Oliver Twist (2005)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Frankrijk / Italië
Drama / Familie

geregisseerd door Roman Polanski
met Barney Clark, Ben Kingsley en Jamie Foreman

Verfilming van het gelijknamige boek van Charles Dickens. Oliver Twist (Barney Clark) is een weesjongen die op een dag de zakkenroller Fagin (Ben Kingsley) ontmoet. De laatste leert een groep jonge volgelingen van hem hoe ze het handigst kunnen stelen. Oliver Twist wil graag in deze groep opgenomen worden, maar de diefstallen lopen al snel uit de hand, waardoor een klopjacht op de groep dieven ontstaat.

avatar van Metalfist
Please, sir, I want some more

Tot mijn grote schande kwam ik tot de conclusie dat ik nog niets van Polanski had gezien, hoewel ik wel met zijn reputatie bekend was. Een korte tijd na mijn conclusie gaven ze twee Polanski's op tv (deze en Fearless Vampire Killers) dus was het gisteravond mooi tijd om eens te zien of Polanski zijn reputatie kan waarmaken.

Eerlijk gezegd, tot op de moment ben ik niet overtuigd. Geen idee waarom ik koos voor Oliver Twist maar ik hoopte ergens dat Polanski een interessante draai aan het verhaal van Charles Dickens kon geven. Het verhaal van Dickens is al meerdere keren verfilmd maar tot mijn spijt blijft Polanski bij een getrouwe verfilming is. Normaal gezien had ik dit juist toegejuicht maar ik heb altijd het gedacht gehad dat Polanski een innovatieve regisseur was dus ik hoopte op een extraatje hier en daar. Verder zie ik ook niets van iet of wat dat een stempel zou kunnen zijn die volgens velen op de film wordt gedrukt dat typisch Polanski zou zijn. Of het zou de visuele pracht moeten zijn want dat is iets waar hij wel ontzettend goed in slaagt. Dickens verhaal speelt zich af in London ergens 19e eeuw maar wanneer je de film ziet waan je je effectief in die tijd. Vele shots zijn het waard om simpelweg de film op pauze te zetten, een foto te nemen en in te kaderen maar ook de hele aankleding voelt authentiek aan. De kostuums, de koetsen die meerdere keren in de film passeren, ... Al deze pracht zorgt voor een sfeer waardoor Polanski toch nog op een redelijke voldoende kan rekenen. De muziek is hier ook sowieso een pluspunt.

Allereerst verdient Ben Kingsley een dikke, dikke pluim voor zijn vertolking van Fagin. Kingsley zet zijn personage op zo'n overtuigende melancholische manier neer waardoor het een waar genot wordt om naar hem te zien. Het is heerlijk hoe je voelt dat hij toch een zekere liefde voor Oliver voelt maar die dan tenslotte toch overboord smijt om dan af te sluiten met een triestige climax wanneer Oliver zijn leermeester voor een laatste keer besluit op te zoeken. Barney Clark, die de rol van diezelfde Oliver op zich neemt, weet dan jammer genoeg ook maar in die scène echt te overtuigen. Ik weet niet waarom maar je kreeg met hem niet dezelfde band als dat je met Fagin krijgt. Misschien hadden ze zijn rol dan ook beter aan Harry Eden gegeven die nu de rol van Dodger vertolkt en uitstekend werk verricht. Eigenlijk waren alle kinderen uit Fagins bende wel goed vertolkt. Langs de vrouwelijke kant was er ook een serieuze verrassing in de vorm van Leanne Rowe. Ik had nog nooit gehoord maar samen met Kingsley geeft ze het personage uit Dickens zijn boek een rechtvaardige plaats. Waar de meeste personages vaak als karikaturen lijken te verschijnen zorgt Rowe met haar rol van Nancy, de beschermengel van Oliver, voor een personage van echt vlees en bloed.

Ik vraag me af of Polanski eigenlijk een specifieke reden had om Oliver Twist te verfilmen want nergens voelt het echt als een meerwaarde aan de al bestaande verfilmingen. De cast wordt goed vertolkt en ook de setting ziet er prachtig uit maar daar stopt het dan ook.

saw_lover schreef:
...en de acteerprestaties waren ook meer dan behoorlijk. Enkel denk ik dat de jonge Barney Clark enkele homoseksuele trekjes heeft

Misschien is Fagin (Fag) wel homo, maar wat heeft dat met de acteerprestaties te maken?

