- Home
- Films
- Oliver Twist
- Filtered
Genre: Drama / Familie
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Barney Clark, Ben Kingsley en Jamie Foreman
IMDb beoordeling: 6,8 (34.201)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 27 oktober 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Oliver Twist
Verfilming van het gelijknamige boek van Charles Dickens. Oliver Twist (Barney Clark) is een weesjongen die op een dag de zakkenroller Fagin (Ben Kingsley) ontmoet. De laatste leert een groep jonge volgelingen van hem hoe ze het handigst kunnen stelen. Oliver Twist wil graag in deze groep opgenomen worden, maar de diefstallen lopen al snel uit de hand, waardoor een klopjacht op de groep dieven ontstaat.
Externe links
Acteurs en actrices
Oliver Twist
Fagin
Bill Sikes
The Artful Dodger
Mr. Brownlow
Nancy
Mr. Limbkins
Noah Claypole
Mr. Gamfield
Charlotte
Video's en trailers
Reviews & comments
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Erg degelijke verfilming van Dickens bekende boek. De film mist misschien wat emotionele punch, maar de prima acteerprestaties van Ben Kingsley (als Fagin), Leanne Rowe (Nancy) en vooral Jamie Foreman als Sykes maken dat weer ruimschoots goed.
Schitterend camerawerk ook van Pawel Edelman. Maar vooral de sets zijn gewoon adembenemend. Ergens halverwege zit er bijvoorbeeld een shot van Londen (met op de achtergrond een schitterende matte painting van St. Paul's), waarin tientallen koetsen en honderden mensen door het beeld lopen. Echt geweldig. Nog maar eens het bewijs dat 'the real deal' vaak veel indrukwekkender is dan al dat digitale getover.
3.5 sterren.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Potdorie, mijn vingernagels zijn weer gekortwiekt...en dat terwijl de gebeurtenissen in Oliver Twist 'ouwe', bekende koek is.
De film blinkt uit in belichting (kamers verlicht door alleen kaarsen); matte paintings (het oude Londen, de zon met echte 'kinderstralen' wanneer Oliver op weg naar Londen vertrekt bij het oude vrouwtje dat hem geholpen heeft (prachtscene trouwens]); en het acteergeweld van Jamie Foreman en een onherkenbare Ben Kingsley. Tranen in m'n ogen bij de laatste ontmoeting tussen Fagin en Oliver in de gevangenis.
Polanski's versie heeft logischerwijze te kampen met vergelijkingen met eerdere verfilmingen van het verhaal. Met name de jaren 40 versie van een ander groot regisseur, David Lean. En de veelgeprezen Oliver!, de musical-versie. Maar niet iedereen houdt van zwart-wit films en/of musicals. Deze verfilming mag er wezen, en is naar mijn mening niet overbodig voor 'het hedendaags publiek'.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Zonder twijfel een prima Polanski en prima Oliver Twist verfilming. De regisseur zijn stempel is er wel wat in terug te vinden, en wat ie ermee deed was in ieder geval al qua decors en sfeer enorm goed. De hele donkere sfeer (en lucht) vond ik meen ik treffender dan in de David Lean versie, al zag ik die lang geleden. 4 sterren
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Op Romeo & Juliet en Robin Hood na, zullen er niet veel verhalen meer uitgekauwd zijn dan Oliver Twist. Lijkt bij voorbaat dus al een kansloze en oninteressante film. Blijkt dat Polanski de regie doet; toch maar eens zien dan.
Heel de film zat ik eigenlijk te wachten tot Polanski er iets speciaals van zou maken, zijn handtekening zou zetten. Dat gebeurde eigenlijk amper. De cinematografie was aardig. Twee hele mooie shots; het begin- en eindshot waarin het schilderij ongemerkt overgaat in de film en op het eind andersom. Verder was het wel mooi gefilmd, maar was het niet van die exceptionele klasse, waarop ik had gehoopt. Kwam zelfs niet in de buurt (op de twee voorbeelden die ik noemde na). Op visueel vlak lagen voor aanvang de grootste kansen, voor het verhaal hoef je niet te kijken. De gigantische sets waren overigens wel de moeite waard. Erg mooi.
Verder is het zonde dat de jonge acteur die Oliver speelt, eigenlijk niet voldoet. Zonde omdat de rest van de cast zo alleraardigst speelt. Wat blijft er over? Een Twist verfilming die ietsjes bovengemiddeld is, maar nergens bijzonder wordt en niets toevoegt. Gelukkig blijft hij overeind door capabele regie. Van Polanski ben ik echter meer gewend dan capabel. Op Frantic na, zijn minste.
