lester zegt dat deze zo romantisch is, terwijl de hopeloze romanticus juist wordt verpersoonlijkt door Allen, die in ongeveer alles het tegendeel is van Lester. Allens personage is degene die moraal van belang acht, die werk doet waar hij in gelooft en die bij het aanhoren van het verhaal over een perfecte moord zich niet kan neerleggen bij de harteloosheid van de dader. De overigen stellen eigenbelang boven alles en de enige maatstaf voor hen is succes.
Inhoudelijk zit het dus wel goed in elkaar, met dank aan Dostojewski, maar ondanks dat heeft Crimes and misdemeanors toch moeite om te boeien. Het plot rond Allen is veel te pover, de humor is te geïsoleerd en komt daardoor niet goed uit de verf en qua stilering is er ook weinig te beleven. Normaal scoort Woody vooral op amusementswaarde, en derhalve vind ik dit toch één van zijn minderen.
Duke Nukem
-
- 1529 berichten
- 1828 stemmen
Ja zeker, ik heb ze allemaal meerdere keren gezien. Vroeger was ik vooral fan van zijn oudere, slapstick-humor (Bananas, Take the money and run, Love & Death, Sleeper...), later kon ik ook zijn andere films waarderen. Crimes and Misdemeanors is naast Manhattan Murder Mysterie één van mijn lievelings Woody Allen -films geworden. Altijd leuk hoe hij komedie met filosofie weet te combineren.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Fijn.
Op die typische Allen manier. Wie de bekendere films van deze regisseur/acteur gezien heeft weet ongeveer wel wat te verwachten. Er zit niet zo héél veel variatie in de film die ik al van Allen gezien heb, op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee gezien de nogal unieke stijl van van films maken.
Een jazzy soundtrack, Allen die weer zichzelf speelt, bakken dialoog en wat slinkse humor. Opgeteld is het voldoende voor een leuke film. Iets minder is de split in twee verhalen, waarbij het verhaal met Landau toch maar matig werkt en de manier waarop beiden samenkomen ook een beetje lui is.
Verder stoor ik mij altijd een beetje aan Allen's gedweep met bekende artiesten en kunstwerken, maar ook dat hoort nu eenmaal bij zijn films. Aankledig is verder aan de duffe kant, maar bij zijn films is dat eigenlijk minder belangrijk.
Altijd wel leuk om een filmpje van hem mee te pikken. Groots vind ik het niet, maar vermakelijk zeker wel.
3.0*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
If it bends, it's funny, if it breaks, it's not funny
Aah Woody Allen, toch iemand die zich langzamerhand is aan het opwerken tot één van mijn favoriete regisseurs. Sowieso één van de meest consistente regisseurs met een hele rits aan 4* films en hoewel er hier en daar wel eens misser inzit, is dat ook niet zo verwonderlijk in zo'n omvangrijk oeuvre. Met Crimes and Misdemeanors sloot Allen de jaren '80 af waarin hij een aantal van zijn meest gelauwerde films maakte. Het is bovendien ook de eerste film (in tot nu toe een reeks van 4) waarin hij naar Dostojevski's epos Schuld en Boete verwijst.
Sowieso misschien wel één van mijn favoriete boeken maar verder dan de knipoog naar de titel (in het Engels is het boek uitgebracht als Crime and Punishment) en het ietwat globale onderwerp van iemand die in koelen bloede een moord pleegt en dan wroeging krijgt zie ik toch niet veel inspiratie. Maakt verder ook niet veel uit natuurlijk omdat Allen hier sowieso zijn eigen ding van maakt. Een film die perfect in de stijl van de regisseur past en waarbij de vertrouwelijke elementen (de jazz muziek, Allen zelf in een hoofdrol, de dialogen die over alles en niets gaan, ...) ruimschoots aanwezig zijn. Enige aanpassing is misschien het ietwat cynische einde maar ook dat blijkt goed te werken. Die conversatie tussen Cliff en Judah tijdens trouwreceptie is misschien wel één van de meest geslaagde eindes in eender welke Allen film die ik tot nu toe heb gezien. Het heeft er een tijdje naar uitgekeken dat dit misschien eindelijk die film zou zijn waar ik 4.5* aan zou kunnen geven, maar dan vind ik de manier met de twee aparte verhaallijnen en de ietwat gemakkelijke samenkomst te gekunsteld.