Ik vond het een goeie film. Ik miste alleen het feit dat Oliver familie was van die rijke man, want dat was toch zo? Iets met een schilderij...

avatar van riefenstahl
Redelijk goede herverfilming, prachtige decors, een geweldige Kingsley maar een helaas niet zo goede Clark; een verkeerde keuze voor de 'hoofdrol' ben ik bang, hij sleept je niet mee; zelfs de hond acteerde nog beter . De andere rollen zijn oha wel goed hoewel Reed's Sykes de beste ooit blijft.
Ook het etterbakje toen Oliver Twist bij de doodgraver werkte was zeer goed gedaan; wat 'n rotjoch.
Heb me wel vermaakt, vooral Londen was indrukwekkend maar zeker als je Polanski's oudere werk kent verwacht je méér.
Enkel denk ik dat de jonge Barney Clark enkele homoseksuele trekjes heeft

Uit wat maak je dat op?

Prima film hoor! En dat Polanski dicht bij het origineel is gebleven is wat mij betreft alleen maar een pluspunt. Bij een verfilming van een boek moet je vooral niet teveel je eigen draai eraan willen geven omdat het er zelden echt beter van wordt. Zeker bij zulke oude, beetje sprookjesachtig aandoende verhalen gaat de hele sfeer vaak verloren als de maker zonodig zijn stempel erop wilde drukken. Belangrijker is de sfeer van het verhaal overbrengen en daarin is Polanski meer dan geslaagd. De setting van de film is prachtig! Het oogt erg realistisch maar heeft daarnaast dat sprookjesachtige, ´Charles-Dickens-gevoel'. De geweldige sfeer wordt tevens bepaald door de manier van filmen; zo wordt er gefilmd vanuit verschillende hoeken en achter muurtjes waardoor een intieme sfeer ontstaat. Ook is er veel gedaan met kleur. De slechte perioden kenmerkten zich door donkere, grauwe kleuren terwijl de goede perioden juist heldere, vrolijke kleuren hadden. Nu wordt dit wel meer gedaan in films maar in deze film was dit contrast zo groot dat het me opviel. Ik kan nog wel even doorgaan over hoe geweldig alles in beeld is gebracht maar het moge duidelijk zijn dat het een genot is om naar te kijken.
Het verhaal zelf is ook vrij sterk. Olivier Twist blijft toch een soort van kinderfilm maar toch is de film alles behalve zoetsappig. Het brengt de bekrompen wereld die Dickens in zijn boek beschrijft goed tot uitdrukking in deze vrij donkere versie.
Verder is het acteerwerk ook behoorlijk goed en dan met name Ben Kingsley voor zijn rol als Fagin. De muziek is ook prima. Al met al een prima film!

avatar van mcdaktari
Ben Kingsley hebben ze goed veranderd, ik herkende hem bijna niet. Ik vind wel dat er wel echte Polanski elementen in zitten. Het is gewoon een leuke film.

Ontroerende en meeslepende Oliver Twist-verfilming met een goeie Oliver-vertolking door Barney Clark en Ben Kingsley als Fagin. Ook de nevenpersonages waren allen dik OK.

saw_lover schreef:
Best mooie en leuke film om eens te kijken.
Let wel : Om ééns te kijken, want eens je deze film gezien hebt, haal je 'm de komende vijftig jaar niet meer uit de kast. De omgeving van het oude Londen vond ik wel erg leuk gemaakt en de acteerprestaties waren ook meer dan behoorlijk. Enkel denk ik dat de jonge Barney Clark enkele homoseksuele trekjes heeft

Wat kraam jij hier nu toch uit? Doet trouwens niets ter zake en waar je dit haalt is mij een raadsel.

Ik heb het altijd moeilijk gevonden om voor mezelf te bepalen welk verhaal van Charles Dickens ik nou het mooiste vond. Olivier Twist vind ik in ieder geval een van de meest indrukwekkende. Deze verfilming door Roman Polanski heeft als groot pluspunt, dat hij het verhaal vrij nauwkeurig volgt, daar waar andere regisseurs en/of scenarioschrijvers hun eigen fantasie nog wel eens volgen en daarmee afbreuk doen aan de meesterwerken van Dickens.
Bovendien maakt Polanski gebruik van prachtige decors om het 19e eeuwse Londen uit te beelden.
De haast onherkenbare Ben Kinsley is meesterlijk, maar ook Barney Clark in de titelrol is erg goed. Let vooral op de alleszeggende gelaatuitdrukking van de jonge Oliver tijdens de openingsscène bij de poort. Om nooit te vergeten, zo mooi!