3 sterren.
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
Van de vier verfilmingen die ik tot nu toe van Oliver Twist heb gezien, was deze fotografisch wel het mooist. Maar voor een film uit 2005 én van Polanski zou het ook wel een schande zijn als dat niet zo was. Vele prachtige plaatjes lijken wel schilderijtjes en ik vond dan ook dat ze soms wel wat langer hadden mogen duren.
Qua verhaal vind ik echter de versie uit 1997 het leukst, maar welke film de beste en betrouwbaarste boekverfilming is weet ik helaas niet. Want tot mijn schande moet ik - met het schaamrood op de kaken - bekennen dat ik het boek nog nooit gelezen heb.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Knap dat Polanski met een bestaand verhaal en een hoop verfilmingen voor hem, toch z'n stempel zo kan doordrukken in de z'n versie ervan. De Lean-versie heb ik nog niet gezien, maar ik kan m'n nog wel vaag een tv-film van het verhaal herinneren en natuurlijk het onderschatte Oliver! van Carol Reed. Je zit natuurlijk minder met het verrassingseffect als je andere verfilmingen al hebt gezien, maar toch zorgt Polanski voor de nodige spanning.
Ook mooi is de weergave van het Victoriaanse Londen met de geweldige kleuren. Lijkt wel een tekening van Anton Pieck (cfr de Efteling) en enkele rollen worden zeer fijn ingevuld. Niet lang geleden heb ik Schindler's List gezien met Kingsley. Als je hem hier ziet in de rol van Fagin komt eens te meer naar voren hoe sterk hij wel is als acteur. Ok, het kan als een typetje overkomen, maar dat is gewoon omdat hij trouw moet blijven aan de figuur uit het bekende verhaal. Veel bewegingsruimte heb je dan niet in tegenstelling tot andere filmkarakters.
Het 'mindere' van deze film is dat Polanski misschien teveel trouw is gebleven aan het originele verhaal. Daardoor versmacht het verhaal soms tussen z'n eigen grenzen. Een beetje meer ademruimte voor de acteurs had wel gemogen. Origineel is het ook niet echt. Het is een zeer mooi Polanski-werk hier dat echt wel te genieten valt, maar de spanning is nu eenmaal minder met een bestaand verhaal dat je al zo goed kent. Ligt niet aan de film, maar aan de vele voorgangers.
Flipman
-
- 6396 berichten
- 1069 stemmen
De film ziet er prachtig uit, minder verwachtte ik ook niet van Polanski. Maar toch, het is een redelijk trouwe bewerking van het boek en daar blijft het ook bij. Van Polanski hoopte ik toch op iets extra's. Maar de casting is goed, de sfeer zit er goed in en ook al ben ik bekend met het verhaal, over het algemeen kon ik me goed inleven in het joch. Maar na een uurtje zie je zo weinig meer van hem, waardoor dit inlevingsvermogen weer een beetje teniet wordt gedaan.
Al met al een ruime voldoende.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Uiterst sfeervolle bewerking van het klassieke kinderverhaal annex maatschappijkritiek. De duistere ondertoon uit het origineel wordt niet verpest met politiek-correct geneuzel van deze tijd. Er hangt namelijk een uiterst naargeestige air in de lucht en de schurken zijn doodeng in hun realisme. Oliver Twist wordt aardig neergezet, maar het zijn de andere karakters die de show stelen. Vooral Ben Kingsley is weer heerlijk als de vuile dief met het goede in zich. Een heerlijke kerstfilm zonder aan te voelen als een kerstfilm.
tommykonijn
-
- 4960 berichten
- 2212 stemmen
De eerste Oliver Twist versie die ik heb gezien, de versie uit 1997 kijk ook binnenkort. Het was opzicht een geslaagde film, wel waren wat mij betreft een paar stukken wat saai en een beetje langdraadig. Ben Knighsley zette een goede rol neer, en Oliver zelf ook. Ik vond het zeker een geslaagde en vermakelijke familiefilm.