Er is wel niemand die Allen zo goed kan spelen als Allen zelf. In zijn later werk durft hij wel is iemand anders te casten voor een rol, hij wordt alweer een dagje ouder natuurlijk, maar dat werkt toch nooit zo goed als wanneer hij de rol zelf op zich neemt. Hij behoudt de beste dialogen voor zichzelf maar levert ze dan ook met een heerlijk cynische ondertoon. De wisselwerking met Alan Alda (Lester) is erg tof maar ook de cast in de niet-Allen verhaallijn met Martin Landau op kop doet het goed. Ook op dat gebied voelt dit erg vertrouwd aan met onder andere de onvermijdelijke Mia Farrow in een bijrol. Let vooral ook nog op een (al is het net iets meer dan dat) cameo van Daryl Hannah als één van de liefjes van Lester. Normaal gezien ging die een iets uitgebreidere rol krijgen maar Allen heeft een stuk van het script herschreven waardoor de rol van Sean Young compleet is gesneuveld en Hannah het dus met een minieme rol moet doen.
Eigenlijk is er in die vroege carrière van Allen (als je daar zelfs over kunt spreken als je elk jaar minstens één film maakt) toch weinig rommel te vinden. Zo'n The Purple Rose of Cairo deed het niet goed ten huize Metalfist maar als je ziet wat hij allemaal nog rond die periode heeft gemaakt.. Crimes and Misdemeanors hoort hoog in het lijstje van beste Woody Allen films in ieder geval.
4*
Leno
-
- 5891 berichten
- 4209 stemmen
Een van Allen's beste films vol ijzersterke dialogen die niet alleen grappig zijn, maar net zo goed diepzinnig zijn. De wisselwerking met Alda is sterk en levert de nodige grappen op. Verrassend is het verhaal verder niet als je meer van Allen's oeuvre hebt gezien, maar in de details erg goed. Knap ook hoe hij een vrij pretentieuze film maakt maar dat meteen ook gebruikt en onderuit haalt. Mooie climax ook.
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Gedegen film van Allen. Wel eentje die bij mij niet heel lang zal blijven hangen, daarvoor is het plot (en de uitwerking daarvan) te weinig memorabel. Gedegen acteerwerk van met name Landau en Allen zelf. Typische rol weer voor Allen, met enkele aardige oneliners. De film heeft een niet al te lange speelduur en kijkt aardig weg.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Wat een heerlijke film blijft dit toch van Woody die 2 verhaallijnen op een mooie manier weet te verbinden en de kijker meermaals de vraag stelt van wat is veroorloofd en wat gaat veel te ver? Interessant ook dat we de 2 hoofdrol personages(waaronder Woody zelf) door middel van gezichtsuitdrukkingen en dialogen zo goed kunnen doorgronden. Een erg interessante kijk! Het enige wat ik minder goed vond werken is het verhaallijntje tussen Woody & Mia, maar goed, in die tijd gaf Woody altijd standaard een rol aan zijn toen nog vrouw en dat is ergens ook wel te begrijpen, alhoewel ik persoonlijk een grotere fan ben van Diane Keaton.
4 sterren blijven staan waar ze staan!
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
God ziet u, was de tekst die vroeger in veel huiskamers hing, onder een oog in een driehoek. Het idee van ogen die wel of niet zien, is hier een centraal motief. De twee hoofdpersonages, Judah en Cliff, hebben allebei een visueel beroep: oogarts en documentairemaker. De rabbi wordt blind, zoals de ziener Tiresias. Het lijk van Dolores heeft open ogen - die niets meer zien. Judah en Lester zijn succesvol in de ogen van de maatschappij. De existentialistische filosoof Levy beweert dat er geen alziende God is, maar een onverschillig universum waaraan de mensen betekenis proberen te geven.
De titel is een knipoog naar Dostojevski's Misdaad en Straf. Ook hier draait het om de filosofie van het geweten, maar Woody Allen trekt een andere conclusie. Als er geen alziende God is, kun je met een misdaad wegkomen. Wanneer Judah te horen krijgt dat Dolores vermoord is, wast hij z'n handen letterlijk in onschuld.
Twee verhaallijnen lopen langs elkaar. Het verhaal van Judah begint als een tragedie, is ernstig en donker van toon. Het verhaal van Cliff begint als een komedie. Z'n lichaamstaal maakt duidelijk dat hij geen bewonderaar is van de alom geprezen Lester. Zijn montage met de beelden van Mussolini suggereert dat Lester fascistische trekjes heeft. Woody Allen reserveerde de beste oneliner voor zichzelf: "The last time I was inside a woman was when I visited the Statue of Liberty." Op het einde komen de twee verhaallijnen samen. Ironisch genoeg loopt het voor de tragische held goed af, terwijl de komische held gedesillusioneerd achterblijft." Het zware filosofische thema wordt licht verteerbaar dankzij de humor en natuurlijke dialogen.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
The Straight Story
Drama / Roadmovie, 1999
571 reacties
Do the Right Thing
Drama / Komedie, 1989
218 reacties
Short Cuts
Drama / Komedie, 1993
167 reacties
The Salt of the Earth
Documentaire / Biografie, 2014
18 reacties
Smoke
Komedie / Drama, 1995
100 reacties
Trois Couleurs: Bleu
Drama / Romantiek, 1993
236 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.