Driello
Of het filmscritp nou dicht bij het boek blijft of niet, weet ik niet, maar afgezien van wat leuke plaatjes van oud Engeland had deze film mij bijzonder weinig te bieden. Erg melangolisch en melo-dramatisch vond ik het allemaal. Kreeg erg de indruk dat polanski probeerde het medelijden van de kijker met Oliver zo groot mogelijk te maken. Het werkte niet. Het was me te veel en het begon te hinderen. ok was de film nergens verrassend en regelmatig zelfs erg voorspelbaar.
Acteerwerk vond ik matig, bahalve van Kinsley, maar die had dan ook wel een erg dankbare rol als de oude Fagin.

avatar van Spetie
Degelijke film, die nergens bijzonder wordt, maar desondanks wel fijn wegkijkt.

Met het verhaal van Oliver Twist ben ik sinds mijn jeugd al bekend. Desondanks heb ik het nooit een echt indrukwekkend verhaal gevonden. Overig jaar heb ik Oliver! gezien, waarin hetzelfde verhaal op musicalachtige wijze wordt gebracht. Dat vond ik niet echt een succes.Polanski brengt het in ieder geval beter.

Hij weet hier een sterke Britse sfeer te scheppen. Verder zijn de acteerprestaties degelijk, waarbij vooral Kingsley zijn rol goed invult. Fagin heb ik ook altijd het meest interessante personage gevonden, omdat hij zo gekleurd is. Hij heeft zijn goede en slechte eigenschappen en dat zie je hier mooi terug.

Maar ondanks dat het geen slechte film is, wordt het dus ook nergens heel goed. Het is deglijk vakmanschap, maar meer ook niet.Sommige regisseurs zouden tekenen voor zo'n film, maar Polanski kan echter nog veel beter dan dit.

avatar van sofripa
Afstandelijke klassieker.

Alhoewel fraai gestyleerd komt dit jongensboek nergens echt tot leven. Degelijke acteerprestaties van de hele cast, behalve van Barney Clark als Oliver. Hij loopt met grote bange ogen door de film als een konijn gevangen in de koplampen van een auto. Wie er, gelukkig, met vlag en wimpel bovenuit steekt is Ben Kingsley . Hij zet op schitterende en ook vaak ontroerende wijze Fagin neer. Echt heel goed.

Al met al dus een aardige film van een zeer bekend verhaal. Zeker niet Polanski beste en ergens vind ik dit een gemiste kans.

Slechts 3 sterren.

avatar van rensie32
Verrassend leuke film dit, keek erg makkelijk weg en erg mooie settings van het oude Londen.

Een hele goede sfeer, ik kreeg het er benauwd van. Een overtuigende schets van de zelfkant van de maatschappij in die tijd. De onmacht van weeskinderen binnen deze grauwe marginale kringen komt goed tot uiting. Goede acteurs, prachtige beelden, prima sfeermuziek.
Het verhaal is natuurlijk een klassieker en kennen we allemaal, als het goed is
Een mooie verfilming.

sofripa schreef:
Alhoewel fraai gestyleerd komt dit jongensboek nergens echt tot leven.

Dat is voor het eerst dat ik het verhaal van Oliver Twist als een "jongensboek" zie bestempelen. Het verhaal gaat over gedwongen kinderarbeid, maar om het een jongensboek te noemen...?

avatar van sofripa
BBarbie schreef:

a juist, correctie dan. Boek wat ik als jongen heb gelezen. Bijna hetzelfde

sofripa schreef:
a juist, correctie dan. Boek wat ik als jongen heb gelezen. Bijna hetzelfde

Even goeie vrienden!

OPzich goeie en zeer vermakelijke film, goed acteerwerk, mooie decors en leuk verhaal.. toch miste ik een beetje de spanning in de film, er had afentoe wel wat meer spanning in mogen zitten...
Daarom geef ik de film 3*, aanrader om te zien maar geen topper gewoon een goeie film

locomotion
Meester Jansen van de zesde klas heeft destijds het boek voorgelezen, en sindsdien heb ik een aantal verfilmingen gezien — ook die van de grote David Lean — die echter geen van alle de sfeer van het boek weten te treffen, noch de dingen die op mij als kind de meeste indruk maakten: bijvoorbeeld hoe Sykes zich per ongeluk ophangt aan zij eigen tuig, of het bloedstollende gillen van Fagin in de dodencel.

De oude meester heeft hier een Oliver Twist neergezet die alle andere versies overbodig maakt.
Ook de casting is niks minder dan perfect, van Noah Claypole tot mrs. Bedwin. Grote klasse!