3,0*
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1869 stemmen
Vroeger heb ik als kind wel eens een animatieversie van Oliver Twist gezien maar ik heb nooit de moeite gedaan om het gelijknamige boek van Charles Dickens te lezen of een verfilming te zien. Hoe bekend het verhaal ook mag zijn, ik was best onder de indruk van deze film. Wat deze film indrukwekkend maakt is de naargeestige sfeer van een 19de eeuwse Londen en de bovengemiddelde acteerprestaties van onder meer Ben Kingsley als Fagin en Jamie Foreman als Bill Sykes, ze zette beiden een memorabel personage neer. Verder vond ik dat Barney Clark het hoofdpersonage Oliver Twist gewoon zeer goed wist neer te zetten. De settings, de figuranten, alles in deze film zorgde voor de gepaste sfeer en een knappe neerzetting van het alom bekende verhaal..
4.0 sterren
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Mooi kleurgebruik is het eerste wat me te binnen schiet, van smoezelig in slechte tijden tot helder in vrolijke perioden. De belichting, decors en een sfeervolle soundtrack maken het verder tot een erg fijne beleving, ook al is het aandoenlijke verhaal van Oliver Twist natuurlijk geen verrassing.
Acteerwerk ook prima, en leuk om die schoffies met dat cockney accentje te horen. Oliver heeft eigenlijk niet eens zo heel veel screentime en tekst met al die boeiende personages om hem heen, maar weet je toch aardig in te pakken. Wel jammer dat de film op driekwart ietwat van hetzelfde wordt, maar veert aan het einde weer op. Geen topfilm zoals enkele van Polanski's eerdere werken, maar een waardige en mooie verfilming van Oliver Twist die nergens echt de fout in gaat.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Weinig bijzondere verfilming van Oliver Twist. Eigenlijk heeft deze film maar één voordeel, dat het bronmateriaal van Charles Dickens gewoon zo ongeloofelijk sterk is dat ik er weer door meegesleept werd. In ieder geval in de tweede helft. Voordat Oliver in London is heb ik het nooit echt een bijzonder verhaal gevonden. Oliver is sowieso een weinig bijzonder personage, dat ook nog eens bijna niet handelt door het hele verhaal heen. Stiekem zijn Fagin, Sykes en in minder mate The Artful Dodger en Nancy de hoofdpersonen. Zij worden hier allemaal goed neergezet, maar het is ook allemaal beter gedaan. Met name Foreman is lang niet zo'n dreigende Sykes als Oliver Reed. Eigenlijk doet deze versie in alles onder aan Carol Reeds musical, met uitzondering dat hier niet een overload aan liedjes het tempo kapotbreken.
Polanski is een goede regisseur, die echter veel te weinig heeft laten zien dat hij talent heeft. Oliver Twist is degelijk vakwerk, maar zoiets als dit verwacht ik eerder van de BBC. Het ziet er mooi uit, maar ook voorspelbaar, precies zoals verwacht bij een Dickensverfilming. Ik begin steeds nieuwsgierig te worden naar David Leans visie op dit verhaal.
3*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Gelukkig trapt Roman Polanski niet in de valkuil, om de wees Oliver Twist te laten settelen in huize Fagin. Hierdoor vervalt de film niet gelijk in zoetsappigheid en doet de film gelijk wat duister aan, al vind ik het jammer dat het uiteindelijk nogal een standaard gebeuren is geworden waar Roman Polanski onvoldoende zijn eigen stempel weet te drukken op het verhaal. Ik heb slechts een mooi shot gezien dat rechtstreeks uit een schilderij leek te komen ( Oliver Twist op weg naar Londen, bij het vertrek bij de oude vrouw ).
De band tussen de Fagin en Oliver Twist is interessant om te volgen, omdat de Fagin zwervende kinderen een onderdak en eten geeft en ze uitbuit door ze in te zetten voor het criminele circuit. Kortom, de band die er bestaat tussen de Fagin en de kinderen is in ieder geval niet zwart - wit ingekleurd. De film keek best vlot weg maar echt imponeren heeft hij nooit kunnen doen. 3*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Please, sir, I want some more
Tot mijn grote schande kwam ik tot de conclusie dat ik nog niets van Polanski had gezien, hoewel ik wel met zijn reputatie bekend was. Een korte tijd na mijn conclusie gaven ze twee Polanski's op tv (deze en Fearless Vampire Killers) dus was het gisteravond mooi tijd om eens te zien of Polanski zijn reputatie kan waarmaken.