Polanski is en blijft een van mijn absolute helden.

locomotion
Sinds ik hem een maand geleden weer eens herzien heb is mijn ziel er aan gaan kleven, heb ik hem een aantal keren geheel of gedeeltelijk herhaald, ben ik meer op de détails gaan letten, waarna ik tot de slotsom kwam dat ‘ie zwaar, zwaar is ondergewaardeerd.

Wie het oeuvre van Polanski kent, weet dat ‘ie een fascinatie heeft voor figuren die, vanuit een stabiele situatie, door een of meerdere gebeurtenissen hun grip verliezen, om tot — of over — de rand gedreven te worden.

Hier gaat het om een Londens onderwereldje, dat al jarenlang in z’n onderhoud kan voorzien, totdat er een jongetje wordt gerecruteerd wiens geweten zuiver is.

In deze verfilming verlegt hij daarom het zwaartepunt: van protagonist Oliver naar de schurken Fagin, Sykes, en het hoertje Nancy. De oorspronkelijke hoofdrol van Oliver wordt aldus gereduceerd tot een bijrol, wat de keuze van Polanski voor een aandoenlijk, ingetogen en middelmatig acterend ventje als Barney Clark verklaart.

Opdat deze bijdrage bijdrage tot een positievere herwaardering van deze toch écht échte Polanski.
Wat mij betreft een meesterwerkje.

Tarkus schreef:
Zeer mooie film in de stijl die we van Polanski wel gewoon zijn.
Dat hij alle genres aankan, en dus ook een drama uit een andere eeuw mooi in beeld kan brengen bewijst hij hier eens te meer.
Net als in zijn film 'The Pianist', die zich afspeelt in het Warschau tijdens de 2de Wereldoorlog, heeft hij hier net zoveel aandacht voor het stadsbeeld van Londen uit de 19de eeuw, als hij had voor de beelden uit Warschau.
Het verhaal is ondertussen welbekend en is hier zeker mooi vertolkt, met een pluim voor de make-up artiesten die een Ben Kingsley onherkenbaar hebben gemaakt tot een voortreffelijke Fagin.
Ik trek weliswaar een halve ster af, omdat ik vond dat de overgangen tussen de verschillende scènes soms nogal bruusk en onverwacht kwamen.
Maar alles bij elkaar genomen is dit een prima film voor de ganse familie.

Is en blijft een prima film.
Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat een deel van het verhaal, het is weliswaar van Dickens, ook een beetje gebaseerd is op Polanski's eigen jeugd, toen hij moest gaan stelen in de straten van het Poolse Krakau tijdens de Duitse bezetting, om te overleven.

avatar van Ste*
Veel meer dan een leuk tijdsbeeld en wat mooie plaatjes heeft de film niet te bieden. Het gaat behoorlijk futloos van start allemaal. Na een half uur had ik eigenlijk al weinig zin meer.

Ik vraag me ook af op welk publiek er wordt gemikt. Denk dat het voor kinderen niet per se leuk is, daarvoor zitten er toch veel te veel trage scenes in met niet beklijvende personages (de ene oude vent na de andere), maar ik als volwassene kon er ook weinig mee aanvangen, daarvoor was het dan allemaal weer te braaf en kinderlijk. Beetje vlees noch vis wat dat betreft.

Het is afstandelijk, grotendeels saai en fragmentarisch, wil op geen enkele manier boeien of interessant zijn. Toch wel een heel stuk meer van verwacht, zeker gezien de regisseur.

Wellicht dat een van de andere verfilmingen meer mijn ding zijn, hoewel ik eigenlijk denk dat ik het Oliver Twist-verhaal uberhaupt niet al te boeiend vind.

heel magere 2*

avatar van hijman1946
Dreiecke schreef:
Het verhaal is natuurlijk een klassieker en kennen we allemaal, als het goed is
Een mooie verfilming.
,,,

Ik ben het hier helemaal mee eens,Het boek ken ik,,zo een mooie verfilming,en die prachtige beelden die sfeer,deze komt in mijn top tien

Mooie film, maar de rol van Oliver zelf had voor mij sterker gemogen...