Eerlijk gezegd, tot op de moment ben ik niet overtuigd. Geen idee waarom ik koos voor Oliver Twist maar ik hoopte ergens dat Polanski een interessante draai aan het verhaal van Charles Dickens kon geven. Het verhaal van Dickens is al meerdere keren verfilmd maar tot mijn spijt blijft Polanski bij een getrouwe verfilming is. Normaal gezien had ik dit juist toegejuicht maar ik heb altijd het gedacht gehad dat Polanski een innovatieve regisseur was dus ik hoopte op een extraatje hier en daar. Verder zie ik ook niets van iet of wat dat een stempel zou kunnen zijn die volgens velen op de film wordt gedrukt dat typisch Polanski zou zijn. Of het zou de visuele pracht moeten zijn want dat is iets waar hij wel ontzettend goed in slaagt. Dickens verhaal speelt zich af in London ergens 19e eeuw maar wanneer je de film ziet waan je je effectief in die tijd. Vele shots zijn het waard om simpelweg de film op pauze te zetten, een foto te nemen en in te kaderen maar ook de hele aankleding voelt authentiek aan. De kostuums, de koetsen die meerdere keren in de film passeren, ... Al deze pracht zorgt voor een sfeer waardoor Polanski toch nog op een redelijke voldoende kan rekenen. De muziek is hier ook sowieso een pluspunt.
Allereerst verdient Ben Kingsley een dikke, dikke pluim voor zijn vertolking van Fagin. Kingsley zet zijn personage op zo'n overtuigende melancholische manier neer waardoor het een waar genot wordt om naar hem te zien. Het is heerlijk hoe je voelt dat hij toch een zekere liefde voor Oliver voelt maar die dan tenslotte toch overboord smijt om dan af te sluiten met een triestige climax wanneer Oliver zijn leermeester voor een laatste keer besluit op te zoeken. Barney Clark, die de rol van diezelfde Oliver op zich neemt, weet dan jammer genoeg ook maar in die scène echt te overtuigen. Ik weet niet waarom maar je kreeg met hem niet dezelfde band als dat je met Fagin krijgt. Misschien hadden ze zijn rol dan ook beter aan Harry Eden gegeven die nu de rol van Dodger vertolkt en uitstekend werk verricht. Eigenlijk waren alle kinderen uit Fagins bende wel goed vertolkt. Langs de vrouwelijke kant was er ook een serieuze verrassing in de vorm van Leanne Rowe. Ik had nog nooit gehoord maar samen met Kingsley geeft ze het personage uit Dickens zijn boek een rechtvaardige plaats. Waar de meeste personages vaak als karikaturen lijken te verschijnen zorgt Rowe met haar rol van Nancy, de beschermengel van Oliver, voor een personage van echt vlees en bloed.
Ik vraag me af of Polanski eigenlijk een specifieke reden had om Oliver Twist te verfilmen want nergens voelt het echt als een meerwaarde aan de al bestaande verfilmingen. De cast wordt goed vertolkt en ook de setting ziet er prachtig uit maar daar stopt het dan ook.
3*
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Ik heb het altijd moeilijk gevonden om voor mezelf te bepalen welk verhaal van Charles Dickens ik nou het mooiste vond. Olivier Twist vind ik in ieder geval een van de meest indrukwekkende. Deze verfilming door Roman Polanski heeft als groot pluspunt, dat hij het verhaal vrij nauwkeurig volgt, daar waar andere regisseurs en/of scenarioschrijvers hun eigen fantasie nog wel eens volgen en daarmee afbreuk doen aan de meesterwerken van Dickens.
Bovendien maakt Polanski gebruik van prachtige decors om het 19e eeuwse Londen uit te beelden.
De haast onherkenbare Ben Kinsley is meesterlijk, maar ook Barney Clark in de titelrol is erg goed. Let vooral op de alleszeggende gelaatuitdrukking van de jonge Oliver tijdens de openingsscène bij de poort. Om nooit te vergeten, zo mooi!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Degelijke film, die nergens bijzonder wordt, maar desondanks wel fijn wegkijkt.
Met het verhaal van Oliver Twist ben ik sinds mijn jeugd al bekend. Desondanks heb ik het nooit een echt indrukwekkend verhaal gevonden. Overig jaar heb ik Oliver! gezien, waarin hetzelfde verhaal op musicalachtige wijze wordt gebracht. Dat vond ik niet echt een succes.Polanski brengt het in ieder geval beter.