Een mooie verfilming van een prachtig verhaal van waarschijnlijk de grootste romanschrijver aller tijden. Niet alleen kan Dickens als geen ander een spannend verhaal vertellen (is hij niet de uitvinder van de ‘cliffhanger’ toen hij een serie voor de krant schreef?) met daarbij heel veel scherpe maatschappijkritiek, maar hij heeft bovenal formidabele psychologische inzichten waardoor zijn personages ook echt tot leven komen. In ‘Oliver Twist’ steelt (pun intended) uiteraard Fagin de show: waar Sykes meer de echte ééndimensionale bruut is, is Fagin een complex en intrigerend figuur: hij is even hebzuchtig en sluw als laf met een angst voor geweld en eindeloze behoefte aan vriendschap (hij zou zijn gemodelleerd naar het stereotype van de Jood – in de oorspronkelijke roman wordt hij 257 keer als simpelweg ‘de Jood’ aangeduid en slechts 42 keer als Fagin). Maar zelfs bij het portretteren van een platvloerse schurk (Sykes) of een duivel (Fagin), verliest Dickens nooit de menselijkheid uit het oog: uiteindelijk proberen we allemaal slechts te overleven en hebben we allemaal onze zwakke kanten. Daarin schuilt de kracht van Dickens werk waarmee het aansluit bij de Griekse tragedies en Shakespeare: we doen allemaal wat we moeten doen in de hoop ons noodlot te ontlopen, maar de mens is geen god maar een zwak schepsel en zal dus falen. Dickens is daarbij modern (christelijk) dat we evengoed mogen hopen dat recht zal geschieden en we de maatschappij in z’n geheel kunnen hervormen naar meer rechtvaardigheid (we doen ook vooral wat ons is geleerd te doen, hetgeen kan worden veranderd met een andere opvoeding/maatschappij).

avatar van Ted Kerkjes
Erg lang geleden heb ik wel eens een verfilming van Oliver Twist gezien, maar daar wist ik helemaal niets meer van. Alleen het oude London en de oude Fagin was me bijgebleven. Verder heb ik het boek in zowel de originele Engelse versie en een Nederlandse vertaling in de kast staan, maar ik ben tot op heden nooit aan het lezen toegekomen. Kortom: ik mag deze kijkbeurt wel als mijn eerste echte kennismaking met Oliver Twist beschouwen.
(Of nee, onlangs heb ik Disney's Oliver & Company gezien. Maar goed, ik denk dat ik nog steeds wel deze film als mijn eerste echte kennismaking mag beschouwen, nietwaar?)
Gelukkig kende ik het verhaal dus nog niet, en ik denk dat dat wel veel invloed heeft op mijn beoordeling. Als ik alle voorgaande verfilmingen al gezien had, zou ik deze film waarschijnlijk minder verrassend en spannend hebben gevonden.
Het verhaal is erg treurig en zit goed in elkaar. Ik las hier dat iemand het te veel een kinderfilm vond, maar daar ben ik het niet mee eens.
Het acteerwerk vond ik ook prima. In het begin vond ik de personages ietwat karikaturaal, maar naar mate de film vorderde werd dat wat minder, of raakte ik er aan gewend, dat kan natuurlijk ook. Vooral Ben Kingsley is fantastisch. Ook Oliver vond ik prima. De gevangenisscène is zeer mooi en ontroerend, vond ik.
De muziek vond ik ook zeer goed. Mooi gedaan.
Verder blinkt de film uit in de aankleding. Prachtige beelden. De belichting, de sfeer, schitterend.

Wellicht had ik deze film minder origineel gevonden als ik alle andere Olivers eerder gezien had, maar voor mij is dit dus de enige echte eerste Oliver. Vandaar vier sterren.

avatar van baspls
In een poging een originelere Dickens voor Tweede kerstdag te vinden deze adaptatie van Oliver Twist maar eens opgezet. De enige andere adaptatie die ik van het boek ken is Disney's jaren '80 dierenmusical Oliver and Company, hoewel die versie zwaar vereenvoudigt is en ik eigenlijk niets met musicals heb, is dat altijd een van mijn favoriete Disneyfilms gebleven.

Roman Polanski maakte deze film voor zijn kinderen. Hoewel er net als in het boek serieuze thema's rond kinderarbeid en kindermishandeling aanbod komen is de film geschikt voor kinderen. Barney Clark speelt prima in de hoofdrol en ook de andere kinderen deden het prima. Ben Kingsley is zowel in uiterlijk als in stem totaal onherkenbaar. Hij zet een maffe oude Fagin neer, maar is wel overtuigend in zijn rol.

De sets en kostuums vond ik net wat te gelikt om echt sfeervol te zijn. Hoewel erg groot en goed gemaakt, kwam het over als zo'n western dorpje dat duidelijk speciaal voor de film is gemaakt. London had veel donkerder gemogen, meer rook en viezigheid en meer echte oude gebouwen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de film helemaal in Tsjechië is opgenomen en niet echt in Engeland.

Al met al is dit een vermakelijke en degelijk gemaakte adaptatie van Oliver Twist, niet heel memorabel, maar ook zeker niet slecht.