Hij weet hier een sterke Britse sfeer te scheppen. Verder zijn de acteerprestaties degelijk, waarbij vooral Kingsley zijn rol goed invult. Fagin heb ik ook altijd het meest interessante personage gevonden, omdat hij zo gekleurd is. Hij heeft zijn goede en slechte eigenschappen en dat zie je hier mooi terug.
Maar ondanks dat het geen slechte film is, wordt het dus ook nergens heel goed. Het is deglijk vakmanschap, maar meer ook niet.Sommige regisseurs zouden tekenen voor zo'n film, maar Polanski kan echter nog veel beter dan dit.
3,0*
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Een hele goede sfeer, ik kreeg het er benauwd van. Een overtuigende schets van de zelfkant van de maatschappij in die tijd. De onmacht van weeskinderen binnen deze grauwe marginale kringen komt goed tot uiting. Goede acteurs, prachtige beelden, prima sfeermuziek.
Het verhaal is natuurlijk een klassieker en kennen we allemaal, als het goed is
Een mooie verfilming.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Zeer mooie film in de stijl die we van Polanski wel gewoon zijn.
Dat hij alle genres aankan, en dus ook een drama uit een andere eeuw mooi in beeld kan brengen bewijst hij hier eens te meer.
Net als in zijn film 'The Pianist', die zich afspeelt in het Warschau tijdens de 2de Wereldoorlog, heeft hij hier net zoveel aandacht voor het stadsbeeld van Londen uit de 19de eeuw, als hij had voor de beelden uit Warschau.
Het verhaal is ondertussen welbekend en is hier zeker mooi vertolkt, met een pluim voor de make-up artiesten die een Ben Kingsley onherkenbaar hebben gemaakt tot een voortreffelijke Fagin.
Ik trek weliswaar een halve ster af, omdat ik vond dat de overgangen tussen de verschillende scènes soms nogal bruusk en onverwacht kwamen.
Maar alles bij elkaar genomen is dit een prima film voor de ganse familie.
Is en blijft een prima film.
Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat een deel van het verhaal, het is weliswaar van Dickens, ook een beetje gebaseerd is op Polanski's eigen jeugd, toen hij moest gaan stelen in de straten van het Poolse Krakau tijdens de Duitse bezetting, om te overleven.
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Veel meer dan een leuk tijdsbeeld en wat mooie plaatjes heeft de film niet te bieden. Het gaat behoorlijk futloos van start allemaal. Na een half uur had ik eigenlijk al weinig zin meer.
Ik vraag me ook af op welk publiek er wordt gemikt. Denk dat het voor kinderen niet per se leuk is, daarvoor zitten er toch veel te veel trage scenes in met niet beklijvende personages (de ene oude vent na de andere), maar ik als volwassene kon er ook weinig mee aanvangen, daarvoor was het dan allemaal weer te braaf en kinderlijk. Beetje vlees noch vis wat dat betreft.
Het is afstandelijk, grotendeels saai en fragmentarisch, wil op geen enkele manier boeien of interessant zijn. Toch wel een heel stuk meer van verwacht, zeker gezien de regisseur.
Wellicht dat een van de andere verfilmingen meer mijn ding zijn, hoewel ik eigenlijk denk dat ik het Oliver Twist-verhaal uberhaupt niet al te boeiend vind.
heel magere 2*
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Een mooie verfilming van een prachtig verhaal van waarschijnlijk de grootste romanschrijver aller tijden. Niet alleen kan Dickens als geen ander een spannend verhaal vertellen (is hij niet de uitvinder van de ‘cliffhanger’ toen hij een serie voor de krant schreef?) met daarbij heel veel scherpe maatschappijkritiek, maar hij heeft bovenal formidabele psychologische inzichten waardoor zijn personages ook echt tot leven komen. In ‘Oliver Twist’ steelt (pun intended) uiteraard Fagin de show: waar Sykes meer de echte ééndimensionale bruut is, is Fagin een complex en intrigerend figuur: hij is even hebzuchtig en sluw als laf met een angst voor geweld en eindeloze behoefte aan vriendschap (hij zou zijn gemodelleerd naar het stereotype van de Jood – in de oorspronkelijke roman wordt hij 257 keer als simpelweg ‘de Jood’ aangeduid en slechts 42 keer als Fagin). Maar zelfs bij het portretteren van een platvloerse schurk (Sykes) of een duivel (Fagin), verliest Dickens nooit de menselijkheid uit het oog: uiteindelijk proberen we allemaal slechts te overleven en hebben we allemaal onze zwakke kanten. Daarin schuilt de kracht van Dickens werk waarmee het aansluit bij de Griekse tragedies en Shakespeare: we doen allemaal wat we moeten doen in de hoop ons noodlot te ontlopen, maar de mens is geen god maar een zwak schepsel en zal dus falen. Dickens is daarbij modern (christelijk) dat we evengoed mogen hopen dat recht zal geschieden en we de maatschappij in z’n geheel kunnen hervormen naar meer rechtvaardigheid (we doen ook vooral wat ons is geleerd te doen, hetgeen kan worden veranderd met een andere opvoeding/maatschappij).
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
In een poging een originelere Dickens voor Tweede kerstdag te vinden deze adaptatie van Oliver Twist maar eens opgezet. De enige andere adaptatie die ik van het boek ken is Disney's jaren '80 dierenmusical Oliver and Company, hoewel die versie zwaar vereenvoudigt is en ik eigenlijk niets met musicals heb, is dat altijd een van mijn favoriete Disneyfilms gebleven.
Roman Polanski maakte deze film voor zijn kinderen. Hoewel er net als in het boek serieuze thema's rond kinderarbeid en kindermishandeling aanbod komen is de film geschikt voor kinderen. Barney Clark speelt prima in de hoofdrol en ook de andere kinderen deden het prima. Ben Kingsley is zowel in uiterlijk als in stem totaal onherkenbaar. Hij zet een maffe oude Fagin neer, maar is wel overtuigend in zijn rol.
De sets en kostuums vond ik net wat te gelikt om echt sfeervol te zijn. Hoewel erg groot en goed gemaakt, kwam het over als zo'n western dorpje dat duidelijk speciaal voor de film is gemaakt. London had veel donkerder gemogen, meer rook en viezigheid en meer echte oude gebouwen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de film helemaal in Tsjechië is opgenomen en niet echt in Engeland.
Al met al is dit een vermakelijke en degelijk gemaakte adaptatie van Oliver Twist, niet heel memorabel, maar ook zeker niet slecht.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Degelijke verfilming van het overbekende boek van Charles Dickens. Mooie sfeerschepping van het troosteloze weeshuis dito armtierige straten in en rondom Londen ruim 100 jaar terug. Ondanks de soms grimmige en donkere sfeer mooi op kindermaat. Desalniettemin ook geslaagd voor volwassenen al kon het hier en daar dan wat scherper.
Thema's als kinderarbeid en -mishandeling komen veel aan bod, maar worden op een relatief luchtige en bevattelijke manier weergegeven. Mijn dochter begreep maar al te goed dat ze bij ons hier vandaag beter af is dan Oliver Twist of zovele andere kinderen in pakweg Afrika of Bangladesh.
Geen memorabele film, wel vrij goed verfilmd met goede acteerprestaties. Een Fagin bijvoorbeeld komt erg goed uit de verf. Fijn om eens gezien te hebben, maar ook eentje die ik jammer genoeg snel zal vergeten. Het bleef allemaal vrij oppervlakkig zonder echt hoogtepunten (al waren de dalen er evenmin).
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Het heeft me altijd wat verwonderd dat Roman Polanski zich aan deze verfilming waagde nadat vele regisseurs, TV makers hem succescol waren voorafgegaan. Het siert hem en deze "Oliver Twist" is best een zeer degelijke film. Heel goede enscenering en sfeerschepping en met uitstekende acteurs. Ben Kingsley is merkwaardig in de figuur van de oude Fagin.
Brandt
-
- 326 berichten
- 268 stemmen
Roman Polanski zakt met Oliver Twist door zijn eigen ondergrens heen. Het ziet er allemaal goed uit, maar de personages zijn nogal karikaturaal neer gezet, waardoor ik maar moeilijk mee kon gaan in het verhaal. Geen slechte film, eerder kinderlijk, maar van iemand als Polanski verwacht ik gewoon meer...
Bekijk ook
Oliver Twist
Drama, 1948
28 reacties
Oliver!
Familie / Muziek, 1968
49 reacties
Duma
Drama / Avontuur, 2005
36 reacties
The Burning Plain
Drama / Misdaad, 2008
106 reacties
Ten Little Indians
Mystery, 1965
9 reacties
Pippi Långstrump
Familie, 1969
51 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.